راهکارهای ارتباط موثر با دیگران

اخبار آچاره

برای داشتن حس خوب نسبت به خودتون و دیگران، هیچ راهی ندارید جز ارتباط موثر ! شاید این جمله کمی اغراق‌آمیز به نظر برسه اما حقیقته؛ هویت شما فقط در ارتباط موثر با دیگران معنا پیدا می‌کنه و برای رسیدن به موفقیت باید راهکارهای ارتباط موثر با دیگران رو بلد باشید. در این مقاله روانشناسی تصمیم داریم نکاتی مهم در این مورد رو با هم بررسی کنیم؛

سعی کنید همیشه تو چشم باشید!

قدم اول و یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در اون ماهر باشید، اینه که باید تا جایی که می‌تونید در هر مکانی حاضر باشید و مهم‌تر از اون تو چشم باشید تا دیده شید! البته اشتباه برداشت نکنید؛ منظور ما این نیست که کار و زندگی‌تون رو تعطیل کنید و صبح تا شب بیرون باشید؛ پیشنهاد ما به شما اینه که از دیده شدن نترسید! چرا که با این کار چند نتیجه مثبت در ذهن افراد نسبت به شما ایجاد می‌شه؛ مثلا این‌که می‌گن طرف خیلی آدم اجتماعی و پر انرژی‌ای هست؛ یا این‌که با خودشون می‌گن طرف برای خودش برو و بیایی داره، میشه روش حساب کرد و … پس همیشه تو چشم باشید.

با معرفی قبلی وارد محیط‌های جدید بشید

دومین قدم برای ارتباط‌ موثر ، اینه که وقتی تازه وارد محیط‌های جدید می‌شید، بهتره که با معرفی قبلی برید؛ یعنی قبلا کسی معرفی‌تون کرده باشه؛برای این‌که دلیل این حرف ما رو متوجه بشید،‌بهتره که خودتون رو جای طرف مقابل بگذارید؛ یک نفر میاد و بی‌معرفی زود باهاتون به‌اصطلاح پسرخاله میشه!

نود و نه درصد احتمال این هست که از اون فرد خوش‌تون نیاد! پس حتما با معرف وارد جمع‌های جدید بشید چون این معرفی به شما یک‌نوع پرستیژ و شخصیت خاص می‌ده.

محکم باشید!

وقتی به برای اولین بار به فرد جدیدی می‌رسید و می‌خواید رو در رو با اون حرف بزنید، محکم باشید! مثلا محکم و پرانرژی دست بدید و البته ارتباط چشمی زمان دست دادن رو به هیچ وجه یادتون نره! سعی کنید این کار رو تو آینه همیشه تمرین کنید که وقتی با کسی دست میدید، مستقیم تو چشم‌هاش نگاه کنید؛ البته نه طوری که معذب بشه.

در حد چند ثانیه با حالت مصمم و البته با چاشنی لبخند و امید، به چشم‌هاش نگاه کنید! این محکم دست دادن و ارتباط چشمی، اون‌قدر تاثیرگذاره که هزارتا معرف یا چیزهای دیگه توانایی این تاثیرگذاری رو ندارند!

تُن صدای یکنواخت ممنوع!

تُن صدا‌تون زمان صحبت اصلا نباید یکنواخت و خسته کننده باشه! این کار می‌تونه مخاطب شما رو حسابی خسته کنه. صداتون رو متناسب با محتوای حرفی که می‌زنید بالا و پایین کنید. با انجام هر روزه‌ی این تمرین ساده،‌ می‌تونید تاثیر معجزه‌آسای اون رو روی نحوه حرف زدن خودتون ببینید.

برای این تمرین یه کتاب بردارید و بدون اینکه بدونید موضوع اون کتاب چیه، بلند بلند شروع کنید به خوندن! بعد هرجا که فعل‌ها تاکیدی بود شما هم لحن‌تون رو محکم کنید و صداتون رو متناسب با لحن متن تغییر بدید. البته تن صداتون رو زیاد بالا نبرید که مخاطب فکر کنه دارید فریاد می‌کشید!

حرکات بدن و دست‌تون رو کنترل کنید!

اگه بتونید دقیق و درست از حرکات دست و بدن‌تون برای مخاطب استفاده کنید، به صورت ناخودآگاه بعد از چند مدت می‌فهمید مخاطب شما داره به دقت به حرف شما گوش می‌ده. مثلا گاهی وقت‌ها ابروهاتون رو بالا و پایین کنید، اگه نشستید طرز نشستن‌تون رو آروم تغییر بدید و یا جاهایی که لازم هست با دست تاکید کنید، جاهایی که حرف‌های خنده دار زده می‌شه، آروم بخندید و … ولی حواستون باشه این کار خسته کننده نشه و تا اندازه خاصی انجامش بدید.

شیک‌پوش باشید!

اصلا نیازی نیست تابع مد خاصی باشید؛ فقط و فقط دقت کنید کاملا مرتب باشید و لباس‌هایی با رنگ مناسب فضای ملاقات بپوشید. تیپ شما نباید خسته کننده باشه و باید نشون بده که شما آدم منظم و خوش‌پوشی هستید. در بحث رسیدن به خودتون و ظاهرتون یادتون باشه یه عطر ملایم و خوب می‌تونه رو طرز فکر طرف مقابل‌تون راجع به شما تاثیر خوبی بذاره و باعث ارتباط موثر بشه!

پرحرف نباشید!

بهتره همین‌جا یه رازی رو درمورد ارتباط موثر باهاتون درمیون بگذاریم؛ اگه بلد باشید چطور نامحسوس سوال بپرسید، می‌تونید با سوال‌های مناسب از مخاطب، بفهمید که به چه موضوعی علاقه داره. بعد که فهمیدید آروم آروم بحث رو ببرید به سمتی که اون بهش علاقه‌مند هست.

اگه این قسمت رو درست برید، تقریبا تمام راه شناخته شدن به عنوان یک آدم خوش صحبت رو رفتید! البته برعکسش هم کاربرد داره! یعنی اگه می‌بینید کسی در حرفاش داره از چیزی فرار می‌کنه و یا صراحتا می‌گه من از فلان چیز خوشم نمیاد یا متنفرم، شما هم دقیقا اون چیز رو بیخیال بشید و هی‌چوقت نرید سمتش!

همه چی بلد باشید!

سعی کنید همیشه از هرچیزی، حتی مختصر، اطلاعاتی داشته باشید تا حرفی برای گفتن در اون موضوع داشته باشید. برای این کار نیاز نیست وقت زیادی صرف کنید! چون می‌تونید با روزی نیم ساعت اخبار دیدن از اکثر مسائل اطلاعات کسب کنید یا اگه اهل روزنامه خوندن هستی،‌روزنامه هم می‌تونه کارتون رو راه بندازه! سر زدن و چک کردن شبکه‌های اجتماعی هم بد نیست؛ البته اگه در فضای مجازی، موضوعات خبری یا دانستنی رو دنبال می کنید!

کاملا جدی تعریف و تمجید کنید!

بدون بزرگ نمایی و از کاه کوه ساختن، یه ویژگی کاملا مثبت از مخاطب‌تون رو بهش بگید. نتیجه‌ی این کار واقعا خارق العاده‌ست! اگر باورتون نمی‌شه با یکی از دوست‌هاتون امتحان کنید. با لحن کاملا جدی بهشون یه جنبه مثبت شخصیتی‌شون رو بگید.

بعد می‌بینید که در اکثر موارد به صورت ناخودآگاه یه لبخند میاد رو لبشون! همین لبخند ینی تعریف شما، کار خودش رو کرده! ولی حواس‌تون باشه این کار رو بهتره بعد از گرم شدن حرفاتون انجام بدید و نه اولش!

کم باشید اما همیشه باشید!

این یعنی بعد از قرار اول، ناپدید نشید! از طریق گوشی، اینستاگرام، تلگرام یا هرجوری که شده ارتباط موثر با دیگران رو برقرار نگه دارید؛ چون اگه بعد ملاقات اول بی‌خیال ارتباط بشید، دو روز بعد از یاد می‌رید و هرچی رشته بودید، ‌پنبه می‌شه! پس یادتون باشه ملاقات اولیه همون تیر اول شماست و نباید بعد اون بی‌خیال همه چیز بشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا