روسیه و خلق و خوی مردمان‌اش

اخبار آچاره

سلام؛ اینجا روسیه‌ست، بزرگ‌ترین کشور جهان که پایتختش مسکو، بزرگ‌ترین شهر اروپاست! زبان رسمی این کشور،‌ زبان روسی هست و در حال حاضر بیش از ۲۶۰ میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می‌کنند. مردم هر کشوری ویژگی‌ها و سبک زندگی خاص خودشون رو دارند و در این بین یکی از کشورهایی که مردمش خصوصیات اخلاقی منحصربه‌فردی دارند، روسیه هست.

روسیه به رنگ برف!

در این کشور در اکثر ماه‌های سال، همه‌جا سفیده و تا چشم کار می‌کنه برفه و برف… اما وسط این همه برف، آدم‌هایی با پالتوهای بلند مشکی و کلاه‌های پشمی که توجهی هم به هوا ندارند، توجه شما رو جلب می‌کنند. در این کشور پنج ماه برف می باره، پنج ماه بارون و دو ماه هم تابستون می‌شه.

معمولا در خیابون‌های این کشور به خاطر برف تصادف نمی‌شه و مدارس و دانشگاه‌ها رو حتی در دمای 45 درجه زیر صفر هم تعطیل نمی‌کنند! با وجود این تصاویر برف و یخی، مردم روسیه از جنوبی‌ترین نقطه که هوای معتدل‌تری نسبت به بقیه شهرها داره تا شمالی‌ترین نقطه که سرمای طاقت‌فرسایی داره، همه صبح زود از خونه‌هاشون خارج می‌شن و به سرکارشون می‌رن!

روس‌ها و جنون کتاب‌خوانی!

اولین تصویری که در روسیه نظر شما رو به خودش جلب می‌کنه، کتاب‌خونی دیوانه‌وار روس‌هاست! شما هرجایی که اون‌ها رو ببینید، در مترو،‌ اتوبوس، خیابون،‌ کافه و … در حال خوندن کتاب هستند. حتی اگر سرشون تو گوشی باشه، باز هم دارند کتاب الکترونیکی می‌خونند و درصد کمی احتمال داره که گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی رو چک کنن یا مشغول دیدن کلیپ باشند!

اگر بخواهید با اون‌ها معاشرت کنید، اولین سوالی که از شما می‌پرسند،‌ راجع‌به نویسنده‌ها و مشاهر روسیه هست! مثلا اگه به اون‌ها بگید داستایوفسکی یا چخوف رو می‌شناسید ولی تا حالا هیچ کتابی از اون‌ها نخوندید، متعجب‌ترین چهره‌ای که تا حالا دیدید، جلوی چشم‌تون خواهد بود!

فرهنگ و هنر، عضوی جدانشدنی از مردم روسیه

در کنار علاقه شدید مردم روسیه به کتاب خوندن، اون‌ها دلبستگی زیادی هم به رقص و تئتار دارند و در این زمینه صاحب سبک هستند. هر کدوم از مردم روسیه، حداقل یکی از هفت هنر اصلی رو به‌خوبی بلدند و از دوران کودکی شروع به یادگیریش کردند.

یه نکته دجالب دیگه در مورد روس‌ها اینه که آثار بزرگ ادبیات روس رو به طور کامل در مدرسه می‌خونند و باید کل کتاب رو امتحان بدن! اون‌ها به هنر سرزمین‌های دیگه از جمله ایران هم علاقه دارند؛ برای مثال فیلم‌های کیارستمی و فرهادی در روسیه، طرفدارهای زیادی داره و بارها در سینماهای مسکو یا شهرهای دیگه، اکران شده.

اخمو ولی خون‌گرم!

اولین چیزی که در چهره‌ی روس‌ها نمایان می‌شه، اخم‌ و پیشونی‌های گره‌کرده‌ی اون‌هاست. روس‌ها انقدر جدی هستند که در وحله‌ی اول،‌ شما حتی می‌ترسید چیزی ازشون بپرسید؛ اما وقتی ازشون بپرسید دلیل این همه اخم چیه؟! می‌گن که خودمون هم نمی‌دونیم چرا، اما از کودکی بهمون یاد دادند که جدی باشیم!

البته مثل اکثر کشورهای جهان، نسل جوان روسیه هم تغییرات زیادی نسبت به نسل‌های گذشته داشتند و به مراتب خوش‌روتر و خون‌گرم‌ترند. نسل جوان روسیه بیشتر اهل معاشرت با خارجی‌ها و یاد گرفتن زبان‌های خارجی هستند.

کشوری سنتی با روح مدرن!

به هر کدوم از شهرهای روسیه که سفر کنید، متوجه می‌شید درصد زیادی از خونه‌ها شبیه همدیگه و اصطلاحا به سبک دوران استالین ساخته شدند. ساختمان‌های بلندی که در هر طبقه نزدیک به 10 واحد وجود داره و اگه شماره واحدها از روی ساختمان پاک شده باشه، قطعا در بین این برج‌ها گم خواهید شد! اما همچنان در شهرهای کوچک خونه‌های رنگارنگ قدیمی که نمادی از تعلق روس‌ها به سنت هست، وجود داره؛ خونه‌هایی که شکل نقاشی‌ها هستند!

اما با این وجود، سبک زندگی روس‌ها تفاوت چندانی با سبک زندگی امروز در کشورهای پیشرفته اروپایی نداره. روس‌ها دیگه تفکرات قدیمی خودشون رو دنبال نمی‌کنند؛ اون‌ها هم برندهای آمریکایی می‌پوشند، به مک دونالد می‌رن و…

اختلاف طبقاتی در روسیه

تصورش سخته که باور کنید در پایتخت سرخ، جایی که روزی قرار بود همه چیز به طور مساوی برای هر کسی روی زمین تقسیم بشه، اختلاف طبقاتی وجود داره! اما این اختلاف وجو داره؛ با نگاهی به حومه و اطراف مسکو و حتی شهرهای کوچک روسیه متوجه می‌شید که اختلاف طبقاتی در روسیه هم وجود داره؛ قیمت خوراکی‌ها با مرغ و گوشت در تمام شهرهای روسیه یکسانه اما درآمد مردم طبیعتا مثل هم نیست.

به همین دلیل مردمی که در شهرهای کوچک‌تر و با حقوق‌های به مراتب کم‌تر از مسکو، زندگی می‌کنند، نسبت به این جریان معترض هستند؛ مثلا یک استاد اقتصاد در دانشگاهی خارج از مسکو، حقوقی نزدیک به 400 دلار در ماه می‌گیره؛ اما همون استاد اگر در مسکو تدریس کنه، نزدیک به 1400 حقوق می‌گیره!

اما نکته جالب درمورد شهرهای روسیه اینه که حتی در شهرهای کوچک هم با توجه به تبلیغات و فرهنگ‌سازی، اختلاف طبقاتی فرهنگی زیادی بین پایتخت و سایر شهرها دیده نمی‌شه.

زبان روسی، مشکل بزرگ توریست‌ها!

شما در روسیه و به‌ویژه در شهرهای کوچک به ندرت می‌تونید کسی رو پیدا کنید که با شما انگلیسی یا هر زبان دیگه‌ای رو صحبت کنه اما در مسکو مردم بیشتری می‌تونند انگلیسی رو هر چند به سختی صحبت کنند. حتی بیشتر منوهای رستوران‌ها و کافه‌ها به  زبان روسی نوشته شده و انتخاب رو برای شما سخت می‌کنه. البته که نسبت به چند سال گذشته روس‌ها میل بیشتری به یادگیری زبان‌های خارجی دارند اما اگر سال‌های پیش به روسیه سفر می‌کردید و از اون‌ها می‌پرسیدید که چرا انگلیسی نمی‌دونید؟ می‌گفتند که ما نیازی به انگلیسی نداریم!

خیلی جالبه که بدونید بخش زیادی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های روسیه به زبان روسی هست و در کنار اون‌ها، هر دانشگاه معمولا چند رشته‌ی محدود رو به زبان انگلیسی هم ارائه می‌کنه.

درسته که زبان روسی یکی از دشوارترین زبان‌های دنیاست اما برای زندگی در روسیه راه دیگه‌ای جز یاد گرفتن این زبان ندارید. نکته‌ی جالب دیگه این که روس‌ها، علاقه زیادی به یادگیری زبان چینی دارند و بیشتر دانشجوها این زبان رو انتخاب می کنند. البته که رابطه دوستانه روسیه و چین، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی، در این انتخاب بی‌تاثیر نیست.

3/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا