روش‌های آسان برای لکه گیری مبل

نظافت و شستشومبل‌شویی

این‌روزها مبلمان یکی از اساسی‌ترین عناصر دکوراسیون داخلی شده است و همان‌قدر که خرید مبلمان مناسب برای دکوراسیون داخلی اهمیت دارد، نگهداری و مراقبت از آن هم بسیار حائز اهمیت است؛ یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مبل های شما پیش ایجاد شود،‌ ایجاد لکه‌ روی آن‌هاست؛ لکه‌هایی که از مواد خوراکی یا نوشیدنی‌ها ایجاد می‌شود تا لکه‌های ناشی از مواد شیمیایی مثل رنگ و لاک و … اما چاره چیست؟!

آیا راهی برای از بین بردن این لکه‌ها وجود دارد؟ در این مطلب به راه‌های لکه گیری مبل می پردازیم.

جاروبرقی، سریع‌ترین راه نجات مبل‌های شما

بهترین راه برای تمیز نگه‌داشتن مبل، به صورت مرتب جاروبرقی کشیدن است؛ اگر می‌دانستید چقدر گرد و خاک و آشغال در الیاف مبل شما پنهان شده است، حتما این توصیه را جدی می‌گرفتید. گرد و غبار نه تنها باعث پوسیدگی مبل می‌شود، ‌بلکه می‌تواند ظاهر کهنه و کدری هم به مبل ها بدهد؛ پس برای اینکه مبل شما دوام بیشتری داشته باشد،‌ بهتر است که مرتب از جاروبرقی استفاده کنید.

دقت کنید که همه جای مبل را جارو کنید، حتی بین شکاف‌ها و پشتی‌های مبل را؛ همین‌طور می‌توانید از یک قلم‌موی زبر یا برس هم استفاده کنید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!


لکه گیری مبل با دستمال مرطوب کودک

شاید باورش سخت باشد اما دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن مبل بسیار مؤثر است؛ این دستمال ترکیب خوبی از صابون و آب، البته با رطوبت کم است که برای تمیز کردن مبلمان یا لوازم داخلی شما مناسب است؛ در واقع دستمال مرطوب کودک در تمیز کردن اکثر لکه‌ها به طرز شگفت‌انگیزی اثرگذار است؛ البته راه‌های سریع‌تری برای پاک کردن لکه‌ها، با توجه به نوع آن‌ها وجود دارد که در همین مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.


کدهای راهنمای شستشو روی مبل را برای لکه گیری مبل بشناسید

با توجه به کدهای راهنمای شستشو، شما می‌توانید روش مناسب تمیز کردن مبلمان‌تون را متوجه شوید. اگر مبل شما نیاز به یک تمیز کننده حاوی حلال دارد، باید آن را تهیه کنید؛ هر کد معنی منحصر به فردی دارد:

استفاده از مواد شوینده‌ی مبتنی بر آب W
تمیز کردن با استفاده از حلال. تمیز کننده‌ای که خشک و بدون آب باشد S
تمیز کننده‌ای که هم مبتنی بر آب است و هم می‌تواند بدون آب استفاده شود. Ws
تمیز کننده‌ی حرفه‌ای مثل جاروبرقی X

برای لکه گیری مبل لکه‌ها را نخراشید

مهم نیست که چقدر پاک کردن لکه سخت باشد، تحت هر شرایطی بهتر است از خراشیدن لکه ها اجتناب کنید؛ چرا که ممکن است به الیاف مبل، آسیب برساند و حتی موجب فرو رفتن لکه در عمق پارچه شود؛ بنابراین، به جای آن از یک پاک کننده لکه و دستمال نرم استفاده کنید؛ اگر بعد از تمیز کردن الیاف مبل سفت شدند، با استفاده از یک برس نرم، به آرامی مواد را از روی مبل خارج کنید.


از بین بردن موی حیوانات خانگی

برای این کار باید یک راه حل متفاوت را امتحان کنید؛ یک دستکش لاستیکی دست کنید و بعد آن را به آرامی روی مبل بکشید؛ به خاطر استاتیک ایجاد شده توسط دستکش لاستیکی، مو از لبه کشیده می‌شود و بعد شما می توانید به راحتی آن را جاروبرقی بکشید و یا جمع کنید.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: ۷ راه آسان برای تمیز کردن موی حیوانات خانگی در خانه


ترفندهایی برای از بین بردن لکه‌های مختلف مبل

مهمترین نکته برای لکه‌گیری مبل، رسیدگی به‌موقع است؛ شما باید بلافاصله بعد از ایجاد لکه، اقدام به لکه‌گیری کنید تا بهترین تاثیر را داشته باشد؛ در ادامه چند روش جالب برای لکه گیری را بررسی می‌کنیم:

  • لکه نوشابه روی مبل : برای از بین بردن لکه نوشابه روی مبل، می‌توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد با یک اسفنج خیس روی لکه بکشید؛ حالا با آب گرم و اسفنج آبکشی کنید.
  • اثر سوختگی یا زردی سیگار مبل: برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار روی مبل، می‌توانید از یک حبه قند استفاده کنید و آن را روی لکه بکشید و آن‌قدر این کار را ادامه بدهید تا لکه از بین برود. همچنین می‌توانید برای از بین بردن این نوع لکه، اسفنجی را به شیر آغشته کنید و روی لکه بمالید. در صورتی که لکه روی پارچه‌ای که از الیاف مصنوعی است، ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیموی خالص آن را از بین ببرید.
  • لکه جوهر روی انواع مبلمان :برای تمیز کردن لکه جوهر روی مبل، اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است، ابتدا محل را خیس کنید، روی آن کمی نمک بریزید و بعد با پنبه مالش بدهید؛ اگر نتیجه نگرفتید، مخلوطی از گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و بعد با آب و پودر دستی خوب شست‌و‌شو بدهید. البته می‌توانید از آب ژاول هم استفاده کنید.
  • لکه خون روی مبل: بهترین چاره برای ازبین‌بردن لکه خون روی مبل، این است که کمی نشاسته را، متناسب با بزرگی و کوچکی لکه، در آب مخلوط کنید و به‌هم بزنید تا خمیر نسبتا غلیظی بدست بیاید؛ بعد روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک شدن نشاسته‌ها ، آن‌ها را بتراشید و با برس، محل لکه را پاک کنید.
  • لکه میوه مبلمان : برای تمیز کردن لکه میوه روی مبل، اگر این لکه روی پارچه سفید باشد، کافی است با آب و صابون آن را بشویید؛ اگر لکه روی پارچه پشمی بود، آب اکسیژنه 20% را با چند قطره آمونیاک مخلوط کنید و با آن لکه را پاک کنید؛ اگر لکه روی پارچه‌های ابریشمی سفید و یا رنگی بود، آب و الکل سفید 90% را به نسبت مساوی مخلوط و با آن لکه را محو کنید.
  • لکه چربی مبلمان: برای از بین بردن لکه چربی روی مبل، قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید؛ اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است، با یک برگ کاغذ خشک کن، روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار بدهید تا لکه ناپدید شود.


نکات لازم برای لکه گیری مبل و شستشوی آن

  1. وقتی از یک شوینده برای لکه گیری مبل استفاده می‌کنید، از مقداری آب برای رقیق کردن آن استفاده کنید. این کار به مایع شستشو کننده این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر در بافت پارچه مبل اثر کند و باعث حذف لکه‌های عمیق درون بافت پارچه بشود.
  2. یک مورد مهم دیگر در هنگام لکه گیری مبل، این است که اول روش پاک کردن لکه را در قسمتی از مبل انجام دهید که قابل دید نباشد؛ با این کار اگر از روند لکه گیری راضی نباشید، مشکلی در شکل ظاهری مبل‌ ها به وجود نمی آید و شما می‌توانید از روش‌های دیگه برای تمیز کردن مبل‌ ها استفاده کنید.
  3. اگر از تازه بودن لکه روی مبل مطمئن هستید، بلافاصله به کمک دستمال مرطوب کودک می‌توانید از شر لکه روی پارچه مبل خلاص شوید.
  4. بهترین روش برای خشک کردن پارچه مبل، استفاده از روش طبیعی است. این کار به بافت مبل هم آسیبی نمی‌رسوند.

خشک کردن اصولی مبل بعد از لکه گیری مبل

بسیاری از افراد بعد از لکه گیری مبل‌ ها و نظافت خانه سعی می‌کنند، رطوبت باقی‌مانده روی مبل‌ها را با استفاده از سشوار خشک کنند. این کار هم باعث پرزدار شدن پارچه مبل بر اثر حرارت زیاد سشوار شده و هم هزینه برق را بالا می‌برد.

بهترین گزینه برای خشک کردن روکش مبل این است که اجازه بدهید تا به صورت طبیعی در دمای منزل خشک بشود. برای این‌که مبل ‌های شما زودتر خشک شوند، پنجره های خانه را باز کنید تا با جریان هوایی که ایجاد می‌شود، پارچه مبل‌ ها به خوبی و سریع‌تر خشک شوند.

شما می‌توانید برای لکه گیری مبل خود از خدمات شستشوی مبل با دستگاه استفاده کنید. این سرویس توسط تکنسین‌های ماهر و مواد شستشوی نانو انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مبل شویی کلیک کنید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا