خانه / سلامت / ورزش و تندرستی / چرا ورزش یوگا، زندگی ها را تغییر می دهد؟
یوگا ورزشی عالی برای روح و جسم آچاره

چرا ورزش یوگا، زندگی ها را تغییر می دهد؟

امروز قصد داریم درباره یک ورزش جالب صحبت کنیم؛ ورزشی که در نگاه اول، ممکنه اون رو به صورت مشکوکی حتی ورزش به حساب نیاریم، اما اگر درباره ویژگی‌ها و نحوه عملکرد این ورزش بدونیم، نگاهمون به طور کلی تغییر خواهد کرد. حتما نام این ورزش رو شنیدید: یوگا؛ ورزشی برخاسته از سرزمین پر رمز و راز هندوستان با تاریخچه‌ای مبهم که از قرن ۲۰ام، طرفداران زیادی در جهان غرب پیدا کرد و باعث رشد روز افزون این ورزش رازآلود شد.

برای اینکه با این ورزش بهتر آشنا بشید، و رشد زیادی در جسم و البته روحتون به وجود بیارید، در این مقاله، آچاره تلاش کرده اطلاعات خوبی از یوگا و فواید این ورزش و نحوه انجام اون رو ارائه بده و جالب اینکه یوگا می‌تونه یک ورزش مناسب برای تمامی لحظات و حتی روزهای عید شما باشه.

مقدمه‌ای از یوگا

یوگا چه ورزشی است

یوگا (Yoga) مجموعه‌ای از تمرینات فیزیکی، ذهنی و روحی هست و منشا پیدایش اون هم به هند باستان برمی‌گرده. یوگا، یکی از شش مدرسه اصلی ارتودکس رو که برای سنت‌های فیلسوفانه هندوئیسم هست، تشکیل می‌ده و دارای تنوع عملکرد، اهداف و مدارس در فرهنگ‌های مختلف هندوئیسم، بودائیسم و جینیسم هست. اصطلاح یوگا در جهان غرب، اغلب به اشکال مدرنی از یوگای هاتا اشاره می‌کنه و شامل تمرینات فیزیکی از وضعیت‌هایی هست که درکل آسانا (asana) نامیده می‌شه.

تاریخچه یوگا

تاریخچه یوگا

تاریخچه یوگا، به سنت‌های هندی پیش از ودیک برمی‌گرده؛ اما به احتمال زیاد، در قرون پنجم و ششم قبل از میلاد، در مجموعه فعالیت های مرتاضان هندی و سارامانا رشد یافت. تاریخ شناسی، اولین متون مربوط یه ورزش یوگا را نامعلوم اعلام کرده و تا حدی، اعتبار اون رو به آپانیشادها، نسبت می‌ده. تاریخ یوگا پاتانجالی، به نیمه اول هزاره اول برمی‌گرده، اما امتیاز اصلی را در غرب و در قرن ۲۰ام به دست آورد. همچنین هاتا یوگا، نیز در قرن ۱۱ام و در تانتارا، به وجود آمد.

همچنین جالبه بدونید، ریشه شناسی کلمه یوگا (Yoga) یکپارچه کردن و وحدت درونی رو تداعی می‌کنه که از واژه یوج (Yuj)، به وجود آمده است. افرادی که یوگا کار می‌کنند، یوگی (مرد یوگا کار) و یوگینی (زن یوگا کار) اطلاق می‌شه.

تجربیات روحی یوگا

یوگا و اثرات روحی آن

ما آدم‌ها، فقط جسم نیستیم و تنها خواسته‌های ما، مادیات نیستن، بلکه در بسیاری از موارد، ما به دنبال یافتن یک آرامش دلپذیر در زندگی هستیم که از آرامش روحی و صلح درونی به دست میاد. یوگا ورزشی هست که چنین تجربه‌ای رو به افراد می‌ده و البته مانند هر ورزش دیگه‌ای، باید این ورزش و مهارت رو با تکرار و به مرور یاد بگیرید. اما اینجا می‌خوایم درباره اهدافی از یوگا صحبت کنیم که همگی به عمق وجود آدم‌ها مربوط می‌شه؛ آنچنان که زمانی که با این اهداف و کاربردهای یوگا آشنا بشید، شاید دیگر ورزش‌ها رو برای همیشه ترک کنید و فقط به این ورزش روی بیارید:

۱. یوگا، به معنی کنترل افکار ذهنی است. ما در طول روز، افکار زیادی به ذهنمون می‌رسه، افکاری که استرس‌های زیادی برامون ایجاد می‌کنه. افکاری مخرب که مانع از ایجاد حس خوب در ما می‌شه. افکاری که انرژی روزانه ما رو می‌گیره. یوگا ورزشی هست که به شما یاد میده چطور این افکار رو به عقب برانید و آرامشتون رو حفظ کنید.

۲. یوگا، روشی برای نظاره کردن دقیق درون شماست: نوعی خودشناسی برای آشنایی و پی بردن به خود اصیل خودتون. راهی برای رشد وجود و عرضه کردن بخش‌هایی از خودمون که هرگز به اونها آگاهی نداشتیم.

۳. در نهایت، یوگا راهی برای تقویت شهود انسانی محسوب میشه؛ راهی که برای تسلط بر همه نیروها تا احساسات و افکار آدمی، به صورت روشنی مشخص بشه و نمود پیدا کنه و انسان عشقی عمیق‌تر به زندگی، اولوهیت برتر و به خودش پیدا خواهد کرد.

فواید یوگا برای جسم و روح

تجربیان روحی در یوگا

اگر به صورت مداوم، یک ورزش رو انجام بدید، حتما از فواید اون هم آگاه خواهید شد؛ فوایدی که روی جسم و ذهن شما تاثیر خواهد داشت و بهتر کردن فعالیت جسمی و حتی ذهنی رو هم دربرمی‌گیره. اما یوگا چه فوایدی را برای بدن و روح خواهد داشت؟

به کمک ورزش یوگا، اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز خواهید یافت

افزایش اعتماد به نفس با یوگا

اعتماد به نفس داستان جالبی داره: هر انسانی که اعتماد به نفس بالاتری داشته باشه، انسانی خواهد بود که به رویاهاش بهتر میرسه و در میان مردم پذیرفته شده تر هست. اما یوگا مانند هر ورزش دیگه، حس رضایتمندی شما رو از خودتون بالا می‌بره، چرا که شما تونستید ورزشی رو به طور مداوم انجام بدید. شما تونستید راهی پیدا کنید تا به یکی از خواسته‌های مهم خودتون برسید: ورزش کردن و رسیدگی به جسم و روح. این کار به مرور اعتماد به نفس شما رو بیشتر خواهد کرد.

تنفس صحیح به کمک یوگا، انرژی شما را دو چندان خواهد کرد

تنفس صحیح با یوگا

یک بخش اصلی از ورزش یوگا، انجام حرکات یوگا با تنفس صحیح هست که شامل نفس کشیدن‌های عمیق و شکمی می‌شه. این تنفس‌ها، به مرور ظرفیت تنفسی ریه‌ها رو افزایش می‌ده، اکسیژن رسانی به تمام ارگان‌های بدن رو بهبود میده و به این ترتیب و به مرور، شما با نسخه‌ای از خودتون روبرو خواهید شد که قلبی سالم‌تر و جسمی پرانرژی‌تر داره. البته یادتون نره: تنفس صحیح و افزایش اکسیژن رسانی، سموم بدن رو سریع‌تر خارج خواهد کرد و راهی هست برای جوان‌تر ماندن اعضای بدن.

قوی‌تر می‌شوید، اما با کاهش وزن

کاهش وزن با یوگا

شاید فکر کنید یوگا ورزش ساده‌ای هست و کالری سوزی چندانی نداره. اما باید بگیم در یوگا حرکاتی رو انجام میدید که روی وزن خودتون مینشینید و یا وزن بخشی از بدن رو روی بخش دیگه سوار می‌کنید، این کار در دراز مدت، عضلات بدن شما رو قوی‌تر می کنه و در عین حال، کالری سوزی انجام میده. افرادی که به طور مداوم از یوگا استفاده می کنند، بیان می‌کنند که لباس‌های آنها بعد از مدتی برای آنها گشاد شده. از طرفی یوگا، تنفس شما رو بهبود می‌بخشه وهمین موضوع می‌تونه سوخت رسانی (اکسیژن) به عضلات شما رو بهتر کنه و قلب شما رو قوی تر کنه.

استرس، راه خانه روح شما را گم خواهد کرد

کاهش استرس با یوگا

همانطور که قبلا گفتیم، یوگا راهی هست که موجب کنترل ذهن و افکار پراکنده می‌شه. استرس یکی از اون حالات روانی هست که در طول افکار پریشان ایجاد می‌شه و برای اینکه جسم شما رو به هم نریزه و انرژی شما رو از بین نره، می‌تونید به یوگا پناه ببرید. اگر روش صحیح یوگا کردن رو بلد باشید، متوجه خواهید شد که روزانه با ۱۰ دقیقه یوگا هم می‌تونید بر استرس‌تون غلبه کنید.

چگونه در خانه و بدون مربی یوگا کنیم

یوگا کردن در خانه

امیدواریم این توضیحات، شما رو قانع کرده باشه که یوگا میتونه لحظاتی از این زندگی پر فراز و نشیب شما رو پر کنه. اما یوگا هم مانند هر ورزش دیگه‌ای، در سطوح مختلف، مبتدی، متوسط و پیشرفته انجام بشه و مسلما شما برای انجام سطوح مبتدی اون، می‌تونید کارها رو در خانه انجام بدید. اگرچه بهتره هر ورزشی رو با یک مربی خوب شروع کنید تا احتمال آسیب‌های فیزیکی در شما به حداقل برسه.

اما چند اصل مهم یوگا در اینجا شامل ۱. تنفس عمیق و صحیح در حین انجام حرکات، ۲. درگیر کردن انقباض و انبساط عضلات و ۳. توجه به حرکات و حضور ذهنی در انجام تمامی فعالیت‌ها هست.

اما ما چند ورزش جالب از یوگا رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم:  لانژ . پلانک. چوب. خم شدن به جلو نشسته و کودک شاد و البته سلام بر خورشید. این ورزش ها رو می تونید توی خونه انجام بدید و بعضی از اونها رو حتی در سر کار هم می تونید انجام بدید.

در این مقاله، تلاش شد توضیحاتی کلی از این ورزش جالب ارائه بشه. اما شما اگر از ورزش یوگا، تجربیات روحانی و مانند اون داشتید، با ما صحبت کنید و تجربیات ارزشمندتون رو به اشتراک بگذارید.

شما می توانید از خدمات آچاره با قیمت اقتصادی استفاده نمایید

لینک درخواست سرویس

درباره‌ی تیم تحریریه آچاره

همچنین ببینید

برای ورزش در ماه رمضان سردرگم نشید!

یادش بخیر اون قدیما ماه رمضون یه حال و هوای دیگه‌ای داشت؛ از سحری و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[Forwarded from Maede Rajabi]