سفر به جاهای کمتر دیده شده در ایران از آرامش مطلق تا آدرنالین بالا(۲)

اخبار آچاره

در ادامه‌ی مقاله قبل «سفر به جاهای کمتر دیده شده در ایران از آرامش مطلق تا آدرنالین بالا(۱)»، به معرفی جاهای ناشناخته‌ی ایران می‌پردازیم و امیدواریم راهنمای خوبی برای انتخاب شهرهایی که بهش سفر می‌کنید،‌باشیم؛

روستای سراخیه؛ ونیز ایران

سراخیه یا صراخیه نام یکی از روستاهای خوزستانه که در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری در شادگان واقع شده. این روستا به عنوان یکی از روستاهای دارای جاذبه گردشگری خوزستان معرفی شده. در این روستا مهاجرت خیلی کم صورت می‌گیره، اهالی صراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب رو به مهاجرت ترجیح می‌دن.

بسیاری از جوانان سراخیه با ماندن در روستا و ازدواج‌های بومی باعث افزایش جمعیت بومی‌‌‌‌ اون هم شدند. یکی از مشاغل مردم این روستا، اینه که گردشگران رو با قایق‌های خود به داخل تالاب می‌برند و نقاط مختلف‌‌‌‌ اون رو نشون‌شون می‌دن.

سراخیه

تالاب بین المللی شادگان به عنوان یک تالاب مهم بین المللی شناخته شده، علی‌رغم تنوع زیستی غنی و جاذبه‌‌های گردشگری فراوان، متاسفانه هنوز در کشور و حتی استان خوزستان هم ناشناخته مونده.

این تالاب با وجود نعمت و ظرفیت‌‌های بی شمارش هیچگاه توسعه و احیای قابل توجه رو به خودش ندیده و تا حالا تمام برنامه‌‌های ایجاد شده برای‌‌‌‌ اون در حد آرزو و رویا مونده؛ این در حالیه که اخیرا به علت شرایط بی نظیر تالاب، حتی سرمایه گذاران خارجی هم برای توسعه‌‌‌‌ اون ابراز علاقه کردند.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق اردل در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده. دره عشق یکی از زیباترین دره‌‌های استان چهارمحال و بختیاری است که در بخش جنوب غربی استان قرار گرفته. این دره محل گذر مهم‌ترین رودخانه استان یعنی کارونگ شمالی هست.

روستاهای مهم این دره عبارتند از گل سفید، جوزستان، پوراز، برنجگان، دورک، سرکون بالا و سرکون پایین، دره عشق، دره بید، دره یاس، سررک، گل کله و معدن . این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون‌‌‌ می‌جهه و بیش از یکصد متر ارتفاع داره.

در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاریه و در ترکیب با انارستان‌ها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت‌انگیزی رو به وجود آورده. در اکثر فصول سال و به‌ویژه در فصل بهار، بازدید از این آبشار و سفر به دره عشق مناسب و دلنشینه.

دره عشق

شرایط آب وهوایی این دره به شکلیه که از آب و هوای گرم تا آب و هوای سرد رو، هم‌زمان و در فاصله حدود دو تا سه هزار متری‌‌‌ می‌تونید ببینید.

این تنوع و گوناگونی رو در جنس سنگ‌ها، شیب دامنه‌ها، شکل دامنه‌ها ( پرتگاه‌ها، دیواره‌ها، صخره‌ها، دره‌‌های کوچک و..) پوشش گیاهی و… می‌شه دید. در حقیقت ترکیب شکل‌ها و تنوع اون‌ها چشم‌اندازهای بسیار شگفت انگیز و رویایی رو به‌وجود آورده؛ به ویژه در آغاز فصل بهار که انسان رو به وجد‌‌‌ میاره و عاشق این همه زیبایی‌‌‌ می‌کنه و نام ”دره عشق” چقدر به‌‌‌‌ اون میاد!

روستای دَرَک؛ تلاقی کویر و دریا

روستای دَرَک در بخش زرآباد شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان، با داشتن بکرترین، پاک‌ترین و زیباترین ساحل ایران و حتی جهان، از جاذبه‌های دیدنی و ناشناخته‌ی ایرانه؛ این روستا از جنگل‌‌های حرا و خور باستانی گالک به طول ۶ کیلومتر و وسعت ۵۲ هکتار برخورداره.

خوشبختانه یا متاسفانه روستای دَرَک تا حالا برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته مونده! تماشای زیبایی‌‌های این روستا هر گردشگری رو به وجد‌‌‌ میاره و باید ساعت‌ها از دیدن‌‌‌‌ اون لذت ببره، چون مشاهده سواحل ماسه‌ای بدون سنگ در کنار کوه، جنگل و نخلستان، جذابیت خاصی به این منطقه دادند.درک

غروب قرمزگونه خورشید در بین نخلستان، سطح دریا، رمل‌ها و جنگل، بسیار زیبا و دیدنیه و رنگ‌‌های متفاوت غروب رو با جابجا شدن چند دقیقه‌ای خورشید مشاهده خواهید کرد.

جالبه بدونید که در این منطقه و در چند متری دریا، انواع درختان گرمسیری به ثمر نشسته و با حفر چاه دو متری، آب شیرین و زلال وجود داره که ساکنان محلی انواع هندوانه، ذرت، نخیلات وغیره رو کشت و برداشت‌‌‌ می‌کنند.علاوه بر وجود جذابیت‌‌های ذکر شده، در ساحل این روستا‌‌‌ می‌شه موج سواری، قایق سواری، شنا و ورزش‌‌های آبی ساحلی رو انجام داد.

شیطان کوه؛ بام سبز لاهیجان

شیطان کوه از جاذبه‌‌های گردشگری لاهیجان‌‌‌‌، در گذشته به شاه نشین معروف بوده اما امروز این منطقه تغییر نام داده و به شیطان معروف شده؛ بر طبق نظرات عده‌ای از اهالی این منطقه علت نام‌گذاری شیطان کوه، هیچ ارتباطی با خرافه‌پرستی و همچنین شیطانی که در بین عموم متداوله، هم نیست.

داستانی که در این باره وجود داره، اینه که طبیعت این کوه به گونه‌ایه که وقتی از بالا به پایین نگاه‌‌‌ می‌کنید، احساس می‌کنید به راحتی با دویدن به دامنه می‌رسید اما نتیجه چیزی جز سقوط نخواهد بود و در باور قدیمی‌‌های محلی در اینجا شیطان چشم فرد رو کور‌‌‌ می‌کنه، یا به نوعی او رو گول‌‌‌ می‌زنه.

شیطان کوه

آبشار شیطان کوه‌‌‌‌، از جاذبه‌‌های گردشگری لاهیجان، مقصدی جذاب و زیبا برای تمام کسانیه که به سمت شمال کشور سفر کنند. جاذبه‌‌های گوناگونی در این منطقه وجود داره که گردشگران‌‌‌ می‌تونند در تمام طول روز، حسابی سرگرم بشن.

این کوه زیبا در امتداد سلسله‌‌‌‌ی جبال البرز قرار گرفته و از پایین تا بالای کوه منظره ای سرسبز رو خواهید دید. زمانی که به این منطقه رسیدید سعی کنید ماشین‌تون رو در محوطه‌‌‌‌ی شیطان کوه پارک کنید و خود رو برای گذر از مسیری پوشیده از درختان آماده کرده و از مسیری پلکانی که با درختان انار و گردو مزین شده بالا‌‌‌ برید تا به بام لاهیجان برسید.

از دیگر جاذبه‌های شیطان کوه می‌تونیم به استخر شیطان‌کوه، تله کابین شیطان کوه و بام سبز اشاره کنیم.

دریاچه تخت سلیمان

دریاچه تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی واقع شده. چشمه بزرگ آهک ساز تخت سلیمان که مردمان محلی به اون دریاچه تخت سلیمان‌‌‌ هم می‌گن، بزرگترین و پر آب ترین چشمه منطقه هست. آب‌‌‌‌ اون کاملآ سرده و از دو کانال شمالی و جنوبی خارج‌‌‌ می‌شه و املاح بی کربنات‌‌‌‌ اون بیش از حد اشباعه.

دهانه‌‌‌‌ این دریاچه مثل دریاچه ای زیبا و به شکل بیضی هست. قطر بزرگ این بیضی ۱۲۰متر و قطر کوچک‌‌‌‌ اون ۸۰ متر بر آورد‌‌‌ می‌شه؛ همچنین عمق‌‌‌‌ اون به حدود ۶۰ متر‌‌‌ می‌رسه. احتمالا دهانه این چشمه در آغاز پیدایش کوچک‌تر (شاید کمتر از یک متر) بوده.

تخت سلیمان

تخت سلیمان که یکی از سه آتشکده معروف ساسانی رو درخود جای داده و محل تاجگذاری پادشاهان این سلسله بوده احتمالا در دوران پیروز، پدر بزرگ انوشیروان بنا شده. هر چند کاوش‌‌های باستان‌شناختی در محوطه تخت سلیمان آثاری به جا مونده از دوران هخامنشی و مادی رو هم نشون داده اما شهرت این محوطه بیشتر مدیون بناهای دوران ساسانی هست:

آتشکده آذر گشنسب‌‌‌‌، معبد آناهیتا‌‌‌‌، موزه هدایا‌‌‌‌، کوه زندان و دژ بلقیس. همچنین بقایای تنها کاخ به جا مونده از دوره ایلخانی، امتیاز دیگری برای این مجموعه تاریخیه. مسافر تخت سلیمان علاوه بر مشاهده بناهای تاریخی در مقابل ایوان خسرو دریاچه ای رو‌‌‌ می‌بینه که همچون طاووس رنگ به رنگ‌‌‌ می‌شه و بیننده رو خیره‌‌‌ می‌کنه.

آبشار شادان؛ هفت طبقه بهشت!

آبشار شادان(هفت طبقه)‌‌‌‌، ۷ کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی در دل جنگل‌های بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار داره؛ کردکوی در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان گرگان قرار دارده ارتفاع آبشار در حدود ۴۰ متره که آب در شکست‌‌های زیبا در هفت نقطه‌‌‌‌ اون منظره‌ای زیبا رو ایجاد کرده.

به همین دلیل به آبشار هفت طبقه معروف شده. این آبشار تا چند سال قبل ناشناخته بود تا اینکه گروهی از کوهنوردان بالابلوک در مسیر کوهنوردی با‌‌‌‌ اون برخورد کردند.

برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخونه هست، حرکت‌‌‌ می‌کنند که در این مکان تابلوی مشخصات درازنو هم نصب شده که‌‌‌ می‌تونه راهنمای خوبی باشه. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی‌‌‌ می‌شد و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه. این مسیر دارای شیبی ملایمه و حدود دو ساعت طول‌‌‌ می‌کشه تا به آبشار برسید.

دریاچه برکه گوگُلی؛ Googoli Lake

دریاچه برکه گوگلی در استان آذربایجان شرقی واقع شده. مجارشین (یا میرزانشین) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقیه که در دهستان گنبرف بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده و در حدود ۶۵ کیلومتری کلان‌شهر تبریز قرار گرفته.

جمعیت این روستا درحال حاضر ۱۳۰۰ نفره. مجارشین از نظر وضع طبیعی، روستایی کوهستانی با خانه‌های پلکانیه و دارای جاده آسفالته به شهرستان‌های اسکو و آذرشهر هست.

این دریاچه دیدنی در دامنه کوه چانگیل قرار گرفته. منابع تأمین‌کننده آب این برکه از آب‌‌‌های جاری ناشی از ذوب برف، بارش‌‌های جوی و چشمه‌‌های آغ دره تامین می‌شه. گوگلی ترکیبی از واژگان ایگُو به معنی آبی رنگ و گُل به معنی برکه هست. آب دریاچه گوگلی در موارد کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار‌‌‌ می‌گیره.

دریاچه پری

دریاچه پری در دهستان اوریاد از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان و ۱۵۲ کیلومتری شهر زنجان و ۴۵ کیلومتری شهر ماهنشان قرار داره. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان ماهنشان هست و تقریبا تنها دریاچه طبیعی استان زنجان محسوب می‌شه.

دریاچه پری که نام دیگر‌‌‌‌ اون خندقلو هست، در حدود ۵۰۰ مترمربع مساحت داره و با چشم‌اندازی بسیار زیبا در میان یک دشت وسیع گسترده شده. بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر بهار و اوایل تابستان هست.

مرداب استیل

از دیدنی‌های طبیعی آستارا‌‌‌ می‌شه به مرداب استیل و استخر عباس آباد واقع در ۵/۲ کیلومتری جاده تالش به آستارا در غرب جاده اصلی و جنوب (غلام محله) اشاره کرد. در سال‌های اخیر به دلیل پیدایش این جاده، اثر چندانی از مرغان مهاجر نیست. وسعت این مرداب ۱۳۸هکتار وعمق متوسط‌‌‌‌ اون یک متر هست.

ذخیره آبی‌‌‌‌ مرداب استیل ۵/۱ میلیون متر مکعبه وتنها منبع آب تامین کننده ۴۰۰ هکتار شالیزار هست . در این محل درختان توسکا در برخی از مناطق کم آب تر روییده بود که به خاطر پوسیدگی بر سطح آب به حالت شناور باقی مونده وشبه جزیره‌‌های کوچکی رو تشکیل داده و منظره بدیعی رو پدید آوردند.

آبشار آب ملخ؛ تخت حضرت سلیمان!

آبشار یا چشمه آب ملخ در کنار روستایی به همین نام در نزدیکی شهرستان سمیرم در استان اصفهان قرار داره؛ شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار داره. روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا سرشار از چشمه‌سارهای گوارا و سرد و آبشارهای خروشانیه که آب خود رو از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌کنند.

آبشار آب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایرانه که ترکیبات خاص موجود در آب اون، تمام ملخ‌های مهاجم رو درجا نابود می‌کنه. این روستا و چشمه‌‌‌‌ اون هم به همین علت آب ملخ نام گرفتند. به گفته اهالی روستا سال‌ها قبل، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ‌ها قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و اون‌ها رو یک‌جا نابود کردند.

آین آبشار به آبشار تخت سلیمان هم معروفه. چرا که این منطقه به دلیل قطعه سنگ بزرگ و طبیعی‌ای که داره، مثل یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته و دو دره رو به هم متصل می‌کنه.

برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پل مثل یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده! منظره خیال انگیز و بی‌مانند تخت سلیمان روی رودخانه آب ملخ مثل تخت طاق مانندی که بر بالای رودخانه قرار گرفته، شبیه پلی زیبا و طبیعی، مسافران و گردشگران رو به غار داخل کوه هدایت می‌کنه.

از دهانه غار طبیعی که در تخت سلیمان وجود داره، چشمه‌ای با آب زلال و گوارا می‌جوشه و از اطراف این تخت به رود پایین دست‌‌‌‌ اون می‌پیونده.

موقعیت جغرافیایی روستای آب ملخ به شکلیه که بیشتر از ۳ ساعت نمی‌شه خورشید رو بالای سر روستا دید. همچنین پشت آبشار، پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود داره که آب ملخ رو به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌های بهار و تابستانه.

دهکده چوبی نیشابور

این دهکده‌ی زیبا در نیشابور قرار داره که در‌‌‌‌ اون یک مسجد چوبی وجود داره و یک بنای بی نظیر در ایران و جهان محسوب می‌شه، کسانی که به این دهکده اومدند، حتما هنوز عطر چوب‌های این بنا، درختان بسیار و حال و هوای خاص‌‌‌‌ اون در خاطرشون مونده.

قطعا ساخت یک بنای چوبی که در مقابل زلزله هشت ریشتری مقاوم باشه و تمام مسائل زیبایی شناسی و معماری بی‌نظیر رو در خودش جا بده، کار آسونی نیست، بنایی که بازدید کنندگان خارجی و داخلی با‌‌‌‌ اون ارتباط معنوی برقرار کرده و یک خاطره خوش رو با خود به شهرشون می‌برند.

سازنده دهکده چوبی در آذر سال ۹۲ از دنیا رفت، نیشابوری‌ها به خوبی مهندس “حمید مجتهدی” رو می‌شناسند، او پس از اتمام تحصیلات خود در رشته مهندسی عمران در آمریکا به نیشابور بازگشت و کم کم سازه‌ای بی‌نظیر براساس مبانی علمی بنا کرد. ظاهرا اولین چیزی که مهندس ساخته، یک آلاچیق برای بازی پسرش بوده و چیزی نمی‌گذره که با امکانات بسیار کم‌‌‌‌ اون آلاچیق کوچک تبدیل به خونه می‌شه.

بعد از خونه، مهندس مجتهدی یک مسجد می‌سازه و گفته می‌شه که قبلا مسجدی در این محل وجود داشت که تخریب شده و کاملا فرو ریخته بود. او ابتدا همه کارگران و کارگزاران دهکده رو مامور می‌کنه که خاکی تهیه کنند تا مصالح به کار رفته در بنا کاملا پاک و حلال باشه و بعد از‌‌‌‌ اون مسجد رو در همان جا بنا می‌کنه و کم کم رستوران و چند مغازه در اون‌جا درست می‌کنه.

مسجد چوبی این دهکده چوبین در نوع خود در ایران و جهان بی‌نظیره و برپایه یک کار علمی بنا شده و معماری و زیبایی شناسی این بنا، مناره‌های متصل به سقف که هیچ ستونی در داخل مسجد نداره و بسیاری از موارد دیگر چشم هر بیننده‌ای رو برای یک بار دیگه دیدن‌‌‌‌ اون حریص می‌کنه.

جالبه بدونید که این بنا یک بنای منحصر به فرد و مقاوم در برابر زلزله هست و گردشگران زیادی رو به سمت خود جذب می‌کنه و یکی از جاذبه‌های گردشگری برای سفر های نوروزی محسوب می‌شه.

دره هفت غار در نیشابور

کافیه به شمال نیشابور برید تا با دره‌ای سرخ  رنگ و خوش آب و هوا روبرو بشید؛ دره‌ای که به خصوص در فصل‌‌های بهار و تابستان گردشگران بسیاری داره. با ورود به این دره چیزی که در نگاه اول نظرتون رو جلب‌‌‌ می‌کنه، رنگ  قرمز رنگ خاک رس دره است که ویژگی منحصربه‌فرد و جذابیت خاصی به منطقه داده.

این منطقه آب و هوای خوب و خنکی داره که اینجا رو تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌‌های منطقه کرده، مخصوصا در  فصل گرم تابستان تعداد زیادی از مردم شهر راهی دره هفت غار‌‌‌ می‌شن تا از آب و هوای خوب‌‌‌‌ اون لذت ببرند. شیب تند باعث شده تا دره هر سال بعد از بارش باران شکل و ظاهر جدیدی پیدا کنه و آبشارهای بزرگ و کوچک زیادی در‌‌‌‌ اون به وجود بیان.

راه‌‌های زیادی برای رسیدن به دره هفت غار وجود داره اما بهترین راه اینه که خودتون رو به روستای باغرود برسونید و در اون‌جا بعد از ۱۰ دقیقه کوهنوردی و رسیدن به ارتفاع ۱۵۰۰ متری به ابتدای دره برسید. از روستای غار هم‌‌‌ می‌تونید به دره هفت غار برید اما از اون‌جا مسیر رسیدن کمی سخت‌تره. برای بازدید از تمام قسمت‌های دره با توجه به آمادگی بدنی‌تون باید بین ۲ تا ۳ ساعت وقت بگذارید.

وجود درختان سرسبز و عبور رودخانه از کنار اون‌ها به همراه چشم‌اندازهای سرخ اطراف، منظره‌ای بی‌بدیل رو خلق کرده که چشم‌ها از تماشای اون‌ها سیر نمی‌شه. همون‌طور که در حال گذر از ۷ تنگه هستید، چشمه‌ها و رودخانه‌‌های زیادی رو‌‌‌ می‌بینید که این طبیعت گردی رو براتون لذت بخش‌تر‌‌‌ می‌کنند.

کوه‌‌های سرخ شکاف‌‌های عمیق و زیبایی دارند که‌‌‌ می‌تونید برای استراحت در داخل اون‌ها بنشینید و عکس‌‌های یادگاری جالبی بندازید. بعد از اینکه دره رو به طور کامل پیمایش کردید، در ارتفاع ۱۹۰۰ متری به منطقه‌ای باز و سرچشمه اصلی رودخانه غار برمی خورید؛

در اینجا وجود چندین درخت گردو طراوت و زیبایی منطقه رو بیشتر کرده. در واقع برای رسیدن به این چشمه باید ۷ تنگه رو پشت سر بگذارید و در نهایت، طبیعت به خاطر این پیاده‌روی، چشمه‌ای باطراوت به شما پاداش‌‌‌ می‌ده، با این‌که چشمه آب سرد و گوارایی داره اما وجود املاح زیاد‌‌‌‌ اون رو غیر قابل نوشیدن کرده.‌‌‌ می‌تونید مدت‌ها در کنار این چشمه بنشینید و خستگی راه رو از تن به‌در کنید.

شهر سی‌سخت؛ نگین دنا

در 35 كیلومتری شهر یاسوج در دامان طبیعتی شگفت‌انگیز، تابلویی زیبا از نقاشی آفرینش رو مشاهده می‌كنید كه مسحور و مجذوب‌‌‌‌ اون می‌شید. اینجا سی‌سخت یكی از شهرهای كهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایرانه. آبشارها، چشمه‌ها، كوه‌ها و دریاچه‌هایی كه شاید در هیچ جای دنیا نمونه‌‌‌‌ اون رو هم ندیده باشید. منطقه‌ای با آب و هوایی كوهستانی و طبیعتی شگفت‌انگیز كه مسافران نوروزی و گردشگران رو مبهوت خودش می‌كنه.

آبشارهای خروشان مثل آبشار ناری و كوه‌گل كه از جمله مهم‌ترین آبشارهای سی‌سخت هستند. همچنین بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه در سی‌سخت قرار داره كه به چشمه «میشی» معروفه كه در پایین گردنه بیژن قرار گرفته و آب‌‌‌‌ اون زمین‌های زراعی ده بزرگ سی‌سخت رو آبیاری می‌كنه. چشمه سردو، چشمه تاگی و چشمه طوف مشرف بر شهر توریستی سی‌سخت هستند. این چشمه‌ها در مسیر صعود به قله دنا قرار دارند و در تمام فصول سال دارای آبی گوارا و خنك هستند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا