خانه / زیبایی / خدمات زیبایی / روش‌هایی جادویی برای تقویت ناخن‌ ها

روش‌هایی جادویی برای تقویت ناخن‌ ها

ناخن‌ها مثل مو از پروتئین کراتین ساخته شدن و هر ماه حدود ۰.۲ سانتیمتر رشد می‌کنند؛ اما گاهی اوقات به دلایل تغییرات هورمونی بدن، مشکلات بهداشتی، شیمی درمانی، داروها یا کمبود مواد مغذی، رشد اون‌ها کندتر می‌شه. اگر می‌خواهید ناخن‌های سالم و زیبا و درعین حال محکم داشته باشید، می‌تونید از روش‌های خونگی برای تقویت ناخن استفاده کنید؛ در این‌جا چند روش طبیعی رو برای استحکام بیشتر ناخن‌هاتون، بررسی می‌کنیم:

۱. روغن ویتامین E:

معمولا علت ضعیف شدن ناخن‌ها کمبود رطوبت یا خشکیه؛ برای اینکه ناخن‌هاتون مرطوب بمونند، می‌تونید از روغن ویتامین E استفاده کنید. روغن ویتامین E، باعث تغذیه و تقویت ناخن می‌شه. فقط کافیه روغن ویتامین E رو از کپسول اون خارج کنید، به ناخن‌هاتون بزنید و به‌آرومی و با حوصله ماساژ ‌بدید تا جریان خون در اون‌ها افزایش پیدا کنه. این کار رو به‌مدت دو تا سه هفته و هر روز انجام بدید تا نتیجه‌ی دلخواه تون رو ببینید. می‌تونید کپسول ویتامین E رو به‌صورت خوراکی هم مصرف کنید.

۲. روغن نارگیل:

روغن نارگیل یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت ناخن‌ های شکننده‌ست؛ چون حاوی چربی اشباعه، ناخن‌ها رو مرطوب می‌کنه و درنتیجه از عفونت اون‌ها پیشگیری می‌کنه. می‌تونید روغن نارگیل ولرم رو مستقیما به ناخن‌هاتون بمالید و ۵ دقیقه به‌آرومی ماساژ بدید. این کار باعث بهبود جریان خون در ناخن می‌شه. این کار رو۲ تا ۳ ‌بار در روز انجام بدید.

همچنین می‌تونید چند قطره آبلیمو رو به یک‌چهارم فنجان روغن نارگیل ولرم اضافه کنید و ناخن‌هاتون رو قبل از خواب به‌مدت ۱۰ دقیقه در اون قرار بدید؛ بهتره در طول شب دستکش بپوشید. این کار رو به‌طور مرتب انجام بدید تا ناخن‌هاتون سالم‌تر و قوی‌تر بشن.

۳. سرکه سیب:

سرکه‌ سیب هم یک درمان مؤثر دیگه برای تقویت ناخن هاست. سرکه‌ سیب دارای مواد مغذی زیادی مثل آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و غیره‌ست که استیک اسید و اسید مالیک هم داره که برای پیشگیری از عفونت ناخن مفیده. به میزان برابر، آب و سرکه‌ سیب خام و تصفیه‌نشده رو با هم ترکیب کنید و ناخن‌ها رو به‌مدت چند دقیقه در اون قرار بدید و بعد کوتیکول‌های ناخن رو به‌آرامی عقب بزنید. (کوتیکول یا پوستک، همون پوست نازکیه که در ابتدای رویش ناخن وجود داره.)

۴. نمک دریا:

نمک دریا برای تقویت ناخن بسیار مفیده و ناخن‌هاتون رو براق و اون‌ها رو تقویت می‌کنه. در یک کاسه‌ی کوچک، آب گرم بریزید و ۲ قاشق غذاخوری نمک دریا به اون اضافه کنید؛ ۲ قطره روغن کندر، ۲ قطره روغن جوانه‌ی گندم، ۲ قطره آبلیمو و ۲ قطره روغن مر حجازی هم بهش اضافه کنید. ناخن‌هاتون رو به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ترکیب قرار بدید و بعد با آب گرم آب‌کشی کنید. بعد از خشک کردن، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این شیوه رو دو تا سه‌بار در هفته به‌کار ببرید تا زمانی که بهبودی رو ببینید.

آب لیمو برای تقویت ناخن

۵. آب‌لیمو ترش:

آب‌لیمو به تقویت و درخشان کردن‌ ناخن کمک می‌کنه. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون رو با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب و اون رو گرم کنید، تا حدی که دست‌تون نسوزه. با استفاده از یک تکه پنبه،‌ اون رو به ناخن‌ها بمالید و در طول شب دستکش بپوشید.

می‌تونید آب‌لیموی تازه رو با مقدار مساوی روغن آرگان ترکیب کنید و ناخن‌ها رو به‌مدت ۲۰ دقیقه در‌ اون قرار بدید. هر دو راهکار پیشنهادشده رو به‌مدت ۲ تا ۳ هفته و هر روز انجام بدید.

روغن زیتون برای تقویت ناخن | آچاره

۶. روغن زیتون:

روغن‌های گرم می‌تونند کیفیت و بافت ناخن رو بهتر کنند. مقدار مساوی روغن جوجوبا، روغن بادام و روغن زیتون رو با هم مخلوط و او‌ن‌ها رو گرم کنید تا حدی که دست‌تون نسوزه. با استفاده از تکه‌های پنبه، روغن‌ها رو به ناخن‌هاتون بمالید. اجازه بدید ۱۰ دقیقه بمونند تا به بافت ناخن‌ها نفوذ و اون‌ها رو تغذیه کنند. برای تقویت ناخن ها هر شب این کار رو انجام بدید.

۷. زرده‌ی تخم‌مرغ:

اگر ناخن‌هاتون به دلیل خشکی، شکننده شده‌اند، زرده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند بهترین درمان باشد. زرده‌ی تخم‌مرغ رو با شیر ترکیب کنید و چند دقیقه ناخن‌های خود رو با‌ اون ماساژ ‌بدید و سپس با آب بشویید. زرده‌ی تخم‌مرغ، رطوبت موردنیاز ناخن رو تأمین می‌کند.

۸. روغن سبزیجات:

اگر ‌ناخن‌هاتون زیاد در معرض آب هستند و زیاد دست‌هاتون رو خیس می‌کنید، هر نوع روغن سبزیجاتی که در دسترس دارید برای تقویت ناخن‌های  شما مناسبه. روغن رو با تکه‌ای پنبه به ‌ناخن‌هاتون بزنید و ۵ دقیقه ماساژ ‌بدید. این کار رو روزی ۳ تا ۴ بار انجام ‌بدید.

۹. آب پرتقال:

آب پرتقال حاوی اسید فولیکه که برای رشد ناخن ضرورت داره. آب پرتقال تازه تهیه کنید و ناخن‌ها رو به‌مدت ۱۰ دقیقه در‌ اون قرار بدید و بعد با آب‌گرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن، مرطوب‌کننده بزنید. این کار رو برای تقویت ناخن هاتون هر روز انجام ‌بدید.

۱۰. گوجه‌فرنگی:

گوجه‌فرنگی سرشار از بیوتینه (ویتامین B۷) که ناخن‌ها رو ضخیم‌تر و محکم‌تر می‌کنه. در یک کاسه، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون رو با نصف فنجان آب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه ‌ناخن‌هاتون رو در‌ اون قرار ‌بدید. برای تغذیه و تقویت ناخن هاتون این کار رو هر روز انجام ‌بدید.

۱۱. روغن کتان:

روغن کتان حاوی ریزمغذی‌هایی مثل ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ هست که برای سلامت ناخن ضروریه. می‌تونید روغن کتان رو مستقیما روی ناخن‌ بمالید و چند دقیقه ماساژ ‌بدید. قبل از خواب این کار رو انجام ‌بدید و دستکش بپوشید. می‌تونید روغن کتان رو در رژیم غذایی‌تون هم مصرف کنید. مثلا به اسموتی یا غلات صبحانه‌تون ۲ قاشق غذاخوری روغن کتان اضافه کنید.

۱۲. روغن کرچک:

روغن کرچک نه‌تنها برای محکم کردن ناخن مفیده، بلکه با عفونت‌های قارچی هم مبارزه می‌کنه. چند قطره روغن نعناع رو با مقداری روغن کرچک مخلوط و نمک اپسوم به‌ اون اضافه کنید. انگشت‌هاتون رو به‌مدت ۱۰ دقیقه در این ترکیب قرار بدبد و بعد با آب بشویید.

۱۳. نعناع و بابونه:

این ترکیب گیاهی می‌تونه ‌ناخن‌هاتون رو تغذیه و اون‌ها رو معطر و خوشبو کنه. یک قاشق چای‌خوری چای بابونه و یک قاشق چای‌خوری چای نعناع رو به یک فنجان آب جوش اضافه و ۲ ساعت صبر کنید تا خیس بخورن و بعد از صافی رد کنید. حالا یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذاخوری آرد گندم به این ترکیب اضافه کنید. تمام مواد رو به‌خوبی مخلوط کنید و خمیر حاصل رو روی ناخن‌ها بمالید. پس از یک ساعت آبکشی کنید. برای تقویت ناخن هاتون این شیوه رو یک یا دوبار در هفته به‌کار ببرید.

۱۴. چای سبز:

چای سبز آنتی‌اکسیدان‌هایی داره که در سلامتی و تقویت ناخن مؤثره. در یک فنجان آب جوش، چند برگ چای سبز بریزید و کمی صبر کنید تا خیس بخوره. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها رو به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در‌ اون قرار ‌بدید. این کار رو دوبار در هفته تکرار کنید. می‌تونید ۲ قاشق چای‌خوری چای سبز رو با چند قطره روغن جوانه‌ی گندم و کمی نمک مخلوط کنید و ناخن‌ها رو ۵ دقیقه در‌ اون قرار ‌بدید و بعد با یک دستمال خشک، تمیزشون کنید. این شیوه رو دوبار در هفته به‌کار ببرید.

۱۵. روغن هسته‌ی انگور:

روغن هسته‌ی انگور می‌تونه ناخن‌های ضعیف‌‌تون رو مرطوب نگه‌داره و ترک‌خوردگی‌های‌ اون رو درمان کنه. روغن هسته‌ی انگور رو به ناخن و کوتیکول بمالید. روزی دوبار و به‌مدت چند هفته این کار رو تکرار کنید.

بایدها:

  • غذاهای سرشار از بیوتین مثل غلات سبوس‌دار، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، بادام، گل کلم، عدس، توت‌فرنگی، سویا، شیر و … مصرف کنید. یا اینکه می‌تونید بعد از مشورت با پرشک، از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید.
  • غذاهای سرشار از پروتئین بخورید، مانند ماهی، ماکیان، گوشت گوساله، دانه‌ها، مغزها، اسفناج و سایر سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند.
  • ناخن‌هاتون رو مرتبا با وازلین ماساژ ‌بدید تا مرطوب بمونند.
  • برای تقویت ناخن هاتون به‌طور مرتب ورزش کنید تا جریان خون بهتری در بدن‌تون داشته باشید، درنتیجه ‌ناخن‌هاتون سالم‌تر می‌مونند و سریع‌تر رشد می‌کنند.
  • ناخن‌هاتون رو کوتاه نگه دارید تا آب و مواد شیمیایی کمتری از محیط جذب کنند.
  • از لاک‌‌های باکیفیت و برندهای معتبر استفاده کنید.
  • هر روز چند دقیقه ناخن‌ها رو در معرض نور خورشید قرار ‌بدید تا ویتامین D لازم رو جذب کنند.
  • آب فراوان بنوشید تا بدن‌تون دچار کم‌آبی نشه.
  • به‌جای این‌که کوتیکول‌ها رو ببُرید، اون‌ها رو عقب بزنید تا از عفونت پیشگیری کنید.
  • از کرم مخصوص کوتیکول استفاده کنید تا مرطوب بمونند.
  • ناخن‌هاتون رو مرتبا سوهان بزنید تا لب‌پَر نشن.
  • هنگام کار با آب و مواد شیمیایی، از دستکش استفاده کنید.

نبایدها:

  • از تماس زیاد دست‌ها با آب و مواد شیمیایی اجتناب کنید.
  • از لاک‌هایی که دارای مواد شیمیایی مضری چون استون و فرمالدهید هستند، استفاده نکنید.
  • از ناخن‌های مصنوعی استفاده نکنید؛ چون می‌تونند باعث عفونت‌های قارچی بشوند.
  • از پاک‌کننده‌هایی که حاوی الکل هستند، استفاده نکنید؛ چون ‌ناخن‌هاتون رو خشک می‌کنند.
  • ناخن‌هاتون رو نجوید یا کناره‌های اون‌ها رو نکَنید.
  • ناخن‌ها رو نخراشید؛ چون ضعیف‌تر می‌شن.
  • زیاد از لاک پاک‌کُن استفاده نکنید.

نکات بهداشتی برای داشتن ناخن‌های سالم و زیبا:

  • تا حد امکان ناخن‌هاتون رو با مواد شیمیایی تماس ندید و موقع کار با این مواد، حتما از دستکش استفاده کنید.
  • همیشه ناخن‌ها رو تمیز نگه دارید و عفونت‌های قارچی ناخن رو فورا‌ درمان کنید؛ چون مانع از رشد ناخن‌ها می‌شن.
  • ناخن جویدن رو ترک کنید؛ چون می تونند به ناخن‌های  شما آسیب بزنند.
  • برای تقویت ناخن هاتون به طور منظم ناخن‌ها رو کوتاه کنید تا سریع تر رشد کنند.
  • هر روز صبح ناخن‌های  خود رو در معرض نور خورشید قرار بدید تا جذب ویتامین D باعث تقویت و رشد سریع ناخن‌ها بشه.

سخن آخر:

با مرور کلی بر راهکارهای تقویت ناخن‌، به این نتیجه می‌رسیم که سستی، شکنندگی و بدرنگی ناخن‌ها، بیشتر از اون‌که به دلیل عوامل بیرونی و محیطی باشه، دلایل مهمی در روش غلط تغذیه و کمبود ویتامین‌های  مختلف در بدن داره. به همین منظور، برای حفظ سلامت ناخن‌ها، پوست و مو که از عوامل مهم در زیبایی طبیعی ما هستند، باید به فکر تغییر روش تغذیه خود به روشی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشیم، تا بتونیم نیاز پوست، مو و ناخن‌هامون رو از هر لحاظ تغذیه کرده و زیبایی طبیعی‌مون رو برای مدتی طولانی حفظ کنیم.

شما می توانید از خدمات آچاره با قیمت اقتصادی استفاده نمایید

لینک درخواست سرویس

درباره‌ی پریسا باصره‌منش

من پریسا باصره‌منش هستم، فارغ‌التحصیل رشته مالتی‌مدیا (چندرسانه‌ای) از دانشگاه هنر تبریز. عاشق ادبیات، زبان فارسی و دنیای واژه‌ها هستم و یک سالی هست که در آچاره می‌نویسم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[Forwarded from Maede Rajabi]