سفر به جاهای کمتر دیده شده در ایران از آرامش مطلق تا آدرنالین بالا(۱)

اخبار آچاره

اسفند همیشه ماه شلوغی بوده و هست؛ اما یکی از مسائل این ماه که وسط خریدهای عید و خونه‌تکونی و … ذهن شما رو درگیر خودش می‌کنه، برنامه‌ریزی برای سفر عیده! بهار انقدر فصل زیباییه و انقدر آب و هوای دلچسبی داره که بهترین زمان برای سفر در طول سال هست؛ از این گذشته، فقط در این فصل تعطیلات طولانی وجود داره که شما بتونید بدون دغدغه‌ی کار یا مدرسه و دانشگاه، سفرهای خودتون رو شروع کنید و حال و هوایی عوض کنید.

اما نوروز با تمام حس‌های خوبش یک بدی بزرگ هم داره و اون این‌که هرجایی رو که برای سفر انتخاب می‌کنید، مملو از آدمه و قطعا نمی‌تونید اون لذتی رو که ممکنه در زمان‌های خلوت از اون منطقه‌ ببرید، در این شلوغی‌های عید داشته باشید.

اما ما برای فرار از این شلوغی‌ها، یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم: سفر به جاهای کمتر دیده شده در ایران از آرامش مطلق تا آدرنالین بالا، برای کشف ناشناخته‌ها و لذت از زیبایی‌های بکر این سرزمین زیبا. حتما نیاز نیست که روز جهانی گردشگری باشد تا به نقاط مختلف ایران بروید.

از آرامش مطلق تا آدرنالین بالا

اگر بهانه‌های شلوغی، گرونی و بی‌حوصلگی رو برای خودتون علم کردید و فکر سفر رو از سرتون بیرون کردید، بهتره یه نگاهی به این مقاله بندازید؛ ما همه تلاش‌مون رو برای وسوسه کردن شما به کار بستیم تا امسال رو متفاوت شروع کنید، چون اعتقاد داریم «سالی که نکوست از بهارش پیداست».

پس اگر به دنبال هیجان هستید و دوست دارید آدرنالین خون‌تون بالا بزنه و یا اگر به دنبال آرامش مطلق هستید و دل‌تون می‌خواد روی شن‌های طلایی رنگ دراز بکشید و به آبی بی‌کران خیره بشید، همراه ما باشید تا شما رو به مقصدتون برسونیم.

در ادامه این مطلب ما جاهای کمتر دیده شده در ایران رو که زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای دارند و خوشبختانه گمنام موندند، به شما معرفی می‌کنیم و اطمینان داریم که مخاطبان محترم و فهیم آچاره ما رو از این معرفی، پشیمون نمی‌کنند J

نكارمن‌؛ شهر رودها و چشمه‌ها

نكارمن یكی از روستاهای شهرستان شاهرود هست. این روستا در دهستان خرقان در بخش بسطام قرار گرفته. روستای نكارمن یا نوكارمن در فاصله 25 كیلومتری شمال شاهرود و قبل از مجن واقع شده.

بعد از طی 13 كیلومتر در جاده شاهرود به مجن، وارد جاده فرعی روستای نكارمن می‌شیم كه در ادامه این مسیر و در دامنه كوه شاهوار، آبشار كوچك و زیبای اون، نشانه‌ای برای صعود كوهنوردان به حساب میاد. روستای نكارمن و روستای تاش، از مسیرهای اصلی صعود به‌قله شاهوار هستند.

رودخانه فصلی نكارمن به طول 15 كیلومتر از دامنه‌های جنوبی رشته كوه شاهوار و از چشمه‌های زلال اون منشا می‌گیره و در ادامه به رودخانه تاش می‌پیونده. این رودخانه در فصول گرم سال خشك می‌شه.

نکارمن

همچنین مناطق زیبایی مثل قطار زرشك و چشمه هفت‌رنگ فرحزاد هم از دیدنی‌های نكارمن به حساب میاد. این محل یكی از جاذبه‌های شهر شاهروده كه فقط برای افراد بومی اون‌جا شناخته شده‌ست. این محل بكر یكی از مكان‌هاییه كه سفر به اون می‌تونه گردشگران رو شگفت‌زده كنه.

تنگه بستانک؛ بهشت گمشدهتنگه بستانک

تنگ بستانک یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین نقاط ایرانه که به بهشت گمشده شهرت داره. این تنگه در مرودشت استان فارس قرار داره و منطقه‌ای حفاظت شده‌ست کهحدود ۱۵۳۲۴ هکتار مساحت داره. ارتفاع این تنگه بین ۱۷۰۰ تا ۲۷۰۰ متر هست که همین مورد خنکی بسیار دلچسبی رو در گرم‌ترین فصل‌های سال به همراه داره.

بستر سنگی دره، محل مناسبی رو برای رویش درختانی مثل چنار و گردو و گیاهان سایه پسند فراهم آورده. به این موارد آبشارهای کم ارتفاع طبیعی رو هم اضافه کنید تا به زیبایی حیرت‌انگیز این ناحیه اطمینان پیدا کنید. محوطه سازی و ساخت آب نماها، نیمکت، آلاچیق، منقل‌های پخت کباب، سرویس بهداشتی و نصب سطل‌های زباله به رونق گردشگری در این ناحیه کمک فراوانی کرده.

خوشبختانه برای علاقمندان به خواب شبانه در طبیعت هم محل‌های مناسبی مثل تخت‌های روان روی آب برای چادر زدن تعبیه شده‌اند که قطعا تجربه‌ی دلچسبی خواهد بود.

طارم؛ هندوستان ایران

طارم یكی از شهرستان‌های استان زنجانه كه در شمال این استان قرار گرفته. عبور رودخانه عظیم قزل‌‌اوزن و ریزابه‌های متعدد‌‌‌‌ اون از منطقه طارم، باعث آبادانی و رشد كشاورزی و دامداری در این منطقه شده.

جالبه بدونید که كهنسال‌ترین درختان استان زنجان در این شهر قرار دارند؛ همچنین وجود آثار طبیعی و جاذبه‌های تاریخی زیاد، از دیگر استعدادهای جهانگردی این منطقه هستند.

قسمتی از دریاچه سد سفید رود كه در شهر طارم واقع شده، دامنه ارتفاعات، جنگل‌ها، چشمه آب‌معدنی الله‌بلاغی، غار خرمنه‌سر، روستای تشویر، روستای شاه‌نشین و دیگر روستاهای ییلاقی با آب و هوای مناسب، چشم‌انداز باغ‌ها و كشتزارهای برنج كه زنجان رو هندوستان ایران كرده، همگی از جاذبه‌های طارم هستند كه به همراه سكوت و آرامش دلپذیر، مقدمات استراحت كم‌نظیر و دلچسبی رو برای مسافران نوروزی فراهم می‌کنند.

هندوستان ایران

همچنین قلعه شمیران، قلعه سانسیز، بنای امامزاده حیدر، بنای امامزادگان عوف و هاشم(ع)، چهار طاقی‌های طارم، آتشكده تشویر، آتشكده الزین و آتشكده پیرچم از جمله بناهای ارزشمند و دیدنی شهرستان طارم هستند كه در كنار طبیعت زیبا و منحصر به فرد منطقه ارزش‌های توریستی و تفرجگاهی طارم رو نشان می‌ده.

غار كَلماكره؛ ششمین گنجینه بزرگ جهان

غار کلماکره

غار كلماكره در شرق یكی از آخرین كوه‌های شهرستان پل‌دختر در استان لرستان قرار گرفته. پیشانی غار 5‌/‌1 متر جلوتر از پایین دهانه‌‌‌‌ اونه و به همین دلیل این غار از دیدها پنهان مونده.

اما در سال‌هایی نه چندان دور، چوپانی این غار رو پیدا كرد و تونست ششمین گنجینه بزرگ جهان رو از‌‌‌‌ آن ایران كنه؛ جالبه بدونید که بسیاری از اشیای به جای مونده از دوره هخامنشیان (كه در موزه‌های خارج از كشور نگهداری می‌شه) از این غار شگفت‌انگیز بیرون اومده. این غار یکی از جاذبه‌های ناشناخته‌ی ایران برای سفر هست.

روستای ماخونیک؛ سرزمین لی لی پوت‌ها

روستای ماخونیک یکی از ده روستای عجیب ایران که ویژگی‌‌های زیستی و جلوه‌‌های قومی و فرهنگی منحصر به فرد‌‌‌‌ اون، نظر پژوهشگران و همین‌طور گردشگران رو به خود جلب کرده و تحسین و شگفتی اون‌ها رو برانگیخته.

روستای ماخونیک واقع در شرقی ترین خاک این مرز و بوم از توابع شهرستان سربیشه در ۱۴۳ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و در مرز مشترک ایران و افغانستان قرار داره. از ویژگی‌‌های بارز مردم ماخونیک کوتاهی قد اون‌هاست . متوسط قد اهالی این روستا ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متره. این روستا به سرزمین ” لی لی پوت‌ها ” معروفه.

یکی دیگه از ویژگی‌‌های روستای ماخونیک طرز معماری خونه‌هاست؛ خونه‌هایی که بر خلاف خونه‌‌های عادی در زیر زمین ساخته‌‌‌ می‌شن و گاهی سقف اون‌ها هم سطح زمینه. سقف‌‌‌هایی که از خار و خاشاک و یا گل هستند.

نکته جالب این‌که تمام خونه‌‌های روستا به مسجد اصلی روستا که در وسط ده قرار داره، راه دارند. جالبه بدونید در روستای ماخونیک حتی یک مورد جرم و جنایت و یا حتی نزاع هم وجود نداشته و شورای حل اختلاف روستا بیشتر به مشکلات مردم روستاهای مجاور‌‌‌ می‌پردازه!

ماخونیک با دنیای متمدن امروزی غریبه‌ست. اما مناسبات انسانی در‌‌‌‌ اون نمادی از تمدن واقعیه. در حال حاضر گردشگران خارجی و داخلی زیادی به این روستا سفر می‌کنند.

مازیچال؛ گودال بلوط‌ها

در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا و در نزدیکی‌‌های کلاردشت روستایی وجود داره با چشم‌اندازی زیبا و دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، به نام روستای مازیچال که 50 کیلومتر با شهر عباس آباد فاصله داره. کوه‌ها و تپه‌‌های زیبایی که در مازیچال وجود دارند، باعث‌‌‌ شدند که ابرها در زمانی که هوا بارانی‌‌‌ می‌شه، شکل‌‌های مختلفی از خود به نمایش بگذارند.

مازیچال

اسم مازیچال به این دلیل برای این روستا انتخاب شده که درختان بلوط زیادی در این ناحیه وجود داشته. ماری در گویش محلی مردم این ناحیه به معنی درخت بلوط و چال به معنی چاله و یا گودال‌‌‌ هست. برای سفر به مازیچال، باید از چالوس به سمت کلاردشت حرکت کرده، بعد 3 کیلومتر در امتداد بلوار کلاردشت به عباس آباد رانندگی کنید و زمانی که به دوراهی رسیدید به راست بپیچید تا به جاده مازیچال وارد بشید و حدود 10 کیلومتر رانندگی کنید تا به روستای زیبای مازیچال برسید.

شهر بسطام؛ نگین سمنان

بسطام نام شهری در شهرستان شاهرود استان سمنانه. این شهر در ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته. قدمت این شهر به ۸۰۰۰ سال قبل می‌رسه و آثار معروف‌‌‌‌ اون از تپه معروف سنگ چخماق در شمال بسطام، دیرینگی این شهر رو به نمایش می‌گذاره. شهر بسطام آب و هوایی مطبوع در تابستان و سرد در زمستان داره.

بسطام

باغات زردآلو سراسر شهر رو احاطه کردند. عمده درآمد مردم از همین طریقه. این شهر از سمتی به دلیل مجاورت کوه‌های شاهوار و ابر دارای زمستان‌های سرد و طولانیه و از طرف دیگه به دلیل هم‌جواری با کویر دارای آب و هوایی کوهپایه‌ایه و بی شک یکی از خوش آب و هواترین نقاط استان سمنان هست.

دره کول خرسون دزفول؛ دره ارواح!

دزفول همیشه چیزی برای متعجب کردن شما داره. این شهر زیبا در دامنه‌های زاگرس میراث‌دار تاریخی بسیار کهنه هست؛ طوری که پیشینه‌ی‌‌‌‌ اون به ساسانیان و حتی قبل‌تر از‌‌‌‌ اون برمی‌گرده. دره «کول خرسان»، «دره ارواح» یا «اشکفت زرده» دزفول دره ای شگفت‌انگیز در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون، نرسیده به بیشه بزان قرار داره.

در فصل گرم تابستان در این دره‌‌‌ می‌تونید دمای زیر ۲۰ درجه رو تجربه کنید. جوشیدن چشمه‌‌های دیواره‌ای، باعث شده که این دره، به دره‌ای شگفت‌انگیز تبدیل بشه؛ این دره دارای آب دائمی، آبشار، آب‌چکان، بیشه‌زار و انواع روییدنی‌‌های خاص هست. دیواره‌های بلندی که جای‌جای باریکه‌های آب از اون‌ها جاریه و حتی گاهی آبشارهای کوچکی روی اون‌ها شکل‌گرفته.

دره کول خرسون

دیواره‌های آب‌چکان کول خرسان، در هر نقطه جنس و انحنای دگرگونی دارند و بعد از عبور از هر پیچ جلوه‌ی تازه‌ای پیش چشمان شما نمایان می‌شه.

گاهی این دیواره‌ها اون‌قدر به هم نزدیک می‌شن که فقط یک نفر می‌تونه از بین‌شون بگذره. علت معروف شدن این مکان به دره‌‌‌‌ی ارواح، انبوه نیزارها و درختان انگور و انجیر وحشی در دره و پوشیده بودن مسیر ورودی کول خرسان از درختان کنار (سدر) و نخل هست و هرچه جلوتر برید، دیوارها بلندتر‌‌‌ می‌شن و آسمان کمتر پیداست و این ممکنه، حالتی ترسناک به دره بده.

بندر سیراف؛ ماسوله‌ی جنوب!

بندر سیراف یا سیراب، شهری باستانی واقع در بخش مرکزی شهرستان کنگان در استان بوشهر، یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران هست. سیراف یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایرانه که زمانی رونق زیادی داشته. شهر باستانی «سیراف» دارای معماری خاصیه که خیلی شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور هست. سیراف از قدیم پررونق ترین بندر کشور بود که روابط تجاری زیادی با کانتون چین و…در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت.

این بندر بین دریا و کوه قرارگرفته و فقط یک خیابان داره. بندر سیراف به دلیل قرارگیری در نزدیکی شیراز و کنگان گردشگران بسیاری رو به خودش جذب می‌کنه و آثار باستانی زیادی داره.

این بندر به بندر طاهری هم شناخته می‌شه و برای دو قشر اهمیت ویژه‌ای داره؛ اول باستان‌شناسان به دلیل قدمت باستانی‌اش و دوم صنعت‌گران پتروشیمی به دلیل قرارگیری در بین دو منطقه انرژی پارس جنوبی و منطقه انرژی کنگان.

بندر سیراف

دخمه‌های باستانی سیراف بر دامنه کوه‌های شمالی قرار دارند. برخی باستان‌شناسان از اون‌ها به عنوان حوضچه‌هایی برای نگهداری آب باران و برخی دیگر به عنوان قبور سنگی یاد می‌کنند. گفته می‌شه که کاربری اولیه این دخمه‌ها جمع‌آوری آب باران بوده.

برخی از این حوضچه‌ها دارای سرریز هست به‌طوری‌که بعد از پرشدن اون، آب مستقیما درون حوضچه پایین دست، هدایت می‌شه. همچنین چاه‌های سنگی بندر سیراف نزدیک به ۱۰۰ حلقه چاه آب هست که در دره لیر و شیلر واقع شده. عمق برخی از این چاه‌ها به ۱۳۰ متر می‌رسه که در برخی از فصول سال دارای آب هستند.

روستای مصر

روستای مصر در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار داره. این روستا به دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ، دارای آب و هوای گرم و خشکه.

منطقه امیر آباد در فاصله ۲ کیلومتری روستا دارای تپه‌‌های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه‌‌های گز و تاق و نخل‌های زیبا‌‌‌ هست که مناظر بسیار زیبایی رو پدید آورده. روستای فرحزاد در شمال روستای مصر نخلستان‌های زیبا‌‌‌یی داره که توسط شن‌های روان محصور شدند.

نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر قرار دارد که در اثر آب، چشمه‌ای زیبا در اون‌جا به وجود اومده. این نیزار دارای نی‌های بلند‌‌‌یه که ارتفاع بعضی از اون‌ها به ۴ متر‌‌‌ می‌رسه.

روستای مصر

از دیگر نقاط دیدنی این منطقه‌‌‌ می‌تونیم به دریاچه نمک خور و کویر طبقه واقع در ۵۰ کیلومتری جاده خور-طبس، روستای گرمه‌‌‌‌، روستای محمدآباد کوره گز‌‌‌‌، روستای عروسان‌‌‌‌، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان-بیدستان، جاده آف رود ابراهیم زهرا، ریگ کله و کویر مصر اشاره کرد.

از دیدنی‌های اطراف این روستا می‌شه به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل‌های ماسه‌ای اطراف روستا اشاره کرد.

آبشار نوژیان؛ انجل ایران!

با شکوه و دل‌فریب در دل کوهسار بلند سرسپید، «نوژیان» از روزگاران قدیم، همچنان جاریه و گردش‌گران رو به سمت خودش فرا می‌خونه! چشمه‌های پر جوش و خروش، سرشار از فریادهای طبیعت بکر، روح و روان آدمی رو از نو سرزنده و «نوجان» می‌کنند.

باغ‌های پر گُل، لبریز از شکوفه‌های نوشکفته‌‌‌‌ی رنگارنگ، پر از طعم انجیر و صدای قناری‌ها، حال هر انسانی رو خوب می‌کنند. کمی اون طرف‌تر، روستاهای کوهستانی کهن، با در و پنجره‌های چوبی، پشت‌بام‌های گلی، دیوارهای خشتی، تیرهای چوبی، و عطر نان و گرمای تنور، طبیعت بکر رو برای شما معنی می‌کنند.

نوژیان

«نوژیان» به معنای زندگی نو بخش، یا آب حیات که جرعه‌ای از‌‌‌‌ اون انسان رو هم مثل طبیعت از نو زنده می‌کنه. نوژیان بلندترین آبشار استان لرستان با ۹۵ متر ارتفاع در ۵۱ کیلومتری جنوب شهرخرم آباد قرار داره. این آبشار به عنوان مرتفع‌ترین آبشار استان لرستان در تمام فصول سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران هست. اطراف این آبشار دیدنی، پوشیده از گیاهان و درختان انبوهیه که چشم هربیننده‌ای رو خیره می‌کنند.

دشت شیمبار؛ شیرین بهار

دشت شیمبار یا شیرین بهار، مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاریه که در ۷۵ کیلومتری مسجدسلیمان قرار داره و با ده هزار نفر جمعیت پراکنده روستایی و عشایری یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط تفریحی این شهرستانه. اکثر مردم این سرزمین از ایل موری و گمار هستند.

از دیدنی‌های دشت شیمبار، کوه قلندران هست که درگذشته پناهگاهی برای یاغی‌ها و مخالفین حکومت‌های وقت بود. این دشت پر از انگورهای یاقوتیه که مالک خصوصی ندارند. وجود چشمه‌‌های متعدد و آبشارهای زیبا و همچنین وجود رودخانه‌ای معروف به شط شیمبار در کنار جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط، بادام، بوته‌‌های وحشی مثل: قارچ، انواع مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب، زیبائی خاصی به این منطقه دادند.

وجود کوه‌های سر به فلک کشیده و مناسب کوهنوردی و پوشیده از گل‌ها و بوته‌‌های متنوع و انواع حیوانات، زیبایی منطقه رو دوچندان کرده.

یکی دیگه از آثار شیرین بهار، پل نگین یا خدا آفرید‌‌‌ هست. این پل، آب شیرین بهار رو به رودخانه کارون انتقال می‌ده و قدمت‌‌‌‌ اون مربوط به دوران اشکانیانه. از آثار دیگه‌ی این دشت، امامزاده صالح ابراهیم، تپه‌‌های باستانی و نقوش برجسته و شیرهای سنگی اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، در این منطقه قنات‌های قدیمی هم وجود دارند.

چشمه‌‌های باداب سورت؛ شاهکار طبیعت

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت، یک مجموعه زیبا و دیدنی و یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعته. این چشمه‌ها در ۷ کیلومتری غرب روستای بادله و در ارتفاع ۱۸۴۰ متری در ساری قرار گرفتند. چشمه‌های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه هستند.

یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شوره که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست مفیده و چشمه‌ی دیگه که در مجاورت این چشمه قرار داره، دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمی ترشه که به صورت دائمی هست. آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کردند.

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده. جالبه که بدونید فقط در ۶ کشور در جهان پدیده‌ای تا حدی شبیه به این چشمه‌ها وجود داره. این چشمه‌ها بعد از چشمه پاموکاله در کشور ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان به ثبت جهانی هم رسیدند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا