چیدمان و نگهداری فرش و قالیچه‌ی ایرانی

ساختمانبازسازی و دکوراسیوندکوراسیون داخلی

فرش‌ها به‌خصوص فرش‌های ایرانی، یکی از جلوه‌های زیبایی در هر خونه‌ای هستند؛ از حق نگذریم، هر فرش ایرانی مثل یک تابلوی نقاشی با ریزه‌کاری‌های بی‌شمار و زیباست؛ اما دو نکته‌ی مهم در این بین وجود داره؛ یک، نوع چیدمان فرش‌ و قالیچه و نکته بعد قالیشویی و نگهداری از اون‌ها؛ چرا که چیدمان این عناصر کمک زیادی به نوع فضاسازی در خونه‌های ما می‌کنه و نگهداری‌ ازشون هم عمر این آثار هنری رو بیشتر می‌کنه! در این مقاله می خواهیم اصول چیدمان و نگهداری فرش و قالیچه‌های ایرانی رو باهم بررسی کنیم؛

فاصله فرش تا دیوارها چقدر باشه؟!

یکی از اصول اولیه چیدمان فرش، انتخاب ابعاد مناسب فرش با توجه به متراژ فضاست. ابعاد فرش باید به گونه‌ای باشه که بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از دیوارها فاصله داشته باشه. اگر فضای کوچکی دارید این فاصله تا ۲۰ سانتی‌متر هم می‌تونه کاهش پیدا کنه.

اما تمام این اندازه‌ها می‌تونه تقریبی باشه؛ یکی از نکته‌های مهم در چیدمان فرش و قالیچه، ایجاد فضای گرم در خونه هست که این کاملا به حس و سلیقه‌ی شما برمی‌گرده. البته این چیدمان در اتاق‌های مختلف با هم تفاوت دارند؛ در اینجا چیدمان انواع اتاق‌ها رو باهم بررسی می‌کنیم؛

چیدمان مناسب برای اتاق خواب

یکی از مهمترین نکته‌ها و در عین حال لذت‌بخش‌ترین حس‌ها در چیدمان اتاق خواب اینه که در آخرین لحظه موقع رفتن به تخت‌خواب و اولین لحظه موقع بیدارشدن و خارج شدن از تخت، گرمی فرش رو با پاهاتون احساس کنید؛ پس فرش رو طوری قرار بدید که تمام تخت‌خواب روی ‌اون قرار بگیره، نه فقط قسمت کوچکی از اون.

ابعاد فرش رو به گونه‌ای انتخاب کنید که حداقل ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر فرش از اطراف تخت خواب دیده بشه، چرا که اگه این‌طور نباشه، زیبایی فرش شما به چشم نمیاد.

بگذارید پای شما، فرش رو لمس کند!

در مورد فضای نشیمن و پذیرایی، مهم‌ترین نکته اینه که وقتی روی مبل‌ها می‌نشینید، پای شما فرش رو لمس کنه. با توجه به فضا و ابعاد فرش و مبلمان‌تون، می‌تونید مبل‌ها رو کاملا روی فرش بچینید یا طوری بچینید که دو پایه جلویی اون روی فرش باشه و دو پایه عقبی روی زمین؛ یا حتی به صورتی بچینید که پایه‌های مبل با لبه فرش مماس باشه. در این قسمت به انواع چیدمان مبل روی فرش می‌پردازیم:

  • پایه‌های جلوی مبل روی فرش و پایه‌های عقب روی زمین باشند: این ترفند در بیشتر مکان‌ها کاربرد داره. به این ترتیب، می تونید قاعده قرارگیری مبل روی فرش رو رعایت و فاصله مبل‌ها رو از هم زیاد کنید.
  • تعدادی از پایه‌های جلو روی قالی باشند: بعضی مواقع بهتره چهارپایه‌های صندلی‌ها و پایه‌های جلوی مبل روی فرش و پایه‌های عقب مبل یا کاناپه روی زمین باشند. با این کار می تونید فضای اتاق رو به اندازه دلخواه باز یا بسته کنید. در ضمن، باعث ایجاد کنتراست با کفپوش هم می‌شه.
  • هر چهار پایه روی قالی باشند: این فاکتور به اندازه فرش یا قالی بستگی داره. وقتی قالی بزرگه و می‌شه همه مبل و صندلی‌ها رو روی اون قرار داد، نیازی نیست دوپایه روی زمین و دو پایه روی فرش باشه؛ هر چهارپایه مبلمان رو روی فرش قرار بدید.
  • هیچ پایه‌ای روی قالی نباشه: اگر به استفاده از قالیچه‌های کوچک با طرح‌های بولد تمایل دارید، بهتره صندلی یا مبلمان رو در اطراف قالی بچینید و هیچ کدوم از پایه‌های اون‌ها روی قالی نباشه. این کار باعث می‌شه تا قالیچه بیشتر خودش رو نشون بده.

تفکیک فضا با چیدمان مناسب فرش ها

یکی دیگه از روش‌های مدرن چیدمان فرش، استفاده از چند قالیچه در فضا به جای یک فرش بزرگه. این کار برای فضاهای چند منظوره بسیار کاربردیه و به شما کمک می‌کنه با استفاده از فرش، فضاها رو از هم جدا کنید. مثلا با انتخاب دو قالیچه در ابعاد مناسب می‌تونید برای مبلمان، فضای نشیمن و برای میز و صندلی فضای غذاخوری رو از هم تفکیک کنید.

فرش‌های نامتقارن

اگر اهل ریسک و انتخاب‌های جدید و هیجان‌انگیز هستید، انتخاب فرش‌های هندسی نامتعارف و نامتقارن،‌گزینه‌ی مناسبی برای شماست! فرش‌هایی مثل بیضی،‌شش ضلعی، مثلثی و …

و حالا راه‌هایی برای نگهداری بهتر از فرش‌های شما

مهمترین نکته در نگهداری اصولی از فرش‌ها و قالیچه‌ها، به‌ویژه فرش‌های ایرانی، استفاده از قالیشویی هست؛ به هیچ‌وجه خودتون شستشوی فرش‌ها رو به‌عهده نگیرید، چرا که قالیشویی مسئولیت خیلی سنگینیه!

اما گاهی پیش میاد که تازه فرش‌هاتون رو به قالیشویی بردید و ناگهان یه لکه روی فرش‌تون ایجاد می‌شه یا بنا به دلایلی، گرد و خاک زیادی می‌گیره؛ اینجور مواقع می تونید با یک سری ترفندهای ساده خودتون کار قالیشویی رو به‌عهده بگیرید!

اتو لکه‌های فرش رو از بین می‌بره!

اگر به‌صورت ناگهانی لکه‌های ناخونده‌ای گریبان فرش‌های شما رو گرفتند؛ نگران نباشید! شما می‌تونید با اتو و کمی سرکه و آب به جنگ اون‌ها برید!  فقط کافیه اون لکه ها رو با دستمالی که به آب و سرکه آغشته شده، خیس کنید و بعد اتو رو روی دستمال بکشید تا لکه کم کم شروع به محو شدن بکنه؛ البته کماکان پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات قالیشویی هست ولی می‌تونید از این راه‌های اورژانسی هم استفاده کنید.

قالیشویی با شویند‌ه‌های خونگی

یکی دیگه از مشکلات فرش‌ها گرفتن گرد و خاک و کدر شدن هست؛ درسته که در قالیشویی ها از مواد مخصوص برای شستشوی فرش‌ها استفاده می‌شه، ولی اگر تازه از قالیشویی استفاده کرده بودید و با یک اتفاق ناگوار مثل باز بودن در و پنجره و گرفتن یک توفان ناگهانی! فرش‌هاتون دچار گرد و خاک شدند، می‌تونید از این روش استفاده کنید؛ این مواد را با هم مخلوط کنید تا یک شوینده قوی و حتی بی‌ضرر برای محیط زیست داشته باشید.

یک‌چهارم لیوان سرکه‌ی سفید،  نصف لیوان آب اکسیژنه، ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، چند قطره اسانس، دو قاشق غذاخوری نرم کننده پارچه و حدود ۳ لیتر آب گرم(نجوشیده). حالا با یه اسفنج به‌راحتی نقش قالیشویی موقت رو ایفا کنید!

اگر نگهداری هرچه بهتر و مطمئن‌تر از فرش‌هاتون، برای شما دغدغه‌ی مهمیه؛ اگر فرصت کافی برای پیدا کردن یک قالیشویی خوب و مطمئن رو ندارید؛ فقط کافیه فرش‌هاتون رو سرویس قالیشویی آچاره بسپارید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا