روش های بی نظیر برای تمیز کردن دیوار و سقف

نظافت و شستشو

اگر شما صاحبخانه و یا مستاجر یه خونه، آپارتمان و یا حتی یک اتاق و سوئیت هستید، حتما می‌دونید زمانی که خونه‌ای رو تحویل می‌گیرید و یا بعد از مدتی که توی اون خونه زندگی کردید، دیوارهای اتاق و خونه به مرور کثیف می‌شن و گرد و خاک و جرم جمع می‌کنن و اگه احتمالا فرزند کوچیکی داشته باشید که به دیوار نوشتن علاقه خاصی داشته باشه، بعد از مدتی با دیوارهایی روبرو خواهید شد که شفافیت و زیبایی قبل رو منعکس نمی‌کنن. حالا اگر با این وضعیت، نخواید به سراغ نقاشی ساختمان برید، می‌تونید نظافت منزل رو به طریقه دیگری و توسط خودتون انجام بدید. یعنی تمیز کردن دیوار خانه با روش‌های موثر و کلیدی.

اما از راه‌های آسان اما کارآمد تمیز کردن دیوار و سقف خانه چقدر میدونید؟ شما خودتون کدوم روش‌ها رو امتحان کردید؟ آچاره با طرح این سوال، به سراغ پیدا کردن راهکارهای آسان در تمیز کردن خانه رفته و اونچه که خواهید خوند، نتیجه این جستجو است؛ اگه شما هم این مشکل رو دارید و یا آینده در اون روبرو خواهید شد، می‌تونید با ما در خواندن مقاله همراه باشید.

نکات مهم قبل از تمیز کردن دیوار خانه

1. هر نوع فرش و اسبابی که در محدوده تمیز کردن دیوارها قرار داره رو با روزنامه‌های باطله و یا ملافه بپوشونید تا در حین تمیز کردن دیوارها باقی اسباب‌ها کثیف و گرد و خاکی نشن. محدوده قرار داره رو بپوشانید.
هر چیزی که در کنار دیوار قرار داره رو بردارید، چرا که در حین تمیزکاری، باید همه بخش‌های دیوار رو تمیز کنید و هیچ بخشی رو از قلم نندازید.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

2. هنگام شستن دیوارها، حتما از بالاترین نقطه شروع کنید و به همین ترتیب، خشک کردن رو هم از بالای دیوارها شروع کنید. اینطوری هیچ نقطه تمیز نکرده‌ای باقی نمی‌مونه.

نکات تمیز کردن خانه

وسایل ضروری در تمیز کردن دیوار خانه و سقف

شاید به وسیله‌های چندانی برای تمیز کردن دیوارهای خانه نداشته باشید و مواردی که می‌تونیم اینجا کاملا ریز براتون بیان کنیم، به شرح زیر هست:

  1. پارچه‌های تنظیفی و یا حوله‌های نرم
  2. سطل‌های مناسب برای جمع کردن آب و شوینده‌ها
  3. آب ولرم، شوینده‌هایی مانند صابون که درجات شویندگی کم تا متوسطی دارن
  4. جوش شیرین، آمونیاک و اسپری روان‌کار WD-40
  5. طی، جاروی دستی، جارو برقی و اسفنج
  6. نردبان اگر امکان دسترسی راحت به بالاترین نقاط دیوار و سقف ندارید.

تمیز کردن دیوارهای رنگ شده

ابتدا از این نکته حتما مطمئن بشید که دیواری که می‌خواید بشورینش، قابل شستشو باشه که این کاملا به نوع رنگی که در دیوار استفاده شده، بستگی داره. اگر می‌خواید با انواع رنگ‌هایی که برای نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرن، آشنا شید، این مقاله ما رو بخونید.

در مرحله بعد از یک روش تستی استفاده کنید: به این ترتیب که بخشی از دیوار که دارای لکه کمرنگی است را با مواد شوینده‌ای که آماده کرده‌اید، بشویید تا مطمئن شوید مواد شوینده، اثر منفی روی رنگ دیوار نمی‌گذارند. اگر از شوینده‌های کارخانه‌ای استفاده می‌کنید، حتما طبق دستور عملی که روی اون نوشته شده، اجرا کنید.

تمیزی دیوارهای رنگ شده

از مخلوط آب ولرم و صابون استفاده کنید و به کمک یک حوله نرم، شروع به شستن دیوارها بعد از گردو خاک گیری کنید. اگر نیاز به محلول قوی‌تری دارید، یک فنجان سرکه سفید تقطیر شده رو به سطل بزرگ شوینده اضافه کنید. اگر از محلول‌های شوینده کارخانه‌ای استفاده می‌کنید، مطمئن بشید که فاقد ترکیبات الکلی هستن، چرا که منجر به از بین بردن شفافیت رنگ دیوار خواهند شد.

یک محلول دیگه هم می‌‌تونه در شستشو کمک کنه: 1/2 فنجان جوش شیرین رو در یک سطل بزرگ آب گرم اضافه کنید  و هم بزنید و سپس با یک حوله نرم، دیوار رو شستشو بدید. به یاد داشته باشید که از هر روشی که برای شستشو استفاده می‌کنید، در نهایت، باید دیوار رو با پارچه خشک دیگه‌ای، به طور کامل خشک کنید.

تمیز کردن دیوارهای دارای کاغذ دیواری

ابتدا گرد و خاک رو با یک پارچه خشک از کاغذ دیواری‌ها تمیز کنید و در مرحله بعد برای شستشو اقدام کنید. برای این نوع دیوارها، آب و صابون، یا آب و صابون و کمی آمونیاک می‌تونه بسیار تاثیرگذار باشه. حتی برای کاغذ دیواری‌ها هم می‌تونید از مخلوط سرکه استفاده کنید، البته به یاد داشته باشید این روش برای کاغذ دیواری‌های با پوشش وینیلی است.

همچنین به یاد داشته باشید که نباید سرکه رو به تنهایی مورد استفاده قرار بدید.

تمیزی دیوار با کاغذ دیواری

تمیز کردن دیوارهای کپک زده

گاهی اوقات در گوشه‌های دیوارها و به ویژه در مناطقی که دیوارها رطوبت زیادی دریافت کردن، متوجه حضور کپک‌هایی خواهید شد. برای تمیز کردن چنین وضعیتی، از سرکه و آب استفاده کنید و اگر سرکه و آب نمیتونه موثر باشه، از شوینده‌های کارخانه‌ای استفاده کنید.

تمیزی دیوار کپک زده

تمیز کردن جوهر ، مداد رنگی و مداد شمعی از دیوار

برای مواردی مانند جوهر، مواد رنگی و لکه‌های مارکر و مداد شمعی که بچه‌ها و حتی بعضی مواقع، افراد بزرگسال ایجاد می‌کنن، یک محلول در بازار وجود داره که با نام اسپری روان‌کار WD-40 معروف هست و به خوبی می‌تونه لکه‌های چربی، جوهر و مانند اون رو تمیز کنه و از بین ببره.

البته قیمت این اسپری‌‌ها ارزان نیست و در بازار کنونی باید حدود 90 هزارتومان برای اونها پول پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تونید مقاله روش پاک کردن مداد رنگی از دیوار، مبل، صندلی و لباس رو نیز مطالعه کنید.

تمیزی دیوار

تمیز کردن دیوارهای چوبی

ابتدا گرد و خاک‌ها را از روی دیوار جدا کنید؛ برای اینکار می‌تونید از یک جارو و یا یک طی استفاده کنید و یا یک جارو رو به انتهای لوله جاروبرقی وصل کنید. برای شستشوی دیوارهای چوبی، فقط آب کافی است، اما اگر روی اونها لکه‌ای ایجاد شده، از آب و صابون استفاده کنید و بعد از اینکه به این روش، لکه‌‌ها رو پاک کردید، حتما با پارچه و حوله خشکی، اون رو تمیز کنید.

تمیزی دیوار چوبی

چگونه سقف رنگ شده را تمیز کنیم؟

در صورتی که سقف شما مانند اکثر خانه‌ها رنگ ­آمیزی شده است، برای تمیز کردن آن به‌سادگی به یک پارچه خشک که به چوب جارو بسته شده یا یکی از انواع تی نیاز دارید. به طور کلی، رنگ روی سقف قابل شستشو نیست، بنابراین پارچه یا تی باید خشک باشد. فقط در صورتی که سقف دارای لکه های مرطوب باشد، مقداری از محصول قارچ کش استفاده میکنیم.

اگر روی سقف لکه‌های تنباکو یا مواد غذایی دیده می‌شود، باید آن را با آب گرم و سرکه پاک کنید. به احتمال زیاد، رنگ هنگام تمیز کردن آن حل شده است. بنابراین، برای پوشاندن آسیب باید سقف را رنگ کنید.

منبع: wikihow , diynetwork

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا