پارکت یا لمینت؟

ساختمانتعمیرات ساختمانکفپوش

استفاده از کفپوش‌های مختلف در سال‌های اخیر افزایش یافته است. بسیاری از افراد در تعمیرات و بازسازی منزل خود، برای داشتن جلوه بیشتر از کفپوش‌های متنوعی استفاده می‌کنند. پارکت و لمینت تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که ممکن است هرکس بنا به سبک زندگی و با توجه به کاربردی که به آن نیاز دارد، پارکت و یا لمینت را انتخاب کند. اما موضوع مهم این است که فرق این دو در چیست؟ کدام یک می‌تواند انتخاب بهتری برای کفپوش خانه باشد؟ معایب و مزایای هریک در چیست؟

اگر می‌خواهید جواب این سوالات را بدانید، این پست را از دست ندهید.

پارکت

پارکت‌ها معمولاً چوبی هستند و برای چسباندن آنها از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این عمل نیازمند دقت فراوانی است و بهتر است خودتان این کار را انجام ندهید. چرا که در صورتی که کار را درست انجام ندهید، سطحی ناهموار خواهید داشت و مجبور خواهید بود هزینه بیشتری برای تعمیرات و چسباندن پارکت در نظر بگیرید. سپس، بعد از خشک شدن چسبها و سفت شدن لایه های پارکت، سطح بیرونی پارکت را با ابزار مخصوص سابیده و لاک می‌زنند تا صاف و مقاوم شود.

اگر شما هم می‌خواهید در تعمیرات و بازسازی منزل خود (و یا ساخت خانه جدید) از پارکت استفاده کنید، حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

– از آنجا که جنس پارکت از چوب است، نسبت به رطوبت و آب حساس است. باید حواستان باشد روی پارکت تا حد امکان آب و مایعات نریزید و تا حد امکان آن را از رطوبت حفظ کنید. پارکت باید خشک نگه داشته شود. به همین دلیل برخی از پارکت‌ها برای استفاده در هوای مرطوب چندان مناسب نیستند.  همچنین برخی از پارکت‌ها نیز نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس هستند.

– باید حواستان باشد چیزی سطح پارکت را خراش ندهد. چرا که در صورت خراش برداشتن، سطح بیرونی پارکت آسیب می بیند و مجددا باید تعمیر و صیقل داده شود تا دوباره صاف شود.

– برخی پارکت‌ها لکه ها و رده هایی دارند که ظاهر آنها را هرکسی نمی پسندد.

– برخی از انواع پارکت ها (به خصوص پارکت های تهیه شده از چوب کاج) بافت نرم و شکننده ای دارند و هنگام نصب باید توسط نصاب تقویت شود.

– معمولا پارکتها به مرور زمان مستهلک و سابیده می شوند. به همین دلیل نیازاست که دوباره تعمیر و لاک زده شوند.

– مقاومت پارکت ها با توجه به چوبی بودن آنها در برابر آتش سوزی بسیار پایین است و در این زمینه باید مراقبت های لازم را بعمل آورد.

لمینت

لمینت نوع دیگری از کفپوش است که جنسی متفاوت از پارکت دارد و از ترکیب چند ماده مختلف، از جمله چوب ساخته می‌شود. در ظاهر لمینت و پارکت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو نوع کفپوش وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

داشتن طرح های متنوع و مختلف

-لمینت برای نصب به استفاده از چسب نیازی ندارند؛ بلکه با استفاده از شیارهایی که دور لمینت است (که به آن کلیک می گویند)، برخلاف پارکت ها که از جنس چوب هستند، جهت نصب پارکت ، لمینت نیاز به استفاده از چسب نیست. اینکار توسط شیارهایی خاص که دور لمینت هستند و به آنها کلیک یا اصطلاحاً نر و ماده می گویند، انجام می شود. یعنی این شیارهای بین لمینت هایی که کنار هم قرار داده می شود، اصطلاحا بصورت نر و ماده در هم قفل می شوند.

دوام زیاد

– با توجه به این موضوع که در زیر لمینت فوم قرار می گیرد، صدای کمتری به طبقات پایینی منتقل خواهد شد. همچنین تنوع فوم هایی که می توان در این زمینه استفاده کرد، بالا است

– نسبت به نصب پارکت، لمینت هزینه نصب کمتری دارد.

– عدم صدمه دیدن کف اتاق بخاطر استفاده نکردن از چسب هنگام نصب لمینت

– با توجه به اینکه برای نصب لمینت از چسب استفاده نمی شود، امکان جمع آوری و نصب دوباره دارد

– مقاومت بالاتری نسبت به آب، رطوبت و خش برداشتن از اجسام نوک تیز دارد.

– سرعت نصب بالاتر

در انتها، می‌توان نتیجه گرفت که لمینت انتخاب بهتری نسبت به پارکت است. لذا به شما توصیه می کنیم اگر در حال بازسازی و تعمیرات منزل هستید، و یا ساختمان جدیدی می‌سازید، کفپوش خود را از جنس لمینت انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید از متخصصین مجرب آچاره برای انجام کارهای تعمیراتی خود، از جمله پارکت و لمینت استفاده کنید. این متخصصین می‌توانند با توجه به نیاز شما، کارهای بازسازی و نصب کفپوش را با کیفیت بالا و قیمت مناسب را انجام دهند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا