فواید روزه از دیدگاه دانشمندان جهان

اخبار آچاره

خیلی از پزشکان و دانشمندان به فواید روزه تاکیدهای زیادی کردند؛ جالب این‌که این دانشمندان فقط به دانشمندان ایرانی و مسلمان محدود نمی‌شن؛ بلکه دانشمندانی از سراسر دنیا با دین‌های متفاوت هم، همین نظر رو دارند. برای مثال يكی از دانشمندان روم باستان در اهميت روزه گفته: «اولين بيماری، مربوط به پرخوری بوده و نخستين درمان نيز روزه گرفتن است.»

سخنان بعضی از دانشمندان معروف جهان در باب فواید روزه

  • پروفسور الكسی سوفورين می‌گه: «جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می‌كند و مواد كثيف و عفونی كه در جسم است و ريشه و خميره بيماری است، از بين می‌رود و بدين طريق روزه سبب بهبودی همه بيماری‌ها است. از اين رو جسم خود را به وسيله روزه از داخل نظيف و پاكيزه می‌كند.»
  • ژان فروموزان روش معالجه روزه‌ای رو به شستشوی احشاء تعبير می‌كنه و می‌گه: «روزه‌دار در آغاز روزه، دارای زبانی باردار است، عرق بدنی زياد دارد، دهان بو می‌گيرد‌، گاه آب از بينی راه می‌افتد و اين‌ها علامت شروع شستشوی كامل بدن است. پس از 3 تا 4 روز بو برطرف می‌شود‌، اسيد اوريك ادرار كاسته شده و شخص احساس سبكی و خوشی خارق‌العاده می‌كند. در اين حال اعضاء هم استراحتی دارند.»
  • آلكسيس كارل در كتاب «انسان موجود ناشناخته» می‌نويسد: «با روزه‌داری قند خون در كبد می‌ريزد و چربی‌هايی كه در زيرپوست ذخيره شده‌اند و پروتئين‌های عضلات و غدد و سلول‌های كبدی آزاد می‌شوند و به مصرف تغذيه می‌رسند.»
  • گونل پای فرانسوی می‌گه: «چهار پنجم بيماری‌ها ناشی از تخمير غذا در روده‌هاست كه همه با روزه اصلاح می‌شود.»
  • تومانيانس راجع به فوايد روزه‌داری می‌نويسه: «فايده بزرگ كم خوردن و پرهيز كردن از غذاها در يك مدت كوتاه‌‌‌‌ آن است كه معده در مدت يك ماه روزه‌داری مواد غذايی خود رو دفع می‌كند؛ در حالی كه در طول مدت يازده ماه مرتب پر از غذا بوده است. همين طور كبد كه دائماً صفرای خود را مصرف می‌كند، در مدت 30 روز ترشحات صفراوی را صرف حل كردن باقيمانده غذای جمع شده خواهد كرد. دستگاه هاضمه در نتيجه كم خوردن غذا، اندكی فراغت می‌يابد و رفع خستگی می‌كند.»
  • كاريو آمريكايی می‌نويسه: «هر شخص بيمار بايد در سال مدتی از خوردن غذا پرهيز كند، زيرا تا زمانی كه غذا به تن می‌رسد، ميكروب‌ها در حال رشدند، ولی هنگامی كه از غذا پرهيز می‌شود، ميكروب‌ها رو به ضعف می‌روند.»

فواید روزه گرفتن برای بدن و سلامتی

بسیاری از مردم روزه رو به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی خود می‌دونند، اما فقط تعداد کمی درباره فواید روزه بر سلامت انسان آگاه هستند. روزه‌داری اگر به درستی اجرا شه، یک تمرین خوبه که باعث حذف سموم بدن و کاهش قند و ذخایر چربی خون‌‌‌ می‌شه. روزه عادات غذا خوردن سالم رو ترویج کرده و ایمنی بدن رو هم تقویت می‌کنه. عمده ترین فواید روزه به شرح زیر است:

  • روزه و سم زدایی

غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی از مواد افزودنی هستند. این مواد افزودنی ممکنه در بدن به مواد سمی تبدیل بشن. بسیاری از این سموم به شکل چربی ذخیره می‌شن. در زمان روزه گرفتن به ویژه زمانی که مدت‌‌‌‌ اون طولانی‌تر بشه، این چربی‌‌ها می‌سوزند و سموم اون‌ها آزاد می‌شن؛ کبد، کلیه و سایر ارگان‌ها در بدن در این سم زدایی نقش دارند.

  • روزه و استراحت به دستگاه گوارش

در طول روزه‌داری، دستگاه گوارش استراحت می‌کنه؛ عملکرد فیزیولوژیک طبیعی به ویژه در تولید ترشحات گوارشی ادامه پیدا می‌کنه اما میزان‌‌‌‌ اون رو کاهش می‌ده. روزه گرفتن به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک‌ می‌کنه؛ در پی این الگوی تدریجی، آزادسازی انرژی انجام می‌شه.

  • روزه و بر طرف کردن پاسخ التهابی!

برخی از مطالعات نشون می‌ده که روزه داری بیماری‌‌های التهابی و آلرژی رو بر طرف می‌کنه. از نمونه‌های بیماری‌های التهابی‌‌‌ می‌شه به ورم مفاصل، ورم مفاصل و آرتریت روماتوئید و بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس اشاره کرد.

  • روزه و کاهش قند خون

روزه گلوکز رو تجزیه می‌کنه؛ به طوری که بدن می‌تونه انرژی کسب کنه. روزه تولید انسولین که از پانکراس ترشح می‌شه رو هم کاهش می‌ده. «گلوکاگون» به منظور تسهیل در تجزیه گلوکز تولید می‌شه؛ در نتیجه روزه منجر به کاهش قند خون می‌شه.

  • روزه و افزایش تجزیه چربی‌‌ها

اولین پاسخ بدن به روزه گرفتن، شکستن گلوکزه. وقتی ذخایر گلوکزها تموم شد، کتوزها آغاز می‌شن. این شکستن چربی‌ها به آزاد شدن انرژی منتهی می‌شه. چربی‌های ذخیره شده در کلیه و ماهیچه‌ها برای آزاد شدن انرژی شکسته می‌شن.

  • روزه و تعدیل فشارخون بالا

روزه گرفتن یکی از روش‌های غیردارویی برای کاهش فشار خونه؛ روزه کمک‌‌‌ می‌کنه تا خطر ابتلا به گرفتگی عروق توسط ذرات چربی کاهش پیدا می‌کنه.

  • روزه و ترویج کاهش وزن

روزه داری باعث کاهش وزن سریعه و ذخایر چربی در بدن رو کاهش‌‌‌ می‌ده. با این حال روزه یک استراتژی خوب برای از دست دادن وزن نیست.

  • روزه و ترویج رژیم غذایی سالم

مشاهده شده که روزه میل به مصرف غذاهای فرآوری شده رو کاهش‌‌‌ می‌ده. روزه همچنین میل به غذاهای طبیعی، به ویژه آب و میوه رو ترویج می‌کنه؛ در واقع در این روش روزه شیوه زندگی سالم رو رواج می‌ده. البته دقت در رژیم غذایی در ماه رمضان مساله‌ی بسیار مهمیه.

  • روزه و افزایش ایمنی بدن

زمانی که افراد روزه‌‌‌ می‌گیرند، ایمنی بدن با این عمل افزایش‌‌‌ پیدا می‌کنه؛ به این گونه که روزه سموم بدن رو از بین‌‌‌ می‌بره و در کاهش ذخیره چربی به بدن کمک‌‌‌ می‌کنه.

  • روزه گرفتن و کمک به ترک اعتیاد

برخی از محققان معتقدند که روزه داری‌‌‌ می‌تونه به معتادان در کاهش اشتیاق خود به نیکوتین، کافئین و سایر سوء مصرف مواد کمک کنه.

  • روزه و افزایش عمر

هر چه کمتر غذا بخورید، عمر طولانی‌تری خواهید داشت. تحقیقات نشون دادند طول عمر افراد در فرهنگ‌‌های خاص به دلیل رژیم‌شون بیشتره. یکی از اولین اثرات افزایش سن، کاهش متابولیسمه و هرچه بدن شما جوان‌تر باشه، متابولیسم سریع‌تر و بهتره.

  • روزه و بهبود فعالیت مغز

روزه گرفتن تولید پروتئین فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) رو افزایش داده و در نتیجه فعالیت مغز رو بهبود‌‌‌ می‌ده. BDNF باعث‌‌‌ می‌شه سلول‌‌های عصبی جدید ایجاد شده و مواد شیمیایی ترشح بشن که سلامت شبکه‌‌های عصبی رو ارتقا‌‌‌ می‌دن. این پروتئین همچنین سلول‌‌های مغز رو در برابر بیماری‌‌‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون محافظت‌‌‌ می‌کنه.

  • روزه و بهتر شدن پوست

روزه به صاف شدن پوست کمک‌‌‌ می‌کنه؛ چون بدن درگیر هضم غذا نیست و‌‌‌ می‌تونه به از بین بردن سموم و تنظیم فعالیت قسمت‌‌های مختلف بدن مثل کبد و کلیه بپردازه.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در گوگل‌ پلی
دکمه بازگشت به بالا