حس و حال آدمها و شوخی های توئیتری در روز 13 فروردین (13بدر)

اخبار آچاره

روزهای عمر آدمی به سرعت می‌گذره و تا چشم باز می‌کنیم، می‌بینیم فرصت‌های زندگیمون یکی یکی از پس هم میان و اونهایی از گذر زمان راضی‌تر هستند که از این فرصت‌ها، بهترین استفاده رو کرده باشند. یکی از این فرصت‌های خوب، مربوط به تعطیلات عید هست که حداقل 14 روز تعطیلی کامل برای خیلی از ما آدم‌ها وجود داره و پایان این تعطیلات، با روز زیبا و منحصر به فردی به نام روز 13 فروردین، روز طبیعت و یا 13 بدر مقارن می‌شه.

روزی که آدم‌ها، آخرین تلاش‌هاشون رو برای خوش‌گذراندن و بودن در طبیعتی که به تازگی نو شده، انجام می‌دن. بسیاری از خانواده‌ها حتی اگر امکان چندانی برای بودن در طبیعت زیبا و بکر نداشته باشن، تا پارک سر کوچه می‌رن و همونجا روز 13 فروردین رو بدر می‌کنن
اما شما در این روز، چه احساسی دارید؟ آیا روزهای گذشته تعطیلات رو به خوبی گذروندید؟ آیا به برنامه‌هایی که داشتید عمل کردید؟ حس و حال شما برای آغاز دوباره معمولی زندگی، رفتن به سرکار، مدرسه و دانشگاه و گذرندان رومزه زندگی چی هست؟

اینها سوالاتی بود که افراد تیم تحریریه آچاره هم باهاش روبرو بودن و تلاش کردن در این مقاله، نگاه اجماالی به این روز زیبا داشته باشند. ما پیشنهاد می‌کنیم شما هم در ادامه همراه ما باشید و حتی نظرات ارزشمندتون رو با ما درمیان بگذارید.

داستان برگزاری روز 13 بدر چیست؟

آیین 13 فروردین و یا 13 بدر، تاریخچه بسیار طولانی و در عین حال مبهمی داره و اگر بخوایم همه روایت‌های موجود در اینباره رو بیان کنیم، به موارد زیر می‌رسیم:

1. ایرانیان باستان برای هر روز ماه، نام به خصوصی می‌گذاشتند و روز سیزدهم هر ماه را تیر روز می‌نامیدند که در زبان اوستایی به معنای ایزد باران هست که احتمالا نمادی از رحمت الهی در میان این مردمان بوده است.

2. همچنین ایرانیان باستان، 12 روز اول سال را به عنوان نمادی برای 12 ماه سال، در نظر می‌گرفتند و در این 12 روز، جشن‌های مختلفی برگزار می‌کردند. اما در روز 13 فروردین مردم تلاش می‌کردند به باغ و صحرا برن و شادی و پایکوبی کنند تا به طور رسمی، دوره نوروز رو به پایان برسونن.

3. همچنین بر اساس اینکه روز 13 فروردین، روز ایزد باران هم نامیده می‌شده، در این روز، مردم دست به دعا می‌بردن تا دیو خشکسالی شکست بخوره و ایزد باران، به اونها باران ارزانی کنه.

13 بدر در ایران

نحسی 13 بدر و یا روز پیوند عاشقان؟

طبق بررسی‌هایی که درباره 13 فروردین در متون باستانی انجام شده، این روز نه تنها منحوس نبوده، بلکه این روز، بسیار فرخنده و با شکوه هم قلمداد می‌شده و احتمالا نحسی، به عدد 13 و اعتقاد اروپایی‌ها برمی‌گرده که خود این عدد نحس هم داستان جالبی داره که کشته شدن عیسی مسیح توسط یار سیزدهم ایشون نسبت داده میشه. به این ترتیب با ورود فرهنگ اروپایی به ایران، این اعتقاد هم در بین مردم شکل گرفت.

اما همگی از یک سنت دوست‌داشتنی و هیجان‌انگیز خبر داریم: سبزه گره زدن، که ویژه مجرد‌هایی هست که آرزو دارند در سال جدید نیمه گمشده خودشون رو پیدا کنند. اما جالبه بدونید حتی سبزه گره زدن هم پیشینه تاریخی بسیار دوری داره که اینجا بهش اشاره شده.

سبزه گره زدن در 13 بدر

در داستان‌های ایرانی آمده که اولین پادشاه و انسان جهان، به نام کیومرث، در روز 13 فروردین، دختر و پسر دوقلوی خود رو به عقد هم درمیاره و چون در اون زمان، خطبه نامه‌ مشخصی وجود نداشته، گره زدن دو شاخه مورد، نماد ازدواج رسمی این دو فرد در نظر گرفته شده و ایرانیان هم با آگاهی از این موضوع، اینکار را در این روز انجام می‌دهند تا به آرزوی ازدواج و خوشبختی خود در سال جدید برسند.

شوخی‌های جالب توئیتری درباره 13 بدر

از اونجایی که روز 13 فرودین به معنای پایان یک تعطیلات طولانی و البته دوست داشتنیه، شوخی های جالبی هم براش گفته می‌شه و با توجه به اینکه در سال 1398، این تعطیلات تا روز 16 فروردین ادامه داره، نوع متفاوتی از شوخی‌ها هم به وجود اومده که تعدادی از اونها اینجا اشاره شده:

1. چه غروب دلگیری، انگار غروب ۱۳بدر و ۳۱ شهریوره!!!
2. ۵ روز دیگه مونده به غروب ۱۳بدر، ستاد یاداوری غروب ۱۳بدر
3. خب من امروز سبزه مو گره زدم، آخه سیزده بدر هم شلوغه، گره ها قاطی میشه و هم ممکنه بارونی باشه بیرون نریم 🙂
4. برکت از سیزده‌بدرا هم رفته، غروب سیزده بدر باید یجوری دلت بگیره که نفست بالا نیاد نه اینکه تا هفدهم تعطیل باشه.

شوخی های 13 بدر

شعری از سهراب سپهری زیبا برای حسن ختام

روی قانون چمن پا نگذاریم.
و بیاریم سبد
ببریم این همه سرخ ،
این همه سبز
و بکاریم نهالی سر هر پیچ کلام.
و بدانیم اگر نور نبود ،
منطق زنده پرواز دگرگون می شد…

امیدواریم روز 13 فروردین، یک روز خوب و پراز خاطره‌های خوب برای همه ابرانی‌های عزیز باشه. ما از تجربیات و صحبت‌هاتون در اینبار بسیار استقبال می‌کنیم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا