مراقبت از کودک خود رو جدی بگیرید

پزشکی و پرستاری

«فقط باید پدر و مادر باشید تا بتونید حس ما رو نسبت به فرزندمون درک کنید» حتما این جمله رو خیلی شنیدید؛ واقعیت اینه که این جمله کاملا درسته و صد البته که هیچ‌کس هم جز خود پدر و مادر،‌ نمی‌تونه مراقبت‌های لازم رو از فرزند انجام بده! مراقبت از کودک یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای رسیدن به بهترین و کامل‌ترین رشد کودک هست؛ این مقوله خیلی فراتر از مراقبت‌ها و نگرانی‌های مرسوم پدر و مادرها در قبال کودکانه؛ بهتره بدونید که مهم‌ترین عامل در نحوه‌ی مراقبت، ‌خود کودک هست؛ یعنی مهارت‌ها، توانایی‌ها و نیازهای كودك نشون می‌ده كه به چه مراقبت‌هایی نیازمند داره!

اشتباه گذشتگان رو تکرار نکنید!

شما می‌تونید دو راه رو برای مراقبت از کودک خود امتحان کنید؛ یک این‌که شرایط خونه مثل قبل از تولد کودک و مناسب برای افراد بالغ باشه؛ که در این صورت همش باید به کودک نه بگید و روی دستش بزنید و … که در این صورت مانع رشد کنجکاوی و احتیاج اساسی کودک به شناسایی محیط اطرافش می‌شید. این رو مطمئن باشید، خونه‌ای که در اون هزار نوع ممنوعیت وجود داره، هرگز محیط دلچسبی برای تجربه‌کردن کودک شما نیست!

یا این‌که می‌تونید محیط خونه رو با توجه به حضور کودک‌تون ایمن‌سازی کنید؛ براتون چندتا مثال می‌آٰیم که بهتر متوجه تفکیک این دو فضا از هم بشید؛ قطعا قرص‌های آسپیرین که در جعبه داروهاست، مسکنیه که موقع سردرد می‌خورید اما خب به نظر کودک شما، اون‌ها آب‌نبات‌های خوشمزه و هیجان‌انگیزی هستند! و خدایی نکرده اگر یکی از این آبنبات‌های خوشمزه! رو بخوره،‌می‌تونه خودش رو به کشتن بده.

  • مواد سمی و داروها رو بایگانی کنید

    بله درست متوجه شدید؛ بایگانی یعنی اون‌ها رو در کشوها یا کمدهای قفل‌دار بگذارید و هرگز جلوی کودک‌تون بازشون نکنید! تمام چیزهایی که زیر ظرف‌شویی هستند، تمام داروها، وسایل شوینده،‌ رنگ،‌ سیگار، واکس و …

  • وسائل ریز و تیز

    شما باید مثل یک عقاب تیزبین باشید و هر چیز ریزی که به‌نظرتون ممکنه خطری برای کودک شما داشته باشه رو از روی زمین بردارید؛ میخ،‌ سوزن، تکه‌های کوچیک اسباب‌بازی و … یادتون باشه که اسباب‌بازی‌هایی که کودک شما باهاشون بازی می‌کنه، باید اون‌قدر بزرگ باشن که نتونه اون‌ها رو ببلعه! همین‌طور مواد خوراکی‌ای که ریز هستند،‌ مثل فندق،‌ پسته و … رو از دسترسش خارج کنید.

  • خطر همیشگی برق

    پریزهایی رو که همیشه از اون‌ها استفاده نمی‌کنید با سرپوش مخصوص بپوشونید تا خدایی نکرده کودک شما با وارد کردن سنجاق به سوراخ‌های ریز اون،‌ اتفاقی جبرا‌ن‌نشدنی رو رقم نزنه! هیچ وسیله برقی دیگه‌ای هم، حتی‌المقدور نزدیک کودک‌تون نباشه.

  • اتومبیل، خطری سیار

    اتومبیل خطرات زیادی برای کودکان داره و اگر می‌خواید مراقبت از کودک خود رو به نحو احسن انجام بدید، کارهای لازم در هنگام رانندگی با کودک رو فراموش نکنید؛ کودک شما قابلیت‌های زیادی در سورپرایز کردن شما داره! ممکنه یهو از صندلی عقب بلند شه و با ذوق به سمت شما بپره! بنابراین همیشه کمربند کودک و همین‌طور قفل کودک ماشین رو بزنید؛ هیچ‌وقت و هیچ‌وقت حتی برای یک لحظه کودک رو در ماشین تنها نگذارید؛ موقعی که جایی توفق کردید، حتما و حتما شیشه‌ها رو بالا بکشید و درها رو قفل کنید.

  • مراقب لیز خوردن کودک باشید

    وقتی کودک شما یاد می‌گیره که کم کم خودش رو چهار دست و پا به جایی برسونه، شما باید بیشتر مراقبش باشید و وسایلی رو که ممکنه باعث لیزخوردنش بشه، روی زمین یا پله‌ها رها نکنید. مثلا اگر جایی از موکت یا فرش راه پله، پاره شده که ممکنه پای کودک شما به اون گیر کنه و زمین بخوره، اون‌ رو تعمیر کنید یا زیر فرش‌ها و قالی‌های خونه، ترمز فرش بگذارید؛ همین‌طور گوشه‌های میزها رو با محافظ میز بپوشونید.

  • روی پنجره‌ها برچسب بزنید

    از برچسب‌های رنگی در اطراف شیشه‌های بزرگ استفاده کنید تا کودک متوجه وجود شیشه بشه و یهو با سر داخل شیشه نره! پنجره‌هایی که از بالا و پایین باز می‌شن رو خودتون از بالا باز کنید و اون رو قفل کنید تا کودک نتونه اونو باز کنه. لوازمی مثل صندلی و میز عسلی رو که ممکنه بچه برای بالا رفتن از اون‌ها استفاده کنه، از کنار پنجره‌ها دور کنید.

مراقبت از کودک در پارک

اکثر بچه‌ها وقتی به پارک می‌رسند، ‌از خود بی‌خود و واقعا غیرقابل کنترل می‌شن؛ اون‌ها دوست دارند در پارک‌ها و زمین بازی آزادانه بازی کنند، اما خطرات زیادی سر راه‌شون قرار داره! برای مراقبت از کودک در پارک به دقت همه گوشه کنارهای محل بازی رو بررسی کنید.

ببینید همه جای سطح زمین ایمن باشه، وسایل بازی مطمئن و مستحکم باشند، همه پیچ و مهره‌ها سفت باشند و همه گوشه‌های زمین نرده داشته باشه. هرگز اجازه ندید که کودک‌تون از جلوی چشم شما دور بشه، به خصوص اگر خیلی کم سن و سال باشه.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا