معروف‌ترین سبک های دکوراسیون داخلی

ساختمانبازسازی و دکوراسیوندکوراسیون داخلی

آیا شما با همه سبک های دکوراسیون داخلی آشنا هستید؟ یکی از جذاب‌ترین دل‌مشغولی‌های زندگی، دکوراسیون داخلیه؛ چه یک دکوراتور حرفه‌ای باشید و چه فردی معمولی که فقط از زیبایی‌های بصری لذت می‌بره! شما هرچه دانش بیشتری در این زمینه داشته باشید، قطعا لذت بیشتری هم خواهید برد و نگاه حرفه‌ای‌تری به دکوراسیون داخلی خواهید داشت.

یکی از دانش‌ها در این زمینه،‌ شناخت سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی هست؛ چراکه با شناخت این سبک‌ها شما می‌تونید با توجه به سلایق و علاقمندی‌های شخصی، دکوراسیون داخلی مناسبی رو برای خونه‌تون انتخاب کنید. در این مطلب می‌تونید با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی و شباهت‌ها و تفاوت‌هاشون آشنا بشید.

دکوراسیون مدرن | سبک مدرن

واژه‌ی مدرن، معانی بسیار گسترده‌ای داره اما در زمینه دکوراسیون معمولا به یک خونه که با خطوط صاف و منظم، پالت‌های رنگی ساده و موادی مثل استیل و شیشه طراحی شده، گفته می‌شه.

در سبک مدرن، حس سادگی در همه‌ی عناصر منزل، از جمله مبلمان دیده می‌شه. صاف، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن،‌ می‌بینیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مثل دایره‌، مربع و مستطیل هست.

اَشکال هندسی گوشه‌دار که نشون‌دهنده‌ی سرسخت بودن دنیای مدرنه و اشکال منحنی هم احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن رو نمایش می‌دن.

ترکیب این دو باهم، ‌تصویری شفاف از مفهوم مدرنیته روبه‌روی شما قرار می‌ده.

سبک دکوراسیون مدرن

سبک دکوراسیون امروزی | سبک معاصر

شاید این سوال براتون پیش بیاد که سبک مدرن و امروزی چه تفاوتی با هم دارند؟ چون این 2 واژه در اکثر مواقع به‌جای هم استفاده می‌شن؛ تفاوت اصلی این 2 سبک در اینه که سبک مدرن،‌ تفسیری از طراحیه که در قرن بیستم شروع شده.

از طرفی سبک امروزی،‌ انعطاف‌پذیری بالایی داره و پایبندی چندانی به هیچ سبک خاصی نداره؛ برای مثال در سبک معاصر ممکنه شاهد خطوط خمیده در طراحی و دکوراسیون داخلی باشیم؛ در حالی که در سبک مدرن این اتفاق رو نمی‌بینیم.

سبک دکوراسیون معاصر

یکی دیگه از ویژگی‌های مهم در سبک های دکوراسیون امروزی اینه که در این سبک،‌ راحتی و خودمونی بودن فضا اهمیت زیادی داره؛ این در حالیه که سبک مدرن،‌ فضایی به مراتب رسمی‌تر رو به‌وجود میاره.

در واقع می‌شه این‌طور گفت که ما در هر دوره‌ای که باشیم، سلیقه‌ی جمعی اون دوره از تاریخ، سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر اون دوره رو تعریف می‌کنه.

دکوراسیون مینیمال | سبک مینیمالیست

یکی از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی،‌سبک مینیمال هست؛ این نوع سبک تقریبا مثل سبک مدرن ولی از اون ساده‌تره!

در سبک مینیمالیست، پالت‌های رنگی استفاده شده معمولا خنثی هستند و هیچ‌کدوم از لوازم موجود در دکوراسیون هم بیش از حد زرق و برق‌دار نیستند. در ضمن،‌ سفید یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در سبک مینیمال هست.

سبک دکوراسیون مینیمال

در واقع واژه‌ی مینیمال به‌معنی سادگی و حذف تمام عناصر اضافی از محیطه. در این سبک تقریبا همه چیز ساده و بی‌آلایشه.

یکی دیگه از ویژگی‌های این سبک، استفاده از رنگ‌های متضاده؛ مثلا سفید در کنار سیاه میاد و این ترکیب برای اینه که بیش از حد خنثی نباشه و یک نمای بصری متعادل به‌وجود بیاد.

دکوراسیون صنعتی | سبک صنعتی

همون‌طور که از اسم این سبک مشخصه، الهام گرفته از سبک‌های دوره‌ی انقلاب صنعتی اروپاست. در خیلی از دکوراسیون‌های طراحی شده با این سبک، حسی که به شما القا می‌شه، حس ناتمام بودن اون طراحی هست!

مثلا در سبک صنعتی ممکنه در ظاهر دکوراسیون، استفاده از آجر یا چوب رو ببینید!

سبک دکوراسیون صنعتی

می‌شه گفت یک خونه‌ی طراحی‌شده با این سبک، نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ای از یک ساختمون صنعتیه!

در اون دوره از تاریخ اروپا، مبلمان چرم طرفدارن زیادی در بین اشراف و کارخونه‌دارها داشته؛ به همین دلیل به یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر سبک صنعتی تبدیل شده.

محاسبه رایگان هزینه دکوراسیون داخلی ساختمان!

دکوراسیون اسکاندیناوی | سبک اسکاندیناویایی

این مورد از سبک های دکوراسیون داخلی،‌ نمایش سادگی سبک زندگی ساده‌ی مردم شمال اروپاست. در طراحی اسکاندیناوی، مبلمان استفاده شده مثل یک اثر هنری نسبتا ساده هستند!

از جمله ویژگی‌های سبک اسکاندیناویایی می‌شه به پالت تمام رنگی سفید و ترکیب عناصری مثل چوب، پلاستیک‌های روشن و استیل، کفپوش‌های قطعه‌ای نورپردازی طبیعی و استفاده از لوازم جانبی کمتر، اشاره کرد.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناویایی، شباهت زیادی به سبک مینیمال داره؛ در واقع می‌شه گفت که سبک مینیمال، بیشتر ویژگی‌هاش رو از سبک اسکاندیناوی مدرن گرفته.

دکوراسیون سنتی غربی | سبک غربی سنتی

در این سبک، ترکیب عناصر کلاسیک همراه با مبلمان مجلل و لوازم تزیینی زیاد رو می‌بینیم.

استفاده از چوب‌های تیره، پالت‌های رنگی پررنگ، تنوع بافت‌های استفاده شده در طراحی، مبلمان با پارچه‌های بافتنی یا مخمل که گلدوزی‌هایی با خطوط منحنی دارند.

سبک دکوراسیون سنتی غربی

سبک سنتی غربی در دکوراسیون داخلی ریشه در حساسیت‌های اروپایی در طراحی داره.

دکوراسیون سنتی خاورمیانه | سبک خاورمیانه ای

یکی از منحصربه‌فردترین سبک های دکوراسیون داخلی، دکوراسیون سنتی خاورمیانه‌‌ست که فرش و گلیم ایرانی، حرف اول رو در این سبک می‌زنه.

پالت رنگ‌های گرم و تند، همراه با نقش‌های سنتی و اسلامی، اجزای مهم این سبک هستند.

سبک دکوراسیون خاورمیانه

دکوراسیون سنتی شرق دور | سبک شرقی

منظور از شرق دور،‌ سرزمین‌هایی مثل چین و ژاپن هستند. دکوراسیون سنتی این سرزمین‌ها خیلی ساده طراحی شده و این سادگی نشون‌دهنده‌ی سبک زندگی فروتنانه و به دور از تجملات مردمان این سرزمین‌هاست.

میز‌ها و صندلی‌های کوتاه و مربع شکل، تشک به‌جای تخت، درب‌ها و پنجره‌های کشویی و نقوش مینیاتوری ژاپنی، همه و همه احساس نوستالژیک فیلم‌های شرقی رو تداعی می‌کنند.

سبک دکوراسیون شرق دور

سبک شرقی در دکوراسیون داخلی به‌خاطر استفاده از عناصر گوشه‌دار، نزدیکی زیادی به سبک مدرن داره. همچنین پالت رنگ استفاده شده در این سبک، بیشتر از رنگ‌های خنثی‌ست.

دکوراسیون فرانسوی | سبک فرانسویایی

استفاده از رنگ‌های گرم و ملایم مثل رنگ‌های قرمز، زرد، طلایی و استفاده از آجر و چوب از ویژگی‌های مهم در سبک فرانسوی هستند.

در سبک فرانسوی معمولا از ظروف تزئینی چینی و روتختی‌های نسبتا سنگین و ضخیم، روکش‌های مبل دامن‌دار و پرده‌های بلند استفاده می‌شه.

سبک دکوراسیون فرانسوی

نقش فرش در دکوراسیون فرانسویایی بسیار پررنگه و گچ‌بری‌های مجلل بر روی دیوار و سقف هم از عناصر مهم دیگه در این سبک هستند.

دکوراسیون بوهمیان | سبک بوهمیایی

یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی، دکوراسیون بوهمیان هست؛ در این سبک پایبندی خاصی به هیچ قانونی وجود نداره و هرطور که دوست دارید می‌تونید خونه‌تون رو طراحی کنید.

البته درسته ‌که سبک بوهمیان به سبک کولی وار هم شناخته می‌شه، اما به این معنی نیست که در این سبک عرف‌ها و قراردادهای معمول نادیده گرفته می‌شه؛ بلکه این سبک دقیقا بازتابی از سلیقه‌ی شماست که می‌تونه پر از طرح و رنگ‌های متنوع باشه.

سبک دکوراسیون بوهمیان

در سبک بوهمیان از تمام رنگ‌ها در کنار هم استفاده می‌شه و معمولا فضایی دلنشین برای خیلی از سلیقه‌ها به حساب میاد.

دکوراسیون روستیک | سبک روستیک

سبک دکوراسیون روستیک یا همون روستایی،‌ معمولا با استفاده از عناصر طبیعی مثل چوب و سنگ و ایجاد سبکی شبیه به سبک زندگی آروم روستایی شناخته می‌شه.

با استفاده از سبک روستیک می‌تونید فضایی صمیمی و صادقانه داشته باشید و پلی به گذشته‌های ساده بزنید! واژه‌ی روستیک به معنی «رنگ و رورفته» است. در این سبک استفاده از فلزهای زنگ‌زده و چوب‌های پوسیده خیلی دیده می‌شه.

سبک دکوراسیون روستیک

البته این لوازم واقعا کهنه و غیرقابل ‌استفاده نیستند؛ اما ظاهر اون‌ها طوری طراحی شده که قدیمی به‌نظر بیان. برای کسانی که به نوستالژی علاقه دارند، این سبک بهترین انتخابه.

دکوراسیون شبی شیک | سبک شابی شیک

از ویژگی‌های مهم سبک شابی شیک (shabby Chic) استفاده از مبلمان روستایی، پارچه‌های گل‌دار ظریف، لوسترهای درخشان و … است.

در واقع سبک شبی شیک شباهت زیادی به سبک بوهمیان داره؛ با این تفاوت که زنانگی در این سبک بیشتر حس می‌شه!

سبک دکوراسیون شبی شیک

در این سبک مبلمان قدیمی با رنگ‌های روشن، وسایل تزئینی عتیقه و … زیاد به کار می‌ره و بیشتر شبیه به فضای کاخ‌های فرانسوی و انگلیسیه.

استفاده از ترکیب رنگ‌های سفید و صورتی، یکی از مشخصه‌های این مورد سبک های دکوراسیون داخلی به حساب میاد.

دکوراسیون هالیوودی | سبک هالیوود ریجنسی

یکی از سبک های دکوراسیون داخلی که در طراحی اون تمایل زیادی به لوکس بودن وجود داره. استفاده از مبلمان باشکوه مخملی و عتیقه‌های گرون‌قیمت یکی دیگه از مشخصه‌های این سبک دکوراسیون داخلی هست.

پالت‌های رنگی استفاده شده در این سبک معمولا رنگ‌هایی خیره‌کننده‌ای مثل بنفش، قرمز و فیروزه‌ای هستند. این سبک رو میشه از جذاب ترین سبک های دکوراسیون اتاق خواب دونست.

سبک دکوراسیون هالیوودی

در سبک هالیوود ریجنسی استفاده از عکس بازیگران هالیوود برای تزئین دیوارها خیلی رایجه تا این فضا شما رو به یاد سینمای هالیوود بندازه!

دکوراسیون ساحلی یا همپتون | سبک ساحلی

این گزینه از سبک های دکوراسیون داخلی از مناطق ساحلی امریکا گرفته شده و از بارزترین ویژگی‌هاش، استفاده از پالت‌های رنگی خنثی ترکیب شده با آبی و سبز، مبلمان به رنگ روشن مثلا سفید یا بژ هست.

اتاق‌هایی که پر از وسایل چوبی یا الهام گرفته از دریا، الگوهای آبی و سفید برای بالش‌ها و پنجره‌های خیلی بزرگ هستند. در واقع هدف اصلی سبک همپتون ایجاد حس آرامشه.

سبک دکوراسیون ساحلی

دکوراسیون ایران باستان | سبک ایرانی

سبک دکوراسیون ایران باستان نگاهی به دوران هخامنشی و بعد از اون داره؛ مثلا استفاده از سنگ مرمر برای دیوارهای داخلی و خارجی،‌ حکاکی‌های هخامنشی، استفاده از تندیس‌های باستانی و به‌ویژه هخامنشی، استفاده از پالت رنگ‌های خنثی مثل سفید و کرم با ترکیب زرشکی و ارغوانی از مشخصه‌های مهم این مورد از سبک های دکوراسیون داخلی هستند.

سبک دکوراسیون ایران باستان

ستون‌های بلند و درب‌های بزرگ و سنگین، قاب‌های مرمر روی دیوارها، استفاده از سرستون‌های شیر و اسب و در کل هر چیزی که شما رو یاد ایران باستان بندازه، در سبک ایرانی استفاده می‌شه.

در دکوراسیون ایران باستان بیشتر از عناصر و اشکال گوشه‌دار استفاده می‌شد تا اقتدار امپراتوری ایران به نمایش گذاشته بشه.

دکوراسیون یونان باستان | سبک یونانی

در این سبک که از معروف ترین سبک های دکوراسیون داخلی هست هم، مثل سبک ایران باستان، از عناصری مثل حکاکی‌ها و تندیس‌های مرمرین باستانی استفاده می‌شه. پالت رنگ‌ها شبیه به سبک ایران باستانه و همون شکوه و عظمت این سبک رو تکرار می‌کنه.

تنها تفاوت سبک یونان باستان و ایران باستان، استفاده از اشکال منحنی جای اشکال چهارگوشه. این اشکال احساس پویایی و حرکت رو در فضا ایجاد می‌کنند.

سبک دکوراسیون یونان باستان

از دیگر سبک های دکوراسیون داخلی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • سبک وینتج (وینتیج)
  • سبک شهری
  • سبک کلاسیک
  • سبک استوایی
  • سبک کانتری
  • سبک روستایی
  • سبک ژاپنی
  • سبک فنگ شویی
  • سبک انتقالی
  • سبک پالم بیچ
  • سبک مدیترانه ای
  • سبک ویکتوریایی

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون داخلی آرامش بخش

جمع‌بندی

در این مطلب با مرور سبک های مهم دکوراسیون داخلی تلاش کردیم تا اطلاعات لازم رو در اختیار شما قرار بدیم. اگه شما تو ذهنتون سوالی راجع به سبک های دکوراسیون داخلی دارید، می‌تونید با کارشناسان بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی آچاره مشورت کنید و بنابه نیازهای خودتون، بهترین انتخاب رو داشته باشید.

سوالات رایج

محبوب ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی چه مواردی هستند؟

از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی می‌توانیم به سبک مدرن | معاصر | روستیک | اسکاندیناویایی | ایران باستان | وینتج (وینتیج) | شهری | کلاسیک | استوایی | کانتری | روستایی | ژاپنی | فنگ شویی اشاره کنیم.

سبک مینیمالیسم در دکوراسیون چیست؟

سبک مینیمالیست تقریبا مثل سبک مدرن ولی از اون ساده‌تره!
در سبک مینیمالیست پالت‌های رنگی معمولا خنثی هستند و هیچ‌کدوم از لوازم موجود در دکوراسیون هم بیش از حد زرق و برق‌دار نیستند.
در ضمن،‌ سفید یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در سبک مینیمال هست.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا