تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

صفر تا صد تعویض روغن خودرو و زمان تعویض روغن

تعویض روغنخودرو

روغن موتور یکی از مهمترین ملزومات و مواد مورد نیاز هر خودرویی است و نقش مهم و اساسی در عملکرد موتور خودرو دارد. مسائل مرتبط تعویض روغن موتور مانند «از چه روغن موتوری استفاده کنم؟»  زمان تعویض روغن کی هست؟ «کجا روغن موتور خود را عوض کنم؟» از جمله مواردی است که بعضا ذهن افراد را به خود درگیر می­‌کند. ما در این نوشته به طور کامل به مسائل مرتبط با روغن موتور، زمان تعویض روغن، انواع برندهای روغن موتور و هر اطلاعاتی در مورد تعویض روغن می­ پردازیم.


وظیفه روغن موتور چیست؟

روغن موتور خودرو حاصل ترکیب روغن پایه و مواد افزودنی است که روغن پایه بر حسب نوع، بین ٨٠ تا ٩۵ درصد روغن موتور را تشکیل می دهد و غالباً از منابع معدنی یا نفت خام تهیه می گردد. وظیفه­‌ی روغن موتور پاکسازی، جذب، معلق سازی و دفع مواد زائد از سیستم موتور خودرو دارد. این فرآیند مشابه با گردش و جریان خون در بدن است که مواد زائد در بدن را جذب می­کند و برای تصفیه آن به مکان دیگری حمل می‌کند. روغن موتور خودرو باعث کاهش اصطکاک و سایش قطعات موتور، خنک شدن اجزای داخلی موتور، تمیز شدن قطعات موتور از مواد زائد و دوده ناشی از احتراق، تجزیه روغن و رسوبات مختلف بین قطعات است.

همچنین روغن موتور باعث آب‌­بندی بین سیلندر و پیستون شده و باعث محافظت قطعات موتور در برابر خوردگی و پوسیدگی است و کارکرد موتور و قطعات داخلی آن را در دماهای مختلف بهبود می­بخشد.

به صورت کلی موارد زیر از وظایف وظایف روغن موتور خودرو است:

  1. پاک کنندگی و معلق سازی
  2. انتقال حرارت درون موتور
  3. روانکاری و کاهش اصطکاک قطعات متحرک خودرو
  4. جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی
  5. آب بندی سیستم
  6. ضربه گیری
  7. کاهش مصرف سوخت

 

بهترین زمان تعویض روغن موتور چه زمانی است؟

هنگامی که ماشین روشن می­شود، دمای موتور بالا می رود و این افزایش دما باعث اکسید شدن و ترکیب شدن روغن موتور با مواد خارجی خواهد شد. بنابراین طبیعی است که موتور خودرو پس از مدتی کارایی خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض روغن باشد اما سوال اصلی این است که کی زمان تعویض روغن است؟

اغلب سازندگان خودرو‌‌‌ توصیه می‌کنند در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا بین 5 تا 12 هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر شش ماه یک بار، روغن موتور باید تعویض شود. البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی است و قطعا در شرایط سخت، قضیه کاملا فرق می‌کند و به عواملی مانند:

  1. کیفیت مکانیکی موتور
  2. کیفیت سوخت مصرفی و روغن موتور
  3. فیلترهای هوا و روغن
  4. شرایط کاری موتور
  5. نوع خودرو، مدل خودرو و سال ساخت خودرو
  6. مدت زمان استفاده یا درون روغن موتور

بهترین زمان تعویض روغن موتور چه زمانی است؟

توجه داشته باشید که برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندن روغن در داخل مخزن روغن نیز بستگی دارد. چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است، بستگی زیادی دارد. البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت دوره تعویض روغن موتور و فیلتر روغن‌‌ را جلوتر می‌اندازد.

تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

هنگامی که ماشین روشن می­‌شود، دمای موتور بالا می‌رود و این افزایش دما باعث اکسید شدن و ترکیب شدن روغن موتور با مواد خارجی خواهد شد، بنابراین طبیعی است که موتور خودرو پس ازمدتی کارایی خود را از دست بدهد.

با توجه به نکات یاد شده و نوع روغن موتوری که استفاده می­‌کنید،زمان دقیق و نوع روغن موتور خود را تعیین و انتخاب کنید. البته ماندن در ترافیک و درجا کارکردن موتور خودرو را روی کیلومترهای طی شده برای تعویض روغن موتور حساب کنید نه این که صرفا به شماره‌های روی صفحه کیلومتر خودروی خودتان توجه کنید. البته توصیه تمام شرکت‌­های نفتی، تعویض روغن موتور هر شش ماه حتی بدون هیچ کارکردی و حداکثر کیلومتر کارکرد در هر شرایطی است.

زمان تعویض روغن، بهترین روغن موتور را بخرید!

مهمترین وظیفه روغن موتور حفاظت از موتور اتومبیل و اجزای داخلی آن است بنابراین هرچه سطح کیفی بالاتری برای موتور اتومبیل انتخاب کنیم باعث کاهش هزینه­‌ها در بلند مدت خواهد شد.

انتخاب روغن موتور مناسب، تضمين‌كننده عمر طولاني موتور، افزایش راندمان موتور و کاهش استهلاک موتور خودرو و در نهایت کاهش هزینه‌ها در طولانی مدت خواهد شد. روغن موتور خوب دارای ویژگی و پارامترهاي مختلفي است که بايد مدنظر قرار داد. يك روغن موتور مرغوب داراي گرانروی و ویسکوزیته مناسب و ضريب اصطكاك بسيار پايين است و توانايي روان­سازی بخش‌هاي مختلف موتور را داراست. همچنین  روغن موتور علاوه بر سازگاري با تركيبات پليمري موجود بايد داراي اثرات بازدارندگي خوبي در مقابل زنگ زدگي،‌ خوردگي،‌ اكسيداسيون و سايش باشد.

انستیتو نفتی آمریکا برای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کدبندی خاصی را از دو حرف لاتین در نظر گرفته است. در این کدگذاری حرف S برای بنزینی بودن اتومبیل و حرف C برای خودروهای دیزلی است و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن در نظر گرفته شده است. حرف A پایین ترین سطح کارایی و بالا رفتن حروف به معنای افزایش فعالیت و کارایی است. مانند DG، AF، SM، SRو…   هر چه افزودنی‌­های روغن بیشتر باشد و در تست­‌های عملکردی، شرایط سخت‌­تری را تحمل کند، سطح بالاتری از کارایی را خواهد داشت.

البته بعضی از شرکت­‌های خودروسازی یک روغن موتور خاصی را برای خودروهای تولید شده خودشان توصیه می­کنند و ادعا می­‌کنند که با روغن موتور توصیه شده، خودروها عملکرد بهتری را خواهند داشت.

  تعویض روغن ماشین


روش‎­های تشخیص برندهای تقلبی در زمان تعویض روغن

با افزایش قیمت روغن موتور در بازار به واسطه افزایش قیمت دلار و استقبال بیشتر مصرف کنندگان از برندهای خارجی زمینه ایجاد سودجویی افراد خاصی شده است.

جهت تشخیص روغن موتور تقلبی به نکات زیر توجه کنید:

1) بوی بد روغن موتور

روغن موتور اصل بدون بو است و نشانه‌ای از اصل بودن آن است. زمانی که درب قوطی روغن را باز کردید اگر بوی تندی را احساس کردید آن روغن تقلبی است و یا در قوطی روغن موتور اصل ، روغن تقلبی ریخته شده است. هنوز هم افراد فکر می­کنند که هر چقدر بوی روغن موتور بیشتر باشد، کیفیت بالاتری خواهد داشت و این باعث افزایش فروش روغن موتورهای تقلبی شده است.

2) درپوش قوطی روغن موتور

تولید کننده­‌های درپوش قوطی روغن موتور توجه ویژه­ای به درپوش روغن موتور دارند. بنا یک تیم ویژه پکیچینگ جهت طراحی درپوش­‌های قوطی روغن و بسته بندی روغن موتور جهت جذابیت و همچنین جلوگیری از سو استفاده از برندهای خودشان ایجاد کرده­اند.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که درپوش روغن موتورهای اصل طوری طراحی می شوند که بعد از باز شدن آسییب ببینند تا افراد سودجو نتوانند از آن دوباره استفاده کرده و روغن موتورهای تقلبی خود را با نام و برند آنها به فروش برسانند.

3) برچسب و هولوگرام

به برچسب و هولوگرام بر روی روغن موتور توجه ویژه‌­ای کنید. برندهای معتبر و معروف برچسب­‌های بزرگ، واضح و مشخصی را بر روی ظرف روغن موتور قرار می­دهند. اگر نوشته­‌های برچسب یا هولوگرام به وضوح مشخص نباشد و تار باشد، از نشانه‌­های روغن موتور غیراصل و تقلبی است.

4) فریب پوسته­‌ی پلاستیکی روغن موتور را نخورید

به دلیل اینکه برندهای معتبر پوسته­‌ی پلاستیکی را در دور بسته‌­های روغن موتور قرار می­‌دهند، خیلی از افراد پوسته­‌ی پلاستیکی دور بطری روغن موتور نشان از اصل بودن روغن موتور است. در صورتی که بسیاری از متقلبین به شیوه حرفه‌ای و با روش­های مختلف، پوسته پلاستیکی دور روغن موتور را بر روی بطری­‌های تقلبی قرار می­‌دهند.

بهترین زمان تعویض روغن موتور کی چه زمانی است؟

سیاه شدن روغن موتور نشانه­ چیست؟

بعضی افراد فکر می­‌کنند که هر چقدر روغن موتور شفاف‌‍­تر باشد، روغن موتور بهتری است و اگر روغن موتور سیاه شود، نیاز به تعویض روغن موتور است. در صورتی که متخصصین فنی گفته‌­اند در صورتی که پس از چند روز از زمان تعویض روغن خود، روغن موتور شما شفاف باقی ماند، نشان از کیفیت پایین روغن موتور بوده و باید هرچه زودتر روغن موتور خود را تعویض کنید.

روغن موتورهای با کیفیت به دلیل خاصیت چسبندگی و پاک کنندگی که دارد، پس از چند روز کار کردن به دلیل جذب دوده و سیاهی درون موتور شروع به تغییر رنگ کرده و این نشانه­‌ای برای تعویض روغن شما نیست بلکه نشان­‌دهنده­‌ی استاندارد و مرغوب بودن روغن موتور شماست.

ساکشن روغن موتور ممنوع!

متخصصین فنی خودرو توصیه کرده­‌اند که استفاده از دستگاه‌­های جدید مکش و ساکشن روغن موتور که جدیدا بسیار متداول شده است باعث باقی ماندن رسوبات مضر در داخل محفظه روغن موتور می‌­شود. همچنین مقداری از روغن موتور قدیمی در درون محفظه روغن باقی می­‌ماند که این اتفاق، باعث مخلوط شدن روغن موتور قدیمی با روغن موتور جدید خواهد شد. اکسیده بودن روغن موتور قدیمی و تفاوت ساختاری و شیمیایی آن با روغن موتور جدید، خاصیت روغن موتور جدید را کم کرده و باعث کاهش خاصیت روغن موتور جدید می­شود .

پس حواستان باشد که برای تعویض روغن موتور خودروی خود اولا از دستگاه ساکشن استفاده نکنید و ثانیا عجله­‌ای برای تعویض روغن نداشته باشید تا تمام روغن موتورهای سوخته از مخزن روغن تخلیه شود.

همچنین هیچوقت دو روغن موتور را با یکدیگر مخلوط نکنید و اگر می­خواهید این کار را انجام دهید حتما مواد افزودنی و گرانروی آن را بررسی کنید در صورتی که هر 2 آنها یکی بود مخلوط کردن آن مشکل کمتری ایجاد خواهد داشت.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

تعویض روغن ماشین در محل

پرطرفدارترین برندهای روغن موتور چه برندهایی است؟

روغن موتورهای داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که از برندهای داخلی به روغن موتور ایرانول و بهران نام برد،، در ادامه به معروف­‌ترین برندهای خارجی و پس از آن داخلی اشاره می­کنیم:

  1. روغن موتور توتال (total motor oil)
  2. روغن موتور پنزاویل (Pennzoil motor oil)
  3. روغن موتور موبیل 1 (Mobil1 motor oil)
  4. روغن موتور واولین  (Vavolin motor oil)
  5. روغن موتور کاسترول (Castrol motor oil)
  6. روغن موتور کوییکر استیت   (Quaker state motor oil)
  7. روغن موتور ای ام اس اویل (AMSoil synthetie motor oil)
  8. روغن موتور رویال (Royal purple synthe motor oil)
  9. روغن موتور الف (Elf motor oil)
  10. روغن موتور شل (Shell motor oil)
  11. روغن موتور لیکومولی (LIQUI MOLY motor oil)

زمان تعویض روغن و نکات قبل از تعویض روغن می­ پردازیم

  • لزومی ندارد که حتما از برند خاصی برای روغن موتور استفاده کنید؛ درصورتی‌که روغن موتور خواص مورد نیاز موتور شما‌‌ را برطرف کند و با آن همخوانی داشته باشد، برند و شرکت سازنده روغن موتور مهم نیست.
  • اگر دو نوع روغن موتور را با هم ترکیب کردید، دقت کنید که هر دو روغن موتور از لحاظ خواص کاملا با هم مشابه باشند؛ در غیر این صورت به شدت از این کار پرهیز کنید؛ چون ممکن است خسارات جدی به موتور وارد شود.
  • سیاه شدن روغن موتور، دلیل از بین رفتن خواص آن نیست و نیاز به تعویض هم ندارد. این اتفاق معمولا به دلیل وجود دوده و آلودگی در اجزای موتور خودرو است.
  • شفاف ماندن روغن موتور بعد از استفاده زیاد می‌تواند شک برانگیز باشد. اگر این اتفاق افتاد، حتما روغن موتور را تعویض کنید.
  • به هیچ عنوان بیش از حد استاندارد، روغن داخل موتور نریزید؛ چون این کار ممکن است باعث نشت کردن روغن و ورود آن به بخش‌های دیگر خودرو شود که سلامت خودروی شما‌‌ را به خطر می‌اندازد.
  • بهتره هر وقت که روغن موتور را عوض می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.
  • روغن موتور نباید از علامت‌های روی گیج (گژ) بالا‌تر و یا پایین‌تر باشد. زیادی روغن موتور باعث افزایش مصرف بنزین شده و علاوه بر تشکیل لایه رسوب کربنی به شمع‌های موتور نیز آسیب می‌زند.
  • در شرایط کارکرد سخت مثل طی مسافت‌های کوتاه، درجا کار کردن زیاد، ترافیک و یا حرکت در محیط‌های با گرد و غبار زیاد و شرایط آب و هوایی نامناسب (مناطق سردسیر یا گرمسیر)، روغن موتور را هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.
  • نوع روغن را نمی‌توانید با اندازه‌ی موتور تعیین کنید؛ برای انتخاب روغن مناسب برای موتور خودرو، باید به شرایط آب و هوایی، دمای محیط، تجهیزات اضافی و وزن خودرو توجه کنید.
  • اگر قصد رفتن به سفر طولانی‌‌ را دارید، حتما روغن موتور‌‌ را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که برای کل سفر مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما اگرنیازی به تعویض روغن نباشد، تعویض آن قبل از مسافرت، اجباری نیست.
  • روغن سوخته، روغن ترمز، ضد یخ و باتری خراب، برای محیط زیست زیان آور است؛ بنابراین از دور ریختن آن‌ها در محیط زیست خودداری‌ کنید و یا آن‌ها را به عنوان زباله‌های زیان‌آور تحویل مامورین بازیافت دهید.

خدمات تعویض روغن خودرو


بهترین، مطمئن‌ترین و آسان‌ترین روش تعویض روغن خودرو

  • امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود دنیای وسیع اینترنت، بسیاری از بخش‌های زندگی بشر تحت تاثیر قرار گرفته و مشاغل زیادی جای خودشان را به خدمات آنلاین داده‌اند؛ یکی از این خدمات، خدمات آنلاین در محل است؛ یعنی خدماتی که شما همیشه برای انجام‌شان مجبور بودید به محلی خاص بروید و آن کار را انجام دهید، دیگر به راحتی و بی‌هیچ دردسری در محل شما انجام خواهند شد؛ بسیاری از این امور نه‌ تنها زمان زیادی را از شما می‌گیرند، بلکه باعث تحلیل رفتن انرژی شما نیز خواهند شد؛
  • تصور کنید با مشغله‌ی زیادی که دارید، مجبور شوید زمان بگذارید و در این ترافیک سرسام‌آور رانندگی کنید تا به مقصد برسید؛ باز زمانی را آنجا معطل شوید تا کارتان راه بیفتد و بعد دوباره در همان ترافیک و چه بسا سنگین‌تر از آن، رانندگی کنید تا به منزل برسید؛ ماجرا وقتی دردناک‌تر خواهد شد که شما مجبور باشید از تایم کاری خود بزنید و کارهای مربوطه را انجام دهید و نتیجه‌ی آن در معرض خطر قرار گرفتن شغل‌تان باشد؛ اما خبر خوب این است که با پیشرفت تکنولوژی در بستر اینترنت، بسیاری از این مشکلات حل شده است و دیگر نیازی به صرف وقت و انرژی سابق را نخواهید داشت؛
  • یکی از این خدمات آنلاین، تعویض روغن خودرو در محل است؛ تصور کنید در منزل در حال استراحت، مطالعه و یا انجام کارهای روزانه خود هستید و طبق زمان‌بندی که در لیست کارهای روزانه شماست، می‌دانید که امروز باید تعویض روغن خودرو را در برنامه‌ی خود داشته باشید؛ یا در محل کار خود مشغول کار هستید و می‌خواهید روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید.

شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از سایت یا اپلیکیشن‌های مرتبط، از خدمات تعویض روغن در محل استفاده کنید و میزان زیادی از زمان و انرژی خود را ذخیره کنید و به سایر امور روزانه خود بپردازید؛ نکته دیگر این‌که، معمولا این اپلیکیشن‌ها به‌واسطه فضای رقابتی موجود، سعی بر ارائه خدمات به بهترین نحو ممکن به کاربران را دارند؛ این اپلیکیشن‌ها ‌با بهره‌گیری از بهترین متخصصین و پایین آوردن هزینه‌های رفت و آمد، کار را برای کاربران، بسیار آسان کرده‌اند.

3.7/5 - (8 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. مطالبتون بسیار اموزنده وشیوا بیان شده بود بسیار سپاسگذارم به اطلاعاتم افزوده شدبا تشکر فراوان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید