روش تمیز کردن لوستر در انواع مختلف: کریستالی، برنجی، برنزی و چوبی

نظافت و شستشوبرقکاریساختمانلوستر

همه ما عاشق این هستیم که در تمام طول سال لوسترهایی تمیز و براق داشته باشیم. مطمئناً هیچ کس از اینکه لوستری پر از گرد و غبار و تار عنکبوت داشته باشد راضی نیست اما حقیقت این است که تمیزکازی لوستر کار راحتی نیست. در صورتی که با روش‌های تمیز کردن لوستر آشنا شوید قطعاً بخش زیادی از راه را رفته‌اید. برای حفظ درخشش و زیبایی لوسترها باید حداقل یک بار در سال گردگیری لوستر را در لیست کارهای خود قرار دهید.

تابه‌حال شده دوست داشته باشید که لوسترهای خانه‌تان از تمیزی برق بزنند؟ گاهی اوقات وقتی لوسترها را برای مدت‌زمان طولانی تمیز نمی‌کنید، کدر می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. همه افراد به‌خصوص خانم‌های خانه‌دار می‌دانند که تمیز کردن لوسترها کار ساده و راحتی نیست بلکه وقت و زمان زیادی از شما می‌گیرد و روی زیبایی خانه و زندگی شما تاثیر می‌گذارد. در این بخش قصد داریم در رابطه با بهترین روش‌های تمیز کردن انواع لوسترها صحبت کنیم.

نکات کلیدی

روش‌های مختلفی برای گردگیری لوستر وجود دارد. برای اینکه بخواهید بدانید کدام روش برای لوستر شما مناسب‌تر است باید 3 عامل را در نظر بگیرید:

  • چه نوع کثیفی و آلودگی روی لوستر شما را پوشانده است؟
  • چه مدت از آخرین باری که لوسترتان را تمیز کرده‌اید گذشته است؟
  • قطعات بلور چقدر بزرگ هستند؟

فهرست مطالب

چند نکته کلی که برای تمیز کردن لوستر کریستال باید در نظر بگیرید

تمیز کردن لوستر یکی از کارهایی است که معمولا هنگام نظافت خانه نادیده گرفته می‌شود؛ اما تاثیر بسزایی در ظاهر خانه دارد. انجام این کار مستلزم رعایت نکاتی ایت که در ادامه می‌خوانیم:

  1. مهم‌ترین توصیه ما به شما این است که یک گردگیر مناسب با ارتفاع لوستر خود تهیه کنید و هرچند وقت یکبار با استفاده از آن گرد و غبار را از روی لوستر پاک کنید. ابن کار باعث می‌شود تا دفعه بعدی که سراغ پاک کردن لوستر بروید میزان درخشش و پخش شدن نور لوستر کم نشود.
  2. حتماً سالی یک بار برای تمیز کردن اساسی لوستر اقدام کنید تا همیشه براق و درخشان باشد.
  3. به محض مشاهده گرد و غبار و یا لکه‌های کوچک اقدام به پاک کردن لوستر کنید.
  4. محل نصب لوستر در روند تمیزکاری آن موثر است. اگر لوستر شما در آشپزخانه قرار دارد بیشتر از سایر لوسترها نیاز به تمیز کردن دارد؛ زیرا میزان چربی و آلودگی در آشپزخانه بیشتر از سایر قسمت‌ها است.
  5. لوسترهایی که در بخش ورودی ساختمان قرار دارند نیز بیشتر از سایر قسمت‌ها نیاز به گردگیری دارند.
  6. برای پاک کردن لوستر حتماً از یک گردگیر نرم مانند پر استفاده کنید. گردگیرهای دسته داری که از پر شتر مرغ تهیه شده‌اند برای انجام این کار مناسب‌اند.

مشاهده رایگان قیمت نظافت منزل و ساختمان!

Crystal-chandelier-cleaning

انواع لوسترها را بشناسید!

امروزه لوستر کریستال در بین افراد بسیار محبوب است اما به این معنا نیست که جنس تمام لوسترها از کریستال است. بلکه اندازه، مدل و جنس لوسترها با همدیگر متفاوت است. برای اینکه بتوانید بهترین روش برای تمیز کردن لوسترها را پیدا کنید باید در ابتدا جنس آنها را بشناسید.

لوسترهای چوبی، برنزی، فلزی، شیشه‌ای، پلاستیکی، آلومینیومی و طلایی  از انواع دیگر لوسترها هستند که در ادامه بیشتر در رابطه با آنها صحبت می‌کنیم و هم‌چنین روش تمیز کردن هر یک را به‌صورت مجزا توضیح می‌دهیم. پس همراه ما باشید.

۶  نکته که باید قبل از تمیز کردن لوستر بدانید!

زمانی که تصمیم گرفته‌اید تا لوسترهای خود را از آلودگی و گرد‌و غبار پاک کنید، باید قبل از اینکه شروع به تمیز کردن لوسترها کنید چند نکته مهم را بدانید و رعایت کنید.

  1. برای جلوگیری از برق‌گرفتگی ابتدا برق ساختمان را قطع کنید. اگر شرایط قطع کردن برق را ندارید، کلید چراغ را خاموش کنید.
  2. کمی صبر کنید تا لامپ‌ها خنک شوند و سپس آنها را هم از لوستر جدا کنید.
  3. برای اینکه گردوخاک روی فرش نریزد، بهتر است قبل از تمیز کردن لوستر یک پارچه روی زمین پهن کنید.
  4. برای پاک کردن لوستر بهتر است از یک دستمال یا گردگیر نرم استفاده کنید تا به لوستر آسیب وارد نکند.
  5. اگر می‌خواهید لوستر را تمیز کنید، بهتر است آن را به صورت کامل از سقف جدا کنید و از نردبان پایین بیاورید که تمیز کردن آن راحت‌تر باشد.
  6. از یک نردبان بلند استفاده کنید تا برای تمیز کردن قطعات لوستر به مشکل برنخورید.

نظافت منزل - تمیز کردن لوستر

چگونه یک لوستر برنجی را تمیز کنیم؟

در زمان‌های قدیم از برنج برای ساخت فانوس و لامپ‌ استفاده می‌شد چراکه بر این باور بودند که برنج عمر و دوام زیادی دارد. اگر در فضای خانه لوستر برنجی نصب کرده‌اید و حالا می‌خواهید آن را تمیز کنید، برای تميز كردن لوستر برنجي باید ۵ مرحله ساده زیر را طی کنید تا لوستر خانه‌تان برق بزند.

گردگیری لوستر برنجی با دستمال خشک

روش تميز كردن لوستر برنجي: ابتدا باید با یک پارچه تمیز و خشک، لوسترها را گردگیری کنید. اگر برای مدت‌زمان طولانی به سراغ تمیز کردن لوستر نرفته‌اید، احتمالا کار سختی را در پیش دارید و باید لوستر را به صورت کامل تمیز کنید و بعداز آن‌گردگیری را  به‌صورت مداوم انجام دهید تا کثیفی و آلودگی روی لوستر نماند.

تمیز کردن لوستر با مایع ظرفشویی و آب گرم

ابتدا مقدار کمی مایع ظرف‌شویی را در سطل آب گرم بریزید. سپس با حوصله تمام قسمت‌های مختلف لوستر را تمیز کنید و حتما بعد از اتمام کار، آن را به‌صورت کامل خشک کنید تا قسمت‌های مختلف آن خیس نمانند.

از بین بردن لکه از روی لوستر

آیا روی لوستر برنجی لکه‌ای هست و می‌خواهید آن را تمیز کنید؟ ابتدا باید ببینید که لوستر برنجی جامد یا برنجی با روکش فولادی است. برای اینکه بتوانید نوع آن را تشخیص دهید نیاز به یک آهنربا کوچک دارید چون آهنربا به سطح فولادی می‌چسبد اما به سطح لوستر برنجی جامد نه!

از بین بردن لکه از روی لوستر برنجی

زنگ زدگی لوستر برنج را با آبکاری رفع کنید

اگر لکه‌ای روی لوستر برنج با روکش فولادی افتاده بود، می‌توانید با سیم ظرف‌شویی آن لکه را از بین ببرید و زنگ‌زدگی آن را با رنگ یا آب‌کاری رفع کنید.

پاک کردن لکه لوستر برنج جامد

اگر جنس لوسترتان از برنج جامد باشد، نمی‌توانید از سیم‌ ظرفشویی برای پاک کردن لکه استفاده کنید اما می‌توانید از اسپری یا پاک‌کننده موجود در فروشگاه‌ها برای تمیز کردن لکه لوستر برنجی استفاده کنید.

نکته: لوستر برنجی جز لوسترهای فلزی شناخته می‌شود که محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کرده است.

۲ روش خانگی برای تمیز کردن لوستر برنجی

  1. ابتدا مقدار کمی سس کچاپ را روی قسمت‌های مختلف لوستر برنجی بریزید، سپس آن را بعد از گذشت چند ثانیه تمیز و با یک دستمال مرطوب آن را خشک کنید.
  2. همیشه برای تمیز کردن وسایل مختلف می‌توانستید از سرکه استفاده کنید. این بار هم سرکه معجزه می‌کند. شما می‌توانید برای تمیز کردن لکه‌های روی لوستر برنجی مقدار کمی سرکه را با نمک مخلوط کنید و روی تمام قسمت‌های لوستر بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه بشورید و آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

چگونه لوستر برنزی را در کمتر از ۱ ساعت تمیز کنیم؟

قبل از اینکه در رابطه با روش تمیز کردن لوستر برنز حرفی بزنیم، باید به شما بگوییم که این فلز در مقابل رطوبت مقاوم است پس می‌توانید از این لوستر برنزی در هر منطقه‌ای استفاده کنید.

چرا لوستر برنزی به مرور زمان سیاه می‌شود؟

برنج به مرور زمان ممکن است به دلیل چندین علت سیاه شود:

  • تماس با هوا و اکسیداسیون: واکنش برنج با هوا و اکسیژن موجود در محیط می‌تواند باعث تغییر رنگ آن به سیاه یا تیره‌تر شود. این واکنش اکسیداسیون معمولاً در محیط‌های باز و تماس طولانی مدت با هوا رخ می‌دهد.
  • قرار گرفتن در معرض نور: تماس برنج با نور مستقیم، به ویژه نور خورشید، می‌تواند باعث تغییر رنگ آن به سیاه شود. نور ممکن است واکنش‌های شیمیایی در برنج ایجاد کند که منجر به تیرگی آن شود.
  • تماس با رطوبت و آب: تماس فلز برنج با رطوبت زیاد یا آب ممکن است باعث تغییر رنگ آن به سیاه شود. این واکنش معمولاً در صورت قرار گرفتن برنج در آب یا محیط‌های رطوبتی بسیار می‌افتد.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد سیاه شدن لوسترهای برنزی است. بسیاری از فروشندگان، لوسترهای برنجی را به جای برنزی می‌فروشند و همین عامل باعث می‌شود تا در درازمدت رنگ لوسترها تغییر کند. اگر می‌خواهید بدون پایین آوردن، لوسترها را تمیز کنید.

بهترین کار استفاده از اسپری تمیزکننده لوستر به کمک آب و مقدار کمی الکل است. بعدازاینکه اسپری را روی تمام قسمت‌های لوستر زدید، باید لوستر را به کمک یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

تمیز کردن لوستر چوبی

 تمیز کردن لوستر برنزی با لیموترش

برای تمیز کردن لوستر برنز به یک مسواک و لیموترش نیاز دارید. برای انجام این کار ابتدا نیاز است تا آب لیمو را بگیرید و درون یک لیوان بریزید. حالا باید مسواک را درون لیوان بزنید و با مسواک تمام قسمت‌های لوستر را تمیز کنید. سپس آن را بشورید، بعد از خشک کردن لوستر می‌توانید متوجه تفاوت آن شوید.

تمیز کردن لوستر برنزی با الکل

یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن لوستر برنزی و نقره استفاده از مخلوط الکل، صابون و آب است. ابتدا یک قاشق الکل را با مقدار زیادی آب و صابون مخلوط کنید و برنز را چند بار با این مخلوط دست‌ساز بشورید و سپس آن را خشک کنید.

روش تمیز کردن لوستر چوبی

لوستر چوبی در بین انواع لوسترها محبوبیت زیادی دارد و شما می‌توانید از آن در آشپزخانه، راهروها، اتاق‌ها و سالن غذاخوری استفاده کنید. برای تمیز کردن لوستر چوبی می‌توانید از یک پارچه یا دستمال میکرو فیبر خشک استفاده کنید. اگر لوستر چوبی حباب‌دار بود، می‌توانید حباب‌ها را از لوستر جدا کنید و با یک دستمال مرطوب آنها را با دقت تمیز کنید.

تمیز کردن لوستر چوبی

نحوه تمیز کردن لوستر طلایی رنگ

برای تمیز کردن لوستر طلایی هم می‌توانید از محلول الکل و آب استفاده کنید. فقط بعد از درست کردن آن باید یک پارچه تمیز را داخل این شوینده خانگی بزنید و سپس تمامی قطعات لوستر را تمیز کنید. بلافاصله بعد از تمیز کردن، لوستر را روشن نکنید چراکه خیس است و خطر برق‌گرفتگی دارد.

روش‌های مختلف تمیز کردن لوستر کریستال

چندین روش برای تمیز کردن لوستر کریستال وجود دارد. ما در اینجا پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین روش‌های گردگیری لوستر را به شما یاد خواهیم داد.

  • تمیز کردن لوستر در حالت آویزان
  • پاک کردن لوستر به روش دستکش سفید
  • تمیز کردن لوستر به روش قطره‌ای
  • تمیز کردن لوستر کریستال با باز کردن کامل تمام قطعات

تمیز کردن لوستر کریستال در حالت آویزان

پاک کردن لوستر کریستال به روش قطره‌ای

یکی از روش‌هایی که برای تمیز کردن لوستر بلوری مناسب است؛ روش قطره‌ای است. در این روش شما ابتدا باید یک شیشه پاک کن و یا هر اسپری پاک‌کننده مناسب انتخاب کنید.

  • مرحله اول: از خاموش بودن لوستر مطمئن شوید. برای احتیاط بیشتر، بهتر است که فیوز را قطع کنید.
  • مرحله دوم: لامپ‌ها را باز کنید و سرپیچ‌ها را با دستمال مرطوب تمیز کنید. مایه پاک کننده را به صورت مستقیم اسپری نکنید تا وارد اتصالات نشود.
  • مرحله سوم: برای اینکه مایع شیشه شوی یا آلودگی‌ها روی زمین چکه نکند، بهتر است که یک پارچه یا روزنامه را زیر لوستر روی زمین پهن کنید.

پاک کردن لوستر کریستال به روش قطره‌ای

  • مرحله چهارم: تمام کاری که باید بکنید این است شیشه شوی را روی کریستال‌ها اسپری کنید و کمی منتظر بمانید تا مایع از روی کریستال‌ها بچکد. چون در این حالت بخش زیادی از آلودگی و گرد و غبار همراه مایع شیشه شوی روی زمین می‌ریزد و پاک می‌شود.
  • مرحله پنجم: حتماً از خشک بودن سرپیچ‌ها و اتصالات مطمئن شوید. می‌توانید کمی صبر کنید و در این زمان گردوغبار لامپ‌ها را تمیز کنید.
  • مرحله ششم: لامپ‌ها را دوباره ببندید و برق را وصل و لوستر را روشن کنید. اگر کارتان را به خوبی انجام داده باشید لوستر شما باید درخشش چشمگیری داشته باشد.

Clean-the-crystal-chandelier-by-drip-method

تمیز کردن لوستر به روش دستکش سفید

روش دوم که برای تمیز کردن لوستر کریستال مناسب است، پاک کردن لوستر با استفاده از روش دستکش سفید است. در این روش شما باید زمان بیشتری را در ارتفاع بمانید! پس قبل از هر چیز از کامل بودن تجهیزات و راحتی خودتان مطمئن شوید.

یکی از مزیت‌های این روش نسب به روش قبلی این است که کثیف کاری کمتری دارد. شما به یک محلول شیشه پاک کن و یک دستکش و یک کاسه و یا ظرف مناسب نیاز دارید.

  • مرحله اول: مانند روش قبل ابتدا از خاموش بودن لوستر و قطع بودن فیوز اطمینان پیدا کنید.
  • مرحله دوم: در این مرحله شما به یک نردبان نیاز دارید. از ایمن و ثابت بودن نردبان مطمئن شوید. دستکش و محلول را نیز آماده کنید.
  • مرحله سوم: دستکش را بپوشید و انگشتان خود را به محلول آغشته کنید و سپس کریستال‌ها و رشته‌ها را با دقت و به‌طور کامل تمیز کنید. در صورت کثیف شدن مایع موجود در ظرف، مایع را عوض کنید.

Clean-the-chandelier-with-white-gloves

تمیز کردن لوستر کریستال به روش باز کردن کامل قطعات

یکی از بهترین و کامل‌ترین روش برای پاک کردن لوسترها باز کردن و شستن تمام اجزای قابل شستشوی لوستر است. این روش هرچند که نسبت به سایر روش‌ها نتیجه بهتری دارد اما به همان مقدار به زمان و دقت بیش‌تری نیز نیاز دارد. نکته مهم دیگری که در این روش باید در نظر بگیرید نحوه اتصال اجزا به یکدیگر است. بهتر است قبل از باز کردن کامل لوستر، از تمام جزییات عکس و یا فیلم بگیرید تا بعد از شستشو و هنگام نصب دچار مشکل نشوید.

  • مرحله اول: مانند سایر روش‌ها ابتدا لوستر را خاموش و فیوز برق را قطع کنید.
  • مرحله دوم: تمام رشته‌ها را با دقت و به آرامی باز کنید. در حین انجام این کار اطمینان حاصل کنید که هنگام نصب می‌دانید هر رشته در کجا باید وصل شود. بلور یا رشته‌ها یا سایر قطعات را به‌گونه‌ای جابجا کنید که به آن‌ها هیچ نوع ضربه یا خراشی وارد نشود. بسته به نوع لوستر، ممکن است برای باز کردن هر قطعه کریستال به انبردست یا ابزار مشابهی نیاز داشته باشید. همچنین می‌توانید از آن‌ها برای تغییر شکل اتصال‌دهنده‌های کریستال در هنگام مونتاژ مجدد برای تقویت آن‌ها استفاده کنید.
  • مرحله سوم: هر رشته و یا قطعه کریستالی را در ظرفی که با شیشه شوی پرشده است قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه در ظرف بماند.

Cleaning-the-crystal-chandelier-by-completely-opening-the parts

  • مرحله چهارم: با استفاده از یک دستکش نخی سفید و یا یک پارچه میکرو فایبر تمیز تمام رشته‌ها و کریستال‌هایی که از محلول خارج می‌کنید را خشک کنید.
  • مرحله پنجم: پس از اینکه تمام رشته‌ها و کریستال‌ها را به طور کامل تمیز و خشک کردید، سایر اجزای لوستر مانند بدنه و پایه لوستر را پاک کنید. قاب و سایر قسمت‌ها را تمیز کنید. در صورت نیاز، قاب، لامپ‌ها و سایر قسمت‌های لوستر را با پارچه‌ای نرم و خشک تمیز کنید. اگر لامپ‌ها کم‌نور، شکسته یا تغییر رنگ داده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید.
  • مرحله ششم: حتماً رطوبت باقی‌مانده در سرپیچ‌های لامپ یا سایر مناطق اتصال برق را کاملاً خشک کنید. تا جایی که می‌توانید همه چیز را با پارچه خشک کنید و سپس اجازه دهید قطعات صورت لزوم چندین ساعت قبل از مونتاژ خشک شوند.
  • مرحله هفتم: در این مرحله باید لوستر را جمع کنید. با استفاده از عکس‌ها و یا حافظه خود تمام قطعات، لامپ‌ها، کریستال‌ها و رشته‌ها را در جای خود قرار دهید. حتماً از درست متصل شدن قطعات اطمینان حاصل کنید. هنگام مونتاژ، از بالا به پایین و از داخل به بیرون کار کنید تا همه قطعات به راحتی جمع شوند.

how-to-clean-the-chandelier

نکات کلی که هنگام تمیز کردن لوستر کریستال باید رعایت کنید!

  1. برای جلوگیری از ریزش و شکستن قطعات، می توانید یک پتوی ضخیم زیر لوستر پهن کنید. پتو را روی زمین زیر لوستر بگذارید تا ضرب تکه‌هایی که ممکن است بیفتد را بگیرید و از شکستن آن‌ها جلوگیری کند.
  2. اطمینان حاصل کنید که نردبان شما در ارتفاعی قرار دارد که دسترسی به همه قسمت‌های لوستر برای شما راحت باشد.
  3. سعی کنید هنگام کار پیش‌بند با جیب بپوشید تا بتوانید تمیز کننده، پارچه‌ها و سایر وسایل را به راحتی در اختیار داشته باشید.
  4. هرگز لوستر را نچرخانید تا به قسمت‌های دیگر برسید. این می‌تواند پایه‌های لوستر را شل کند که در نهایت باعث سقوط آن شود. در عوض نردبان خود را به اطراف حرکت دهید.
  5. قاب لوستر را تمیز کنید. قاب و هر قسمت دیگر از لوستر خود را فقط با یک پارچه خشک یا پاک کننده لوستر یا پاک کننده مناسب فلز پاک کنید.
  6. اطمینان حاصل کنید که از پاک کننده‌ای استفاده می‌کنید که برای انواع فلز یا مواد دیگر مناسب است. در غیر این صورت خطر لکه شدن یا از بین رفتن رنگ آن وجود دارد.
  7. قلاب‌ها یا اتصال‌دهنده‌های فلزی کریستال‌ها را فقط با یک پارچه خشک تمیز کنید، زیرا پاک‌کننده می‌تواند آن‌ها را لکه‌دار کند یا از بین ببرد.
  8. اگر هر لامپ کم نور، سوخته، شکسته یا از بین رفته است، از این فرصت استفاده کرده و آن‌ها را با لامپ‌های جدید با توان مناسب عوض کنید.
  9. برای جلوگیری از انتقال اثرانگشت به منشورهای کریستال، دستکش‌های نخی سفید بپوشید.
  10. هر تکه بلور را با پارچه مرطوب به‌آرامی پاک کنید. سپس، برای جلوگیری از لکه‌های آب، بلافاصله با یک پارچه خشک و بدون پرز خشک کنید.

اگر لوستر شما نیاز به تعمیر دارد یا برای شستشو آن را باز کرده‌اید و باید مجددا آن را نصب کنید می‌توانید از متخصصان آچاره برای انجام این کار کمک بگیرید. 

سوالات متداول

1- هرچند وقت یک بار لوستر را باید تمیز کنیم؟

زمانی که رنگ لوستر کدر می‌شود و گرد‌وغبار زیادی روی آن می‌نشیند، یعنی زمان تمیز کردن لوستر فرارسیده است. معمولا پیشنهاد می‌شود که سالی یک‌ بار لوسترهای خانه را تمیز کنید.

2- از چه موادی نباید برای تمیز کردن لوستر استفاده کنیم؟

از مواد شویند قوی مانند وایتکس، سفیدکننده و پودر ماشین لباس‌شویی برای تمیز کردن انواع لوسترها استفاده نکنید. چراکه باعث می‌شوند لوسترها به‌مرورزمان درخشندگی خود را از دست بدهند.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا