بازسازی ساختمان – نقاشی خانه

مردی در حال بازسازی ساختمان - نقاشی خانه

بازسازی ساختمان – نقاشی خانه یکی از مقرون به صرفه‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای نو کردن خانه در بازسازی ساختمان است و از آنجایی که تاثیر زیادی در زیباتر شدن خانه دارد خانواده‌های زیادی در تمام فصول سال اقدام به نقاشی خانه می‌کنند. بعضی‌ها فصل تابستان را انتخاب می‌کنند که رنگ زودتر خشک می‌شود و بچه‌ها مدرسه نمی‌روند و اختلالی در درس خواندن آنها ایجاد نمی‌شود. بعضی خانواده‌ها هم زمستان را انتخاب می‌کنند تا خانه را برای ورود به سال جدید آماده کنند. در واقع سرویس بازسازی ساختمان – نقاشی خانه در تمام فصول سال محبوب است و هر زمان تصمیم بگیرید می‌توانید برای آن اقدام کنید. در ادامه این صفحه نکاتی که حاصل تجربیات آچاره در نقاشی ساختمان است را با شما در میان می‌گذاریم تا اگر قصد بازسازی آپارتمانتان را دارید بهترین تصمیم را بگیرید.

نقاشی ساختمان راهکاری موثر و مقرون به‌صرفه برای بازسازی خانه

رنگ‌آمیزی منزل یکی از بهترین و شاید قدیمی‌ترین روش‌های تغییر ظاهر خانه است که در آن لایه نازکی روی سقف و دیوار اجرا می‌شود و باعث متمایز شدن آن می‌شود. نقاشی سقف‌ها و دیوارهای خانه از محبوب‌ترین تعمیرات صاحب‌خانه‌ها برای بازسازی ساختمان و تغییر فضای داخلی است. اگرچه احتمالا افراد زیادی تا به حال تجربه نقاشی دیوار و پنجره را داشته‌اند اما نقاشی تخصصی ساختمان نیاز به تجربه و مهارت دارد. مهارت بالا در یکدست شدن نقاشی دیوار، پوشاندن عیوب دیوار با رنگ و نقاشی سقف خودش را به خوبی نشان می‌دهد. اینکه از چه نوع رنگی برای چه دیواری استفاده شود، چه مقدار رنگ نیاز است یا کدام قلمو مناسب است و روش مناسب زیرسازی دیوار چیست تنها چند نمونه از نکات مهم هنگام شروع نقاشی خانه و بازسازی ساختمان است.

تاثیر نقاشی ساختمان در بازسازی ساختمان چیست؟

یک ترکیب رنگ جدید می‌تواند انقلابی در تغییر فضای داخلی خانه باشد. باور کنید در انتخاب کلمه انقلاب اغراق شده است. رنگ‌ها اثر فوق‌العاده‌ای روی خلق و خو و روحیه ما دارند. با انتخاب رنگ‌های آرامش‌بخش ظاهر اتاق خواب یا اتاق بچه‌ها زیر و رو می‌شود. حتی اگر رنگ را عوض نکنید و مثلا مجددا رنگ سفید یا کرم را برای دیوارهای خانه انتخاب کنید باز نو شدن رنگ کهنه و کثیف خانه را نو و روشن خواهد کرد. در واقع با بازسازی خانه با نقاشی بدون تغییر اسباب و لوازم خانه و صرف هزینه زیاد فقط با کمک جادوی رنگ فضای داخلی را به محلی مناسب برای تجربه زندگی بهتر تبدیل کرده‌اید.

ازسازی ساختمان - نقاشی خانه

انتخاب نوع رنگ ساختان – چه رنگی برای چه سطحی مناسب است؟

رنگ‌های ساختمانی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند. در انتخاب رنگ باید به به جنس سطح و شرایط آن توجه کرد و مواردی مثل دوام و پایداری سطح و کاربری فضا را مدنظر قرار داد. رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی ساختمان به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

رنگ روغنی

رنگ روغنی برای رقیق شدن نیاز به حلال نفتی دارد و با تینر روغنی (به میزان 15 الی 20 درصد رنگ) رقیق می‌شود. سطوح رنگ شده با رنگ روغنی بسیار آسان تمیز می‌شوند و به راحتی با دستمال و مواد شوینده پاک می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه معمولا رنگهای روغنی در 3 لایه‌ی آستر ، لایه زیرین و رویه روی سطح قرار می‌گیرند. قبل از رنگ زدن دیوار در هر مرحله باید لایه زیری کاملا خشک شده باشد. این نوع رنگ می‌تواند براق یا مات باشد و مقاوم و مقرون به صرفه است. کار کردن با این رنگ آسان است و یکنواخت روی سطح قرار می‌گیرد لذا کاربرد زیادی در نقاشی خانه، سازه‌های فلزی ، دیوارها و پنجره‌ها دارد. مزیت این رنگ نسبت به رنگ پلاستیک قابل شستشو بودن است. همچنین رنگ روغنی پوشش زیادی دارد و با مقدار مشخصی رنگ روغنی سطح بزرگتری را می‌توان رنگ کرد.

اگر بخواهیم از معایب این رنگ بگوییم باید گفت: رنگ روغنی دیرتر از رنگ پلاستیک خشک می‌شود و بوی تند و آزاردهنده‌ای نیز دارد.

رنگ پلاستیک

علی‌رغم چیزی که گفته می‌شود رنگ پلاستیک قابل شستشو است اما به اندازه رنگ روغنی مقاوم به آب نیست و آسیب می‌بیند. حلال این رنگ آب است و با آب رقیق می‌شود. اگرچه بعد از خشک شدن آب در آن نفوذ نمی‌کند اما برای محیط‌های با رطوبت بالا، پله‌ها و نقاط پر رفت و آمد و جایی که بهداشت مهم است و مدام باید شسته شود مناسب نیست چون بعد از مدتی پوسته پوسته می‌شود. تولیدکنندگان این نوع رنگ ساختمانی را در دو نوع تمام‌پلاستیک و نیم پلاستیک به بازار عرضه می‌کنند. رنگ نیم پلاستیک مقاوم‌تر است.

مزیت بزرگ رنگ پلاستیک این است که بوی تندی ندارد و زود خشک می‌شود و به نسبت رنگ روغنی آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند.

ابزار و مصالح نقاشی ساختمان

ابزار کار مناسب یکی از مهم‌ترین دارایی‌های کسانی است که کار فنی و ساختمانی می‌کنند. برای اینکه نتیجه کار عالی و ماندگار باشد باید سطح دیوار و سقف با دقت عمل مناسبی زیرسازی شده باشد و برآمدگی‌ها هموار شده و فرورفتگی‌ها و درزها پر شده باشد. دستگاه‌هایی مثل کولر گازی را حتما از دیوار باز کنید تا آسیب نبینند و دیوار زیر آن نیز زیرسازی شود. انجام این مراحل بدون ابزار و مصالح مناسب ممکن نیست. ابزار و مصالح مورد استفاده در نقاشی ساختمان چیست؟

ابزار و مصالح نقاشی ساختمان

کاردک

کاردک در تهیه بتونه و بتونه‌کاری دیوار و باز کردن و پر کردن حفره‌ها و ترک‌ها کاربرد دارد.

سنباده

مهم‌ترین کاربرد سنباده زیرسازی دیوار و ایجاد سطحی صاف برای بازسازی ساختمان است. سنباده کاغذی است دارای دندانه‌هایی با درجات سختی متفاوت. سنباده نرم با شماره ۱۴۰، سنباده با زبری متوسط با شماره ۱۲۰ و سنباده زبر با شماره ۱۰۰ می‌شناسیم.

چسب کاغذی

هنگام نقاشی ساختمان تا حد امکان کلید پریزها و دستگیره‌ها باید باز شوند و اگر ممکن نبود از چسب کاغذی (و در صورت نیاز روزنامه) برای پوشاندن کلیدها، پریزهای برق و تلفن، شیشه و پنجره‌ها و دستگیره‌ها استفاده کنید.

نردبان

کاربرد نردبان هنگام بازسازی ساختمان – نقاشی خانه مشخص است. اگر استفاده از نردبان ممکن نبوده یا کافی نباشد از داربست استفاده می‌شود.

قلموی نقاشی

برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف، قلموهای متنوعی با اندازه، ضخامت و جنس موهای مختلف در تمام ابزارفروشی‌ها موجود است.

چند قلموی رنگ برای بازسازی ساختمان - نقاشی خانه

غلتک

مثل قلم موی رنگ غلتک هم در اندازه و جنس‌های مختلفی در بازار موجود است. غلتک ابزاری برای رنگ‌آمیزی آسان دیوارها و سقف است و برای افرادی که مهارت متوسطی در نقاشی ساختمان دارند بسیار مناسب است. غلتک محلی برای اتصال دسته در اندازه‌های مختلف دارد.

سطل پلاستیکی

برای مخلوط کردن رنگ روغنی با تینر و یا رنگ پلاستیک با آب به سطل پلاستیکی بزرگ نیاز خواهید داشت که بهتر است دسته‌دار باشد.

سینی غلتک

ظرفی شیب‌دار است که هنگار کار با غلتک استفاده می‌شود. سینی غلتک سطحی دندانه‌ای دارد که باعث می‌شود رنگ اضافه غلتک گرفته شود تا رنگ روی دیوار شره نکند.

سینی غلتک رنگ نقاشی در بازسازی ساختمان - نقاشی خانه

سوالات پرتکرار در مورد بازسازی ساختمان – نقاشی خانه

1- آیا می‌توان برای رنگ آستر و رویه از دو مارک مختلف استفاده کرد؟

خیر، بهتر است نقاشان ساختمان از یک برند رنگ برای آستر و رویه استفاده کنند تا رنگ دیوار اصطلاحا پوست سوسماری نشود. پوست سوسماری شدن یا ترک خوردگی رنگ چند دلیل می‌تواند بوجود بیاید که یکی از آنها تفاوت ضریب کشسانی رنگ آستر و رویه است . گاهی ممکن است ترک فقط روی یک لایه از رنگ تأثیر گذاشته و به سطح نرسد.

معمولا تولیدکنندگان معتبر رنگ آستر مورد نیاز برای نقاشی را نیز تولید می‌کنند که تطابق کامل با رویه دارد.

2- دلیل ترک خوردن رنگ دیوار چیست؟

از جمله دلایل ترک خوردن رنگ دیوار می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • عدم اتصال صاف و یکدست رویه به آستر
  • استفاده از رویه سخت مثل رنگ‌های مبتنی بر روغن روی لایه‌های زیرین انعطاف‌پذیرتر
  • کهنه شدن رنگ روغنی در مناطقی با تغییرات زیاد دمایی: تغییر مداوم دما باعث می‌شود رنگ خاصیت کشسانی خود را از دست دهد.
  • اضافه کردن یک لایه رنگ قبل از خشک شدن لایه زیرین
  • استفاده یش از حد از رنگ در هر لایه

پوسته پوسته شد رنگ

3- هنگام خرید رنگ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

حتما رنگ درجه یک و استاندارد بخرید. رنگ‌های ارزان قیمت هم زود کهنه می‌شوند و هم کدر هستند. در رنگ‌های ارزان قیمت مقدار زیادی چسب چوب و مل می‌ریزند که آن را نامرغوب می‌کند.

تاریخ مصروف رنگ را حتما چک کنید.

اگر چند سطل یا قوطی از یک رنگ می‌خرید، کد رنگ روی قوطی‌ها را چک کنید که یکی باشد.

4- آیا همه رنگ‌های روغنی براق هستند؟

خیر، رنگ روغنی مورد استفاده شما در بازسازی ساختمان با نقاشی می‌تواند براق، نیمه‌براق یا مات باشد. هر سه نوع را به راحتی می‌توانید در بازار تهیه کنید.

5- رنگ پلاستیک بهتر است یا رنگ روغنی؟

پاسخ مشخصی نمی‌توان به این سوال داد چون جواب کاملا به کاربرد محلی که قرار است رنگ شود و مشخصات فیزیکی آن دارد. اما دانستن این نکات به شما در انتخاب کمک می‌کند:

  • اگر دیواری که می‌خواهید رنگ کنید صاف و هموار نیست و فرو رفتگی و برآمدگی‌های زیادی دارد که امکان رفع آن نیست، از رنگ روغنی براق و یا حتی نیمه براق استفاده نکنید چون انعکلاس نور در آن نقص دیوار را بیشتر نشان می‌دهد.
  • در نقاشی محیط‌هایی با کاربری بهداشتی که شستشو در آن یک نیاز اولیه است از رنگ روغنی استفاده کنید. رنگ روغنی براق بیشتر مقاومت را در برابر آب و مواد شوینده دارد.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای فضاهای کوچک و کم نور از رنگ روغنی براق یا نیمه براق استفاده کنید تا غضا بزرگ‌تر و پرنورتر به نظر برسد.
  • اگر زمان زیادی ندارید و می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید قطعا رنگ پلاستیک را انتخاب کنید.

6- آیا می‌توان روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک زد؟

بله ممکن است اما اجرای آن نیاز به دقت عمل دارد وگرنه اتصال لایه‌های رنگ به‌خوبی برقرار نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات این است که رنگ روغنی کامل خشک شده باشد و مدتی از آن گذشته باشد. بهتر است چند هفته تا یکماه از آن گذشته باشد تا لایه‌های زیرین هم کاملا خشک شوند. سطح رنگ روغنی مقاوم و غیر قابل نفوذ است لذا برای قرارگرفتن رنگ پلاستیک مناسب نیست و حتما باید آن را سنباده‌ بزنید. حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید و از سنباده‌های خیلی زبر استفاده نکنید چون باعث آسیب زدن به دیوار می‌شود.

یک روش موثر برای ایجاد اتصال پایدار بین رنگ روغن و پلاستیک استفاده از تری‌سدیم فسفات است. تری سدیم فسفات یک امولسیون‌کننده است. امولسیون‌ها، مخلوط‌های پایداری از روغن و آب هستند که با کمک از مواد امولسیون‌کننده ساخته شده می‌شوند چون همانطور که می‌دانید آب و روغن با هم ترکیب نمی‌شوند. قبل از استرکشی دیوار پودر تری سدیم فسفات را طبق دستوری که تولیدکننده روی بسته نوشته با آب مخلوط کنید و روی دیوار بزنید.

حتما از ماسک و عینک استفاده کنید. این توصیه مهم را فراموش نکنید که اول ایمنی بعد کار! گاهی توصیه‌های مهم و کاربری چون زیاد تکرار می‌شوند حالت کلیشه پیدا می‌کنند و کمتر به آنها توجه می‌شود اما یادمان باشد کلیشه شدن خیلی از این جملات چیزی از اهمیت آن‌ها کم نمی‌کند. بعد از خشک شدن آستر به راحتی رنگ پلاستیک روی دیوار می‌چسبد. با تکرار رنگ رویه نتیجه کار بی‌نقص و ماندگار خواهد شد.

جمع بندی

بازسازی ساختمان – نقاشی خانه یکی از اقدامات موثر در تغییر فضای خانه است سه مزیت بزرگ دارد: نسبتا سریع است، مقرون به صرفه است و اثر زیادی در نمای داخلی دارد. در این نوشتار نکات پایه مهمی بیان شده که به شما در بازسازی خانه و نقاشی آن کمک می‌کند. در ادامه لینک مقالات دیگری از مجله آچاره قرار گرفته که توضیحات تخصصی‌تری در زمینه نقاشی و رنگ‌آمیزی ساختمان و انتخاب رنگ و نقاش و نقاشی به شما کمک می‌کند. برای مطالعه هر مقاله کافی است روی آن کلیک کنید و یا روی لینک ضربه بزنید.

تماس با نقاش با تجربه آچاره!

کلیک کنید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا