لوله کشی ساختمان را مانند رگ‌های بدن خود، مهم بدانید!

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

برای آگاهی از اهمیت لوله کشی ساختمان، فقط کافی است ساختمانی را که در آن سکونت دارید، بدون لوله کشی تصور کنید تا متوجه شوید چگونه برای دسترسی به آب آشامیدنی، منابع انرژی مانند گاز و حتی دفع مواد زاید دچار مشکل می‌شوید؛ در چنین لحظه‌ای می‌توانید به ذهن خلاق بشر افتخار کنید که توانسته برای رفع نیاز، سیستم‌های پیچیده لوله کشی را به وجود آورد!

ما در این مقاله، تلاش می‌کنیم انواع سیستم‌های لوله کشی را بررسی کنیم؛ با تعریفی ساده از لوله کشی شروع می‌کنیم، تاریخچه پر فراز و نشیب ایجاد و گسترش سیستم‌های لوله کشی را بیان می‌کنیم و در انتها، جنبه‌های مهمی از لوله کشی را بررسی می‌کنیم.

چرا می‌گوییم لوله کشی ابعاد گسترده‌ای دارد؟

لوله‌ها، اجزای اصلی هر نوع لوله کشی را تشکیل می‌دهند و جالب است بدانید انواع متنوعی از لوله‌ها، مانند لوله‌های فلزی، پلاستیکی، سیمانی، چوبی، بتنی و فایبرگلاس طراحی شده‌اند تا هدف اصلی لوله کشی را به انجام برسانند: انتقال انواع مایعات، گازها و حتی برخی از جامدات.

لوله کشی روشی مناسب، ایمن و راحت برای هدایت مواد است و از زمان اختراع، توانسته در گسترش جمعیت شهری نقش مهمی ایفا کند؛ به ویژه از زمانی که انسان‌ها متوجه شدند، نباید مواد فاضلاب‌ را به رودخانه‌ها انتقال دهند، چرا که منجر به انتقال بیماری‌های واگیردار می‌شد و به دلیل عدم بهداشت عمومی مناسب، مرگ و میر زیادی اتفاق می‌افتاد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات لوله‌کشی ساختمان!

مخترعان لوله کشی، متعلق به چه هزاره‌ای بودند؟

 به طور دقیق مشخص نیست، اولین افرادی که به فکر لوله کشی افتادند، چه کسانی بودند، اما شواهدی که در حال حاضر در دسترس است نشان می‌دهد 3000 سال پیش از میلاد، اولین لوله‌های فلزی مسی برای انتقال مایعات ساخته شدند و برای لوله کشی مورد استفاده قرار گرفتند.

چینی‌ها نیز از گیاهان بامبو برای ساخت لوله استفاده کردند و 2500 سال پیش از میلاد، گازهای طبیعی استخراج شده از چاه‌های کم عمق را با هدف ایجاد روشنایی تا پکن، گسترش دادند. 

حدود 2000 سال قبل از میلاد، یونانی‌ها، اولین اروپایی‌هایی بودند که سیستم لوله کشی را توسعه دادند. آنها از رس، سنگ‌های سوراخ شده و حتی فلز برونز برای انتقال آب استفاده می‌کردند.

رومی‌ها و پارسی‌ها (بله ایرانی‌ها!)، اولین قنات‌ها را ساختند. گرچه قنات‌ها، لوله کشی پیشرفته نبودند، اما همچنان انواع مدرنی از روش‌های انتقال حجم بالایی از مایعات محسوب می‌شدند.

در قرن اول، اولین لوله‌های سربی در اروپا ساخته شد و در سال 1652، اولین سیستم لوله کشی آب شیرین با کنده‌های خالی درختان در بوستون راه‌اندازی شد.

از دهه 1800، کارگاه‌ها و کارخانجات لوله‌های گالوانیزه ظاهر شدند و در سال 1815، ویلیام مورداک، تمام شهر لندن را با سیستم لوله کشی و به کمک لامپ‌های ذغالی، روشن کرد.

اگر مایلید اطلاعات بیشتری در زمینه تاریخچه لوله کشی بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این مقاله بزنید.

لوله کشی هم خلاقیت‌های زیادی در اجزای سازنده خود داشته است.

لوله کشی در ساختمان‌ها، تاسیسات شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به هدفی که از لوله کشی وجود دارد، در جنس‌ها، اندازه‌ها و ضخامت‌ متنوعی تولید می‌شوند. در ادامه تعدادی از انواع لوله ها در لوله کشی مورد بررسی قرار گرفته است:

لوله های گالوانیزه: در ابتدا بهتر است تعریفی کوتاه از لوله‌های گالوانیزه داشته باشیم:

لوله هایی از جنس آهن سفید نورد و درزدار را در مرحله اول، با دستگاه‌های جوش، درزگیری می‌کنند و در مرحله بعد، با روی مذاب می‌پوشانند تا انواعی از لوله‌های سبک و متوسط گالوانیزه را تولید کنند. در بازار این لوله‌ها را با نام لوله‌های آهنی سفید سرد و گرم خواهید یافت.

از اشاره به ویژگی‌های نوع لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم گذر می‌کنیم، چرا که اصطلاحات و روش‌هایی تخصصی دارند، اما اگر می‌خواهید از کاربرد این نوع لوله‌ها بیشتر بدانید، ادامه مقاله، منتظر شماست:

لوله‌های گالوانیزه را بیشتر برای انتقال آب، گاز و یا گلخانه استفاده می‌کنند. اما در مواردی برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک هم مورد استفاده قرار می‌دهند.

اما یادتان باشد در بازار لوله فروشی، لوله های گالوانیزه را با نمره‌ها می‌شناسند و تعداد این نمره‌ها هم کم نیست. حداقل از نمره 2 تا 20، انواع لوله‌ های گالوانیزه را معرفی می‌کند و هر کدام از این نمره‌ها، قطر و وزن مختلفی دارند. در شکل زیر می توانید تعدادی از این نمره‌ها و ویژگی‌های لوله های گالوانیزه را ببینید.

نمره لوله های گالوانیزه تجاری
  1. لوله های چدنی: در سیستم لوله کشی فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند در شکل، طول و اتصالات و حتی نوع آلیاژ، متفاوت باشند. اما در چند سال گذشته، این لوله‌ها با انواع لوله های پلیکا، جایگزین شده‌اند، چرا که لوله های چدنی، با احتمال بیشتری در گذر زمان فرسوده می‌شوند و به دلیل تجمع رسوب، احتمال گرفتگی بالایی دارند.
  2. لوله های پلاستیکی: عمر مفید این لوله ها بالاست، چرا که در اثر گذشت زمان، خوردگی ندارند و خسارات کمتری به آنها وارد می‌شود. بدین ترتیب، علی‌رغم عدم تجزیه آنها در محیط زیست، در بین متخصصان تاسیسات ساختمانی محبوب شده‌اند. لوله‌های پلاستیکی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند:
  3. لوله‌های پلاستیکی پی وی سی (PVC): این لوله‌ها، اتصال آسان‌تر و سریعتری را با سایر لوله‌ها فراهم می‌کنند، به دلیل رنگ سفیدی که دارند، در لوله کشی روکار نیازی به رنگ‌آمیزی ندارند. وزن سبکی دارند و در مکان‌هایی که دسترسی به آنها مشکل است، به راحتی نصب می‌شوند. علاوه بر آن، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند.
  4. لوله های پلاستیکی PE: این لوله‌ها کاربرد زیادی در گاز رسانی و آبرسانی دارند. از ویژگی‌های ساختاری لوله های پلاستیکی PE می‌توان به مقاومت حرارتی پایین، انعطاف خوب، اشاره کرد. اما نکته آن است که این لوله‌ها حداقل در سه نوع مختلف ساخته می‌شوند که این ویژگی‌های ساختاری تا حدی در آنها متفاوت است.

انواع لوله کشی ساختمان، با اهداف مختلفی دنبال می‌شود

لوله کشی ساختمان‌ها را می‌توان به دو شکل روکار و یا توکار انجام داد:

  • اگر لوله کشی روکار باشد، نشتی لوله‌ها به راحتی مشخص خواهد بود، اما ممکن است در زیبایی خانه تاثیر منفی داشته باشد.
  • همچنین به دلیل آنکه لوله کشی به کمک لوله ای پلاستیکی، PVC و هایپر پایپ انجام می‌شود، اگر لوله کشی به شکل توکار باشد، موارد از بین رفتن لوله، نشستی و شکستگی لوله ها در حالت توکار بسیار کاهش پیدا می‌کند.
  • همچنین هزینه لوله کشی توکار، بیشتر از هزینه لوله کشی روکار است.
  • روش دسترسی آسان‌تر به لوله‌ها در زمان مورد نیاز، استفاده از لوله کشی زیر سقفی در نوع لوله کشی توکار است
  • لوله کشی با کیفیت خوب، به معنی عدم استفاده از لوله های گالوانیزه است. بهتر است در این حالت، از لوله پلیمر و 5 لایه (هایپرپایپ) استفاده شود.

تعمیر بخش جدا نشدنی لوله کشی ساختمان است

تعمیرات لوله کشی ساختمان در هر زمانی ممکن است مورد نیاز باشد. برای مثال، ممکن است واشر شیر ظرفشویی هرز رفته باشد. تعویض این کار ساده نیز، بخشی از تعمیرات لوله کشی خواهد بود. همچنین موارد پیچیده دیگر که تعدادی از آنها را در ادامه نام می‌بریم:

  • سرویس توالت فرنگی
  • ترکیدگی لوله ها
  • تعمیر فلاش تانک
  • تعمیر سیفون
  • تعویض شیرآلات
  • تعمیر دستگاه تصفیه آب
  • تعمیر سینک و شیرآۀات ظرفشویی
  • لوله باز کنی

هزینه لوله کشی ساختمان را چگونه مدیریت کنیم.

هزینه لوله کشی را در مراحل مختلف، می‌توان به شکل‌های مختلفی، مدیریت کرد. در مرحله اول لوله کشی ساختمان، اگر لوله کشی روکار باشد، هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

همچنین کمک گرفتن از افراد متخصصی که در این کار متعهد و ماهر هستند و هزینه منصفانه‌ای دریافت می‌کنند، می‌تواند کمک کننده باشد. اما بخش دیگری از این موضوع به هزینه‌های لوله کشی برمی‌گردد که می‌توانید بخشی از این هزینه ها را در این صفحه بیابید.

متخصصان ماهر لوله کشی چه افرادی هستند؟

چه در مرحله ساختمان سازی و چه بعد از سکونت در ساختمان، ممکن است مشکلاتی مانند نشتی، رسوب و گرفتگی لوله به وجود آید. در همه این موارد می‌توانید از متخصصین حوزه لوله کشی آچاره کمک بگیرید. متخصصین لوله کشی، همگی بر حسب رزومه، تعداد کارهایی که انجام داده‌اند و امتیازاتی که مشتریان بعد از اتمام کار به آنها داده‌اند، رتبه بندی می‌شوند و افراد می‌توانند از بین این متخصصین، یک فرد را انتخاب کنند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا