برنامه نویس ذهن خود باشید(۱)

اخبار آچاره

ما به‌هیچ‌وجه نمی‌خوایم از این دسته حرف‌های تکراری که صبح تا شب، تو کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرام می‌بینید، بزنیم! ما به‌هیچ‌وجه نمی‌خوایم از عبارات تاکیدی استفاده کنید تا یک شبه دنیاتون گلستون شه! ما به‌هیچ‌وجه نمی‌خوایم برای موفقیت، نسخه‌های کوتاه‌مدت بهتون بدیم یا جار بزنیم و بگیم: بدو بدو موفقیت در ۱۰ روز یا اعتماد به نفس در یک ماه!

خیر؛ ما هیچ‌کدوم از این حرف‌ها رو نمی‌خوایم با سرنگ به شما تزریق کنیم و مدعی شیم می‌تونیم یک شبه شما رو خوشبخت کنیم؛‌ چرا که ما به شعور و دانش شما به‌عنوان یک انسان بالغ و هوشمند احترام می‌گذاریم؛ اما با ایمان کامل و صدای بلند به شما می‌گیم که ما باور داریم ذهن انسان، ‌چنان قدرتی داره که می‌تونه کنترل تمام جهان درون و بیرونش رو در دست بگیره و خالق جهان خودش باشه؛ اما این قدرت حاصل خوندن یک کتاب و مقاله نیست؛ بلکه مدت‌های طولانی باید تمرین کرد تا به این تسلط رسید؛ اما ما در چند مقاله راهش رو نشون‌تون می‌دیم تا با تمرین و تغییر باورهای غلط، بتونید نتایجی که می‌خواید رو به دست بیارید.

ذهن بزرگترین کارخانه‌ی جهان

شاید این جمله اغراق‌آمیز به‌نظر برسه اما به زودی متوجه می‌شید که درست‌ترین جمله‌ایه که تا به‌حال شنیدید؛ چرا که این کارخونه دائم در حال تولید و خلقه و لحظه‌ای بی‌کار نیست؛ طبیعتا این‌چنین کارخونه‌ای تولیدات زیادی هم داره اما سوال اینجاست که چقدر از این تولیدات مفید و به‌درد‌بخوره و چقدرش نه‌تنها بی‌فایده‌ست که مضر هم هست!

تنها کارخونه‌ای که تولید مرجوعی نداره،‌ همین کارخونه‌ی ذهن هست؛ چون شما تاثیر هر خَلقی که در این کارخونه داشته باشید رو، چه مثبت و چه منفی در زندگی‌تون می‌بینید؛ و درست همین‌جاست که متوجه می‌شید هیچ چیز خارج از ذهن و باورهای شما، در زندگی‌تون تاثیری نداره و شما مسئول مستقیم تمام اتفاقات زندگی‌ خودتون هستید.

خواسته‌های مشخص داشته باشید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکنه داشته باشید و ازش بی‌خبر باشید، اینه که شما نمی‌دونید چی می‌خواید! اگر همین الان فکر کنید و دنبال خواسته‌هاتون بگردید،‌ بیشترین چیزی که در پستوی ذهن‌تون پیدا می‌کنید، ناخواسته‌هاتونه!

یعنی تعداد ناخواسته‌هایی که می‌تونید نام ببرید، خیلی بیشتر از خواسته‌هاتونه و خب طبیعتا چیزی که از این افکار عایدتون می‌شه، دقیقا همون چیزهاییه که نمی‌خواید! چرا که ذهن نمی‌تونه خواسته و ناخواسته رو از هم تفکیک کنه و تنها چیزی که براش مهمه، میزان توجه شما به یک چیزه!

اگر به خواسته‌ها توجه کنید،‌ همون‌ها رو بهتون می ده و اگر به ناخواسته‌ها توجه کنید هم، دقیقا همون‌ها رو در زندگی‌تون می‌بینید! حتما زیاد شنیدید که می‌گن: از هرچی بترسید،‌سرتون میاد! پس “توجه” مساله‌ی بسیار مهمی در قلمروی ذهن هست.

مثل یک برنامه نویس عمل کنید

اگر یک برنامه‌نویس باشید،‌ به خوبی می‌تونید منظور ما رو از این مثال درک کنید. اما اگر نیستید هم، جای نگرانی نیست؛ ما توضیحات لازم رو به شما می‌دیم. بهتره سراغ یک ماشین حساب بریم و با ساده‌ترین برنامه شروع کنیم؛ کُدنویسی برای اعمال ساده ریاضی، بهترین مثال برای یادگیری برنامه‌نویسیه و نتیجه‌ی این کدنویسی همیشه و همیشه ثابته؛ مثلا جمع عدد ۲ و ۳ هیچ نتیجه‌ای جز ۵ نداره مگر این‌که اشتباه کدنویسی کرده باشید؛ کدنویسی برای زندگی هم دقیقا به همین شکله؛ امکان نداره کدهای درست رو برای یک برنامه بنویسید و نتیجه‌ی درست نگیرید.

اینکه چقدر از این توانایی استفاده می‌کنید، دیگه بستگی به خودتون و باورهاتون داره. وگرنه هیچ محدودیتی درباره رسیدن به هیچ خواسته‌ای وجود نداره؛ فقط کافیه مثل یک برنامه نویس، کد مخصوص به اون خواسته رو بنویسید، یعنی باورهای هماهنگ با اون خواسته رو ایجاد و بعد کد رو اجرا کنید.

اگر نتیجه کد، مطابق با انتظارات شما نبود، دوباره همو‌ن‌طور که یک برنامه نویس کد رو بررسی و ایرادهاش رو برطرف می‌کنه، شما هم باید باورهاتون رو بررسی و موانع رو در ذهن تون پیدا کنید و بعد باورهای مناسب رو جایگزینش کنید تا شرایط دلخواه رو رقم بزنید. اما این کدهای درست چی هستند و چه جوری کار می‌کنند؟! ما به شما می گیم اما بهتره قبلش کمی در مورد باورها صحبت کنیم؛

“باور” قدرتمندترین داشته‌ی شماست

شک نکنید به هر چیزی که باور داشته باشید، براتون اتفاق می‌افته؛ همین بزرگ‌ترین کلید برای موفقیته؛ همه چیز خیلی ساده‌تر از اونیه که فکر می‌کنید؛ وقتی باور می‌تونه تا این حد قدرت داشته باشه، چرا نباید باورهامون رو در مسیر خواسته‌هامون بیاریم و باورهای غلطی که مانع موفقیت ما می‌شن رو دور بریزیم؟

چرا باورهای کهنه و قدیمی که از کودکی،‌ با آموزش‌های غلط در ناخودآگاه ما شکل گرفتند رو با خودمون می‌کشیم و انقدر متحمل سختی در زندگی می‌شیم. نمونه‌های ملموس و عینی در این باره،‌ زیاد وجود داره که چندتاییش رو با هم بررسی می‌کنیم؛

  • اعتقاد به طلسم و جادو!

حتما در اطرافیان خودتون،‌افرادی رو دیدید که به طلسم و جادو باور دارند و اعتقاد دارند که فلانی که بدخواه‌شونه حتما اون‌ها رو طلسم کرده که بخت‌شون بسته شده و نمی‌تونند ازدواج کنند یا کار دلخواه‌شون رو پیدا کنند یا هزار تا خواسته‌ی دیگه‌ای که دارن و بهش نمی‌رسن!

و جالب این‌که دقیقا درمورد این آدم‌ها با این باورهای عمیق، این اتفاق می‌افته و کلی مدارک و شواهد مبنی بر جادو شدن توسط شخص خاصی رو پیدا می‌کنند و دیگه شب و روز و خواب و خوراک ندارند و تمام زندگی‌شون مختل می‌شه؛

این افراد بیشتر زمان‌شون رو پیش دعانویس و رمال هستند تا بتونند جادو و طلسم‌های زندگی‌شون رو با دعا یا خوردن آب جادویی، خنثی کنند! اما یه لحظه فکر کنید اگر شما به این مهملات،‌ اعتقادی نداشته باشید، باز هم ممکنه از جادو و جمبل بترسید؟

آیا اگر یه تیکه کاغذ زیر فرش خونه‌تون پیدا کنید که روش دعای بسته شدن بخت و … باشه، بی‌تفاوت اون رو داخل سطل زباله نمی‌ندازید؟ قطعا همین‌ کار رو می‌کنید؛ چرا که هیچ باور و اعتقادی به این مسائل ندارید و در ذهن شما هیچ جایگاهی ندارند.

  • اعتقاد به چشم زخم!

این مورد به‌خصوص در بین ایرانی‌ها خیلی فراگیره و کم‌تر کسی رو می‌تونید پیدا کنید که به چشم زدن و چشم کردن اعتقاد نداشته باشه؛ و معمولا اگه بخوان به‌صورت مدرن این مساله رو بیان کنند، ربطش می‌دن به انرژی خوب و بد آدم‌ها و می‌خوان شما رو متقاعد کنند که انرژی‌‌های خوب و بد دیگران در زندگی شما تاثیر گذاره!

با یک تفاوت کوچیک ما هم به این انرژی‌ها اعتقاد داریم؛ اون تفاوت این‌جاست که انرژی‌های خوب و بد روی زندگی شما تاثیر داره اما فقط اگه از سمت خودتون باشه! انرژی هیچ آدمی در سرنوشت شما تاثیر نداشته و نخواهد داشت، مگر این‌که بهش باور داشته باشید. خب اصلا چرا باید افسار زندگی‌تون رو به دست دیگران بدید تا بتونند کنترل حال خوب و بدتون رو داشته باشند؟ این کار منطقیه؟! به هیچ وجه!

  • آخر هر خنده‌ای گریه‌ست!

حتما بارها این جمله رو شنیدید؛ بله آخر هر خنده‌ای گریه‌ست،‌ به شرط این که باورتون این باشه! اگر به این جمله باور دارید می‌تونید کلی مثال برای ما بیارید و سعی کنید ما رو متقاعد کنید که این جمله درسته؛ ما نمی‌گیم که شما خدایی نکرده دارید دروغ می‌گید یا این تجربه‌ها رو نداشتید؛ نه! اما ما هم می‌تونیم برای شما مثال نقض بیاریم! چرا که در این جهان بسیار خنده‌هایی بوده که به گریه ختم نشده!

فقط کافیه باورتون رو نسبت به جملات کهنه و نخ‌نمای قدیمی تغییر بدید و کدهای جدید برای زندگی‌تون بنویسید. ما با باور قلبی عمیق، به شما این اطمینان رو می‌دیم که هیچ‌کس جز شخص شما،‌ نمی‌تونه کنترل ذهن و به‌دنبال اون زندگی شما رو در دست بگیره.

ادامه‌ی مطلب رو در مقاله‌ی بعد بخونید؛ برنامه نویس ذهن خود باشید(۲)

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا