ترفندهای ساده برای پاک کردن لکه لباس

نظافت و شستشو

لکه‌های لباس از دردناک‌ترین لکه‌های موجود در دنیاست؛ شاید این جمله در نظر اول،‌ خنده‌دار به‌نظر بیاد اما حقیقته! تصور کنید هر روز موقع برگشتن از سرکار، از جلوی ویترین مغازه‌ای رد می‌شید و چشم می‌دوزید به یه لباس خیره‌کننده؛ بالاخره بعد از چند ماه، می‌تونید پول‌هاتون رو جمع کنید و اون لباس گرون‌قیمت رو بخرید؛ حالا اون لباس رو می‌پوشید و با حال خوش به مهمونی می‌رید!

دقیقا موقعی که از این حال خوش، غرق در لذتید،‌ یهو دست‌تون می‌لرزه و چند قطره چای یا قهوه روی لباس‌تون می‌ریزه و اون لکه لباس پایان تمام خوشی‌های اون‌روزتون باشه؛ همون‌طور که دیدید این لکه روی لباس عزیز شما، می‌تونه یکی از دردناک‌ترین لکه‌های دنیا باشه! در ادامه نکات مهمی درباره پاک کردن لکه لباس به شما یاد خواهیم داد که حتی برای نظافت منزل هم مفید هستند. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

از پشت لکه لباس شروع کنید!

قطعا برای از بین بردن لکه لباس، خشکشویی بهترین راهه اما با یک سری اطلاعات در مورد لکه گیری لباس،‌ می‌شه تا حدودی رفع مشکل کرد؛ برای پاک کردن لکه‌ها، از قسمت پشت لکه باید شروع کنید. به این ترتیب لکه دیگه پخش نمی‌شه.

وقتی که پارچه دیگه‌ای رو به محلول لکه بر، آغشته کردید و می‌خواهید از‌‌ اون برای پاک کردن لکه استفاده کنید، پارچه رو بر روی لکه نمالید؛ بلکه پارچه رو روی لکه فشار بدید و با سیستم ضربه‌ای عمل کنید؛ برای پاک کردن لکه اول از محدوده خارجی لکه شروع کنید و به سمت وسط لکه ادامه بدید.برای لکه‌‌های غیر چرب از آب سرد استفاده ‌‌کنید.آب داغ لکه غیرچرب رو پایدار می‌کنه.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

1. پاک کردن لکه خون از لباس

لکه رو زیر آب سرد قرار بدید و اون رو با آب سرد بشویید تا لکه از بین بره.در صورتی که تاثیر مناسب نداشت، می‌تونید محلولی از نشاسته با کمی آب تهیه ‌‌کنید تا خمیر غلیظی بشه و اون رو روی لکه خون بمالید.بعد از خشک شدن نشاسته، نشاسته رو از پارچه جدا ‌‌کنید.

بعد لباس رو بشویید تا لکه خون از بین بره.راه حل دیگه برای تمیز کردن لکه خون از لباس‌هایی که خونی شدند،‌‌ اینه که لباس رو در نوشابه مشکی بخیسونید و بعد اون رو با آب و پودر لباسشویی بشویید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لکه خون مقاله پاک کردن لکه خون از روی مبل بدون کوچکترین رد و اثر! را مطالعه کنید.

پاک کردن لکه خون از لباس

2. پاک کردن لکه گل و لای بر روی لباس

برای لکه گل روی لباس سفید، یک عدد سیب‌زمینی رو با چاقو نصف کنید و بر روی لکه لباس بمالید؛ بعد لباس رو در آب سرد بخیسونید و با پودر رختشویی بشویید. در صورت پایداری لکه، پارچه‌ای رو به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.

پاک کردن لکه گل و لای بر روی لباس

3. از بین بردن لکه آدامس

برای از بین بردن آدامس با یک تکه یخ، چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا‌‌ بشه. اگر آدامس از پارچه جدا نشد، می‌توناید از بنزین استفاده کنید.

از بین بردن لکه آدامس

4. لکه شکلات

ابتدا باقی شکلات رو از روی پارچه بردارید؛ بعد یک پارچه سفید رو چند لایه تا کنید و زیر پارچه در محل لکه لباس قراربدید. حالا به نسبت مساوی سرکه و الکل رو مخلوط کرده با پنبه روی محل بکشید و با پنبه دیگه روی‌‌ اون رو خشک کنید.

اگر با این روش لکه پاک نشد، می‌تونید از آب اکسیژنه استفاده ‌‌کنید و در آخر پارچه رو با آب گرم و صابون بشویید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این مقاله رو هم مطالعه کنید: بهترین روش‌های پاک کردن لکه شکلات از فرش

5. پاک کردن لکه رژ لب از لباس

خمیر دندان بر روی لکه لباس بمالید و بعد لکه رو با آب گرم شست‌و‌شو بدی؛ یا محل لکه رو در گلیسیرین بخیسونید و بعد روی لکه رو الکل یا بنزین بمالید؛ پارچه‌‌‌ای که آغشته به محلول پودر رختشویی شده رو، روی لکه بمالید و بعد در محلول پودر رختشویی بشویید و خوب آب‌کشی کنید.

پاک کردن لکه رژ لب از لباس

6. از بین بردن لکه بستنی از لباس

پارچه لک شده رو با محلول آب و مایع لباسشویی خیس کنید و بعد با پنبه‌‌‌ای آغشته به بنزین روی‌‌ اون بکشید و بعد آب‌کشی کنید.

از بین بردن لکه بستنی از لباس

7. روش شستن لکه آب میوه

اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود، با آب و صابون‌‌ اون رو بشویید.اگر لکه روی پارچه پشمی بود، آب‌اکسیژنه رو با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با‌‌ اون لکه لباس رو پاک کنید.اگر لکه روی پارچه‌‌های ابریشمی سفید و یا رنگی بود، آب و الکل سفید ۹۰% رو به نسبت مساوی مخلوط کرده و با‌‌ اون لکه رو محو کنید.

یا مقداری نمک بر روی لکه بریزید و بعد اون رو ۱۰ دقیقه در آب سرد بخوابونید.بعد از‌‌ اون با آب گرم و پودر رختشویی بشویید.

شستن لکه آب میوه

8. لکه میوه‌‌های رنگین

لکه میوه‌هایی که رنگی هستند (توت فرنگی، آلبالو و …). رو ‌می‌شه با آب و آمونیاک شستشو داد و همین‌طور ‌می‌شه مقداری نمک روی لکه ریخت و بعد از مدتی با پودر رختشویی بشویید و اگر لکه نرفت ‌می‌شه از محلول کلر استفاده کرد.

لکه توت فرنگی

9. پاک کردن لکه تمشک از لباس‌ها

محل لکه رو در محلول پودر رختشویی بخیسونید و اگر شستید و نرفت؛ مقداری ماست روش بریزید؛ بعد با آب گرم شستشو دهید.

10. شستن لباس با لکه آبرنگ

لکه لباس رو با آب سرد بشویید؛ بعد اون رو با آب نیم‌گرم و پودر رختشویی بشویید و آبکشی ‌‌کنید؛ اگر هنوز لکه برطرف نشده، پنبه رو به گلیسیرین آغشته و روی‌‌ اون بمالید؛ بعد با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر باز هم نتیجه نگرفتید، از تربانتین استفاده ‌‌کنید. اطلاعات بیشتر در: روش پاک کردن مداد رنگی از دیوار، مبل، صندلی و لباس

شستن لباس با لکه آبرنگ

11. حذف لکه رنگ‌های پلاستیکی

باقیمانده رنگ رو از روی پارچه بتراشید؛ بعد باید لکه لباس رو به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید در نفت بمونه و بعد با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی ‌‌کنید.

12. از بین بردن لکه تازه رنگ‌های روغنی

پاک کردن لکه کهنه رنگ‌های روغنی تقریبا غیر ممکنه؛ اما در صورتی که هنوز خشک نشده بود، اضافه رنگ رو از روی پارچه بتراشید، بعد پنبه‌‌‌ای رو به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید؛ حالا با پنبه دیگه ای پاک کردن رو ادامه بدید و اگر نیاز بود، این کار رو چند بار تکرار کنید و ته رنگ رو هم با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید‌‌‌.

13. شستن لکه زنگ زدگی

برای پاک کردن لکه زنگ زدگی لکه رو ۱۰ دقیقه در آب لیموی تازه که به‌‌ اون نمک زدید، خیس کنید و بعد لباس رو با آب بشویید.

14. حذف لکه شمع و مدادهای چرب آرایشی

اول باقی‌مونده لکه لباس رو با جسمی نوک تیز به آرومی بردارید؛ بعد دو تکه دستمال توالت در دو طرف لکه قرار بدید و اتوی گرم رو بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار بدید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب ‌‌می‌شه و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین ‌‌می‌شه.

15. حذف لکه چای و قهوه

برای از بین بردن لکه چای، فورا پارچه خیس رو روی لکه بکشید؛ اگر پاک نشد، پارچه رو آغشته به آب و پودر لباسشویی کنید و بر روی لکه بکشید تا فورا تمیز ‌‌بشه.

حذف لکه چای و قهوه

16. پاک کردن لکه زردی اتو

اگر لباس کتان، بر اثر گرمای زیاد اتو، زرد رنگ شده، ‌می‌تونید پیاز رو نصف کنید و روی لکه لباس بمالید؛ لکه‌‌های زرد برطرف می‌شن؛ بعد لباس رو داخل آب سرد ۱۰ دقیقه خیس کنید و‌‌ اون رو بشویید یا از محلول آب اکسیژنه استفاده ‌‌کنید.

پاک کردن لکه زردی اتو

17. لکه واکس

ابتدا پارچه‌‌‌ای رو خیس کنید و روی‌‌ اون بکشید؛ بعد روی پارچه مقداری مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید‌‌‌. بعد دوباره با پارچه خیس دیگه‌ای روی لکه بکشید؛ اگر لکه کاملا از بین نرفت، با پارچه آغشته به الکل بر روی لکه بکشید، تا کاملا تمیز بشه.

18. لکه قیر

لکه قیر رو در بنزین بخوابونید و بعد با آب و مواد شوینده شستشو دهید و در آخر در معرض آفتاب بگذارید.

19. لکه روی چرم

برای پاک کردن لکه چربی از روی کاپشن، کیف، کفش یا چکمه چرمی، روی لکه چربی مایع ظرفشویی بمالید و بگذارید خشک‌‌ بشه و بعد با دستمال‌‌ اون رو جلا بدید.

تمیز کردن کیف چرم

20. لکه شیر

برای از بین بردن لکه شیر آمونیاک رو به مقدار زیاد رقیق کنید و کمی نمک به‌‌ اون اضافه کنید و لکه لباس رو با این محلول پاک ‌‌کنید و بلافاصله آب بکشید.

21. پاک کردن رد لکه عرق بدن از لباس

اگر لباس سفیده، کافیه مقداری محلول آب نمک تهیه کنید و لکه رو به مدت یک ساعت در‌‌ اون قرار بدید تا پاک بشه. برای پاک کردن لکه عرق از یقه لباس، ازخمیر جوش شیرین وسرکه سفید کمک بگیرید؛ این خمیر رو روی محل مورد نظر بمالید، بعد از چند دقیقه شستشو بدید؛ برای پاک کردن این لکه لباس ، همچنین ‌می‌تونید از محلول رقیق شده سرکه یا آب لیمو کمک بگیرید.

پاک کردن رد لکه عرق بدن از لباس

22. لکه جوهر

برای از بین بردن این لکه لباس ‌می‌تونید لکه رو پنج دقیقه در شیر بخوابونید؛ بعد اون رو با آب معمولی بشویید؛ حالا لکه لباس به راحتی از بین می‌ره. همین‌طور می‌تونید یک تکه پنبه رو در آب گوجه فرنگی فرو ببرید و روی لکه جوهر بمالید؛ بعد‌ اون رو بشویید.

لکه جوهر

23. لکه سس گوجه فرنگی روی پارچه

اول باقی‌مونده لکه رو با جسمی نوک تیز به آرومی بردارید؛ پارچه‌‌‌ی دیگه‌ای رو به الکل آغشته کنید و اون رو روی لکه فشار بدید؛ بعد در آب سرد با مواد شوینده بشویید.

لکه سس گوجه فرنگی روی پارچه

24. لکه چسب

یک تکه پارچه رو آغشته به سرکه کرده و روی چسب بگذارید. چسب، سفتی خودش رو از دست داده و از لباس جدا ‌‌می‌شه.

25. لکه چربی

برای از بین بردن لکه چربی، قسمت لکه شده رو با کمی محلول نمک و الکل بمالید‌‌‌. اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمیه، با کاغذ توالت روی قسمت لکه شده رو بپوشونید و اتوی داغ رو محکم روی‌‌ اون فشار بدید تا لکه ناپدید بشه.

26. لکه روغن ماشین

اگر لباس کتانی یا ابریشمی، لک سیاه روغن ماشین رو گرفت، روی لکه‌ها رو روغن بمالید و بگذارید ۱۲ ساعت بمونه؛ بعد‌‌ اون رو با بنزین پاک کنید.

برای لباس چرمی ‌می‌تونید مقداری وازلین روی لکه بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید؛ بعد با یک تکه پارچه پشمی‌‌ اون رو جلا بدید.

برای تمیز کردن لباسی که لک روغن گرفته از روش پاك كردن لكه روغن از لباس با نوشابه استفاده کنید،‌ برای اینکار اون رو در نوشابه مشکی بخیسونید و بعد با آب و پودر لباسشویی بشویید.

27. لکه نوشابه

قشر نازکی از نمک یا پودر بچه رو روی لکه لباس بریزید و‌‌ اون رو تا یک ساعت بگذارید بمونه؛ بعد با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم شست وشو بدید.

28.

29. لکه زرد سیگار

اگر لباس شما در اثر سوختگی یا سیگار زرد شده، حبه قندی رو روی لکه بکشید واون‌قدر این کار رو ادامه بدید تا لکه از بین بره؛ بعد اون رو با آب و پودر لباسشویی بشویید.

سوالات متداول

لکه گل را چطور از لباس پاک کنیم؟

برای حذف لکه گل روی لباس، یک سیب‌زمینی را با چاقو نصف کنید و روی لکه لباس بمالید؛ بعد لباس را در آب سرد بخیسانید و با پودر رختشویی بشویید. اگر لکه پاک نشد پارچه‌ای را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.

لکه تخم مرغ را چطور باید از بین برد؟

برای پاک کردن لکه تخم مرغ، محل لکه را با آب سرد بشویید؛ بعد با آب ولرم و صابون محل لکه را شستشو دهید؛ در پایان با الکل و محلول رقیق آمونیاک، اثر لکه را برطرف ‌‌کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا