13 کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل

نظافت و شستشو

جوش شیرین (بیکربنات سدیم) به دلیل واکنشی که با اسید دارد یک تمیزکننده فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ به همین دلیل از اصلی‌ترین مواد در ترکیب شوینده‌های خانگی است. استفاده از جوش شیرین به بهتر و بیشتر تمیز شدن محیط و وسایل کمک شایانی می‌کند. اگر می‌خواهید وسایل و سطوح خانه‌تان برق بزنند، با این مقاله از آچاره همراه باشید تا شما را با 13 کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل آشنا کنیم.

جوش شیرین در نظافت منزل چه کاربردی دارد؟

1. کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل و تمیز کردن کاشی‌ها

یک کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل استفاده از آن جهت نظافت کاشی‌ها است. برای درست کردن شوینده، جوش شیرین را با هیدروژن پروکسید ترکیب کنید تا مخلوطی خمیر مانند به دست بیاید. سپس با استفاده از یک مسواک این ترکیب را روی جرم کاشی‌ها بمالید.

همچنین می‌توانید از ترکیب جوش شیرین به همراه آب لیمو و آب یک شوینده دست‌ساز درست کنید. با استفاده از این روش جرم‌ها خیلی سریع از بین رفته و سطوح به سرعت سفید می‌شوند. ترکیب جوش شیرین با آب به تنهایی برای شستشوی سینک با جنس فولاد ضد زنگ و شیرآلات فلزی مناسب است.

نظافت خانه با شرکت نظافت منزل آچاره

تمیز کردن کاشی‌ها

توجه: استفاده از این ترکیب برای کاشی‌های سنگ مرمر مناسب نیست؛ چرا که باعث خش افتادن روی سنگ می‌شود.

2. کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل برای باز کردن لوله‌ها

جوش شیرین یک لوله‌بازکن قوی است. نصف فنجان جوش شیرین به همراه نصف پیمانه سرکه در باز کردن مجرای لوله معجزه می‌کند. جوش شیرین را داخل راه آب ریخته و پشت سر آن سرکه بریزید. با یک دستمال نم‌دار روی راه آب را پوشانده و منتظر عملکرد این ترکیب جادویی بمانید.

15 دقیقه منتظر بمانید و سپس درون راه آب، آب داغ بریزید (تنها در صورتی که لوله‌های منزل از جنس فلز هستند آب جوشیده داخل لوله بریزید). ترکیب جوش شیرین و آب گرم نیز به تنهایی می‌تواند به باز کردن لوله کمک کند.

باز کردن لوله‌ها

3. از بین بردن لکه لباس

یک کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل از بین بردن لکه لباس است. اگر از یک فنجان جوش شیرین در فرآیند شستشوی لباس استفاده کنید، لباس‌هایی تمیزتر خواهید داشت. ترکیب جوش شیرین با مایع شوینده به بالانس شدن سطح PH کمک کرده و باعث تمیزتر شدن لباس‌ها می‌شود.

جوش شیرین به از بین بردن لکه‌ها و بوی بد لباس‌ها نیز کمک می‌کند. برای از بین بردن لکه‌های لباس خمیری ترکیبی از جوش شیرین و آب درست کرده، آن را روی لکه بمالید و بگذارید یک ساعت روی آن بماند.

4. کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل برای کاهش قارچ و کپک

معمولا در محیط‌های مرطوبی مثل اطراف سینک ظرفشویی و کاشی‌های حمام و دستشویی قارچ و کپک ایجاد می‌شوند. یک اسفنج مرطوب را در جوش شیرین زده و آن را روی این نواحی بمالید. سپس سطح مورد نظر را آبکشی کنید و از درخشش آن لذت ببرید!

کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل و کاهش قارچ و کپک

5. از بین بردن بوی بد ظروف پلاستیکی

استفاده جوش شیرین در نظافت منزل اثر فوق‌العاده‌ای در از بین بردن لکه و کثیفی‌ها دارد. می‌توانید به کمک جوش شیرین رنگ و بوی باقی مانده از غذای روز قبل را در ظروف پلاستیکی‌تان از بین ببرید.

کمی جوش شیرین در داخل ظرف پلاستیکی پاشیده و با یک اسفنج آن را به نقاط مختلف ظرف بمالید. اگه ظرف چرب است و لکه‌های سرسختی دارد، بگذارید در ترکیب 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک چهارم پیمانه آب گرم (از آب جوش استفاده نکنید) خیس بخورد.

از بین بردن بوی بد ظروف پلاستیکی

6. تمیز کردن اساسی قابلمه و ماهیتابه‌ها

 گاهی اوقات چربی و بوی ظروف تنها با استفاده از مایع ظرفشویی از بین نمی‌رود. ترکیب مایع ظرفشویی با کمی جوش شیرین می‌تواند این مشکل را برطرف کند. همچنین می‌توانید اجازه دهید ظرف در ترکیب جوش شیرین و آب گرم کمی خیس بخورد. سوختگی کف ظروف هم از آن دسته مواردی است که به راحتی پاک نمی‌شود.

در این حالت تا جایی که می‌توانید سوختگی را جدا کرده و سپس ظرف را با آب پر کنید. کمی جوش شیرین درون آب داخل ظرف بپاشید و بگذارید آب جوش بیاید. پس از جوشیدن آب، زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند سپس آن را بشویید.

نظافت خانه با شرکت نظافت منزل آچاره

کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل و تمیز کردن قابلمه

7. برق انداختن ظروف نقره

اگر ظروف نقره‌تان کدر شده، می‌توانید به وسیله جوش شیرین براقی روزهای اول را به آن‌ها برگردانید! یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب جوش مخلوط کرده و ظروف نقره را به مدت یک دقیقه در این ترکیب قرار دهید. سپس ظروف را خارج کرده و با دستمال خشک کنید.

برق انداختن ظروف نقره

8. کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل برای تمیز کردن فر

جوش شیرین می‌تواند لکه‌ها و چربی‌های سرسخت و بوی باقی مانده از پخت و پز داخل فر را از بین ببرد. یک لایه جوش شیرین روی کف فر پاشیده و منتظر حل شدن مواد غذایی باقی مانده باشید. همچنین می‌توانید ترکیب جوش شیرین و آب را داخل فر اسپری کرده و سپس با یک دستمال لکه‌ها را پاک کنید.

کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل و تمیز کردن فر

9. از بین بردن باقی مانده مواد غذایی در مایکروویو

در صورتی که لکه و باقی‌مانده مواد غذایی روی دیواره‌های مایکروویو چسبیده باشد، بهترین راه برای رفع آن استفاده از جوش شیرین است. در یک ظرف مناسب مایکروویو یک فنجان آب را با چند قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید. ظرف را به مدت 3 دقیقه در مایکروویو با حرارت بالا گذاشته و پس از اتمام این زمان مواد غذایی باقی‌مانده و نرم شده را به کمک یک اسفنج یا دستمال پاک کنید.

از بین بردن باقی مانده مواد غذایی در مایکروویو

10. از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی‌تان بوی بدی گرفته، وقت آن رسیده که سراغ این کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل بروید و از آن برای در نظافت منزل استفاده کنید. کافی است یک فنجان جوش شیرین را روی کف ماشین ظرفشویی ریخته و چرخه آبکشی آن را روشن کنید.

از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

11. از بین بردن بوی یخچال

یک کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل این است که با قرار دادن یک ظرف جوش شیرین (بدون درب) داخل یخچال تمام بوی بد آن از بین می‌رود! بعد از یک ساعت ماندن جوش شیرین در یخچال میزان قابل توجهی از بوی آن را کم می‌شود. اگر نتیجه ماندگارتری می‌خواهید کمی جوش شیرین را داخل کشوهای یخچال بپاشید.

برای از بین بردن لکه‌های داخل یخچال، ترکیب خمیری جوش شیرین و آب یک راه‌حل بسیار موثر است. خمیر درست شده را به وسیله دستمال پارچه‌ای روی لکه‌ها بمالید.

نظافت خانه با شرکت نظافت منزل آچاره

کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل در از بین بردن بوی یخچال

12. از بین بردن کپک مبل و تشک

احتمالا متوجه شده‌اید که مبل و تشک‌ها بعد از مدت زمان طولانی بو می‌گیرند. برای حل این مشکل کمی جوش شیرین روی مبل و تشک پاشیده و بعد از 15 دقیقه آن‌ها را جارو بزنید. اگر بچه کوچک‌تان تشک را کثیف کرده باشد هم می‌توانید با کمک جوش شیرین آن را کاملا تمیز کنید.

جوش شیرین را روی قسمت خیس تشک پاشیده و اجازه بدهید برای دو ساعت بماند. سپس این قسمت را جارو زده و روی آن ترکیب مساوی از آب و سرکه اسپری کنید.

از بین بردن کپک مبل و تشک

13. از بین بردن بوی بد جای خواب حیوان خانگی

جای خواب و استراحت حیوان خانگی شما می‌تواند خیلی سریع بو بگیرد. کمی جوش شیرین روی ناحیه مورد نظر و زمین اطراف آن پاشیده و پس از 15 دقیقه این نواحی را جارو بزنید تا بوی بد از بین برود. برای آموزش تمیز کردن موی حیوانات خانگی این مقاله را مطالعه کنید.

از بین بردن بوی بد جای خواب حیوان خانگی

اگر شما هم تجربه‌ای از مصرف جوش شیرین در نظافت منزل دارید در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چگونه از جوش شیرین برای باز کردن لوله استفاده کنیم؟

نصف فنجان جوش شیرین و نصف پیمانه سرکه تهیه کنید. جوش شیرین را داخل لوله ریخته و پشت سر آن سرکه بریزید. با یک دستمال نم‌دار روی راه آب را بپوشانید و 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس درون راه آب، آب داغ بریزید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا