کمبود اعتماد به نفس چه علائمی دارد؟

اخبار آچاره

حتما برای شما هم پیش اومده که دچار بحران عدم اعتماد به نفس باشید و به محض این‌که بخواهید درموردش اطلاعات بیشتری داشته باشید و به خودتون کمک کنید تا از حالی که دارید خارج شید، با این جملات سطحی و بعضا خنده‌دار روبرو می‌شید: راه‌های جادویی اعتماد به‌نفس در ۱۰ دقیقه! اعتماد به نفس در ۱۰ روز!! اعتماد به نفس خود را به ما بسپارید و … !!!

ما با قطعیت به شما می‌گیم که تمام این جملات کذب محض و بالاتر از اون، توهین بزرگی به شعور مخاطب هستند؛ چرا که اعتماد به نفس، ‌لباس نیست که در ده دقیقه بتونید مالکش بشید،‌ یا کتاب نیست که در ۱۰ روز بخونیدش، ‌یا حتی پارچه‌ای نیست که بتونید به خیاط بسپاریدش و یه لباس شیک تحویل‌تون بده! اعتماد به نفس فقط و فقط با باور درونی شما شکل می‌گیره و رشد می‌کنه؛ بنابراین به‌جز خودتون کاری از دست کسی ساخته نیست.

در این مقاله از مجله آچاره بع این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

معنای اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی به تمام توانایی‌هایی که به طور ذاتی در ما هست،‌ ایمان داشته باشیم و بتونیم اون‌ها رو پرورش بدیم؛ چرا که اعتماد به‌نفس برعکس توانایی‌هایی که هر فردی به‌صورت ذاتی و فطری داره، کاملا اکتسابیه!

یعنی شما باید با باور داشتن به یک امر ذاتی، ‌بتونید یک امر اکتسابی رو بهبود ببخشید؛ ساده‌تر از این ممکن نیست! اما ما انقدر در زندگی درگیر مفاهیم و باورهای غلط می‌شیم که معمولا ریشه در کودکی و ناخودآگاه ما دارند، از قبول کردن باورهای جدید که اتفاقا بسیار هم ساده و منطقی هستند، وحشت داریم!

شناخت؛ بزرگ‌ترین محرک اعتماد به نفس

وقتی شما می‌دونید در اتاق خودتون چه چیزهایی وجود داره یا کی در اتاق‌تون هست،‌حتی اگر اتاق تاریک باشه، ‌بدون ترس واردش می‌شید؛ اما حالا تصور کنید اتفاقی به اتاقی یا محلی رسیدید که هیچ شناختی از اون‌جا ندارید.

نمی‌دونید تو اون اتاق چیا وجود داره و چی می‌گذره؛ همین‌طور نمی‌دونید با چه چیزی یا چه کسی قراره روبرو بشید؛ حالا فکر کنید اتاق تاریک هم باشه! کمتر کسی جرأت می‌کنه واردش بشه؛ چرا باید این ترس وجود داشته باشه؟! این سوال فقط یک جواب داره: عدم شناخت.

علائم کمبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس مقوله‌ای که بسیار مفصله و اگر بخوایم زوایای مختلفش رو بشکافیم،‌ باید یک مثنوی هفتاد من بنویسیم! اما ما سعی داریم در چند مطلب جداگونه به این مبحث مهم بپردازیم و نکاتی کلیدی رو به‌صورت خلاصه به شما عزیزان یادآور شیم؛ در درجه‌ی اول باید بدونیم علائم کمبود یا نداشتن اعتماد به نفس چی هست؟‍!

  • اگر با همه چیز موافقت می‌کنید…

اگر در هر بحثی که در جمع یا حتی در بحث‌های دونفره براتون پیش میاد، با همه چیز موافقید،‌حتما و حتما اعتماد به نفس ندارید! شما با همه چیز موافقید چون توانایی متقاعد کردن دیگران در بحث‌ها رو ندارید! حتی وقتایی که مطمئن هستید یک چیزی اشتباهه، ‌باز هم موافقت می‌کنید تا بحث ادامه پیدا نکنه و از اون مهلکه فرار کنید!

اما باید بدونید شما به‌اندازه‌ی فردی که مخالفش هستید، حق دارید نظرتون رو بگید. پس هیچ وقت ساکت نباشید و نظر واقعی‌تون رو در جمع مطرح کنید.

  • اگر در جمع هستید و خودتون رو با موبایل یا هر چیز دیگه‌ای سرگرم می‌کنید…

اگر در جمعی نشستید و احساس راحتی نمی‌کنید، ‌یا اگر چون دوست و آشنایی در اون جمع ندارید،‌ صحبت کردن با آدم‌های جدید براتون سخته، قطعا دچار کمبود اعتماد به نفس هستید؛ شما معمولا سعی می کنید در این مواقع معمولا با چیزی مثل موبایل و یا حتی برنامه‌های تلویزیونی که در حالت عادی امکان نداره تماشاشون کنید.

خودتون رو سرگرم می‌کنید؛ پس اگر این نشونه رو داشتید،‌ اولین قدم اینه که دفعه‌ی بعدی که در این شرایط قرار گرفتید،‌ به خودتون یادآوری کنید که دلیل این‌ کارتون چیه و سعی کنید این کار رو انجام ندید؛ شاید اولش خیلی براتون سخت باشه،‌اما همه چیز با تمرین راحت‌تر می‌شه.

  • اگر دائما جلوی آینه هستید یا زیادی به سر و وضع خودتون می‌رسید…

قطعا مرتب بودن یک ویژگی خیلی خوبه؛ اما اگر بیش از حد به ظاهرتون اهمیت می‌دید و این کار رنگ وسواس به خودش گرفته، مثلا اگر زیاد آرایش می‌کنید یا همش به ‌فکر عمل‌های زیبایی هستید، یعنی شما از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید.

اگر بدونید که اعتماد به نفس فقط و فقط منشأ درونی داره و به هیچ عامل خارجی ربطی نداره، دیگه دائم جلوی آینه نیستید و با عمل‌های زیبایی خداحافظی می‌کنید!

  • اگر خیلی زود تغییر عقیده می‌دید…

اگر خیلی سریع و تحت تاثیر عوامل و افراد مختلف،‌ نظرتون تغییر می‌کنه، حتما اعتماد به نفس لازم رو ندارید؛ شما دمدمی مزاج هستید و فقط از این شاخه به اون شاخه می‌پرید؛ مدام شک می‌کنید و هیچ ثباتی در تصمیم‌گیری‌هاتون ندارید؛‌ هرکس از راه برسه و یه نظری به شما بده، سریع باهاش هم‌سو می‌شید،‌بدون این‌که لحظه‌ای فکر کنید.

اگر تمام این علائم رو دارید، همین حالا دست به‌کار شید و حال بدی که از نبود اعتماد به‌نفس دارید رو خوب کنید! اولین قدم: به همه‌ی جوانب فکر کنید، تصمیم بگیرید و تحت تاثیر هیچ عامل خارجی تغییرش ندید.

  • اگر در مقابل تعریف و تمجید دیگران، خودزنی می‌کنید…

وقتی اعتماد به نفس لازم رو ندارید، مدام سعی می‌کنید تعریف و تمجیدی که از شما می‌شه رو انکار کنید. مثلا وقتی کسی بهتون می‌گه: چقدر این لباس بهت میاد، در جوابش تمام تلاش‌تون رو می‌کنید که اون بیچاره رو از گفته‌ی خودش پشیمون کنید!

مثلا در جواب می‌گید: نه بابا! این تنها لباسیه که توش بد به‌نظر نمیام و گرنه که همیشه بدقواره و داغونم! آیا این کاری که می‌کنید چیزی جز خودزنیه؟!! قبول کنید که اگر خوب نبودید، هیچ‌وقت مورد تمجید دیگران قرار نمی‌گرفتید! از این به‌بعد سعی کنید با لبخند از افراد تشکر کنید و فقط بگید: ممنونم از توجهت!

  • اگر خیلی زود تسلیم می‌شید…

اگر هدفی رو برای خودتون مشخص کردید و قبل از رسیدن به اون، خسته می‌شید و هدف رو دنبال نمی‌کنید، قطعا اعتماد به نفس پایینی دارید!

شما به تمام انرژی‌های منفی درونی‌تون اجازه می‌دید که کنترل افکار شما رو به‌دست بگیرند و شما رو از ادامه‌ی مسیر منصرف کنند؛ اینو یادتون باشه که اگر رویایی در سرتونه یا یه هدف برای خودتون مشخص کردید، قطعا لیاقت رسیدن بهش رو داشتید که این رویا در ذهن‌تون شکل گرفته، پس توانایی‌تون رو باور کنید و از شکست نترسید!

  • اگر از هر تصمیم یا اتفاق جدید می‌ترسید…

اگر موقع انتخاب هر موقعیتی در زندگی‌تون، دچار ترس و وحشت می‌شید، حال اعتماد به نفس تون اصلا خوب نیست! اگر بدونید ترسیدن چه آسیب‌های جسمی و روحی زیادی براتون داره، حتما برای همیشه می‌بوسید و می‌گذاریدش کنار! از چی می‌ترسید؟

فوقش اینه که انتخابی که کردید یا تصمیمی که گرفتید،‌ درست نیست! مطمئن باشید آسیبی که ترسیدن به شما می‌زنه، ‌به مراتب بیشتر از عواقب اون تصمیم نادرست هست؛ البته بعدها خودتون متوجه می‌شید که وقتی باورهاتون نسبت به خودتون و جهان پیرامون‌تون تغییر می‌کنه و اعتماد به نفس لازم رو به دست میارید، کمتر پیش میاد که تصمیم اشتباهی رو از سر استیصال و درموندگی بگیرید.

  • اگر همیشه خودتون رو با دیگران مقایسه می‌کنید…

اگر به جای این‌که روی اهداف خودتون تمرکز داشته باشید، مدام نگاه‌تون به دیگرانه، به‌خصوص افرادی که از شما موفق‌تر هستند، قطعا اعتماد به نفس شما دچار مشکلات حادیه! مقایسه کردن خودتون با دیگران،‌مسخره‌ترین کار ممکنه!

چرا که همون‌طور که عده‌ای از شما موفق‌ترند،‌عده‌ای هم هستند که شما نسبت بهشون موفقیت بیشتری دارید؛ حتی از این نکته هم که بگذریم،‌ مقایسه کردن یعنی ندیدن توانایی‌های خودتون و باور نداشتن به اون‌ها؛ بهتر نیست جای مقایسه کردن، فقط و فقط به مسیر خودتون فکر کنید؟! بهترین مقایسه، مقایسه خودتون با خودتونه، همین و بس.

  • اگر خموده و شل و ول راه می‌رید…

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، از راه رفتن‌شون کاملا مشخصه! اون‌ها بی‌انگیزه و شل و ول راه می‌رن! همیشه یه‌جوری حرکت می‌کنند که انگار از خودشون شرمنده‌اند! هر وقت احساس کردید این علائم رو موقع راه رفتن دارید، سعی کنید برعکسش رو انجام بدید: سرتون رو بالا بگیرید؛ سینه‌تون رو جلو بدید و محکم قدم بردارید!

قطعا از نتیجه‌ای که احساس می‌کنید، شگفت‌زده خواهید شد؛ چرا که زبان بدن خیلی زود روی احساسات آدم تاثیر می‌گذاره.

  • اگر تمام جهان رو مقصر می‌دونید جز خودتون…

اگر مسئولیت هیچ انتخاب و تصمیمی‌تون رو به‌عهده نمی‌گیرید و کوچک‌ترین چیزهایی رو گردن دیگران می‌اندازید،‌ قطعا دچار بحران اعتماد به نفس هستید! اون دیگران حتی ممکنه تقدیر یا سرنوشت باشند! خیلی از افراد اتفاقات زندگی‌شون رو به پای تقدیر یا سرنوشت می‌گذارند؛ اما چطور ممکنه این موضوع حقیقت داشته باشه وقتی انسان قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب داره؟

باید با این واقعیت روبرو بشید که هیچ‌کس جز خود شما نمی‌تونه سرنوشت‌تون رو تعیین کنه؛ اگر مسئولیت تمام کارهاتون رو به‌عهده بگیرید،‌ یک در جدید به‌روی شما باز می‌شه و دیدتون نسبت به تمام جنبه‌های زندگی رو تغییر می‌ده.

  • اگر همیشه به دنبال تایید دیگران هستید…

مطمئن باشید که نمی‌شه همه رو راضی کرد! تحت هر شرایطی، باز هم کسی پیدا می‌شه که از شما یا عملکردتون راضی نیست؛ متاسفانه افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند،‌همیشه دنبال توجه و تایید دیگران هستند، انقدر که خودشون رو فراموش می‌کنند.

  • اگر در هر شرایطی به منفی‌ترین حالت ممکن فکر می‌کنید…

اگر مدام در حال غر زدن هستید و از هیچ چیزی رضایت ندارید، دائما به بدترین اتفاقات ممکن فکر می‌کنید و آینده‌ای تاریک برای هر چیزی می‌بینید، شما قطعا هیچ اعتماد به‌نفسی ندارید و جز حال بد هیچ حس دیگه‌ای رو برای خودتون و اطرافیان‌تون نخواهید داشت!

پس هروقت که احساس کردید دارید منفی‌بافی می‌کنید، یه نفس عمیق بکشید و خودتون رو مجبور کنید به خوش‌بینی! اوایل کار سختی باید باشه براتون ولی کم کم عادت می‌کنید و جزئی از خصوصیات اخلاقی‌تون خواهد شد.

اعتماد به نفس خیلی مهم‌تر و مفصل‌تر از اونیه که بشه در یک مقاله راجع بهش صحبت کرد. بنابراین در مقاله‌های بعدی آچاره منتظر مطالب جدید ما در این باره باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا