از تاریخچه خونه تکونی عید تا بایدها و نبایدها

نظافت و شستشوخانه‌داری

امروز در آچاره، به سراغ یه بحث خیلی مهم رفتیم که می‌شه از جهات مختلفی اون رو بررسی کرد و البته که ما هم در مجموعه مقالات خانه تکانی، به اونها به طور مفصل پرداختیم و این مقاله، اولین اونهاست: به هرسنی که باشید، حتی اگه توی خونه تکونی شرکت نکرده باشید، روزهای آخر اسفند رو به یاد دارید که مردم با چه شور و شوقی، به دنبال نظافت خونه و نو کردن زندگی خودشون هستند.

روزای آخر سال، واقعا روزای متفاوتی توی تمام سال هستن، یک حرکت و شور جمعی و حتی ملی که از یک پیشینه خیلی دور به وجود اومده و هنوز که هنوزه هر ساله انجام می‌شه. در این مقاله به سراغ چندین سؤال رفتیم که می‌تونه برای شما هم در خانه تکانی به وجود بیاد و البته نکات مهمی که در این زمینه باید مد نظر قرار بدیم. با این مقدمه، امیدواریم، ما رو همراهی کنید.

سنت‌های مرسوم در نزدیکی عید و سال نو

سنت‌های مربوط به نو شدن سال در ایران، تعدادش زیاده و اگر بخوایم به اونها اشاره کنیم، به این موارد خواهیم رسید: چیدن سفره هفت سین، پختن سمنو، حاجی فیروز و مراسمی که برگزار می‌کنه، اعتقاد به عمو نوروز و ننه سرما، سنت چهارشنبه سوری، تهیه و خوردن آجیل مشکل گشا، پختن سبزی پلو در شب عید، مراسم 13 بدر، مراسم فال گوش، رسم کوزه شکستن، رسم شال‌اندازی و قاشق زنی و البته خونه تکونی.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

سنت های خونه تکونی

پیشینه خونه تکونی در ایران

اگه بخوایم یه تاریخچه و پیشینه‌ای از سنت خونه تکونی ارائه بدیم، باید بریم به سراغ زرتشتیان بسیار قدیمی ایران؛ زمانی که دین زرتشت، آیین رسمی مردمان ایران، محسوب می‌شده و بر حسب همین آیین، مردم، اینطور عقیده داشتن که سال نو و آمدن بهار، یک رستاخیز بزرگ محسوب می‌شه؛ رستاخیزی که بعد از یک زمستان سرد و طولانی میاد و به رشد مجدد سبزی و برکت و روزی منجر خواهد شد.

از همین‌رو، روزهای قبل از سال نو، برای مردم بسیار عزیز و مغتنم بوده و اونها تلاش می‌کردن با کارهای مختلف، خوشحالی و سپاسگزاری خودشون رو نشون بدن.

یکی از همین آیین‌ها، خونه تکونی شب عید بوده و دلیلش برمی‌گشته به یک اعتقاد دیگه از همین مردم: نیاکانی که دیگه در قید حیات نیستن، در این رستاخیز بزرگ، به منزل بچه‌ها و نوادگانشان سرخواهند زد و اگر این خونه‌ها تمیز و پاک باشه، برای اونها دعای خیر و برکت و شادمانی خواهند کرد.

البته یه عقیده دیگه هم وجود داره: پاک کردن و تمیز کردن یعنی خالص سازی خونه از ردپای شیطان و به این ترتیب، خونه تکونی در بین مردم ایران، نوعی آئین مذهبی هم شمرده می‌شده که هدف والایی رو دنبال می‌کرده.

پیشینه خانه تکانی - تصویری از خانه روستانی که خانه تکانی شده.

خونه تکونی در کشورهای مختلف

خونه تکونی فقط مخصوص ما مردم ایران نیست، پیش‌ترها که ایران زمین، وسیع‌تر از نقشه گربه کنونی بوده، مردم تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان نیز جز خاک این سرزمین محسوب می‌شدن و همین آیین هنوز هم در این کشورها اجرا می‌شه. اما جالبه بدونید در میان مردم تاجیکی، خانه تکونی، به یه اسم دیگه مشهوره: جاروبندان.

خانه تکانی آچاره

الف تا ی خونه تکونی

حالا که متوجه شدیم، خونه تکونی چه پیشینه و چه اعتقاد جالبی پشتش داره، احتمالا برامون کار آسون‌تر و لذت‌بخش‌تری خواهد بود. اگه شما هم با این جمله موافق شدید، بیاید بریم، بخش‌های مهم خانه تکانی رو با هم مرور کنیم:

  1. شیشه شستن (شیشه شویی)
  2. شستن فرش‌ها (قالیشویی)
  3. گردگیری کامل خانه
  4. تمیز کردن آشپزخانه (شستن اجاق گاز، تمیز کردن کابینت‌ها، تمیز کردن یخچال، تمیز کردن وسایل برقی، و …)
  5. مرتب‌کردن کمدها، تمیز کردن اتاق‌ها
  6. تمیز کردن راه‌پله ها
  7. شستن مبل (مبل شویی)
  8. تمیز کردن و شستن پرده‌ها (پرده شویی)

شما چه موارد دیگه‌ای میتونید به این لیست اضافه کنید؟ برای ما بنویسید و به اشتراک بگذارید.

مدت زمان مورد نیاز برای خانه تکانی

این موضوع کاملا به شما، مساحت خونه و وسواسی هست که در خانه تکانی به کار می‌بندید. آدم‌هایی هستن که اینکارو یک ماه هم طول می‌دن و برعکس، آدم‌هایی که اینکار رو توی یک هفته و حتی یک تا دو روز، انجام می‌دن. شما به نظرتون به چند روز نیاز دارید تا خونه تکونی کامل و خوبی داشته باشید؟ برامون بنویسید.

خدمات آچاره برای خونه تکونی

خانه تکونی با آچاره

اما می‌رسیم به یک بحث مهم‌ و اون هم خدماتی است که آچاره برای نظافت منزل ارائه می‌ده و به میزان زیادی می‌تونه برای خانه تکانی به کمکتون بیاد. می‌تونید اپلیکیشن آچاره رو نصب کنید و درخواست نظافت منزل رو وارد کنید. در اینصورت بسته به زمانی که انتخاب می‌کنید، نیروهای خدماتی می‌تونن برای نظافت منزل، از شیشه‌شویی، تا تمیز کردن آشپزخانه و گردو خاک گیری به شما کمک کنند.

همچنین اگه نیاز به شستن فرش داشته باشید، می‌تونید از خدمات قالیشویی که در اچاره ارائه می‌شه هم استفاده کنید و به این ترتیب با صرف زمان و انرژی کمتری، می‌تونید خونه تکونی شب عیدتون رو به اتمام برسونید. راستی تا یادمون نرفته، این رو هم اضافه کنیم، در آچاره می‌تونید از سرویس ویژه نظافت منزل هم بهره ببرید.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا