سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

نکات طلایی برای سرویس کولر آبی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

تصور کنید یک روز گرم را با تحمل گرما و ترافیک و شلوغی‌های روزمره، به سختی پشت سر گذاشتید و بیشتر از هر چیز به این فکر می‌کنید که زودتر برسید خونه و زیر باد خنک کولر دراز بکشید و تمام خستگی روز از بدنتان در کنید.

حتی فکر کردن به آن می توانید شما را آرام‌تر و کلافه‌گی‌تان را کمتر کنید؛ اما متأسفانه وقتی به خونه می‌رسید، می‌بینید کولر آنطوری که باید خنک نمی‌کند یا دچار مشکل شده؛ در این شرایط حتما خستگی در بدنتان باقی می‌ماند و حال خوشی نخواهید داشت. این موقعیت، اهمیت سرویس کولر آبی را برای شما روشن‌تر می‌کند.

اهمیت سرویس کولر آبی

اگر کولر آبی شما مشکل فنی نداشته باشد و فقط نیاز به سرویس کردن داشت، می‌توانید از این مقاله استفاده کنید و خودتون این کار را انجام بدید یا زمانی که کارشناسان این کار، سرویس کولر آبی و تعمیر شما را به عهده می‌گیرند، اگر مورد مهمی از مراحل سرویس کولر آبی جا افتاد، با داشتن اطلاعات لازم بهشان گوشزد کنید.

با توجه به این‌که شهرنشینی آلودگی‌‌های زیادی دارد، بهتر است بدانید که سرویس کولر آبی در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران، نه تنها عمر کولر را بیشتر‌‌‌ می‌کنه، بلکه باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و برق هم می‌شه و شما بعد از سرویس کولر آبی متوجه کاهش چشمگیر میزان قبض برق و آب خود خواهید بود.

موتور کولر آبی

مراحل سرویس کولر آبی

برای سرویس کولر آبی بهتره بدانید که کولر آبی دارای دو بخش گردش آب و گردش هوا‌‌‌ هست که توسط دو موتور جداگانه انجام‌‌‌ می‌شوند. پمپ آب، عمل سیستم گردش آب  و موتور اصلی، عمل سیستم گردش هوا را انجام‌‌‌ می‌دهند. قطعات و تجهیزات کولر آبی شامل سه دسته الکتریکی و مکانیکی و ثابت‌‌‌ هستند:
سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

  • قسمت الکتریکی: کلیدهای قطع و وصل، پمپ آب و موتور کولر‌‌.
  • قسمت مکانیکی: توربین هوا، شناور و تسمه کولر آبی‌‌‌.
  • قسمت ثابت: بدنه، دریچه‌ها و شیر تخلیه و اتصالات شبکه آبرسانی‌‌‌.

سرویس کولر ابی

اول از هر چیز کولر را خاموش کنید

قبل از هرکاری مطمئن شوید که برق کولر قطع باشد؛ بعد دریچه‌‌های خروجی باد کولر را در سالن‌ها و اتاق‌ها باز کنید تا در صورت روشن کردن کولر به موتور فشار وارد نشود. حالا بریم سراغ مراحل اصلی سرویس کولر آبی ؛

پوشال کولر آبی

عوض کردن پوشال؛ اولین قدم برای سرویس کولر آبی

حتما می‌دانید که پوشال قیمت زیادی ندارد و در عین حال ساده‌ترین راهست تا حال کولر حسابی جا بیاد! پوشال‌‌های کولر آبی محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها‌‌‌ هستند.

این موجودات که در طول فصل زمستان بین بافت‌‌های پوشال جا خوش کردند، زمانی که آب روی پوشال‌ها جاری‌‌‌ می‌شود، بوی ناخوشایندی را متصاعد می‌کنند، پس بهتره که هر سال عوض شود؛ چرا که اگر پوشال‌های خراب، تعویض نشن، علاوه بر آن بوی بد، خطر ایجاد بیماری‌های تنفسی را هم با خودشان به همراه دارند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

نکته‌ی دیگه این که، موقع خرید پوشال کولر آبی حتما به سایز و ظرفیت کولر دقت کنید؛ چرا که حجم زیاد یا کم پوشال‌ها می‌تواند در سیستم گردش هوای کولر آبی اخلال ایجاد کند. یادتون نره موقع عوض کردن پوشال کولر آبی، اول پوشال را خیس کنید و در محل مناسب خود بگذارید و بعد شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار بدهید.

عوض کردن پوشال؛ اولین قدم برای سرویس کولر آبی

رسیدگی به موتور؛ مهمترین قدم برای سرویس کولر آبی

هر کولر آبی دارای دو قسمت پمپ آب و دینام‌‌‌ هست که پمپ آب کولر، فرآیند گردش آب و دینام کولر، فرآیند گردش هوا را انجام‌‌‌ می‌دهند. این دو بخش هرچقدر سالم تر باشند، کولر عملکرد بهتری خواهد داشت و در مصرف انرژی صرفه جویی بیشتری خواهید داشت.

برای شروع گرد و غبار را از آن‌ها پاک کنید  و بعد روغن کاری را انجام هید.  موتور کولر، دو قطعه یاتاقان دارد که باید حتما روغن‌کاری شوند. قبل از روشن‌کردن کولر هم باید اول پروانه را با دست، چند دور بچرخونید تا روان‌تر شوند. بهتر است بدانید معمولا گفته می‌شود که یک دینام، نباید بیشتر از ۷ ساعت بی‌وقفه کار کند. در غیر این صورت موتور به همراه پمپ آب، در خطر سوختن بر اثر کارکرد زیاد قرار می‌گیرند.

رسیدگی موتور در سرویس کولر آبی

روغن‌کاری یاتاقان‌ها و سایر چرخنده‌ها!

معمولا هر شش ماه یک‌بار روغن یاتاقان‌ها کاملا از بین‌ می‌روند و باعث خشک شدن یاتاقان‌ و فشار به موتور کولر‌ آبی می‌شود که در سرویس کولرآبی باید مد نظر گرفته شود؛ از بین رفتن روغن یاتاقان‌ها علاوه بر کم کردن عمر موتور، صدای بالایی دارد و مصرف برق را بالا‌ می‌برد.

شستشوی بدنه کولر و پروانه

تجمع گرد و غبار در داخل محفظه‌‌ی کولر،‌‌ ان را وارد سیستم گردش آب و بالطبع پوشال‌ها و هوای دریافتی‌ می‌کند که همین گرد و خاک آلرژی‌زا‌ است. شستشو و تمیز کردن پروانه در سرویس کولر آبی به دلیل تاثیر در بالانس چرخش تسمه و ریزش گرد و غبار به داخل درز‌‌های تسمه مهم‌ هم بسیار مهم است.

شستشوی بدنه کولر و پروانه

چک کردن موتور و دینام

بهترین حالت این است که در ابتدای فصل سرما، موتور یا پمپ تعویض یا تعمیر شود و سرویس کولر در این زمان انجام شود؛ چرا که اگر بخواید این کار رو به روز‌‌های تابستان موکول کنید، گرما باعث اذیت شما و خونواده‌تان می‌شود.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

بررسی برزنت کولر آبی

از آن‌جایی که برزنت در برابر نور و گرمای خورشید و همین طور باران اسیدی قرار می‌گیرد، احتمال زیادی برای پارگی برزنت کولر آبی وجود دارد و پارگی برزنت، باعث هدر رفتن هوای خنک خروجی‌ می‌شود؛ با یک بررسی ساده‌ می‌شود جلوی این هدررفت باد کولر و انرژی را گرفت.

بررسی برزنت کولر آبی

بازدید شلنگ آب‌رسانی کولر

شلنگ آب‌رسانی به دلیل نور و گرمای شدید، در معرض پوسیدگی قرار دارد که هم موجب اتلاف آب و هم گرم شدن باد خروجی کولر می‌شود؛ بنابراین این مورد هم باید در سرویس کولر  آبی مد نظر قرار گرفته شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

بازدید شلنگ آب‌رسانی کولر

 

بررسی تسمه کولر آبی و رگلاژ اون

تسمه کولر آبی حتما نیاز به رگلاژ دارد؛ نه باید زیاد سفت و نه شل باشد؛ مثلا اگر تسمه سفت شود، موجب فشار به موتور و کوتاهی عمر‌‌ش  همین‌طور افزایش مصرف برق می‌شود.

 تعمیر به موقع کولر آبی

در ابتدای فصل گرما، حتی با وجود اطمینان از سالم بودن کولر،‌ باید حتما سرویس کولر آبی به طور کامل انجام شود. اگر بعد از سرویس کولر موارد زیر را مشاهده کردید، کولر شما نیاز به تعمیر دارد و هرچه سریع‌تر باید برای تعمیر اقدام کنید.

  • چکه کردن یا سرریز شدن آب از کولر
  • باد کم و بی‌کیفیت و گرم کولر
  • بوی نامطبوع باد کولر
  • صدای بلند و آزاردهنده‌‌ی موتور کولر
  • مشکلات کلید کولر

سایبان کولر فراموش نشود!

از ان‌جایی که بدنه‌ی کولر آبی فلزی هست،‌ معمولا در اثر تابش خورشید، خیلی داغ  و همین موضوع باعث می‌شود، کولر شما سرمای مطلوبی نداشته باشد؛ اما چاره چیست؟ برای رفع این مشکل و انجام بهتر سرویس کولر آبی،‌ بهترین راهکار استفاده از سایه‌بان برای کولر هست؛ با انتخاب یک سایبان مناسب برای کولر آبی علاوه بر این‌که از گرمای بیش از حد بدنه‌ی ان جلوگیری می‌کنید، در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی چشمگیری خواهید کرد. پس از سایه‌بانی استفاده کنید که هم خنک بماند و هم خنک نگهدارد!

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

سرویس کولر آبی

کولرشویی؛ قدمی دیگر برای سرویس کولر آبی

قبل از این که تصمیم بگیرید کولر را روشن کنید، بد نیست از محکم بودن پیچ و مهره‌هایی که به چشم میان، مطمئن بشید. بعد به سراغ کف کولر برید و حتما آن را شستشو بدید. سعی کنید هیچ نقطه‌ای از چشم‌تون دور نماند، هرجا که خاک نشسته را خوب آب بگیرید و تمیز کنید.

چون این خاک‌ها تبدیل به گل می‌شوند و توی کولر می‌مانند و یا همراه با باد خنک، وارد ریه‌های خودتون می‌شوند! بهتر است این کار با فرچه پلاستیکی انجام شود تا به رنگ آن آسیبی نرسد؛ اگر قسمتی از رنگ کف کولر از بین ببرد، مطمئن باشید خیلی زود زنگ می‌زند و ممکنه تا سال بعد کاملا دچار پوسیدگی شود؛ در این مواقع، یک ظرف قیر ایزوله (یک نوع قیر آماده و سرد) را از رنگ فروشی تهیه کنید و آن را با قلمو بر کف کولر پخش کنید.

کولرشویی

نکات طلایی در سرویس کولر آبی

  • چهار پایه‌ی کولر را مستقیما روی سطح آسفالت یا ایزوگام قرار ندید و زیر پایه‌های آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت فرو نرود.
  • تعویض به موقع قطعات خراب یا بلااستفاده کولر، از نکات مهم در سرویس کولر آبی هست؛ مثلا تعویض سیم‌‌های فرسوده کولر‌‌‌ که اگر به موقع تعویض نشود، می‌تواند منجر به برق گرفتگی شود؛ بنابراین بهتره سیم‌ها را هر چند وقت یکبار چک کنید و در صورتی‌که پوسیدگی داشتند، حتما تعویض شوند.
  • اگرفن‌های کولر چرخش نامناسب داشته باشند، باید اکتروموتور را تعویض کنید.
  • هر چند وقت یک‌بار موتور کولر آبی و یاتاقان‌ها را روغن کاری کنید.
  • تنظیم اصولی و صحیح شناور کولر، از دیگر نکات تاثیرگذار در سرویس کولر آبی هست؛ شناور‌ها وظیفه تنظیم فشار و ارتفاع آب را بر عهده دارند و اگر به درستی تنظیم نشوند، موجب سرریز شدن آب خواهند شد.
  • اگر کولر آبی شما دچار لرزش شد، حتما برزنت‌ها را بررسی کنید. برای مطمئن بودن از کیفیت سرویس کولر آبی توجه داشته باشید که هر چی جنس برزنت‌ها بهتر باشد، کولر نیاز کمتری به سرویس کوتاه مدت دارد.
  • اگر وضعیت تسمه کولر بررسی نشه و دچار نقص و مشکل باشه، کولر صداهای ناهنجاری تولید می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید