شستن کوسن مبل و نکات مهم آن

نظافت و شستشومبل‌شویی

کوسن مبل می‌تواند در هماهنگ کردن دکوراسیون داخلی خانه نقش مهمی داشته باشد و بین رنگ فرش، مبل و پرده‌ها، ارتباط خوبی برقرار کند. به همین دليل، تمیز بودن آن اهمیت بسیاری دارد. البته شستن کوسن مبل با توجه به نوع مبل متفاوت است.

بالشتک مبل به دلیل استفاده زیاد دائما لک می‌شود و باید تمیز شود؛ چون در زیبایی و طول عمر پارچه نقش به‌سزائی دارد. این کار به چند روش انجام می‌شود که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم. تا پایان با ما همراه باشید تا نکات لازم را بیاموزید. شستن کوسن مبل با لباسشویی بر نظافت منزل تاثیر زیادی می‌گذارد.

شستن کوسن مبل چه زمانی باید انجام شود؟

پاسخ این سؤال به نوع کوسن مبل بستگی دارد. قبل از هر‌ چيزی باید توجه کنید که 2 نوع کوسن در بازار موجود است.

یک نوع فانتزی و دکوری؛ یک نوع ساده و کاربردی. به همین دلیل قبل از تمیز کردن کوسن شما باید توجه کنید کوسن مبل موردنظر شما از کدام نوع است.

کوسن مبل باید ماهی یک‌بار شسته شود. شستن کوسن مبل با لباسشویی و دستی انجام می‌شود. اگر بالشتک مبل کاور مخصوص دارد؛ می‌توانید آن را به‌صورت جداگانه ماهی یک‌بار بشویید. البته گفته می‌شود بهتر است خود بالشتک نیز ماهی یک‌بار شسته شود.

اگر سوالتان این است که چند وقت یکبار باید مبل شسته شود؟ می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

شستن کوسن مبل

توجه کنید کثیف بودن لوازم مورد استفاده می‌تواند احتمال بیماری و بروز آلرژی را افزايش دهد. اگر معمولأ کوسن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید حداقل ماهی یک‌بار شسته شوند.

برای نظافت منزل می‌توانید آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای را از بین مقالات آچاره مطالعه فرمایید.

نحوه شستن کوسن مبل

توجه کنید کاور کوسن مبل از چه نوع است. برخی از کوسن‌ها باید حتما با دست شسته شوند. برخی دیگر قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند. البته گاهی نیاز به شستشو نیست و می‌توان با لکه گیری کوسن مبل را تمیز کرد.

برای شستن کوسن مبل باید به لیبل یا مارک دوخته‌شده روی کوسن توجه کنید. بر روی این لیبل توضیحات لازم برای شست و شو داده شده است. اگر این اطلاعات بر پشت مارک کوسن مبل داده نشده، به جنس پارچه توجه کنید.

تمیز کردن اکسسوری مبل

پارچه‌هایی مانند پشم و ابریشم کمی حساس هستند. به همین دلیل شستن کوسن پشم شیشه باید با دست یا توسط خشکشویی به انجام برسد تا پارچه آسیب نبیند.

اما آیا شستن کوسن مبل با لباسشویی امکان‌پذیر است؟ اگر پارچه‌ی بالشتک مبل از جنس فوم یا پارچه‌های قابل شستشو است، می‌توانید از ماشین لباسشویی برای شستن کوسن مبل استفاده کنید.

نکات مهم شستن کوسن مبل

  • روی پارچه‌ی مشابه امتحان کنید: گاهی مواد شوینده‌ای که به کار برده می‌شود، بافت پارچه را دچار مشکل می‌کنند. به همین دلیل پارچه پوسیده می‌شود، آب می‌رود و رنگ آن تغییر می‌کند.
    برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، قبل از شستن کوسن مبلمان، ماده‌ی شوینده را بر روی پارچه‌ای مشابه امتحان کنید. یکی از روش‌های خوب برای جلوگیری از آب رفتن پارچه کوسن، ساختن لکه بر مبل خانگی است.

شستن کوسن مبلمان

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

به‌منظور تست مایع شوینده، مراحل ذیل را دنبال کنید:

    • در مرحله اول یک حوله سفید را مرطوب کنید. سپس حوله را به ماده‌ی شوينده آغشته کنید.
    • در مرحله بعد، حوله را به مدت ۳۰ ثانیه بر روی پارچه‌ی گفته شده فشار دهید.
    • در نهایت حوله را از روی پارچه برداريد و کمی به پارچه زمان دهید. اجازه دهید تا پارچه خشک شود.

رنگ حوله را پس از این تست بررسی کنید. توجه کنید تا پارچه به حوله رنگ نداده باشد. بعد از خشک شدن پارچه کوسن، رنگ پارچه و بافت آن را بررسی کنید. اگر رنگ یا بافت پارچه دچار تغییر شده بود، باید ماده‌ی شوینده را تغییر دهید.

  • می‌توانید با استفاده از ابر، کوسن مبل را بشوييد: اگر استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن کوسن مبل ممکن نیست، می‌توانید از ابر استفاده کنید.
    از یک ابر مناسب و شامپو فرش یا تمیزکننده لوازم خانگی کمک بگیرید. توجه کنید باید با کف و ابر به صورت دایره‌ای بر روی لکه‌ها بکشید.
    سپس با یک حوله‌ی خشک و سفید، نم پارچه را بگيريد. در مرحله‌ی آخر، اجازه بدهید تا کاور کوسن در هوای آزاد خشک شود.
  • بخش فوم فشرده را جدا کنید: امروزه بسیاری از کوسن‌ها از فوم و پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند. اگر می‌توانید این بخش را از بخش پارچه‌ای جدا کنید.
    سپس این بخش را در آب و مقدار کمی مواد شوینده قرار دهید. به‌آرامی آن را بشوييد.
    توجه کنید هنگام آبکشی به‌آرامی آب آن را بگیرید. پس از شستن و آبکشی کوسن، آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.
  • به علائم روی لیبل توجه کنید: با توجه به علامت‌‌های روی مارک کوسن می‌توانید به شستن کوسن مبل با لباسشویی اقدام کنید. در این بخش به مواد غیر مجاز در شست‌وشوی کاور کوسن اشاره می‌شود.
    اگر این موارد را رعایت کنید، پارچه دچار آسیب نمی‌شود. کیفیت پارچه کوسن در صورتی از بین می‌رود که به این علائم توجهی نشود.

شستن کوسن مبل با لباسشویی

مراحل شستشوی کوسن مبل

  1. رو بالشتی‌ها را از کوسن جدا کنید. رو بالشتی‌ها، کاور کوسن مبل و بالشت‌ها جدا شسته می‌شوند. توصیه می‌کنیم تمام رو بالشتی‌ها با هم و با شوینده ملایم شسته شوند.
  2. قبل از هر چیزی به‌خوبی مبل را لکه‌گیری کنید. برخی لکه‌ها با شستشو بزرگ‌تر می‌شوند. همین‌طور با توجه به نوع لکه، شست‌شو می‌تواند متفاوت باشد.
    سعی کنید در مرحله‌ی اول به‌خوبی لکه‌های بزرگ را پاک کنید.
  3. اگر کوسن قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارد، آن را در ماشین لباسشویی بيندازيد. اگر این کار برای شما ممکن نیست می‌توانید با کمک ابر و کف آن را بشوييد.
    در مراحل قبل به این نوع شستشو اشاره کردیم. اگر شستن کوسن با با دست یا ماشين لباسشویی ممکن نیست، از خشکشویی کمک بخواهید.
  4. سعی کنید از یک شوينده ملایم استفاده کنید. گاهی استفاده از شوینده قوی باعث تغيير رنگ در پارچه می‌شود. شوينده‌های ملایم باعث حفظ طول عمر پارچه می‌شوند و بافت آن را دچار مشکل نمی‌کنند.
    البته فراموش نکنید حتما شوینده را از قبل روی پارچه‌ی مشابه تست کنید.
    مراحل نظافت کوسن مبل
  5. پس از شستشوی کوسن، آن را در هوای آزاد آویزان کنید. اگر پارچه حساس یا سنگین است، آن را آویزان نکنید. این کار باعث کشیده شدن پارچه می‌شود.
    در این شرایط می‌توانید آن را در بر روی چند طناب موازی آویزان کنید تا وزن آن پخش شود. این کار از کشیده شدن پارچه جلوگیری می‌کند.
  6. وقتی ۷۵ درصد از رطوبت پارچه گرفته شد، آن را بردارید. برای اتو کردن به لیبل پارچه توجه کنید. برخی از پارچه‌ها نیازی به اتو کردن ندارد.
  7. اگر با دست برای شستن بالشتک مبل اقدام می‌کنید، به بافت فانتزی نیز توجه داشته باشید. اگر کوسن شما دارای پر و … است، بهتر است آن را به خشکشویی ببرید.
    همچنین هنگام آبگیری، فشار زیادی به پارچه وارد نکنيد.

لکه گیری کوسن مبل

تمیز نگه داشتن کوسن مبل

تمیز کردن بالشتک مبل یا کوسن مبل کار سختی نیست اما گاهی برای شما مشکل است و زمان‌بر است. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بهتر است ماهی یک‌بار آن‌ها را بشوييد.

اما برای این که نیاز کمتری به شستن کوسن مبل داشته باشید، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

تمیز کردن کوسن مبل

  • از کاور کوسن استفاده کنید. این نوع کاور‌ها معمولا قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند. همین‌طور در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند.
    این نوع کاور‌ها، شستشو را راحت‌تر می‌کنند و نگرانی شما را در خصوص لکه‌ها، کم میکند.
  • با جاروبرقی آن ها را تمیز کنید. هر بار که مبل و لوازم خانه را گردگیری می‌کنید، برای تميز کردن کوسن ها از جاروبرقی استفاده کنید. این کار می‌تواند به تمیز ماندن آن‌ها کمک کند.
  • از رنگ‌های چرک تاب استفاده کنید. اگر شستن کوسن مبل برای شما دشوار است، می‌توانید از رنگ‌هایی مانند رنگ مشکی، سبز ماشی و طوسی کمک بگیرید. این رنگ‌ها معمولا با بقیه رنگ‌ها به‌خوبی هماهنگ هستند.
    همین‌طور آلودگی را کمتر نشان می‌دهند. البته به سلامت خود توجه داشته باشید. استفاده از لوازم آلوده باعث بروز آلرژی و بیماری‌ می‌شود.

یکی از کارهایی که معمولاً به‌طور سالانه و به‌خصوص در زمان خانه تکانی انجام می‌دهند، شستشوی مبل هاست؛ اما شستشوی مبل‌ها به‌تنهایی کافی نیست.
شستشوی کوسن مبل ها نیز از جمله کارهایی‌ست که باید هر چند وقت یک‌بار انجام شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره روش‌های مختلف شستشوی کوسن مبل و همه نکاتی که باید در زمان شستن آن‌ها رعایت کنید توضیح دهیم.

اهمیت شستشوی کوسن مبل

تمیز بودن کوسن‌ها می‌تواند بر تمیز نشان دادن محیط تأثیر زیادی داشته باشد. کوسن‌ها در طرح‌ها و رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی وجود دارند و نحوه شستشوی کوسن مبل با توجه به جنس و بافتشان ممکن است متفاوت باشد.

کوسن‌ها در واقع نوعی لوازم دکوری محسوب می‌شوند و می‌تواند ظاهر متفاوتی به مبل‌ها ببخشند. به همین دلیل تمیز بودن کوسن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمولاً لک و کثیف شدن کوسن‌ها به دلایل مختلفی اتفاق میفتد و در خیلی مواقع کوسن‌ها از خود مبل بیشتر کثیف می‌شوند.

روش شستشوی کوسن مبل، مانند شستشوی مبل نیست و باید روش‌های مختلف آن را بدانید. برای این‌که بتوانید روش مناسبی را برای شستن کوسن مبل انتخاب کنید، باید جنس پارچه، درصد ظرافت و حساسیت پارچه کوسن‌ها را بشناسید تا در حین فرایند شستشو آسیبی به کوسن‌ها وارد نشود.

در ادامه مراحل شستشوی کوسن مبل را توضیح خواهیم داد.

شستن کوسن مبل با بخارشو

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

مراحل شستشوی کوسن مبل در منزل

نظافت منزل ریزه‌کارهایی فراوانی دارد که در مراحل مختلفی دسته بندی می‌شود. یکی از مراحل که زیاد به چشم نمی‌آید شستن کوسن مبل در لباسشویی یا دستی است که در این مطلب به‌طور کامل توضیح داده می‌شود.

1. سطح کوسن مبلمان را جارو و گردگیری کنید

با استفاده از سری مخصوص جاروبرقی، سطح کوسن‌ها را از گرد و خاک و کرک و موی حیوانات خانگی پاک کنید. این کار در شستشوی بهتر کوسن‌ها مؤثر است.

 2. جنس پارچه کوسن مبل خود را بشناسید

برای انتخاب یک شوینده مناسب که بیشترین تأثیر را در تمیزی کوسن مبل‌هایتان داشته باشد، باید جنس کوسن‌ها را بشناسید. به‌طور معمول از پارچه‌های ترکیبی پنبه، چرمی، وینیل و متان در دوخت کوسن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر کوسنی از جنس چرم دارید، برای تمیزی کوسن‌ها از واکس مبل چرم مصنوعی استفاده کنید.

 3. برچسب مربوط به اطلاعات نحوه شستشوی کوسن مبل را بخوانید.

خیلی از کوسن‌ها نیز مانند بسیاری از محصولات پارچه‌ای دیگر، دارای تگ اطلاعات پارچه و نحوه شستشوی آن هستند. در ادامه به برخی از این اطلاعات اشاره می‌کنیم:

  • S: این حرف نشان‌دهنده این است که پارچه باید بدون آب و به صورت خشک شوی شسته شود.
  • WS: این حروف نشان‌دهنده این است که می‌توانید کوسن‌ها را هم به‌صورت خشک و هم به‌صورت تر بشویید.
  • W: این حرف نشان‌دهنده این است که کوسن‌ها را باید با حلال بر پایه آب بشویید.

قبل از شستشوی کوسن مبل، مواد شوینده‌ای که انتخاب کرده‌اید را روی بخشی از کوسن که دیده نمی‌شود، امتحان کنید. در این صورت اگر پارچه کوسن به شوینده عکس‌العمل نشان دهد، از ادامه شستشو با این شوینده خودداری کنید.

  4. قبل از شستشوی کوسن مبل لکه زدایی را انجام دهید

در صورتی که کوسن‌ها با مواد چرب، رنگ  یا هر چیز دیگری لک شده‌اند، قبل از شروع شستشوی کوسن مبل آن‌ها را لکه‌گیری کنید

برای از بین لکه گیری کوسن مبل می‌توانید از لکه‌برهای طبیعی و شیمیایی استفاده کنید؛ اما حتماً قبل از استفاده از هر نوع لکه بری، مواد را روی بخش کوچکی از پارچه کوسن امتحان کنید.

شستن کوسن مبل

شستشوی کوسن مبل در انواع مختلف

به‌طور کلی کوسن‌ها در 2 مدل تهیه می‌شوند. یک مدل از کوسن‌ها ترکیب بالش و کاور هستند و کاور کوسن جدا می‌شود و در مدل دیگر، کاور کوسن جداشدنی نیست.

اگر کوسن شما مدل اول باشد، برای شستشوی کوسن مبل می‌توانید به‌راحتی کاور کوسن را جدا کرده و با ماشین لباسشویی یا دست بشویید؛ اما اگر کوسن مبل شما از نوع دوم باشد باید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

1. شستن کوسن مبل با شامپو فرش

برای شستشوی کوسن مبل با شامپو فرش باید طبق دستورالعمل روی محصول شامپو فرش را با آب ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج کوسن‌ها را بشویید.

برای این‌که نتیجه بهتری بگیرید، می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی نیز به این ترکیب اضافه کنید. بعد از شستشو، آب اضافی سطح کوسن‌ها را بگیرید و اجازه دهید کوسن‌ها به طور کامل خشک شوند.

شستن کوسن مبل با دست

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

2. شستشوی کوسن مبل بخارشوی

یکی دیگر از روش‌های شستشوی کوسن مبل در منزل، استفاده از بخارشوی است. برای شستن کوسن با بخارشوی، نازل دستگاه با سری اسپری را به‌صورت مستقیم و از فاصله نزدیک روی کوسن‌ها بگیرید تا جرم و آلودگی از روی سطح کوسن‌ها پاک شود.

این روش بیشتر برای شستن کوسن‌هایی با پارچه‌های ضخیم مناسب است. بهتر است برای شستشوی کوسن‌های قدیمی یا ظریف از این روش استفاده نکنید.

3. شستشوی کوسن با استفاده از حلال‌ها و مواد شوینده خشک

ممکن است در بعضی مواقع بخواهید کوسن‌ها را بدون استفاده از آب یا روشی خشک تمیز کنید. در این صورت استفاده از مواد شوینده خشک بهترین روش است.

برای شستشوی کوسن مبل با مواد خشک باید به این نکته دقت کنید که این مواد بوی قوی دارند و حتماً باید در مکانی با تهویه مناسب انجام شود. برای جلوگیری از آسیب زدن این مواد به کوسن، از یک پارچه بین مواد و کوسن استفاده کنید.

 مراحل پاک کردن لکه از روی کوسن

  • با استفاده از لبه یک قاشق یا یک چاقوی کند، باقیمانده لکه‌ها را از کوسن خارج کنید.
  • یک دستمال پارچه‌ای را با آب سرد نم‌دار کنید و لکه را از بیرون به داخل تمیز کنید. با این کار دیگر لکه روی کوسن پخش نمی‌شود.
  • برای پاک کردن لکه‌های چربی باید از صابون جامد، کمی آب جوش و اسکاچ استفاده کنید.
  • 10 دقیقه صبر کنید تا لکه کاملاً از بین برود.
  • در پایان مجدداً با استفاده از یک قاشق، بقایای لکه و رطوبت را از پارچه کوسن خارج کنید.

 شستشوی کوسن مبل با دستگاه مبل شویی

در صورتی که کوسن شما قابل شستشو است و از کار نیروی مبل شویی اطمینان دارید، استفاده از دستگاه مبل شویی هم روش مناسبی برای تمیز کردن کوسن‌ها است. این کار علاوه‌بر تمیز کردن کوسن‌ها، باعث دوام و طول عمر کوسن‌ها نیز می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم شستشوی کوسن مبل با دستگاه مبل شویی، خارج کردن کثیفی‌ها و آلودگی‌ها با استفاده از دستگاه وکیوم است؛ در نتیجه همه آلودگی‌ها از کوسن خارج می‌شود و هیچ رطوبتی در بافت کوسن باقی نمی‌ماند.

شستشوی کوسن مبل

مبل شویی در منزل با تیم آچاره

 نحوه شستشن بالشت مبل با لباسشویی

  • قبل از هر چیز برچسب‌های حاوی اطلاعات مربوط به بالش مبل و پارچه آن را مطالعه کنید و مطمئن شوید که قابلیت شستن کوسن مبل با ماشین لباسشویی وجود دارد.
  • با توجه به توضیحات مربوطه روی تگ، دما و نوع چرخه شستشو، نوع شوینده و سایر موارد را تنظیم کنید.
  • اگر هیچ نوع برچسبی روی بالش شما وجود ندارد، بهتر است دمای آب را روی سرد تنظیم کنید و دور شستشوی آرام را برای شستشو انتخاب کنید.
  • برای این‌که در زمان شستشو، تعادل دستگاه حفظ شود، یک جفت بالش را در ماشین قرار دهید یا یک بالش را با یک پتوی کوچک بشویید.
  • شوینده را اضافه کرده و ماشین لباسشویی را روشن کنید.
  • برای اطمینان پیدا کردن از تمیز شدن بالش‌ها از مواد شوینده، بهتر است دوباره چرخه آبکشی را تکرار کنید.

نکاتی که باید هنگام شستن بالش در لباسشویی رعایت کنید

  • در زمان قرار دادن بالش‌ها در ماشین لباسشویی، آن‌ها را از وسط تا کنید.
  • به‌جای پودر لباسشویی از مایع لباسشویی استفاده کنید.
  • همه بالش‌ها به جز بالش‌هایی از جنس فوم و پنبه را می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید.
  • بهتر است روکش بالش‌هایی از جنس فوم یا پنبه که امکان شستشو ندارند را زود به زود عوض کنید تا از نفوذ آلودگی به داخل بالش جلوگیری شود.

 خشک کردن

بالش‌های خود را باید طبق برچسب مراقبت خشک کنید. اگر شما می‌توانید آن‌ها را در خشک کن قرار دهید، چند توپ تنیس را در بالش قرار دهید تا سرعت خشک شدن را تسریع کرده و الیاف داخل را از چسبندگی حفظ کنید.

اگر قابلیت استفاده از خشک کن وجود ندارد، بهتر است آن‌ها را به‌صورت افقی و خوابیده در هوای باز قرار داده تا خشک شود.

روش های شستشوی کوسن مبل

 نکاتی برای شستن بالش پر در لباسشویی

  • رویه یا روکش بالش را بررسی کنید و از سوراخ نبودن آن مطمئن شوید.
  • از آب سرد و شوینده ملایم استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از سفید کننده یا نرم کننده استفاده نکنید؛ چون باعث خراب شدن پرها می‌شوند.
  • بعد از تمام شدن چرخه شستشو، بالش‌ها را خارج کنید و آبشان را بگیرید و اجازه دهید خشک شوند.
  • هر از گاهی به بالش ضربه بزنید تا پرهای به هم چسبیده از هم باز شوند.

بهتر است به‌طور مرتب برای شستشوی کوسن مبل اقدام کنید. تمیز بودن کوسن‌ها باعث تمیز نشان دادن فضای اطراف آن نیز می‌شود.

روش‌های مختلفی مانند شستشو با دستگاه بخار شوی، خشک شویی و … برای شستن کوسن‌ها وجود دارد. اگر روکش کوسن‌ها جدا می‌شود، می‌توانید با ماشین لباسشویی نیز روکش‌ها را بشویید.

برای شستشوی کوسن‌ها حتماً برچسب اطلاعات کوسن‌ها را با دقت بخوانید.

سرویس مبل شویی آچاره

در این مقاله با بررسی همه روشهای شستن کوسن مبل و شستن کوسن مبل پشم شیشه، اطلاعات مهم این روندها را مرور کردیم. شما برای تمیز کردن کوسن مبلمان خود می‌توانید از سرویس مبل شویی با دستگاه آچاره استفاده کرده و کوسن‌ها را بدون این‌که خیس شوند و ظاهر شیکشان را از دست بدهند ،مثل روز اول تمیز و درخشان کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا