از صفر تا ۱۰۰ خانه تکانی + آموزش خانه تکانی

نظافت و شستشوخانه‌داری

شروع هر سال بوی بهار رو به خونه‌ها میاره و حال دل‌مون رو خوب می‌کنه؛ هر سال خانواده‌ها رو به تکاپو می‌اندازه و یادمون میاره که علاوه‌بر خونه‌ها، دل‌مون رو هم بتکونیم! هر سال و هر سال تکرار می‌شه؛ اما ملال‌آور نیست! در این مقاله نکاتی در مورد از صفر تا ۱۰۰ خانه تکانی می‌خونیم که می‌تونه بهمون کمک کنه اوضاع خونه‌رو راحت‌تر سر و سامون بدیم.

خونه تکونی این رسم کهن که از سالیان دور وجود داشته، یکی از زیباترین رسوم ما ایرانی‌هاست؛ رسمی که در اون تمام خونه و وسایل اون یا نو یا تمیز و گردگیری می‌شن. چیزی که جالبه اینه که اگر از این خونه تکونی شونه خالی کنیم، حال خوشی در سال نو نخواهیم داشت!

درسته که خونه تکونی زحمات خاص خودش رو داره ولی بعد از این‌که تموم می‌شه، آرامش خوبی رو به خونه‌ها میاره که نتیجه‌ش این می‌شه که بعد از می‌نشینید یه گوشه از خونه و می‌گید: آخیش …

دیگه خونه تکونی مثل قدیما سخت نیست!

اون قدیم‌ترها با وجود پستوها، انباری، ‌زیرزمین و نقاط پرپیچ و خم خونه‌های قدیمی، خونه تکونی خیلی سخت‌تر از حالا بود. این روزها با وجود آپارتمان‌هایی که معمولا کوچک هم هستند، دیگه خانه تکانی اصلا کار سختی نیست؛ چون با تمیزکاری‌های روزانه، معمولا خونه‌ها زیاد کثیف نمی‌شن.

شاید تو این شرایط از خودتون بپرسید که خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟!

البته دم عید که می‌شه، تمیزترین خونه‌ها هم از بالا تا پایین شسته و تمیز می‌شن؛ چراکه همه اعتقاد دارند که خونه تکونی شگون داره! نکته‌ی مهمی که در رابطه با خونه تکونی وجود داره، اینه که برخلاف روال همیشگی خونه تکونی که معمولا کارهای لازم باید طی چند روز به‌صورت فشرده انجام بشه، دیگه نیازی به این فشردگی نیست!

شما می‌تونید با دونستن یه سری نکات، این کار رو برای خودتون تقسیم‌بندی کنید و بدون این که زمان یا انرژی زیادی رو مصرف کنید، بهترین و لذت‌بخش‌ترین خونه تکونی رو داشته باشید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

از همین حالا شروع کنید: از صفر تا ۱۰۰ خانه تکانی

اگر شب عید نزدیکه و شما هنوز دو به شک هستید که خونه تکونی رو شروع کنید یا نه؟! مطمئن باشید که همین الان وقتشه؛ فقط کافیه تنبلی رو کنار بگذارید و شروع کنید.

خونه تکونی شب عید، برخلاف اسمش شب عید نباید انجام بشه! به‌خصوص اگر شاغل هستید و وقت زیادی برای انجام کارهاتون ندارید؛ پس اولین قدم برنامه ریزی برای خونه تکونی هست و شما باید کارهایی مثل تمیز کردن سینک ظرفشویی رو به انجام برسونید.

یادتون باشه در این برنامه‌ریزی علاوه‌بر کارهای نظافت منزل، برنامه‌ریزی‌های لازم برای خرید هدیه، نوشتن و ارسال کارت تبریک به عزیزان‌تون، تهیه‌ی خوراکی‌ها و … رو هم در نظر بگیرید. با توجه این نکته، کارها بدون عجله و فشار روحی انجام می‌شن.

صفر تا صد خانه تکانی

برای شروع یک چک لیست تهیه کنید

فهرستی از تمام چیزهایی که باید تمیز بشن، تهیه کنید. کارها رو ریز به ریز بنویسید و برای هر کاری زمانی رو در نظر بگیرید.

این لیست کارهای خانه تکانی می‌تونه شامل کارهایی مثل تمیز کردن گرد و خاک و پاک کردن لکه های چرب آشپزخانه، تمیز کردن داخل کابینت ها یا تمیز کردن اجاق گاز باشه.

به این ترتیب می‌تونید بسته به زمان لازم برای هر کار، حتی از زمان‌های اضافی خیلی کوتاه مثل پخش آگهی در تلویزیون هم استفاده کنید.

مثلا چند تکه لباس رو در ماشین لباسشویی بریزید. خوبی این کار اینه که وقتی کم‌کم موارد موجود در لیست رو علامت می‌زنید، حس بسیار خوبی به شما دست می‌ده و احتمال این‌که کارتون رو تمام و کمال انجام بدید، خیلی بیشتر خواهد بود.

تمیز کردن خانه | جارو کشیدن | ظرف شستن | گردگیری

مثل زبل خان باشید!

برای داشتن خونه‌ای که از تمیزی برق بزنه، لزوما نباید زمان طولانی رو صرف کنید. شما می‌تونید مثل زبل خان هر لحظه جایی از خونه رو تمیز و مرتب کنید؛ مطمئن باشید حتی با داشتن یک نظافت ۳۰ دقیقه‌ای در روز، می‌تونید نتایج بسیار رضایت‌بخشی رو داشته باشید.

مثلا برای مرتب کردن لوازم و خرده‌ریزها یا تمیز کردن سقف و دیوار، یک زمان ثابت مثل قبل از خواب یا قبل از صبحانه رو مشخص کنید؛ در این فاصله می‌تونید به نظافت هم بپردازید. مثلا بعد از دوش صبحگاهی آینه حمام رو تمیز کنید یا کف وان رو با کمی پودر یا مایع مخصوص برق بندازید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

حتی می‌تونید میانبر بزنید!

از صفر تا ۱۰۰ خانه تکانی: اگر تا اینجا کارهایی که گفتیم رو دست و پا شکسته انجام دادید یا به هر علت دیگه‌ای وقت کم آوردید، نگران نباشید.

بخش‌های اساسی و بیرونی خونه که خیلی تو چشم هستند مثل پرده‌ها، فرش و مبلمان رو تمیز کرده و نظافت داخل کمدها، کابینت‌ها و قسمت‌هایی که دور از دسترس هستند رو به زمان دیگه‌ای موکول کنید، اما فراموش‌شون نکنید!

همچنین در شستن پرده ها این نکته را در نظر داشته باشید که روش نظافت پرده بسته به جنس اون متفاوت است. به‌طور مثال شما برای تمیز کردن پرده حریری، شستن پرده توری یا تمیز کردن پرده زبرا، باید روندهای متفاوتی رو پشت سر بذارید.

خانه تکانی با خانواده

همه کارها رو به تنهایی انجام ندید!

بله! این عید، فقط عید شما نیست و تمام اعضای خانواده در این عید سهیم هستند، پس نباید تمام نظافت منزل و خونه تکونی رو به‌تنهایی برعهده بگیرید.

در هر هفته زمان خاصی رو به نظافت اختصاص بدید و کارها رو با اعضای خانواده‌تون تقسیم کنید. از بچه‌ها بخواید که تخت‌هاشون رو مرتب کنند، اسباب بازی‌ها و لوازم دیگه‌شون رو جمع کنند و بعد از گردگیری قفسه‌ها، سرجای خودش بگذارند.

این کار نه‌تنها باری از دوش شما برمی‌داره و باعث خانه تکانی سریع تر می‌شه، بلکه عادات خوبی رو هم به فرزندان شما آموزش می‌ده.

لیست کارهای خانه تکانی

از صفر تا ۱۰۰ خانه تکانی : به‌ دردنخورها رو دور بریزید و یا …

بعضی وقت‌ها که درگیر مرتب کردن کابینت و … هستید، تمیز کردن دور و اطراف یک وسیله‌ی اضافی، راحت‌تر از دور انداختن اونه. اما این روش در طولانی‌مدت کارساز نیست؛ چراکه ممکنه یهو به خودتون بیاید و ببینید دورتادور شما رو وسایل به‌دردنخور گرفته و خونه‌تون شبیه یک سمساری شده!

در این مواقع شما 2 راه بیشتر ندارید؛ یا به‌دردنخورها رو دور بریزید یا اون‌ها رو تغییر کاربری بدید! می‌پرسید چطور؟ خیلی راحته!

مثلا اگر لباسی دارید که دیگه نمی‌خواید ازش استفاده کنید، می‌تونید رنگش کنید یا طرح مورد علاقه‌تون رو روش بزنید یا حتی مدلش رو عوض کنید؛ اما اگر دیدید هیچ‌جوره قابل استفاده نیست، چاره‌ای ندارید جز این‌که دورش بندازید. این نکته در مرتب کردن اتاق بچه هم به کارتون میاد.

پس خساست نکنید؛ چون با این‌کار فقط دارید تلاش می‌کنید که خونه‌تون رو شبیه سمساری کنید و مطمئنا این چیزی نیست که خواسته‌ی قلبی شما باشه!

اصول خانه تکانی

تا می‌تونید خوش بگذرونید!

از صفر تا ۱۰۰ خانه تکانی با خوش گذرونی!  نظافت خانه یا خونه تکونی لزوما به‌معنی کار سخت نیست. یک موسیقی خوب یا یک فایل صوتی آرامش‌بخش و مفید می‌تونه شما رو با اشتیاق بیشتری به کار وادار کنه.

بهتره انگیزه‌هایی پیدا کنید و به خودتون قول بدید که اگر کارهای مشخص‌شده رو مطابق برنامه انجام دادید، به خودتون جایزه می‌دید. این جایزه می‌تونه چیزی ساده اما دلپذیر مثل یک حمام دلپذیر، نوشیدن چای با خونواده یا تماشای یک فیلم یا انیمیشن باشه.

اگه شما می‌خواین خونه تکانی کنید اما وقت کافی رو در اختیار ندارید، می‌تونید این کار رو با اطمینان‌خاطر به آچاره بسپارید و به‌راحتی از سرویس نظافت منزل آچاره بهره ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا