فیلم هایی که باید دید ، لیست فیلم هایی که قبل از مرگ باید دید !

اخبار آچاره

«سینما برای من نه یک امر تصنعی، بلکه تکرار خود زندگی‌ است؛ هیچ هنری به اندازه سینما به زندگی واقعی شبیه نیست. حتی داستان‌های تخیلی به شیوه زندگی واقعی تعریف می‌شوند و شما آن‌ها  رو باور می‌کنید. وای به حال فیلمی که تماشاگر آن  رو باور نکند.» این جملات بخشی از تعریف یک فیلم خوب از نگاه کارگردان و سینماگر برجسته‌ی کشورمون، ناصر تقوایی هست. نظرات مختلفی در مورد ویژگی‌های یک فیلم خوب وجود داره اما چیزی که بدیهیه اینه که فیلم خوب، فیلم خوبه؛ همون‌طور که کتاب خوب، کتاب خوبه! این به این معناست که خوب بودن هر فیلمی با توجه به مجموعه‌ی کیفیت عناصر سازنده‌ی اون فیلم در بخش‌های مختلف محتوایی و تکنیکی، معنا پیدا می‌کنه. فیلم هایی که باید دید دارای ویژگی هایی هستن که در ادامه به آن می پردازیم.

ویژگی‌های ” فیلم هایی که باید دید ” !

همون‌طور که گفتیم می‌شه فیلم‌ها رو از دو منظر بررسی کرد؛ از لحاظ محتوایی و تکنیکی؛ از لحاظ محتوایی این عناصر اهمیت زیادی داره: تفکربرانگیز بودن؛ احساس برانگیز بودن؛ عبرت آموز بودن؛ مفرح بودن؛ لذت بخش بودن؛ سرگرم کننده بودن؛ قابل باور بودن؛ تاثیر گذار بودن؛ فراموش نکردن؛ ارتباط وسیع ایجاد کردن. از لحاظ تکنیکی هم، ایده‌ اصلی؛ بازیگری؛ نحوه روایت؛ فیلم‌برداری و تدوین؛‌ فضاسازی و موسیقی از جمله عناصر مهم در تشخیص فیلم خوب هستند. ما در این مقاله بررسی کوتاهی روی فیلم‌هایی که باتوجه به این ویژگی‌ها، به عنوان فیلم خوب انتخاب کردیم و با عنوان « فیلم‌هایی که باید دید » به شما معرفی می‌کنیم رو خواهیم داشت. این فیلم‌ها شامل فیلم‌های جدید و قدیمی هستند.

 


1- پدرخوانده The Godfather

پدر خوانده

 

کسی نیست که اسم شاهکار فرانسیس فورد کاپولا، رو نشنیده باشه؛ پدرخوانده که محصول ‌سال ۱۹۷۲ هست براساس رمانی به همین نام از ماریو پوزو که در ‌سال ۱۹۶۹ نوشته شده، ساخته شد. فیلمنامه این اثر حاصل همکاری مشترک فرانسیس فورد کاپولا و ماریو پوزو هست. ماجرای این فیلم درباره اختلاف میان گروه‌های خلاف‌کاره که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افته و داستان فیلم درباره خانواده مافیایی کورلئونه‌ست. سری فیلم‌های پدرخوانده یکی از بهترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند. در این فیلم بازیگرانی مثل مارلون براندو، آل پاچینو، رابرت دووال، دایان کیتن و جیمز کان نقش‌آفرینی می‌کنند. به دلیل استقبال تماشاگران از این فیلم، دو‌سال بعد از اکران اون، قسمت دیگری از این فیلم به نام پدرخوانده: قسمت دوم و در ‌سال ۱۹۹۰ هم قسمت سوم این فیلم با نام پدرخوانده: قسمت سوم ساخته شد؛ هرچند که هیچ‌کدوم به پای نسخه نخست نرسید و فورد کاپولا در این مورد گفت: فقط باید فیلم اول رو می‌ساختم! به هر حال پدرخوانده جزو فیلم هایی که باید دید در رتبه اول لیست قراردارد.

 


2- همشهری کِین Citizen Kaneهمشهری کین

 

همشهری کین اثر ماندگار اورسن ولز، محصول ‌سال ۱۹۴۱ آمریکاست که براساس فیلمنامه‌ای از ژوزف منکوویچ ساخته شده. یکی از دلایل ماندگاری این اثر که در بسیاری از نظرسنجی‌ها، بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته شده، وسواس ولز و تلاش برای رسیدن به اثری نو با استفاده از تکنیک‌هایی تازه در فیلمبرداری و تدوین بود. همشهری کین نامزد هفت جایزه اسکار شد که فقط اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی رو از آن خود کرد. اورسن ولز این فیلم رو به‌عنوان نخستین اثرش در ٢٦ سالگی ساخت و طبیعتا به دوران پختگی ولز بازنمی‌گرده، اما خیلی از منتقدان همشهری کین رو به دیگر ساخته‌های این کارگردان باهوش ترجیح می‌دن.

 


3- محله چینی‌ها Chinatownمحله چینی ها

 

محله چینی‌ها یک نوآر تاثیرگذار به کارگردانی رومن پولانسکی و محصول ‌سال ١٩٧٤ میلادی هست. براساس داستان این فیلم، جیک گیتس (جک نیکلسون) کارآگاه خصوصی لس‌آنجلسی، متخصص در امور افشای خیانت‌های زناشویی، توسط زنی به نام خانم مولوری استخدام می‌شه تا پرده از راز خیانت شوهر او برداره. آقای مولوری توسط گیتس تعقیب می‌شه و به‌زودی چند عکس رسواکننده‌ای که از اون گرفته شده و نشانگر خیانتش بوده، به‌طور اتفاقی در یکی دو روزنامه محلی چاپ می‌شه؛ اما خیلی زود خانم مولوری واقعی (فی دوناوی) به این کار کارآگاه اعتراض کرده و مشخص می‌شه همگی قربانی ماجرای رازآلودی شدند که هدف اصلی اون بی‌آبرو کردن آقای مولوری بوده! بازیگران اصلی این فیلم جک نیکلسون و فی داناوی بودند.

 


4- در بارانداز On the Waterfrontدر بارانداز

 

در بارانداز اثر الیا کازان و براساس فیلمنامه‌ای از باد شولبرگ محصول ۱۹۵۴ هست که نگاهی با جرات و انتقادی به فساد در اتحادیه بارانداز هوبوکن نیوجرسی داره. این فیلم با هنرنمایی مارلون براندو تونست هشت اسکار اصلی بهترین فیلمنامه (باد شولبرگ)، بهترین کارگردان (الیا کازان)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (مارلون براندو)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (اوا ماری سنت)، بهترین تدوین (جن میلفورد)، بهترین فیلمبرداری – سیاه و سفید- (بوریس کافمن)، بهترین طراحی صحنه (ریچارد دی) و بهترین تصویر فیلم (سام اسپیگل -تهیه کننده)  رو تصاحب کنه. همچنین فیلمنامه با اقتباسی آزاد از رویدادهای واقعی نوشته شده.

 


5- داستان عامه‌پسند Pulp Fictionداستان عامه پسند

 

این فیلم کمدی کلاسیک یکی از بهترین آثار کوئنتین تارانتینو به حساب میاد. این فیلم با ترکیب خشونت و طنز و فرهنگ عامیانه، در ۷ بخش نامزد جایزه اسکار شد. جان تراولتا، ساموئل ال جکسون و اما تورمن، ازجمله بازیگران این فیلم هستند. داستان عامه‌پسند، روایتگر ماجراهایی با خطوط داستانی متقاطع از گانگسترهای لس‌آنجلسی، بازیکن بوکس، سارقان مسلح خرده‌پا و یک کیف اسرارآمیزه. این فیلم رو می‌شه به شکل‌های مختلف تجزیه ‌وتحلیل کرد؛ اما بهترین راه اینه که خودتون این فیلم رو تماشا کنید. در جایگاه پنجم فیلم هایی که باید دید ، تماشای پالپ فیکشن را از دست ندین.

 


6- باشگاه مبارزه  Fight Clubباشگاه مبارزه

 

این فیلم یکی از شاهکارهای دیوید فینچر هست و در این فیلم شاهد بازی‌های ماندگار برد پیت ادوارد نورتون و هلنا بونهام کارتر هستیم؛ داستان درباره مردیه که با مردانگی و مصرف‌گرایی خودش دچار مشکل شده و به‌عنوان راهی برای درمان بی‌انگیزگی و روزمرگی‌اش یک باشگاه مبارزه افتتاح می‌کنه. باشگاه مبارزه یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های دههٔ نود بود؛ پس موقع تماشای این فیلم باید دقت به خرج داده و جدی باشید.

 


7- راننده تاکسی Taxi Driverراننده تاکسی

 

راننده تاکسی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی محصول ‌سال ۱۹۷۶ هست. فیلم روایتی متفاوت از یک سرباز سابق آمریکا در جنگ ویتنامه که حالا یک راننده تاکسی شده و در مواجهه‌ای برای نجات جامعه فاسد آمریکا، دست به خشونت می‌زنه و سرنوشتی متفاوت پیدا می‌کنه. اسکورسیزی برای این فیلم در اسکار فقط چند نامزدی به دست آورد اما در عوض برنده نخل طلای کن شد و توجه منتقدان رو به تکنیک فیلمسازی‌اش بیش از پیش جلب کرد.

 


9- اینک آخرالزمان Apocalypse Nowاینک آخرالزمان

 

اینک آخرالزمان محصول ۱۹۷۹، یکی از بهترین آثار فرانسیس فورد کاپولاست که براساس فیلمنامه‌ای از جان میلوس و فرانسیس فورد کاپولا ساخته شده. داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمان دل تاریکی نوشته جوزف کنراده. داستان از جایی آغاز می‌شه که به سروان ویلرد (مارتین شین)، ماموریت داده می شه به جنگلی در کامبودیا رفته و سرهنگ والترکروتز (مارلون براندو) قهرمان جنگی رو که در جنگل برای خودش ارتشی تشکیل داده پیدا کرده و بکشه. این وظیفه سرآغاز تحولات و اتفاقات زیادی می‌شه که نوعی رفتن به گوشه‌های پنهانی و تاریکی‌های وجود بشره. دیدن این فیلم عمیق رو از دست ندید.

 


10 – فارست گامپ  Forrest Gumpفارست گامپ

 

در دهمین رتبه بندی فیلم هایی که باید دید ، فیلم فارست گامپ معرفی شده. فیلم‌های زیادی وجود دارند که بر اساس رمان‌ها ساخته شدند.فارست گامپ هم یکی از همین فیلم‌هاست که به شدت تاثیرگذار و احساسات‌برانگیز؛ تام هنکس در این فیلم در نقش فارست گامپ ظاهر می‌شه و ما زندگی اون رو در اواخر قرن بیستم می‌بینیم. این فیلم بی‌نظیر، احساسات مختلفی رو در شما بیدار می‌کنه. بنابراین حتما این فیلم رو تماشا کنید.

 


11- روانی Psychoروانی

 

امکان نداره درباره فیلم‌های کلاسیک صحبت کنیم و حرفی از آلفرد هیچکاک به وسط نیاد. این فیلم هم بر اساس رمان ساخته ‌شده و درباره منشی به نام ماریون کرین هست که از صاحب‌کار و بعد از اون از مدیر یک مسافرخانه مقداری پول می‌دزده. این فیلم از لحاظ فرهنگی، تاریخی و سینمایی حائز اهمیت بوده و برای اولین بار در سینمای آمریکا چشم‌انداز جدیدی از خشونت، انحراف و جنسیت نمایش داده می‌شه. فیلم روانی محصول ‌سال ۱۹۶۰ کشور آمریکا، یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده و با اختلاف زیادی از فیلم سرگیجه بهترین فیلم هیچکاک محسوب می‌شه. این فیلم  رو خوف‌انگیزترین فیلم تاریخ سینما هم لقب دادند و آن‌چنان تحسین منتقدان رو در ده‌های متمادی در پی داشت که در‌ ‌سال ١٩٩٢ در‌ فهرست میراث فرهنگی آمریکا و در‌ گنجینه شاهکارهای سینمایی ‌‌هالیوود قرار گرفت.

 


12- رستگاری در شاوشنک The Shawshank Redemptionرستگاری در شائوشنک

 

فیلم محصول سال ۱۹۹۴ هست که براساس رمان کوتاهی از استیفن کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک» ساخته شده و تونست نظر مردم و منتقدان در سرتاسر دنیا رو به خودش جلب کنه و حتی خیلی از سایت‌ها و مجلات حوزه سینمایی این فیلم رو بهترین فیلم تاریخ سینما می‌دونن. داستان فیلم درباره‌ی اندی دورفین بانکدار جوانیه که به اتهام قتل همسر و معشوق همسرش به زندان می‌افته و ادعا می‌کنه که بیگناهه و در ادامه داستان، ماجراهای اندی داخل زندان و مسیر آزادیش از زندان رو می‌بینیم. اندی در این زندان واقعیت‌های زشت زندگی رو به چشم می‌بینه و …

 


13- او Herاو

 

قطعا بدون وجود این فیلم، این لیست کامل نبود! در دنیایی که علم و تکنولوژی جای همه‌چیز رو گرفته، تعجبی نداره که تئودور رابطه عمیقی با سیستم‌عاملش یعنی سامانتا، پیدا می‌کنه. این فیلم تاثیرگذار که محصول سال ۲۰۱۳ هست، وابستگی ما به تکنولوژی و آینده نامعلوم انسان رو نشان می‌ده. این فیلم نامزد سه جایزه گلدن گلوب شد؛ جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلمنامه و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی که موفق به دریافت یکی از اون‌ها یعنی بهترین فیلمنامه شد.همچنین فیلم «او» نامزد پنج جایزه اسکار شد: بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین ترانه، بهترین طراحی تولید و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی که در این بین برای بهترین فیلمنامه برنده‌ی جایزه اسکار شد.

 


13- لیست شیندلر Schindler’s Listلیست شیندلر

 

فیلمی آمریکایی لیست شیندلر به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بازیگری لیام نیسون و بن کینگزلی، محصول سال ۱۹۹۳ هست. فهرست شیندلر بر پایه زندگی واقعی اسکار شیندلر، صنعتگر آلمانی که جان بیش از هزار لهستانی یهودی رو درجریان هولوکاست نجات داد، ساخته شده. فیلم بر پایهٔ کتاب شیندلرز آرک که برنده‌ی جایزه بوکر شده، ساخته شده. فهرست شیندلر اولین فیلم سیاه و سفیدیه که جایزه اسکار بهترین فیلم رو بعد از سال ۱۹۶۰ برنده شده؛ هرچند که در ابتدا و انتهای فیلم، صحنه‌هایی هم به صورت رنگی پخش می‌شه. جزو فیلم هایی که باید دید ، تماشای فیلم لیست شیندلر رو از دست ندین.

 


14- نجات سرباز رایان  Saving Private Ryanنجات سرباز رایان

 

پس از حمله نرماندی‌ها دو برادر در گینه‌نو از دنیا رفتند؛ درحالی‌که برادر سوم در مبارزه در برابر ژاپنی‌ها کشته‌ شده. بعد ‌ازاین‌که ژنرال کل ارتش متوجه می‌شه برادر چهارم در روستاهای فرانسه گم‌شده، گروهی رو برای پیدا کردن او اعزام می‌کنه تا سرباز جدید رو یافته و به خونه برگردونند. این ماموریت برای یافتن رایان بسیار هیجان‌انگیز و تأثیرگذاره. نجات سرباز رایان فیلمی جنگی محصول ‌سال ۱۹۹۸ هست که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته شده‌. این فیلم که با بازی تام هنکس، تام سایزمور، بری پپر آدام گلدبرگ و مت دیمون به موفقیت‌های چشم‌گیری رسید، برنده‌ی پنج جایزه‌ی اسکار شد.

 


15- لئون حرفه‌ای  Léon: The Professionalلئون

 

این تریلر فرانسوی انگلیسی ‌زبان که درباره قاتلی حرفه‌ای موسوم به لئون (ژان رنو) که در آپارتمانی در محله ایتالیایی‌نشین شهر نیویورک ساکنه و با دختری ۱۲ ساله به نام ماتیلدا (ناتالی پورتمن) آشنا می‌شه،‌هست. در غیاب ماتیلدا، استانسفیلد (گری اولدمن) پلیسی تبهکار، پدر و دیگر اعضای خانواده او رو به دلیل فروختن کوکائین ناخالص،‌ می‌کشه. ماتیلدا بعد از دیدن صحنه قتل به لئون پناه می‌بره و بین اون‌ها رابطه جالب و عجیبی شکل می‌گیره…

 


16- بیل  رو بکش Kill Billبیل را بکش

 

اثری هیجان‌انگیز از کوئنتین تارانتینو که درباره زنیه که یکی از اعضای یک گروه خلافکار بود و بعد از این‌که گروهی همکاران او رو به قتل رسوندند و تلاش کردند اون رو هم به قتل برسونند، اون تمام سعیش رو کرد تا انتقام خود و همکارانش رو بگیره. اگر عاشق فیلم‌های حادثه‌ای هستید،‌ این فیلم رو از دست ندید؛ دیوید کارادین در نقش بیل و اما تورمن در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. به گفته‌ی خود کارگردان این فیلم به عنوان ادای دین به فیلم‌های رده B هالیوودی ساخته شده‌. در سرتا سر این فیلم می‌تونید ادای دین‌های کارگردان نسبت به فیلم‌های مختلفی رو که بعضا شهرتی خاص دارند، مشاهده کنید. روش‌های فیلم‌برداری و تدوین این اثر کاملا خاص هستند.

 


17- سرگیجه Vertigoسرگیجه

 

و باز هم تریلری دیگر از آلفرد هیچکاک؛ این فیلم درباره جان فرگوسنه که قبلا کارآگاه پلیس بوده و به علت یک تصادف به بیماری ترس از ارتفاع و سرگیجه، مبتلا شده. این فیلم اولین فیلمیه که از تکنیک دالی زوم استفاده کرده و در طی اون، دوربین به شیوه‌ای می‌چرخه که نماهای چرخشی به وجود میاره و بعد ‌از این فیلم به‌عنوان “تأثیر سرگیجه‌ای” نامیده می‌ش؛ زوم و عقب کشیدن همزمان دوربین فیلمبرداری. سرگیجه محصول ۱۹۵۸ میلادی هست. این فیلم بر پایه فیلمنامه‌ای از آلک کوپل و ساموئل ا. تایلور تهیه شد. هیچکاک فیلم سرگیجه رو شخصی‌ترین فیلم کارنامه‌اش می‌دونست. فیلمی که یکی از مضامین مورد علاقه هیچکاک یعنی عشق به‌مثابه یک وسواس رو بررسی می‌کرد؛ عشقی که زن و مرد رو ویران می‌کنه.

 


18- رفقای خوب Goodfellasرفقای خوب

 

رفقای خوب فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی محصول ‌سال ۱۹۹۰، براساس کتابی به نام Wiseguy اصطلاح عامیانه‌ای که به اعضای مافیا می‌گفتند، نوشته نیکولاس پیلگی، گزارشگر جنایی نیویورک ساخته شده. کتاب براساس زندگی واقعی هنری هیل، گانگستر سابق و خبررسان اف‌بی‌آی نوشته شده. همچنین عنوان فیلم یعنی Goodfellas درواقع (در اصطلاح) به معنی گانگسترها یا مافیایی‌هاست، با این وجود این فیلم در ایران با عنوان رفقای خوب شناخته می‌شه. فیلم در ٦ بخش نامزد جایزه اسکار شد اما تنها جو پشی به‌عنوان بازیگر نقش مکمل مجسمه طلایی اسکار رو از آن خود کرد.

 


19- بر باد رفته Gone With The Windبربادرفته

 

ویکتور فلمینگ، فیلم ۲۳۸ دقیقه‌ای بر باد رفته رو در ‌سال ۱۹۳۹ کارگردانی کرد. فیلم روایت عشق یک دختر جنوبی در خلال جنگ داخلی آمریکا رو به تصویر می‌کشه. این فیلم جوایز متعددی  رو از آن خود کرد که از بین اون‌ها می‌شه به چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان برای ویکتور فلمینگ، بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای ویویان لی و بهترین نقش مکمل زن برای هتی مکدانیل اشاره کرد.

 


20- کازابلانکا Casablancaکازابلانکا

 

کازابلانکا اثر مایکل کورتیز که براساس داستانی از جولیوس جی. اپستاین، فیلیپ جی. اپستاین، ‌هاوارد کاچ و کیسی رابینسون در ‌سال ١٩٤٢ ساخته شد، با هنرنمایی دو هنرپیشه نامدار تاریخ سینما همفری بوگارت و اینگرید برگمن یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ به‌زعم منتقدان بوده است و برخی آن  رو بهترین فیلمی می‌دانند که تاکنون در سیستم استودیویی ‌هالیوود ساخته شده‌ است. این فیلم ١٣٠ دقیقه‌ای در هشت بخش نامزد جایزه اسکار شد که در سه بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه‌ جوایز اسکار رو به دست آورد.

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا