گرفتگی لوله فاضلاب با قیر و روش باز کردن آن

لوله کشی و تاسیسات

گرفتگی لوله فاضلاب به تنهایی یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلاتی است که می‌تواند در طول روز برای ما اتفاق بیافتد، حال تصور کنید که این گرفتگی به واسطه وجود قیر در لوله به وجود آمده باشد. حتی تصور بروز این مشکل هم ذهن ما را به خود مشغول می‌کند اما آیا رفع این نوع گرفتگی لوله فاضلاب امکان‌پذیر است؟ بله. با این که بافت قیر، رفع گرفتگی انواع لوله فاضلاب را به روندی پیچیده تبدیل کرده و باعث سردرگمی بسیاری از افراد که در این شرایط به دنبال یک راهکار مناسب می‌گردند شده، روش‌هایی در جهت رفع این مشکل پیش روی شما قرار دارد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی گرفتگی لوله فاضلاب با قیر پرداخته و به شما در جهت رفع آن کمک می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

آیا قیر از درون لوله فاضلاب پاک می‌شود؟

گرفتگی لوله فاضلاب با قیر معمولا در حین ساخت و یا بازسازی ساختمان پیش آمده و  مانند گرفتگی لوله با سیمان در بیشتر موارد این اشتباه افراد است که به بروز این مشکل منجر می‌شود. زمانی که مراحل عایق کردن سطح کف دستشویی، حمام و … با استفاده از ایزوگام و قیرگونی در حال طی شدن است، ممکن است شخص مسئول به اشتباه باعث سرازیر شدن قیر به درون لوله فاضلاب شود.

در ساعات اولیه بروز این مشکل، قیر حالت روان داشته و در طول لوله جاری می‌شود، به همین دلیل بیشتر آن در نقاط دارای پیچ و خم لوله رسوب کرده و جمع خواهد شد. در این مرحله گرفتگی لوله فاضلاب با قیر به صورت ساده‌تری برطرف خواهد شد اما اگر قیر در این نقاط سفت شود، به علت بافت چسبنده دیگر مواد موجود در لوله فاضلاب را جذب کرده و به مرور باعث مسدود شدن لوله می‌شود. در این صورت کماکان رفع گرفتگی لوله فاضلاب امکان‌پذیر است اما شما باید به این منظور روند پیچیده‌تری را پشت سر بگذارید.

روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب مسدود شده با قیر

همان‌طور که اشاره کردیم اگر در ساعات اولیه وارد شدن قیر به لوله فاضلاب نسبت به رفع گرفتگی اقدام کنید، روند ساده‌تری را پیش رو خواهید داشت اما این نکته بدین معنا نیست که اگر قیر درون لوله سفت شود، امکان از بین بردن گرفتگی وجود ندارد. به صورت کلی شما برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب مسدود شده با قیر می‌توانید از 2 روش استفاده کنید که در ادامه هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه شرح خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی بررسی علل نشتی لوله آب خانه

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با استفاده از بنزین یا نفت

حتی زمانی که قیر موجود در لوله‌کشی فاضلاب هنوز کاملا سفت نشده باشد هم امکان پاک کردن آن با استفاده از آب و دیگر روش‌های مرسوم وجود ندارد. در این جهت شما باید از موادی که قابلیت حل کردن قیر در خود را دارند، استفاده کنید تا قیر موجود در لوله فاضلاب به صورت کامل از آن خارج شود. کارشناسان آچاره به این منظور استفاده از بنزین و یا نفت را به شما پیشنهاد می‌دهند. این دو ماده قیر را در خود حل کرده و گرفتگی لوله فاضلاب را کاملا برطرف می‌کنند اما شما باید قبل از شروع یک موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهید که در بخش‌های بعد به آن اشاره می‌کنیم. همچنین اگر به بنزین و نفت دسترسی ندارید، استفاده از تینر هم یکی از گزینه‌های پیش روی شما محسوب می‌شود.

در این شرایط ابتدا باید مقدار زیادی بنزین و یا نفت را درون لوله فاضلاب بریزید. دراین شرایط استفاده از نفت از لحاظ اقتصادی برای شما به صرفه‌تر خواهد بود. پس از وارد کردن بنزین، نفت و … به درون لوله با استفاده از یک میله منعطف که قطر مناسبی دارد و وارد کردن آن به درون لوله، تلاش کنید که تمامی رسوبات موجود در این ناحیه را به سمت بیرون هدایت کنید. همچنین در این مرحله با استفاده از یک قلاب نیز می‌توانید مواد اضافی موجود در لوله فاضلاب را از آن خارج کنید. پس از پاک شدن سطح داخلی لوله و حل شدن قیر در بنزین و یا نفت، با استفاده از آب همه مواد موجود در لوله را به سمت بیرون هدایت کنید تا سطح داخلی لوله از وجود هر گونه قیر، بنزین و … در آن پاک شود.

مطلب پیشنهادی راهکارهای خانگی برای رفع گرفتگی شعله گاز

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با استفاده از بنزین یا نفت

هشدار:

بنزین و نفت همانند قیر مواد قابل اشتعالی هستند در نتیجه کوچکترین اشتباهی در طول این روند می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه شما و اطرافیانتان کند. شما با استفاده از کمک افراد متخصص در این روند از بروز مشکلات احتمالی تا حد ممکن جلوگیری خواهید کرد.

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با قیر به وسیله فنر برقی

این روش که امروزه مرسوم‌ترین روش باز کردن گرفتگی لوله‌های مختلف محسوب می‌شود، قابلیت رفع گرفتگی لوله‌هایی که با قیر سفت مسدود شده باشند را نیز دارد. البته به دلیل استفاده از تجهیزات مخصوص، این روند معمولا توسط افراد عادی انجام نگرفته و صرفا متخصصین در این راستا می‌توانند به شما کمک کنند. در این روند ابتدا باید عواملی همچون میزان قیر، بافت قیر، شکل لوله فاضلاب و … مورد بررسی قرار بگیرند تا متخصص قادر به انتخاب اندازه فنر و دیگر تجهیزات خود در راستای رفع گرفتگی باشد.

پس از فراهم شدن مقدمات، متخصص یک فنر که برای استفاده در این شرایط طراحی شده است را وارد دریچه ورودی لوله فاضلاب کرده و با کمک یک ابزار الکتریکی فنر را با حالت دورانی کاملا وارد لوله می‌کند. نفوذ فنر در لوله تا رسیدن به انسداد مدنظر ادامه پیدا کرده و متوقف نمی‌شود. پس از این که فنر به قیر سفت شده برسد، گرفتگی لوله برطرف شده و مسیر لوله فاضلاب کاملا باز خواهد شد.

جلوگیری از ایجاد نشتی در لوله فاضلاب

گرفتگی لوله فاضلاب مشکل بزرگی محسوب می‌شود اما ممکن است در مسیر رفع آن توسط افراد غیرکارشناس آسیب بیشتری به لوله وارد شود. نباید فراموش کنید که گرفتگی لوله فاضلاب با استفاده از روش‌های مختلفی که اکثر آن‌ها هزینه مناسبی دارند، قابلیت رفع شدن دارد ولی رفع نشتی لوله فاضلاب روند بسیار سخت‌تری داشته و شما در طول آن متحمل هزینه بسیار زیادی خواهید شد. زیرا در این شرایط لوله‌ها باید از سطح زیرین خارج شده تا پس از شناسایی نشتی، اقدامات لازم در نظر گرفته شود. اما چه عواملی باعث ایجاد نشتی در لوله فاضلاب می‌شوند؟

زمانی که قیر مسیر این لوله را مسدود کرده باشد، افراد با استفاده از روش‌های مختلفی نسبت به رفع این انسداد اقدام می‌کنند که برخی از آن‌ها ممکن است در نهایت به ایجاد نشتی در لوله فاضلاب بیانجامند. به عنوان مثال اگر در جهت رفع گرفتگی لوله از حلال‌هایی که نسبت به قیر واکنش شیمیایی نشان می‌دهند استفاده کنید، امکان صدمه دیدن بدنه لوله و اتصالات آن وجود داشته و ایجاد نشتی در این ناحیه دور از انتظار نیست. اما این همه ماجرا نیست.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

برخی از لوله‌های فاضلاب با استفاده از چسب به یکدیگر متصل و آب‌بندی شده‌اند و در واقع این چسب است که لوله‌ها را در موقعیت خود به صورت ثابت نگه داشته است. در این شرایط ممکن است بنزین یا نفتی که به منظور پاک کردن قیر درون لوله ریخته می‌شود، باعث حل شدن و از بین رفتن این چسب نیز بشود. در این حالت استحکام اتصالات به شدت تضعیف شده و به مرور زمان از بین می‌روند که نتیجه آن ایجاد نشتی و یا نشتی‌های متعدد در مسیر لوله فاضلاب است. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل شما باید قبل از به‌کارگیری بنزین، نفت و …، از مناسب بودن نوع لوله و طریقه لوله‌کشی برای این روند اطمینان حاصل کنید.

مطلب پیشنهادی فنر سیم کشی ساختمان

به طور کلی استفاده از فنر برقی در این راستا گزینه ایمن‌تری محسوب شده و شما با سپردن روند باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب به افراد دارای صلاحیت می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی تا حد امکان جلوگیری کنید.

در این مقاله تلاش کردیم که با بررسی گرفتگی لوله فاضلاب با قیر، اطلاعات لازم به منظور رفع آن را در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید، روند باز کردن این نوع گرفتگی یک روند تخصصی محسوب شده و اجرای آن توسط افراد بی‌تجربه، سلامت افراد دخیل را در معرض خطر قرار می‌دهد. شما می‌توانید در راستای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، این روند را با اطمینان خاطر به کارشناسان کاربلد آچاره بسپارید. همچنین با طرح سوالات خود در بخش نظرات نیز می‌توانید پاسخ خود را در زمانی کوتاه از این متخصصین دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

4/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام. خسته نباشید.
    کف شور آشپزخانه توسط قیر مسدود شده و به نظر میاد دلیل چکه آب به طبقه پایین همین انسداد با قیر باشد. هرچند که ما از کف شور آشپزخانه استفاده نمیکنیم و آب نمیریزیم ولی به نظر میاد این قیر مسیر آب سینک ظرفشویی و تراس را به صورت جزئی مسدود کرده و باعث تجمع آب در قسمت زانو و اتصالات میشه و آب قطره قطره به طبقه پائین چکه میکنه.
    به نظر شما با نفت این مشکل حل میشه؟(البته باید بگم که مسیر آب سینک و آب تراس باز هست یا شاید جزئی باز هست که آب در سینک ظرفشویی و تراس تجمع پیدا نمیکنه. ولی کف شور آشپزخانه آب میریزیم آب پایین نمیره و داخل کف شور قیر هست). یک نفر آوردم فنر بزنه داخل کفشور آشپزخانه گفت این قیر سفته و نمیشه فنر بزنی. فنر نمیره داخل کفشور. ولی فنر داخل کفشور تراس زد و گفت این مسیر تراس باز هست. مسیر سینک هم باز هست و ما آب کف آشپزخانه نمیریزیم و فقط تی میکشیم حالا به نظر شما این آب که از سقف حال طبقه پائین چکه میکنه منشاء ش کجاست. یا دلیلش چیه. گرفتگی مسیر با قیر دلیش هست یا دلیل دیگری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا