تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

معرفی انواع گاز کولر گازی به همراه مزایا و معایب آن‌ها + زمان مناسب شارژ گاز کولر

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

در این نوشتار از مجله آچاره قصد داریم در مورد  گاز کولر گازی صحبت کنیم. امروزه کولرهای گازی جزو پرطرفدارترین و پرکاربردترین دستگاه های تهویه مطبوع محسوب می‌شوند. از کولرهای گازی می‌توان در تمام فضاهای سرپوشیده مانند منازل، دفاتر کار، فروشگاه‌ها استفاده کرد. این دستگاه‌ها هم قابلیت خنک کردن محیط را دارند و هم قابلیت گرم کردن آن را و از قطعات و اجزای مختلفی، نظیر کندانسور، اوپراتور، فن، کمپرسور، و ماده مبرد (یا همان گاز کولر گازی و اسپلیت) تشکیل شده‌اند.

در بین اجزاء مختلفی که نام بردیم، گاز کولر گازی یکی از مهمترین عناصری است که در عملکرد بهینه کولر و تعمیر کولر گازی نقش بسیار مهمی دارد. گاز کولر گازی که در واقع ماده مبرد آن در سیکل تبرید محسوب می‌شود، قابلیت تبدیل فوری از حالت مایع به گاز و بالعکس را دارد.

این گاز در سیکل تبرید ابتدا به مایع تبدیل شده، و سپس با گرفتن گرما از هوا مجددا تبدیل به گاز می‌شود. هوایی که مبرد، گرمای آن را گرفته و با این کار خود را به گاز تبدیل کرده، همان هوای خنکی است که توسط کولر گازی در محیط انتشار می‌یابد.

این دستگاه برای آنکه بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، پس از مدتی به شارژ گاز نیاز دارد و در صورت نبود گاز  فریون مناسب آن، سیستم تبرید کولر گازی با اختلال روبرو شده و با کاهش عملکرد کولر مواجه خواهیم شد. برای شارژ کولر گازی از گازهای مختلفی استفاده می‌کنند که در این مقاله به بررسی و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم. پس از مطالعه این مطلب شما به راحتی می توانید بهترین گاز را از بین انواع گازها برای کولر گازی خود انتخاب کنید.

انواع گاز کولر

گاز R22

می‌توان گفت معروف‌ترین گاز برای کولر گازی اسپلیت و کولرهای گازی صنعتی و همین‌طور یخچال‌های خانگی، گاز R22 است. گاز R22 دارای ترکیب فرمولی HCFC است که به آن هیدرو کلرو فلورو کربن نیز گفته می‌شود. متاسفانه این گاز با توجه به ترکیبی که دارد برای لایه اوزون خطرساز است و نشت و انتشار این گاز تاثیر مخربی دارد و به عنوان یک گاز گلخانه‌ای در گرم شدن کره زمین نقش دارد.

به همین دلیل از سال 2012 استفاده از گاز R22 در دستگاه‌های تهویه مطبوع ممنوع شد و هر شرکتی که از این گاز استفاده کرده بود ممنوع‌الکار شد اما متاسفانه همچنان در بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌شود. اما با این وجود گاز R22 هم چنان کاربرد زیادی دارد و توسط کمپانی‌های معروفی مانند هانیول که متعلق به کشور آمریکاست عرضه می‌شود.

کاربرد گاز R22 برای زمانی است که کولر گازی اصلا گازی نداشته باشد، کولر گازی بدون استفاده و نو باشد و یا کولر گازی نیاز به شارژ گاز دوباره داشته باشد.

شارژ گاز کولر آچاره

شاید استفاده از گاز R22 در کوتاه مدت هزینه کمتری داشته باشد اما فراموش نکنید همه کارشناس‌ها پیش‌بینی کرده‌اند این گاز به زودی از رده خارج می‌شود. این یعنی اگر به استفاده از آن ادامه دهید به زودی باید برای پیدا کردن آن دردسر زیادی بکشید و هزینه‌های بالایی را متحمل شوید.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

منابع استخراج این گاز رو به اتمام است و کم کم هزینه استفاده از آن بالا می‌رود. در حال حاضر بسیار بعید است سیستم جدیدی با این گاز پیدا شود اما احتمال دارد هنگام سرویس و تعمیر کولر گازی قدیمی‌تر با دستگاه‌هایی که از این گاز استفاده می‌کنند برخورد کنید.

گاز کولر R22

گاز R410A

گاز R410A یا همان  گاز پورون پرکاربردترین گاز امروزی شناخته می‌شود و ترکیبی از گازهای مبرد فریونی نظیر R32 و R125 است. نام علمی این گاز هیدرو فلوئورو کربن ( HFC)

است که آسیبی هم به لایه اوزون نمی‌رساند.

شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا با توجه به محبوبیت این گاز، آن را عرضه می‌کنند. گاز R410A بیشتر برای کولر گازی اینورتر یا کم مصرف که از پیچیده‌ترین کولرهای گازی به شمار می‌رود و یا کولرهای گازی پرتابل استفاده می‌شود؛ این در حالی است که گازهای دیگر می‌توانند برای اغلب مدل های کولر گازی به کار روند.

گاز R410A دارای نقطه حوش ۵۱٫۴- است و در مقایسه با گاز R22 که نقطه جوش ۴۰٫۸- درجه دارد، دارای عملکرد متفاوتی است. بازدهی این گاز بسیار بالا است و ظرفیت سرماسازی به نسبت خوبی دارد و برای استفاده به عنوان مبدل حرارتی کوچک مانند کولر گازی گزینه بسیار مناسب و عالی است.

گاز کولر R410A

گاز R12

یکی دیگر از انواع گازها، گاز R12 سفید رنگ است و به نسبت گاز R22 کاربرد متنوع‌تری دارد. از این گاز علاوه بر تعمیر کولر گازی در چیلرهای بزرگ و صنعتی استفاده می‌کنند و در خودرو هم کاربرد دارد. گاز R12 دارای ترکیبی از کلرودی فلورومتان یا CCL2F2 دارد. گاز R12 با بسته بدنی کپسولی و با حجم ۱۳٫۶ عرضه می‌شود.

حساسیت این گاز در برابر آب نسبت به گاز R22 بیشتر است و باعث زنگ زدن دستگاه‌ می شود، همچنین تا ۹۰ درجه سانتی گراد می‌تواند در روغن حل شود؛ بنابراین آن را معمولا با احتیاط بیشتری استفاده می‌کنند.

گاز کولر R12

گاز R11

بیشترین کاربرد گاز کولر R11  برای استفاده در چیلرها می‌باشد. با توجه به آنکه گاز R11 اشتعال پذیری نداشته و سمی نیست، ایمنی بالاتری دارد. ولیکن به نسب گازهای دیگر کاربرد کمتری در کولرهای گازی دارد.

گاز کولر R11

گاز R502

این نوع گاز مانند گاز R22 نیز آسیب‌هایی به محیط زیست و لایه اوزون وارد می‌کند، به همین علت از این نوع گاز نسبت به گذشته کمتر استفاده می شود.

امروزه بیشتر از آنکه از گاز  R502 برای سرویس و تعمیر کولرهای گازی استفاده شود، برای یخ ساز و یخچال‌های خانگی کاربرد دارد و این وجود توسط برندهایی اعم از ایسکون، هانیول، مکزیکم، آلفا، استارگت و فروژن و در کسپول‌هایی به جزم ۱۳٫۶ یا ۵۶٫۷ کیلوگرم مانند سایر گازها به صورت کپسولی عرضه می‌شود.

گاز کولر R502

گاز R507

گاز  R507 نسبت به سایر انواع گازهای کولر گازی، کمترین کاربرد را دارد. روغن متناسب با این نوع گاز پلی ال استر یا poe است و آن را برندهای معتبری اعم از اکترول، کام استار، استارگت، ایسکون، هانیول و مکزیکم عرضه می‌شود و بسته بندی این گاز مانند گاز R22 و گاز R410A کپسولی است و در اجرام ۱۱٫۳۴، ۴۵٫۳۶  و ۳۶۲٫۸۸  و ۶۳۵٫۰۳ عرضه می‌شود.

گاز کولر R507

پرکاربردترین گاز کولر برای استفاده در کولر گازی

با توجه به آنکه تمامی گازهای مورد استفاده در کولر را معرفی کردیم، دو نوع  گاز R22 و R410A از پرکاربردترین گازها برای کولر گازی هستند. هریک از این گازها دارای خصوصیات خاص خود بوده و نسبت به یکدیگر دارای مزایا و معایبی هستند. در چهار دهه‌ی گذشته، گازی که در سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گرفت، گاز R22 بود به گونه ای که تقریبا در ساخت و تولید تمامی کولرهای گازی از مبرد R22 استفاده می‌شد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

البته همانطور که گفته شد این نوع گاز کولر گازی برای محیط زیست مناسب نیست، چرا که سبب تخریب لایه اوزون شده و موجب افزایش گرمای کره‌ی زمین می‌شود. این در حالی است که گاز R410A به تازگی مجوز استفاده در سیستم‌های خانگی را گرفته است و بسیار قابل اعتمادتر و کارآمدتر از گاز R22 می باشد. کارشناسان معتقدند که گاز R410A می‌تواند جایگزین مناسبی برای گاز R22 باشد. زیرا جذب و رهاسازی گرما توسط گاز R410A کمتر بوده و بنابراین، در این زمینه دارای مزیت است.

تفاوت گاز کولر گازی

مزایای گاز R410A نسبت به گاز R22

گاز R410A نسبت به گاز R22 دارای مزایای مختلفی است که عبارتند از:

  • گاز R410A گرمای کمتری آزاد می‌کند.
  • کمپرسور کولر با گاز R410A خنک‌تر می‌ماند و درنتیجه ریسک خراب شدن آن به دلیل over heat، با این گاز کاهش می‌یابد.
  • گاز R410A نسبت به گاز R22، کمتر نیاز به شارژ دارد.
  • گاز R410A نقطه‌جوش بالاتری نسبت به گاز R22 دارد همینطور آنتالپی آن بالاتر است.
  • گاز R410A بر خلاف گاز R22 خطری برای محیط زیست، گرمایش زمین و لایه اوزون ندارد.
  • نسبت حلالیت R410A در روغن سنتیتک بیشتر از حلالیت R22 در روغن ماینرال است. به همین دلیل سیستم R410A دارای خوردگی و سایش کمتر از سیستم R22 است.
  • کمپرسوری که از مبرد R410A استفاده می‌کند فشار بیشتری نسبت به کمپرسور های حاوی گاز R22 به سیستم و لوله‌ها انتقال می‌دهد و باعث بهبود سرمادهی می‌شود.

همان طور که به احتمال فراوان بعد از مطالعه این مقاله خواهید دانست، انتخاب بین این دو گاز چندان دشوار نیست. با کمی آینده‌نگری و اهمیت به محیط زیست،‌ می‌توان بدون درنگ گاز R410A را انتخاب کرد، چرا که گاز R410A کارآمدتر، به صرفه‌تر و با محیط زیست سازگارتر است. این گاز در کوتاه مدت قیمت کمی بالاتر دارد اما بدون شک در آینده شما را بابت انتخابتان سربلند خواهد کرد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

چرا گاز کولر به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند؟

پکیج موتور و منبعی که گاز فریون در آن نگهداری می‌شود، به طور کامل بسته است. اما نشتی‌ها همیشه ممکنه است اتفاق بیافتد. با توجه به برندی که خریداری می‌شود، ساختار منبع گاز، لوله انتقال دهنده گاز از مواد مختلفی ساخته شده و نشتی‌ها در دوره‌های زمانی مختلف اتفاق خواهد افتاد.

شارژ گاز کولر آچاره

در چه زمان هایی نیاز به شارژ گاز کولر خواهید داشت؟

  • زمانی که میزان خنک‌کنندگی کولر گازی کاهش پیدا می‌کند، ممکن است گاز کولر کم شده باشد.
  • فین‌های (پره‌های) اپراتور، یخ زده باشد.
  • لوله رفت کندانسور یخ زده باشد.

چرا افراد به طور شخصی، شارژ کولر گازی انجام نمی‌دهند؟

هر متخصص و تعمیرکار کولر گازی دارای دستگاه‌هایی است که گاز قبلی را از دستگاه تخلیه و گاز جدید را به کولر گازی تزریق می‌کند. همانطور که اشاره شد، نشتی گاز فریون به محیط، باعث تخریب محیط زیست و لایه ازون خواهد شد. پس  این کاری نیست که افراد به راحتی بتوانند انجام دهند. در  آچاره تعمیرکارانی ماهری وجود دارندد که در صورت نیاز می‌توانند به شما کمک کنند.

اگر بدون شارژ مجدد گاز کولر، اقدام به استفاده از آن کنیم، چه خطراتی وجود خواهد داشت؟

  1. کولرگازی بازدهی لازم رو نخواهد داشت.
  2. روغن کولر گازی، در نبود گاز کافی، فاسد خواهد شد.
  3. کمپرسور کولر، زودتر از موعد، از کار خواهد افتاد.

کولر گازی به چه میزان شارژ نیاز دارد؟

برای پاسخ به این سوال، متخصص تعمیر کولر گازی باید دریچه (والف valve) شیر سرویس را بازرسی کند؛ اگر گاز به بیرون از دریچه سرریز شد، به معنی وجود گاز داخل سیستم و اگر گازی به بیرون زده نشد، منبع گاز خالی شده است.

سخن پایانی

شارژ مجدد گاز کولر گازی یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به تجربه دارد. اگر قبلا این کار را انجام نداده اید یا مطمئن نیستید که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید، آن را به متخصصین آچاره بسپارید. متخصصین فعال در سامانه آچاره با انجام سرویس کولر گازی و کلیه خدمات مربوط به گاز کولر در سراسر ایران در خدمت شما هستند.

2.9/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید