مهارت های ارتباطی ، کلید موفقیت در محیط کار

اخبار آچاره

کار کردن، یکی از وظایف اصلی ما آدما محسوب می‌شه؛ چرا میگیم وظیفه؟ چون بخشی از وجود ما و شاید بخش مهمی از اون، با کار کردن ساخته می‌شه و رشد می‌کنه. اما شما چه کاری رو دنبال می‌کنین؟ مسلما جواب به این سوال می‌تونه تا حدی ساده باشه:

هر شغل و حرفه‌ای که توش احساس مفید بودن کنیم، محیط خوب و سازنده‌ای داشته باشه و البته حقوق و مزایای خوبی داشته باشه. اما برای خیلی‌ها، این موضوعات از ابتدا رخ نمی‌دن. بلکه با توجه به تجاربی که توی محیط‌های کاری مختلف به دست می‌آریم، کمک می‌کنه به سوب شغلهای بهتر حرکت کنیم. اما حتما می‌پرسید، مهارت ارتباطی در این بین، چه ارزشی می‌تونه داشته باشه

برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتره که بدونید، مهارت‌های ارتباطی واقعا یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شما در محیط کار خواهد بود. یادتونه یه زمانی هوش و یا همون IQ، خیلی مهم بود، اما امروزه متوجه شدن، هوش اجتماعی (EQ) می‌تونه نقش مهم‌تری ایفا کنه و آدم‌هایی که هوش اجتماعی بالاتری دارند، مهارت‌های ارتباطی بهتری هم خواهند داشت و در نتیجه در دنیای ارتباط به ویژه محیط کار، می‌تونن بهتر عمل کنند.

اما یک سوال مهم پیش میاد و اونم اینه: چه کارهایی می‌تونیم انجام بدیم تا مهارت های ارتباطی مون رو تقویت کنیم تا بتونیم در محیط کار بهتر ظاهر بشیم؟ برای پاسخ به این سوال، آچاره یک جستجوی ویژه انجام داده و آنچه در ادامه خواهید خوند، همین موضوع مهم رو مورد بررسی قرار داده. پس اگر شما هم مثل ما مشتاق آگاهی و یادگیری هستید، می‌تونید ما رو در ادامه همراهی کنید.

1. تست شخصیتی بدهید

تست شخصیت

یکی از مواردی که به میزان خیلی زیادی به شما کمک می‌کنه تا در موقعیت شغلی که دارید، بهتر عمل کنید، اینه که اول از همه بدونید با توجه به شخصیتی که دارید برای چه نوع کارهایی ساخته شدید و یا به عبارتی دیگه راحت‌تر از انجام دادن اون کارها برمی‌آید. این تست شخصیتی که به MBTI معروف هست، 16 مدل شخصیتی رو ارائه می‌ده و برای هر کدام از تیپ‌های شخصیتی، مشاغل خاص رو برمیشمره.

2. مشکلات خودتون رو در سرکار شناسایی کنید

مهارت های ارتباطی برای کار

این موضوع می‌تونه بسیار حیاتی باشه. اما چرا؟ زمانی که در سرکار از جنبه‌های مختلفی مشکل داشته باشید، نمی‌تونید از تمام توان و انرژی خودتون هم بهره ببرید.

سعی کنید این مشکلات رو شناسایی کنید. این مشکلات می‌تونه موارد مختلفی باشه، اما ما مواردی رو میگیم که روی برقراری ارتباط شما تاثیر میگذارن. برای مثال مشخص کنید شما از برقراری ارتباط با دیگران احساس ترس و یا خجالت می‌کنید. از تعدادی از همکاراتون خوشتون نمیاد و مواردی مانند این. زمانی که مشکلات خودتون رو متوجه بشید، نصف راه رو رفتید.

3. با احساس ترس تمرین کنید!

با ترس هایتان روبرو شوید

ترس همیشه برای روبرو شدن با موقعیت‌های جدید وجود داره، اما افرادی می‌تونن رشد بیشتری داشته باشن که با ترس‌هاشون روبرو بشن و خودشون رو در چالش‌های جدید وارد کنند.

برای مثال، اگر از حرف زدن با مدیر و یا همکار جدیدتون می‌ترسید، از قبل توی ذهنتون تمرین کنید و سعی کنید با اونها ارتباط بگیرید. حتی اگه به نظر شما، عکس‌العمل اونها مناسب نبود، ناامید نشید و مشکل رو به خودتون نسبت ندید. بسیاری از افراد در ارتباط‌های اول، بسیار خونسرد و بی‌تفاوت عمل می‌کنند.

اگر کار جدیدی در حوزه کاری شما تعریف شده، اون رو با جسارت تمام بپذیرید. پذیرفتن این ریسک، یعنی وارد کردن خودتون در چالش بزرگتری که می‌تونه جنبه‌های ناشناخته‌ای از شما رو به خودتون نشون بده.

به عبارتی سعی کنید دست از روتین و عادات روزمره خودتون بردارید تا با ماجراهایی روبرو بشید که قبلا وجود خارجی هم نداشتن. تنها در این صورته که جهان زیبای دیگه‌ای به روی شما لبخند خواهد زد.

4. فن بیان رو جدی بگیرید

فن بیان در ارتباط در شغل و کار

در بخش قبل اشاره کردیم که بسیار مهمه که چندین بار قبل از شروع ارتباط در ذهن خودتون صحبت کنید تا ذهن شما آماده حرف زدن بشه و از طرفی تصویر سازی در ناخوداگاه شما صورت بگیره. اما به یاد داشته باشید که فن بیان در این زمینه می‌تونه بسیار کمک کننده باشه. تلاش کنید تا این مهارت رو به خوبی یاد بگیرید تا بتونید در جمع‌های مختلف، به راحتی صحبت کنید.

5. زبان بدن، شما را لو می‌دهد

زبان بدن در مهارت های ارتباطی

زبان بدن هر آدمی، جنبه‌های زیادی از اون فرد رو به نمایش می‌گذاره. برای مثال، اینبار زمانی که با آدمی که چندان با اون آشنا و صمیمی نیستید و در حال حرف زدن با او هستید، توجه کنید. به حرکت‌های خودتون دقیق بشید. آیا در بیشتر مواقع دست به سینه هستید؟

آیا دارید با صدایی آروم‌تر از اونچه که از خودتون انتظار می‌ره، صحبت می‌کنید. آیا در هنگام حرف زدن با افراد جدید، گونه‌هاتون سرخ می‌شه؟ و تمام مثال‌هایی از این موارد.

این موارد، مثال‌هایی است از زبان بدن که در ارتباط برقرار کردن بسیار مهم هست و بهتره ابتدا یک نگاه و آشنایی کلی به نوع زبان بدن خودتون پیدا کنید و سپس تلاش کنید تا موارد خوب زبان بدن رو برای یک ارتباط خوب و سازنده یاد بگیرید.

6. شور و اشتیاق، انرژی و صدایی محکم و رسا

فعال و پرانرژی در ارتباط کاری

وقتی تو محیط کارتون در حال حرف زدن با رئیس، آبدارچی، دوست و یا هرکس دیگه‌ای هستید، باید سعی کنید محکم، رسا و پرانرژی حرف بزنید. البته نه اینکه اینکار رو تصنعی انجام بدید، بلکه آنچه زیباتر هست، داشتن یک انرژی و شور و شوق درونی هست که به شما کمک می‌کنه با صدای رسایی هم صحبت کنید.

در واقع این جمله رو به خاطر داشته باشید که آدم‌ها همواره افراد پرانرژی و پرشور و شوق رو دوست دارند و به اونها احترام زیادی قائل هستند، گویی چیزی در ذات آدم‌ها میل و کششی به سوی انرژی و شور و اشتیاق داره و همواره اون رو جستجو می‌کنه.

7. واقعی باشید، ظاهرسازی نکنید! خود خود خودتون باشید

همیشه خودتون باشید

این نکته خیلی مهم هست. تو محیط کارتون سعی کنید خودتون رو تو جلد کسی که نیستید قرار ندید، چرا که هرقدر هم که این‌کار رو خیلی خوب انجام بدید، باز هم رفتار‌ها و حرکات ناخودآگاهانه‌ای از شما بروز خواهد کرد که شما رو متفاوت نشون خواهد داد و این اصلا به نفع شما نخواهد بود. در زمانی که خودتون باشید، هیچ تضاد و تناقضی در رفتار شما هم دیده نخواهد شد و سایرین خیلی بهتر به شما اعتماد خواهند کرد.

8. همدلی همواره کارگشاست.

همدلی در مهارت ارتباطی

ما آدم‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و کارهامون رو با هم پیش می‌بریم و در مواقع وقوع مشکلات، سعی می‌کنیم از همدیگه کمک بگیریم و بدون وجود اون، احتمالا بسیار دلسرد و خسته خواهیم شد. در محیط کار هم این مشکلات بسیار پیش میاد و اگر شما انسان همدل باشید، همواره وجود شما لاعث دلگرمی خواهد بود و این یعنی، بالا رفتن محبوبیت شما در بین همکاران

همدلی، جنبه‌های مختلفی داره: از اینکه زمانی باید گوش شنوا باشید  و یا زمانی در انجام یک پروژه کمک کنید و یا اینکه در ارائه ایده‌های جدید به همکاراتون کمک کنید، همگی جنبه‌‌های مختلفی از همدلی هستند که می‌تونید روی اونها کار کنید. آدم‌های سرکار رو خیلی زود قضاوت نکنید و یادتون باشه، همه آدم‌ها خاکستری‌اند و نه سیاه و یا سفید.

9. در حرفه خود به روز باشید.

به روز کردن اطلاعات در مهارت ارتباطی

یادگیری در هرکاری بسیار مهم هست. امروزه، اگر می‌خواهید شغل خودتون رو حفظ کنید و یا حتی پیشرفت کنید، باید بدونید، به میزان زیادی نیاز به یادگیری دارید. اینکار باعث افزایش آگاهی و خلاقیت شما می‌شه و همین موضوع به دیگر همکاران شما ثابت می‌کنه که شما انسانی متعهد و پیشرو هستید؛ مواردی که احترام و ارزش زیادی برای شما خلق خواهد کرد

10. به ظاهر خود توجه کنید

خوش پوشی در شغل

اگر شما یک کارمند ساده تا سطح بالا باشید، به طور معمول روزانه بین 8 ساعت تا بیشتر، در محیط کار درگیر هستید؛ پس آراسته بودن بسیار مهم خواهد بود. به وضعیت پوشش، موها، و حتی کفشی که می‌پوشید توجه داشته باشید و همچنین از عطر و یا ادکلن خوشبویی استفاده کنید

افزایش مهارت ارتباطی با آچاره

مهارت های ارتباطی در سرکار

شاید این تیتر برای شما این سوال رو ایجاد کرده باشه که آچاره چطور می‌تونه به شما در افزایش مهارت‌های ارتباطی کمک کنه؟ در پاسخ باید بگیم، گاهی اوقات، ما آدم‌ها واقعا نیاز داریم تا با مشاوران روانشناس صحبت کنیم و از اونها کمک و مشورت بگیریم تا بتونیم راحت‌تر به مشکلاتی این چنینی، فائق بیایم.

در واقع، بسیاری از ما می‌تونیم با چندین جلسه مشاوره حضوری و یا حتی تلفنی، مشکلات شخصیتی و از جمله مشکلات خودمون در مهارت‌های ارتباطی رو متوجه بشیم تا بهتر بتونیم در مسیر رشد حرکت کنیم.

یادتون باشه، زندگی یک سفر شگفت‌انگیزه و ما تا زمانی که خودمون رو با چالش‌ها و ترس‌های زیاد، روبرو نکنیم، ماجراهای زیادی تجربه نخواهیم کرد و زندگی رو با همه جنبه‌هاش لمس نخواهیم کرد.

برای کمک گرفتن از مشاور روانشناس برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و یا مسائل دیگه‌ای که ذهن شما رو مشغول کرده، می‌تونید از خدمات مشاوره روانشناسی آچاره استفاده کنید. ما تلاش کردیم با مشاوران خوبی در تماس باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا