تبدیل گرمایش از کف به رادیاتور

سرمایش و گرمایشگرمایشگرمایش از کف

صنعت تاسیسات ساختمان روزبه‌روز در حال رشد است و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی گوناگونی را در طرح‌های جدید روانه بازار می‌کند. در فصول سرد تامین دمای مطلوب حائز اهمیت است و سیستم گرمایش از کف یکی از پر کاربردترین سیستم‌هاست که گرمای محیط را به‌خوبی تامین می‌کند. ترکیب این سیستم با شوفاژ بازدهی بالایی به همراه خواهد داشت.

در گذشته امکان استفاده همزمان از این دو وسیله گرمازا وجود نداشت. چرا که رادیاتور دمای آب را تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کرد ولی سیستم کف به آب با دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد احتیاج داشت. اگر از آب داغ استفاده می‌کردیم، علاوه بر مصرف سوخت بیشتر، کف ساختمان خیلی داغ می‌شد و سرامیک کف ترک می‌خورد. اگر هم از دمای پایین استفاده می‌کردیم، پره‌های رادیاتور گرم نمی‌شد و در نتیجه دمای ساختمان پایین می‌آمد.

امروزه با پیشرفت صنعت تاسیسات این امکان فراهم گشته و به‌راحتی می‌توانید این دو منبع گرمایشی را در کنار هم استفاده نمایید. در ادامه مزایا و معایب تبدیل گرمایش از کف به رادیاتور را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید بدانید که ترکیب این دو سیستم واقعاً امکان‌پذیر است یا خیر، تا انتهای مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید.

استفاده همزمان سیستم گرمایش از کف و رادیاتور

برخی افراد بسته به نیازهایشان سیستم گرمایش از کف و رادیاتور را با هم ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال سیستم گرمایش از کف را در حمام و سرویس بهداشتی قرار می‌دهند و در بقیه نقاط ساختمان از شوفاژ بهره می‌برند. در ساختمان‌های چندطبقه و دوبلکس، اشخاص ترجیح می‌دهند که در طبقه همکف که ساعات بیشتری در آنجا حضور دارند؛ از سیستم گرمایش از کف و در اتاق‌ خواب‌ها از سیستم  رادیاتوری استفاده کنند. طراحی این 2 وسیله گرمازا در کنار هم گرمای خانه‌های دوبلکس را به‌خوبی تامین می‌کند.

انواع سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف از طریق حرکت آب گرم در مسیر لوله‌کشی‌شده، موجب گرم شدن کف ساختمان و بالا رفتن دمای محیط می‌گردد. این وسیله نسبت به سیستم‌های گرمایشی از جمله بخاری، شومینه و رادیاتور از مزایای زیادی برخوردار است. چرا که با تولید حرارت در کف ساختمان، گرمای مطلوبی را به کف پا و سطح زمین می‌رساند‌. این سیستم در 2 مدل برقی و آبی طراحی شده است و شما باید یکی از این دو مدل را با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود، متراژ ساختمان و بودجه در نظر گرفته شده، برای این کار انتخاب نمایید.

1. سیستم آبی یا هیدرونیک

مدل گرمایش از کف آبی مناسب فضاهای باز و با متراژ بالاست. این سیستم وابسته به پکیج است و باید قبل از اجرا تمهیدات لازم اندیشیده شود. در این مدل لوله‌های حمل‌کننده آب در کف ساختمان قرار داده می‌شوند و آب گرم‌شده توسط پمپ از پکیج به سمت لوله‌ها روانه شده و حرارت آب به کف ساختمان منتقل می‌شود. گرمایش آبی به دلیل استفاده از لوله‌های چندلایه و مصرف زیاد انرژی، هزینه بیشتری نسبت به مدل برقی برای شما به همراه دارد، اما گرمای مطلوب‌تری برای شما به ارمغان می‌آورد.

2. سیستم برقی

در این مدل از کابل‌های حرارتی که به سنسور حرارتی وصل هستند، جهت گرم کردن کف ساختمان بهره می‌برند. المنت‌های برقی به کار رفته در این مدل، کل فضای ساختمان و قسمت‌های زیرین را به‌خوبی گرم می‌کنند. شما برای اجرای نمونه گرمایش از کف برقی به هیچ مشکلی در زمینه نصب پکیج و اتصال به سیستم رادیاتوری برنخواهید خورد. چرا که در این سیستم نیاز به پکیج ندارید. در واقع پکیج را فقط برای تامین گرمای شوفاژ در دیگر قسمت‌های ساختمان لازم دارید. این مدل در مقایسه با گرمایش از کف آبی انرژی بیشتری مصرف می‌کند و بازدهی حرارتی پایین‌تری دارد. پس بیشتر مناسب محیط‌‌های کوچک است.

تبدیل گرمایش از کف به رادیاتور

مزایای سیستم گرمایش از کف

چرا باید سیستم گرمایش از کف را به سیستم رادیاتوری اضافه کرد؟ به دلیل قابلیت‌های متعددی که این منبع گرمازا دارد، تبدیل گرمایش از کف به رادیاتور توصیه می‌گردد. زیرا در بلندمدت به‌طور باورنکردنی شاهد کاهش هزینه‌ها خواهید بود. مزیت‌های دیگر این سیستم عبارتند از:

  • بازدهی حرارتی بالا
  • ایمنی بالا برای کودکان
  • پخش یکنواخت حرارت در کل ساختمان
  • سازگار با انواع کفپوش
  • عدم تغییر رنگ و سیاه شدن دیوارها مانند بخاری و‌شومینه
  • کارکرد آرام و بدون صدا
  • عدم انتشار گازهای آلوده مانند بخاری و شومینه
  • عدم خرابی به دلیل استفاده از لوله‌های پنج لایه پلیمری
  • هزینه مقرون‌به‌صرفه
  • استفاده بهینه از انرژی
  • اجرای هر نوع دکوراسیون به دلیل داشتن فضای بیشتر
  • عدم خشکی هوای داخل محیط
  • عدم پوسیدگی و ترکیدگی لوله‌ها
  • گرمایش بالا
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 نحوه اتصال سیستم گرمایش از کف به رادیاتور

اختلاف دمای سیستم گرمایش از کف و رادیاتور

دمای موردنیاز این دو منبع با یکدیگر متفاوت است. دمای سیستم گرمایش از کف تا ۵۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد ولی رادیاتور بیش از ۵۵ درجه گرم می‌شود و گاهی تا ۷۰ درجه نیز حرارت بالا می‌رود. اختلاف دمای رفت و برگشت سیستم گرمایش از کف ۱۱ درجه سانتی‌گراد است؛ چرا که حرارت اولیه در این نوع بسیار کم می‌باشد. در شوفاژ این حرارت به ۲۵ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:هواگیری سیستم گرمایش از کف

 نحوه اتصال سیستم گرمایش از کف به رادیاتور

امروزه ترکیب این دو سیستم بسیار رایج شده و در خانه‌های یک یا چندطبقه کاربرد فراوانی دارد. شیوه تبدیل کردن گرمایش از کف به رادیاتور به مدل انتخابی شما بستگی دارد. مدل آبی برای تولید حرارت به پکیج وابسته است، اما در نوع برقی هیچ محدودیتی در استفاده از پکیج و رادیاتور وجود ندارد. حتی در اتاقی که مدل برقی اجرا شده باشد، می‌توان از شوفاژ استفاده نمود.

اتصال گرمایش از کف به رادیاتور به پکیج توسط کلکتور گرمایش از کف و شیر برقی نصب‌شده روی کلکتور صورت می‌گیرد. مزیت کلکتور این است که می‌توانید به‌طور جداگانه مسیر لوله‌های گرمایش از کف و رادیاتور را کنترل و بررسی کنید. احتمالاً این سوال در ذهنتان شکل گرفته که در صورت اتصال همزمان این دو منبع گرمازا مشکلی پیش نمی‌آید؟ گرمایش از کف نیاز به دمای بالایی ندارد، اما شوفاژ دمای زیادی را تجربه می‌کند. جهت کنترل دمای دو سیستم از شیر برقی نصب‌شده روی کلکتور و شیر بای پس کمک گرفته می‌شود.

نحوه عملکرد سیستم گرمایش از کف در زمان اتصال همزمان به پکیج

زمانی که دو سیستم گرمایش از کف و رادیاتور به صورت همزمان به پکیج متصل شده‌اند، به محض به جریان افتادن آب گرم در درون پکیج، ترموستات وارد عمل می‌شود و دمای آب را بررسی می‌کند. پس از یک دور چرخش، آب هنوز گرمای زیادی دارد؛ بنابراین برای بار دوم در لوپ خود به گردش در می‌آید.

پس از آنکه ترموستات کاهش دمای آب گرم را حس کرد، شیر مخلوط‌کننده این آب گرم را با آب سرد برگشتی ترکیب کرده و دمای آب را تا حد استاندارد افزایش می‌دهد. اکنون دمای موردنیاز منبع گرمایش از کف کنترل شده و رادیاتورها هم بر طبق دمای تنظیم‌شده خود و به کمک آب گرم واردشده از پکیج در حال کار کردن هستند. این آب گرم توسط پمپ به سمت رادیاتورها پمپاژ می‌گردد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

کارکرد شیر بای پس

به 2 دلیل استفاده از شیر بای پس ضروری است. اول این که از بالا رفتن فشار بیش از حد در سیستم جلوگیری می‌کند، دوم سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود. عملکرد شیر بای پس به گونه‌ای است که پس از بسته شدن شیر برقی روی کلکتور رفت، باز شده و موجب ایجاد تعادل در فشار می‌شود. زمانی که دمای اتاق کاهش یافته، شیر بای پس به‌طور اتوماتیک بسته می‌شود و شیرهای مسیر رفت باز می‌گردند.

نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید، این است که شیر برقی و شیر بای پس را باید روی مسیر رفت کلکتور نصب کنید. سپس با بهره‌گیری از ترموستات موجود بر روی کلکتور یا ترموستات‌هایی که در اتاق نصب شده‌اند، میزان دما و فشار سیستم گرمایش از کف را به‌طور مجزا از دمای رادیاتور کنترل نمایید.

مطلب پیشنهادی: مقایسه هزینه گرمایش از کف و شوفاژ رادیاتور

قیمت تبدیل گرمایش از کف

حالا که با ساز و‌ کار این سیستم‌ها آشنا شدید، احتمالاً تمایل دارید که از هزینه تبدیل گرمایش از کف به رادیاتور نیز مطلع شوید. مجری تاسیسات با استناد بر نقشه طراحی‌شده، طول لوله موردنیاز را مشخص می‌کند. هزینه اجرای این منبع گرمایشی بر مبنای متراژ لوله‌کشی محاسبه می‌گردد. هرچه طول لوله‌کشی بیشتر باشد، شما باید دستمزد بیشتری بپردازید. همچنین مراحلی که در طول اجرای این سیستم انجام می‌گیرد، به هزینه‌ها اضافه می‌شود. این مراحل عبارتند از:

  • عایق‌کاری کف
  • قرار دادن لوله‌ها
  • نصب کلکتور
  • اتصال مدار به کلکتور و پکیج

تبدیل گرمایش از کف به رادیاتور

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره به‌طور کاملدر مورد امکان‌پذیر بودن تبدیل گرمایش از کف به رادیاتور توضیح دادیم. توجه داشته باشید که باید از قبل تمهیدات لازم برای اجرای این 2 سیستم در نظر گرفته شود. روندهایی نظیر نصب کلکتور گرمایش از کف، نصب شیر برقی، شیر بای پس و ترموستات جهت کنترل دما و فشار آب موردنیاز در سیستم گرمایش از کف. چرا که سیستم گرمایش از کف نیاز به دمای پایین‌تری نسبت به رادیاتور دارد. جهت کارآمد بودن منبع گرمایشی، نحوه اتصال این دو سیستم به پکیج و طراحی ساختار آن‌ها قطعاً باید توسط مجری متخصص و با تجربه در این زمینه انجام شود. از این که تا انتها با ما همراه بدید، سپاس‌گزاریم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا