جرم گیری موتور خودرو

خودرومکانیک خودرو

موتور خودرو، و هر موتور دیگری، کارش این است که انرژی لازم برای حرکت و پیش‌روی خودرو را به‌وجود بیاورد. هر چقدر هم که مراقبت کنیم،زیاد پیش می‌آید که قطعات پر استفاده‌ی ماشین دچار مشکل بشوند. یکی از مشکلاتی که به طور معمول برای موتور خودرو پیش می‌آید، مشکل جرم گیری موتور خودرو است. جرم گیری موتور خودرو هم مثل جرم‌گیری رادیاتور بخاری ماشین اجتناب نا‌پذیر است. فقط خوب است بدانید که اصلاً این اتفاق چرا می‌افتد و زمانی که پیش آمد چطور آن را جرم‌گیری کنیم. در این مقاله، ما قرار است با شما در همین مورد صحبت کنیم. پیشاپیش ممنونیم که تا انتهای این مطلب را مطالعه می‌کنید.

چرا موتور ماشین جرم می‌گیرد؟

همانطور که در مقدمه گفتیم، موتورها کارشان تامین انرژی برای حرکت خودرو است. برای این که، درون موتور احتراق‌هایی صورت می‌گیرد که این انرژی ایجاد بشود. این احتراق‌ها، ریزگردها و ذرات غبار، ذرات ریز ناشی از ساییدگی قطعات مختلف موتور، ناخالصی‌ها و خیلی چیزهای دیگر باعث می‌شوند که ذرات گوناگون زیادی درون موتور بمانند. این ذرات وقتی آن‌جا مدت زیادی بمانند تبدیل به رسوب می‌شوند. جرم‌ گیری موتور خودرو خیلی مهم است و باید حتماً هر چند وقت یکبار این کار را بکنید که عملکرد موتور مختل نشود.

اهمیت جرم گیری موتور ماشین

روغن موتوری که در موتور ماشین می‌سوزد، اگر به موقع تعویض نشود، در لوله‌ها روی هم انباشته شده و تبدیل می‌شود به رسوب. این رسوب‌ها باعث می‌شوند که قطر لوله‌ی موتور کاهش پیدا کند. بنابراین، باز هم تاکید می‌کنیم که جرم‌گیری داخل موتور خودرو را پشت گوش نیندازید. البته این هم در نظر داشته باشید که اگر روغن موتور خوبی استفاده کنید، این رسوبات دیر به دیر شکل می‌گیرند اما در نهایت امری اجتناب‌ناپذیر است و مثل دیگر قطعات ماشین، لازم است آن را تمیز و رسوب‌زدایی کنید.

چه راه‌هایی برای رسوب‌زدایی موتور خودرو وجود دارد؟

  1. شستشوی موتور
  2. مکمل‌های جرم گیری موتور ماشین
  3. فلاش کردن موتور

1.  شستشوی موتور

برای این‌که خودتان شستشوی موتور را انجام دهید به این چیزها احتیاج دارید؟

  1. سطل
  2. دستکش
  3. شلنگ آب
  4. جاروبرقی
  5. عینک ایمنی
  6. کیسه پلاستیکی
  7. یک تکه ابر مثل ابر ظرفشویی
  8. آب

جرم گیری موتور ماشین با شستشو

**آبی که استفاده می‌کنید بهتر است آب داغ باشد**

خب همانطور که از لوازم مورد نیاز این کار مشخص است، نیازی نیست برای شستشوی موتور خودرو بیرون بروید. در تمام خانه‌ها دستکش و سطل پیدا می‌شود پس اگر بخواهید خودتان می‌توانید این کار را بکنید.

مطلب پیشنهادی علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

توصیه‌ی ما به شما این است که این کار را در روزی انجام دهید که هوا مرطوب نیست و ترجیحاً گرم است، چرا که به زودتر خشک شدن ماشین پس از شستشو کمک می‌کند.

پیش از شستشوی موتور ماشین چه کار کنیم؟

  1. حواستان باشد که موتور ماشین خنک باشد
  2. باتری و دیگر اتصالات ماشین را جدا کنید
  3. سنسورها، سوکت‌ها و سیم‌ها را با پلاستیک بپوشانید که آب درونشان رخنه نکند
  4. رسوبات سطح موتور را با محلول‌های چربی‌زدا از بین ببرید
  5. شستشوی موتور را انجام دهید
  6. خشک کردن موتور را با کهنه و حوله یا پمپ باد انجام دهید
  7. قطعاتی که جدا کرده بودید را سر جایشان بگذارید و روکش‌های پلاستیکی را هم بردارید

اکیداً توصیه می‌کنیم که اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید و نمی‌دانید چطور باید این کار را درست انجام بدهید، برای جرم گیری موتور خودرو حتماً به کارواش مراجعه کنید و این کار را به متخصصان این حوزه بسپارید. اگر هم در این کار تبحر دارید، توصیه می‌شود سالانه حدوداً دو بار، مثلاً هر شش ماه یک بار، جرم گیری موتور خودرو را انجام دهید تا لوله‌های موتور زیادی رسوب نگیرند و موتور زیادی کثیف نشود.

شستشوی موتور چه فایده‌هایی دارد؟

  • رسوبات از بین می‌روند و موتور خنک می‌شود
  • روغن‌ریزی صورت می‌گیرد
  • اگر ایرادی در موتور وجود داشته باشد، مثل ترک یا نشتی، مشخص می‌شود
  • چربی‌ها که ازبین بروند گرما و حرارت توی ماشین نمی‌ماند
  • طول عمر موتور بیشتر می‌شود
  • ظاهر خودرو تمیزتر و شکیل‌تر خواهد بود

مطلب پیشنهادی شناخت گیربکس cvt

 

شستشوی موتور چه ایرادی دارد؟

اگر آب به دستگاه‌های ماشین، به‌خصوص قطعات برقی نفوذ کند، خسارات و خطراتی به‌بار می‌آورد. به همین منظور است که توصیه می‌کنیم اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید، این نحوه جرم گیری موتور خودرو را به متخصصان کارواش بسپارید.

2.  مکمل‌های جرم گیری موتور ماشین

اگر رسوبات موتور ماشین پایه‌ی کربنی داشته باشند، تاثیر زیادی روی عملکرد موتور خواهند گذاشت و طبعاً در پی این تاثیرات، خرابی‌های برای موتور ایجاد خواهد شد. استفاده از مکمل‌های جرم گیری موتور خودرو راه حل مناسبی است برای خلاصی از شر این چنین رسوبات.

نحوه جرم گیری موتور خودرو با مکمل ها جرم گیری

سوراخ‌های ریزی که درون انژکتور موتور است معمولاً با رسوبات ریزی پوشانده می‌شود که پاک کردنشان با آب کمی دردسر دارد. یکی از راه‌هایی که برای خلاصی از این رسوبات وجود دارد، استفاده از این مکمل‌هاست. کافی است که آن را داخل باک بنزین بریزید. سپس مکمل فعال می‌شود و بخش‌هایی مثل سوپاپ هوا، انژکتور و باقی بخش‌های موتور را جرم زدایی می‌کند.

این مکمل‌ها با نام‌های مختلف، قیمت‌های مختلف و قدرت پاکسازی مختلف در بازار وجود دارند و همگی، هم خیلی سریع پاکسازی را انجام می‌دهند و هم استفاده ازشان کار سختی نیست. توصیه می‌کنیم هر ۵ هزار کیلومتر، مقداری از این مکمل را به باک بنزین اضافه کنید تا پاکسازی موتور صورت بگیرد.

فواید استفاده از مکمل‌ها

  • مصرف سوخت کم می‌شود
  • انژکتور تمیز می‌شود
  • رسوبات زدوده می‌شوند
  • شتاب خودرو زیاد می‌شود
  • کارآیی موتور افزایش پیدا می‌کند

3.  فلاش کردن موتور

فلاش کردن موتور یا در واقع استفاده از موتور شور، آخرین نحوه جرم گیری موتور خودرو است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. با فلاش کردن موتور، رسوباتی که مدتی است در مجاری عبور روغن جا خوش گرده‌اند زدوده می‌شوند و مسیر عبور روغن باز می‌شود. شما با این کار، مانع فرسودگی موتور می‌شوید و از شدت اصطکاک قطعات هم جلوگیری می‌کنید.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

جرم گیری داخل موتور ماشین با فلاش کردن

**نکته‌ای که لازم به ذکر است این است که اگر ماشین شما قدیمی و فرسوده است سراغ این روش نروید.**

فواید فلاش کردن برای جرم‌ گیری موتور خودرو

  • طول عمر موتور بیشتر می‌شود
  • مسیر عبور روغن باز می‌شود
  • از استهلاک و فرسایش ماشین کاسته می‌شود
  • آلودگی‌های کربنی از ماشین زدوده می‌شوند

ما برای جرم گیری موتور خودرو چه توصیه‌هایی می‌کنیم؟

توصیه‌ی ما به شما این است که برس‌های کوچکی دم دست داشته باشید تا برای پاک کردن نقاط بدقلق که راحت نمی‌شود تمیزشان کرد، استفاده کنید.

تاکید مجدد می‌کنیم در صورت استفاده از آب برای رسوب‌زدایی، قطعات الکتریکی ماشین را بپوشانید. این قطعات اگر آب بهشان بخورد هزینه‌ی زیادی روی دستتان می‌گذارند و باید همگی تعویض شوند.

حواستان به این نکته هم باشد که آب اگر داغ باشد، قطعات حساس و پلاستیکی را می‌تواند از بین ببرد پس آن‌ها هم باید با پلاستیک عایق شوند.

مطلب پیشنهادی سوالات متداول و دانستی‌های لاستیک ماشین

تفاوت موتور خودرویی که جرم زدایی شده و موتوری که جرم زدایی نشده

  • موتور جرم ‌زدایی شده خنک‌تر از موتوری است که همچنان درگیر رسوبات است.
  • موترو جرم زدایی شده عمر طولانی‌تری دارد.
  • موتور جرم‌زدایی شده حرارت را به درون ماشین منتقل نمی‌کند.
  • درون موتور جرم زدایی شده، روغن راحت‌تر حرکت می‌کند.
  • موتور جرم زدایی شده سرعت و شتاب و کارآیی بالاتری دارد.

سخن پایانی

ممنونیم که وقت گذاشتید و این مقاله را خواندید. امیدوار هستیم در طی این مقاله به تمام پاسخ‌هایی که می‌خواستید رسیده باشید. اگر در رابطه با جرم گیری داخل موتور خودرو یا جرم گیری رادیاتور ماشین سوالی داشتید که در این متن به آن‌ها پاسخی داده نشد، می‌توانید سوالات خود را از تعمیرکاران و متخصصان حوزه‌ی خودروی آچاره بپرسید. برای این کار کافی است از سایت یا اپلیکیشن آچاره استفاده کنید یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

3.1/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. ممنون بابت انتشار این مطلب من یک سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدید برای تمیز کردن موتور خودرو جرم گیر موتورشوى تاچلس از برند هافنر رو به من معرفی کردن هرچند وقت یک بار باید از اینا استفاده کنیم ایا به موتور اسیب میرسونه؟

    1. سلام. تا وقتی این مواد وارد سوکت ها و کامیپوتر دینام نشه مشکلی پیش نمیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا