تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

انواع روغن موتور و راهی برای بیمه کردن خودرو

خودروتعویض روغن

در این مقاله میخواهیم به بررسی تخصصی انواع روغن موتور ، انواع روغن ماشین ، روغن خودرو ، زمان تعویض روغن خودرو صفر ، تعویض روغن خودرو صفر و… بپردازیم.

احتمالا شما یک خودرو شخصی دارید و نگران کارایی و سلامت اتومبیل خودتون هستید. در ابتدا باید بگیم ما به شما تبریک می‌گیم که دارنده یک خودرو هستید؛ وسیله‌ای که این روزها، بیش از پیش حضورش و بودنش برای ذخیره زمان و راحتی ضروی به نظر می‌رسه. اما اگر به دنبال تعویض روغن موتور خودتون هستید، ممکنه در این‌کار بی‌تجربه باشید و یا اینبار بخواید، روغن موتور متفاوتی رو به موتور ماشینتون تزریق کنید.

با این تفاسیر، آچاره فکر میکنه، برای هر فردی که خودرویی داره، لازمه درباره انواع روغن موتور و زمان تعویض روغن موتور خودرو هم بدونه. حتی شاید لازم باشه دست به کار بشید و خودتون این وظیفه مهم رو به عهده بگیرید. اگر با این مقدمه، مشتاق آشنایی بیشتر با این موضوع و تعویض روغن موتور شدید، از همراهی با شما خوشحال خواهیم شد.

انواع روغن ماشین و نحوه استفاده آن

روغن موتور که در انگلیسی، motor oil، engine oil و یا engine lubricant خوانده میشه، انواع متفاوتی از ترکیبات مواد روغنی رو شامل می‌شه که با افزودنی‌های مانند شوینده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها، پراکنده‌سازها و شاخص‌های بهبود دهنده ویسکوزیته روغن‌ها غنی‌ می‌شن.

انواع روغن ماشین و نحوه ی استفاده آن

روغن موتور ها برای روان‌سازی احتراق داخلی موتور مورد استفاده قرار می‌گیرن. عملکرد اصلی روغن موتور، کاهش اصطکاک، پوشش دادن قطعات متحرک، پاک‌سازی موتور از لجن‌ها (عملکرد پراکنده‌سازها) و براق کردن (عملکرد شوینده‌ها) هست.

علاوه بر اون، انواع روغن ماشین ها اسیدهای نشات گرفته از سوخت و مواد اکسیدی حاصل از شوینده‌ها رو خنثی می‌کنند، آب بندی حلقه‌های پیستون رو بهبود می‌بخشن و موتور رو با انتقال حرارت از بخش‌های متحرک خنک می‌کنن.

با این تفاسیر، متوجه می‌شیم که روغن موتورها، نقش مهمی در عملکرد صحیح و البته کارامد موتور و در نتیجه خودرو ایفا می‌کند.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

یک ویژگی مهم در انواع روغن موتورها: شاخص گرانروی روغن موتور

شاخص گرانروی و یا ویسکوزیته روغن (Viscosity index improve)، میزان تغییرات گرانروی روغن رو نسبت به تغییرات هوا نشون می‌ده و عدد این شاخص هر چقدر بیشتر باشه، میزان تغییرات ویسکوزیته اون روغن نسبت به دما کمتر خواهد بود که یک مزیت به حساب خواهد اومد. جالبه بدونید، این شاخص را با علامت اختصاری VII هم نشون میدند. این شاخص برای انواع روغن ماشین کاربرد داره.

 ویژگی مهم در انواع روغن موتور ها و زمان تعویض روغن خودرو صفر

اما اگر با مفهوم ویسکوزیته مشکل دارید، بگذارید تعریف کوتاه و مفیدی از اون رو هم ارائه بدیم: میزان مقاومت سیالات رو در برابر جریان یافتن، ویسکوزیته می‌گویند. اگه به موادی مانند عسل و یا ارده حلوا توجه کنید، می‌بینید، به سختی در روی سطح پخش می‌شن که این به معنی داشتن ویسکوزیته بالاست، اما مایعی مانند آب و مانند اون، به راحتی پخش میشه و به این ترتیب، ویسکوزیته پایینی داره.

خدمات تعویض روغن خودرو

انتخاب انواع روغن موتور با توجه به شرایط آب و هوایی

اگر با خودرو خودتون بیشتر در مناطق سردسیر تردد می‌کنید و یا دارای زمستان‌های سخت هستید، باید از انواع روغن های موتور با ویسکوزیته پایین استفاده کنید تا با گرم شدن موتور، به راحتی روان و جاری بشه تا روغن به تمامی قسمت‌های موتور برسه.

انتخاب انواع روغن موتور و روغن خودرو آچارهدر مقابل، استفاده از روغن موتور در مناطق گرمسیر و یا برای مثال، فصل تابستان، باید دارای ویسکوزیته بالا باشه تا روان بودن بیش از حد روغن، ساییدگی قطعات رو ایجاد نکنه.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

اما آیا امکان این هست که ما برای فصول مختلف، روغن موتورهای متفاوت استفاده کنیم؟

اگر بخوایم برای دو فصل بهار و تابستان و فصول پاییز و زمستان، روغن موتورهای مختلف استفاده کنیم، چند مشکل وجود داره: اول بحث هزینه‌هاست، دوم مشکل آلوده کردن محیط زیست و سوم اینکه ممکنه اصلا شما نیازی به تعویض روغن موتور نداشته باشید و تنها به دلیل تغییر فصل مجبور به تعویض روغن بشید تا روانکاوی روغن حفظ بشه.

با وجود این مشکل، روغن‌های چهار فصل با کد SAE طراحی شدند که در مشخص کردن اونها از یک علامت اختصاری دو جزئی استفاده می‌شه که در بخش توضیح داده شده. بخش اول، یک عدد رو نشون می‌ده که دمای گرم شدن روغن رو نشون میده؛ حرف دوم، اگر با W نوشته شده باشه، به معنی سرد بودن درجه ویسکوزیته هست و عدد سوم بیشترین میزان کارکرد روغن رو نشون خواهد داد:

برای مثال اگر داریم: SAE 10w-40 یعنی این روغن در دمای ده درجه، ویسکوزیته بیشتر از 40 پیدا نخواهد کرد و هر چقدر هم که دما افزایش پیدا کنه، ویسکوزیته اون از 40 تجاوز نخواهد کرد.

کدام یک از انواع روغن موتورهای چهار فصل مناسب‌اند؟

در حالت کلی ممکنه فکر کنیم هر چه فاصله میسکوزیته بیشتر باشه (تفاضل دو عدد ویسکوزیته زیاد باشه)، روغن موتور بهتری خریداری کردیم، اما میتونه اینطور نباشه؛ بدین معنی که مناطقی که دارای زمستان‌های سخت هستند، بهتر هست، روغنی با کمترین فاصله ویسکوزتی رو انتخاب کنند. اما چرا؟

روغن‌هایی که فاصله ویسکوزیته بالاتری دارند و به عبارتی، دماهای کمتر و بیشتری رو تحمل می‌کنند، دارای انواعی از پلیمرها در ترکیباتشون هستند که بعد از مدتی که از استفاده روغن در موتور گذشت، دچار تغییر و شکستگی می‌شن و با دیگر رسوبات موتور، چسپندگی رینگ رو سبب می‌شن.

با این آگاهی، اینبار که به سراغ تعویض روغن رفتید، می‌تونید اطلاعات بیشتری از اونچه در بطری روغن موتور نوشته شده، داشته باشید. البته اصطلاحات دیگری هم در انواع روغن موتور وجود داره که در اینجا سه مورد از اونها آورده میشه:

  • روغن موتورهای مینرال: روغن موتورهای قدیمی، از این نوع بوده‌اند: نفت خام به طور مستقیم تبدیل به روغن موتور مینرال می‌شد. پس بدیهی هست که امروزه، قیمت این روغن‌ها هم کاهش پیدا کرده باشه.
  • روغن موتورهای سنتتیک: این روغن موتورها با پلیمرهای شیمیایی ساخته میشن و دارای مزایای جالب توجهی مانند عدم سمیت، میزان تبخیر پایین، ویسکوزیته پایین و عمر بالا و با دوام هستند.
  • روغن موتورهای نیمه سنتتیک: این روغن در حد واسط دو روغن موتور گفته شده قرار داره و در دماهای بالا، عملکرد بهتری از خودش نسبت به نوع مینرال نشون می‌ده

زمان تعویض روغن خودرو صفر چه موقع است

قبلا و در مقالاتی مانند “تعویض روغن موتور و کاهش مصرف سوخت” در مورد زمان تعویض روغن خودرو صفر صحبت کردیم و می‌تونید با مراجعه به این مقالات، اطلاعات نسبتا مناسبی در این زمینه پیدا کنید.

اما یک نکته که می‌تونه جالب توجه باشه، اینه که زمان تعویض روغن، تنها منوط به سیاه شدن انواع روغن موتور نیست و هر چه چسپندگی ایجاد شده در روغن موتور بیشتر باشه، احتمال نزدیک شدن به تعویض روغن موتور خودرو بیشتر خواهد شد.

زمان تعویض روغن خودرو صفر با آچاره


خدمت آچاره با تعویض روغن سیار

اگر قصد دارید تعویض روغن موتور رو انجام بدید، باید بدونید، آچاره می‌تونه این خدمت رو با کیفیتی خوب و مطمئن و به کمک متخصصان معتبری که به شما معرفی می‌کنه، انجام بده، کافیه فقط ثبت سفارشتون رو انجام بدید تا بتونید با تعویض روغن موتور به صورت مناسب، خودرو خودتون رو برای مدت زمان بیشتری بیمه کنید!

به این پست امتیاز دهید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید