کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب‌تر است؟

سرمایش و گرمایشگرمایش

انتخاب وسایل گرمایشی همواره بر اساس معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. از آنجا که سالیانه درصد قابل توجهی از هزینه‌های انرژی خانواده‌ها صرف گرمایش منزلشان می‌شود، آگاهی کامل از ویژگی‌ها و امتیازات سیستم‌های مختلف گرمایشی برای تصمیم گیری در زمینه انتخاب آنها امری بسیار ضروری است. در این مطلب به معرفی انواع رایج سیستم‌های گرمایشی و مزایا و معایب هریک می‌پردازیم.

  • بخاری گازی: قدیمی و مقرون به صرفه

بخاری گازی، رایج‌ترین وسیله گرمایش خانه‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان است. با وجود این، بخاری‌های آجری یا شومینه‌ای، نسبت به بخاری‌های معمولی هوا را بیشتر خشک کرده و به دلیل مخلوط شدن گازهای تولیدی با هوای خانه، ممکن است باعث حساسیت تنفسی و چشمی شوند. البته بخاری‌های شومینه‌ای از لحاظ مصرف انرژی و بازدهی مناسب‌تر هستند.

به طور کلی عیب اصلی بخاری این است که باعث سیاه شدن دیوار و وسایل نزدیک به آن می‌شود. ویژگی مثبت بخاری، نصب آن است که نسبت به بقیه سیستم‌های گرمایشی بسیار راحت‌تر است. در ضمن قیمت بخاری با توجه به ویژگی‌ها و اندازه آن، تقریبا از 80 هزار تومان شروع می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

  • شومینه: لوکس و غیر بهینه

استفاده از شومینه به علت اتلاف انرژی حرارتی بسیار زیاد در مقایسه با دیگر وسایل حرارتی گازسوز، به طور کلی توصیه نمی‌شود. همچنین چون عمل احتراق شومینه در محیط باز صورت می‌گیرد، احتمال خطر برای کودکان یا بروز آتش‌سوزی بسیار زیاد است.

درواقع نمی‌توان از شومینه تنها به عنوان وسیله گرمایشی استفاده کرد و بیشتر جنبه تزئینی و لوکس دارد.

  • پکیج: کم دردسر و سالم

پکیج در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی مثل شوفاژ و بخاری چند نکته قابل بررسی دارد. از لحاظ ایمنی، پکیج‌ها با گرمایش محیط از طریق آب گرم، از تعداد بخاری‌ها در ساختمان می‌کاهد و به این طریق میزان خطرات ناشی از نشت منواکسیدکربن از مجراهای دودکش و همچنین خطرات ناشی از نشت گاز و خطر انفجار آن در ساختمان به شدت کاهش می‌یابد. البته پکیج به‌تنهایی برای گرم کردن خانه‌های بزرگ کافی نیست و معمولاً باید حداقل از یک بخاری در کنار آن بهره برد.

از لحاظ مصرف انرژی و سایر هزینه‌ها، پکیج باعث می‌شود کلیه واحدهای یک ساختمان بتوانند شرایط دمای هوا و دمای آب گرم خود را به دلخواه و مستقل از دیگر واحدها تنظیم کنند. همچنین در این سیستم آب هدر نمی‌رود و همان آب در گردش در آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. باتوجه به اینکه برخلاف موتورخانه، در سیستم پکیج نیازی به پمپ کردن آب گرم مصرفی در شوفاژ نیست، اتلاف گرما در مسیر و هزینه برق مصرفی پمپ کاهش می‌یابد.

از لحاظ تعمیرات و نگهداری هم پکیج نسبت به سیستم‌هایی مانند گرمایش از کف و شوفاژخانه‌های مرکزی راحت‌تر است.

محاسبه رایگان هزینه سرویس و تعمیر پکیج!

  • رادیاتور دیواری: دردسرهای کلی

این سیستم در مجتمع‌هایی استفاده می‌شود که بیش از 12 واحد دارند. مزیت این سیستم این است که آب گرم به صورت مرکزی تولید می‌شود.

از معایب این سیستم نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– نیاز به شارژ ماهانه

– نداشتن استقلال آپارتمانی

– نیاز به لوله کشی‌های زیاد و فضایی تقریبا بزرگ برای موتورخانه در زیرزمین

– انتقال نیافتن یکنواخت حرارت و وجود نقاط کور گرمایی

– اتلاف فراوان انرژی به دلیل راندمان پایین آن

  • گرمایش از کف: گرما رسانی یکنواخت

از این سیستم گرمایشی هم می‌توان در زمستان بهره برد، اما به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن از پکیج یا بخاری استفاده کرد. از مزایای این سیستم، می‌توان انتقال حرارت از پایین‌ترین سطح، گستردگی سطح انتقال حرارت به وسعت کف اتاق‌ها، گرمارسانی یکنواخت و عدم وجود نقطه کور را نام برد.

راندمان پایین به دلیل مدفون بودن لوله‌ها، انتشار گرد و غبار روی فرش در هوا به دلیل جریان انتقالی هوای گرم از کف اتاق و نامناسب بودن فضای آن برای کودکان، سالمندان، بیماران ریوی و هزینه‌های فوق‌العاده زیاد تعمیرات به همراه کند بودن سیستم برای گرمایش، از معایب اصلی گرمایش از کف محسوب می‌شود.

  • اسپلیت‌های گرمایشی: زیبا و پر هزینه

اسپلیت‌ها با سرعت زیادی خانه را گرم می‌کنند، اما هزینه اولیه و مصرف بالای برق، نیاز به آب و هدر رفت آن، ایجاد صدا و عدم مطلوبیت نوع گرمادهی به دلیل دمیده شدن هوای گرم، از معایب آنها است. البته با توجه به طراحی‌های زیبا و انعطاف‌پذیر شکل گرفته در اسپلیت، این وسیله ازدکوراسیون خوبی برخوردار است. با توجه به ارزان بودن گاز مصرفی در ایران، استفاده از یک دستگاه برقی برای گرمایش منطقی به نظر نمی‌رسد؛ درنتیجه اسپلیت بیشتر به عنوان یک وسیله کمک گرمایشی مناسب است.

  • بخاری برقی: پر مصرف

مصرف فوق العاده بالای برق این وسیله و کارایی تقریباً پایین آن برای خانه‌ها از مهم‌ترین معایب این بخاری است. تقریبا همه بخاری برقی‌های امروزی برای تنظیم هوای اتاق مجهز به ترموستات اتوماتیک است که به طور خودکار پس از رسیدن به دمای مطلوب در همان درجه حرارت باقی می‌ماند. همچنین فن‌های موجود در این دستگاه باعث می‌شود تا گرمای دستگاه را به محض روشن شدن احساس کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این دستگاه کم حجم بودن و اشغال فضای کم است که شما می‌توانید همه جا حتی در مکان‌های باریک آن را نصب کنید.

  • کرسی: مناسب روح و جسم!

کرسی جزو آن دسته از لوازمی است که یادآور خاطرات زیادی برای افراد است. این وسیله گرمایشی، از چهارپایه یا میزی چوبی به اندازه ۱x۱ متر یا بیشتر تشکیل می‌شود که حدود 60 سانتی متر ارتفاع داشته و زیر آن یک منقل جهت ایجاد حرارت وجود دارد. روی کرسی را با لحافی بزرگ در اندازه‌های ۴x۴ یا ۷x۷ متر یا بیشتر می‌پوشانند. سپس روی لحاف را با جاجیم، ترمه و یا پارچه‌ای سفید تزئین کرده و یک سینی مسی برای قرار دادن سماور و ظروف خوراکی‌ها روی آن می‌گذارند.اطراف کرسی نیز تشک و پشتی گذاشته می‌شود که افراد بنشینند.

گرمایش با کرسی علاوه بر اینکه روش کم هزینه‌ای بوده و فقط به زغال نیاز دارد، فوایدی نیز برای جسم و روح انسان دارد. ازجمله:

  • درمان  آرتروز رماتیسم ، درد زانو، درد کمر و دیسک
  • خواب آرام و راحت با تنظیم ترشح هورمون‌های مختلف غدد
  • کاهش قند خون با اثرگذاری روی لوزالمعده
  • افزایش گردش خون در پاها و جلوگیری از سکته
  • ایجاد زمینه دور هم جمع شدن اعضای خانواده و گرمی روابط
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا