آزمایش های مهمی که خانم‌ها باید انجام دهند

زیبایی و سلامتپزشکی و پرستاری

معمولا وقتی کسی حال شما رو می‌پرسه می‌گید: خوبم. احساس خوبی دارم. خداروشکر سلامتم. اما واقعا چه چیزی درباره سلامتی می‌دونید؟ پاسخ این سوال اصلا ساده نیست. برای شما به عنوان یک خانم ضروریه که تست‌های غربال‌گیری زیر رو برای پی بردن به وضعیت سلامتی خود حتما انجام بدید. امروزه با حضور پررنگ‌تر زنان در جامعه، وضعیت سلامتی اون‌ها هم پیچیده‌تر شده و در درجه اول نیازمند یک چهارچوب سلامت هست. آزمایش و تست‌های غربال‌گری به شما کمک می‌کنند، رد یک بیماری رو قبل از مبتلا شدن پیدا کنید؛ و درست در همین زمانه که درمان یا به پیشگیری تبدیل می‌شه و یا به روند بسیار ساده‌تری از درمان‌های واقعی نیاز پیدا می‌کنه.

اگرچه تست‌های توصیه شده برای تامین سلامت زنان بسیار گسترده‌است، اما این چند آزمایش که در زیر عنوان می‌کنیم، چهارچوب سلامتی زنان رو بررسی خواهد کرد. البته این آزمایش‌‌ها برای زنان سالم هست. طبیعتا خانم مبتلا به یک بیماری خاص لازمه علاوه بر تست‌های زیر، روند درمان بیماری خود و آزمایش های مربوطه رو به دستور پزشک در پیش بگیره.

ماموگرافی سینه

سرطان پستان از شایع‌ترین سرطان‌‌ها در زنانه. شانس ابتلای زنان به سرطان سینه، یک زن از هر هفت زن هست. تشخیص زودتر این بیماری، درمان‌‌ اون رو تسهیل کرده و مرگ‌های ناشی از‌‌ اون رو کاهش خواهد داد.
ماموگرافی سینه می‌تونه حدود 75 درصد سرطان‌های پستان رو حداقل یک سال قبل از این که فرد از بیماری خود مطلع بشه، تشخیص بده. البته گاهی نیز پیش میاد که ماموگرافی بعضی از سرطان‌‌ها رو تشخیص نده و نتیجه غلط به پزشک ارائه بده. پس اگر احساس می‌کنید توده ای در سینه‌تون دارید و با این حال ماموگرافی در سال گذشته هیچ تشخیص خاصی برای شما نداشته، لازمه پیگیری‌های لازم رو برای انجام این آزمایش به عمل بیارید.

پاپ اسمیر و آزمایش‌های ناحیه لگن

طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک نمونه‌ای از سلول‌های دیواره واژن رو برداشته و برای پیدا کردن علائم خطر سرطان دهانه رحم،‌‌ اون رو بررسی می‌کنه. غربالگری به این منظور لازمه حداقل سه سال بعد از ازدواج برای هر خانم انجام بشه. بهتره تکرار این تست سالیانه و یا حداکثر دو سال یک‌بار باشه.
در زنان 30 ساله و بالاتر، اگر جواب سه تست پی در پی بدون مشکل باشه، تکرار تست‌‌ها می‌تونه هر دو سال یک‌بار در نظر گرفته شه و در زنان 70 سال و بالاتر هم اگر حداقل در سه تست پی درپی هیچ مشکلی دیده نشه، تکرار آزمایش ها می‌تونند هر 10 سال یک‌بار در نظر گرفته شه.
اما زنانی که به علل مختلفی غیر از ابتلا به سرطان واژن، رحم و تخمدان‌های اون‌ها به کلی برداشته شده، نیازی به انجام این تست‌‌ها نخواهند داشت.

آزمایش بیماری‌های جنسی

این تست‌‌ها زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کنند که روش جلوگیری از بارداری برای زوجین، روش طبیعی و غیر استریل باشه. ابتلا به بسیاری از بیماری‌های منتقله از طریق رابطه جنسی می‌تونه منجر به نازایی در آینده بشه. سیفلیس، هرپس، هپاتیت و ایدز می‌تونه از جمله ی این بیماری‌‌ها باشه.

تست دیابت

در دیابت نوع دو فشار خون افزایش می‌یابد، چون مقاومت بدن به انسولین، کارایی‌‌ اون رو در بدن کاهش داده و تنظیم فیزیولوژیک بدن به هم می‌خوره. چاقی هم مشکل شایع در دیابت نوع دو هست که می‌تونه هم به عنوان علت دیابت و هم عارضه‌ی‌‌ اون در نظر گرفته بشه. بسیاری از زنان در دوران میانسالی و سالمندی به دیابت مبتلا خواهند شد. اما امروزه شیوع مبتلایان جوان هم در حال افزایشه. بارداری وضعیتیه که می‌تونه مادر رو برای این بیماری مستعد کنه.

نژاد، سن، چاقی، نداشتن فعالیت بدنی، برنامه غذایی، سابقه خانوادگی و … در ابتلا به دیابت و پیشرفت‌‌ اون در جوامع حائز اهمیت هستند. زنان مبتلا به دیابت بارداری، مشکلات تخمدانی نظیر کیست تخمدان، فشار خون بالا، کلسترول و چربی خون بالا و اختلال متابولیسم قند خون در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت بعد از زایمان قرار دارند.

توصیه بر‌‌ اونه که خانم‌های سالم، تست قند خون ناشتا رو حداقل هر سه سال یکبار انجام بدن، مخصوصا در زنان 45 ساله و بالاتر، چون اوج ابتلا به دیابت در زنان 45 سالگیه. قطعا اگر شما فردی هستید که سایر عوامل خطر دیابت نظیر چاقی، چربی خون ، فشار خون و … رو دارید، لازمه آزمایش قند خون رو با فاصله کمتری انجام بدید.

غربالگری بیماری‌های قلب

چاقی، فشار خون بالا، رژیم غذایی پرچرب و دیابت زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی رو فراهم میارن. مساله‌‌ اینه که زنان معمولا علائم حمله قلبی رو نمی شناسند و‌‌ اون رو با مشکلاتی نظیر سوء هاضمه، تنگی نفس و درد عضلات اشتباه می‌گیرند.
سازمان سلامت توصیه می‌کنه که تمام بالغین 18 ساله و بالاتر آزمایش و تست فشار خون رو انجام بدن. اگر این فشار خون برای شما کمتر از 120 روی 80 بود، لازمه تست فشار خون رو حداقل دو سال یکبار انجام بدید. در غیر این صورت، یعنی اگر فشار خون‌تون از این مقدار بالاتر بود و شما سایر عومل خطر نامبرده رو دارید، لازمه فشار خون‌تون به طور مکرر بررسی بشه.

تست سنجش تراکم استخوان

زنان نسبت به مردان برای از دست دادن توده استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان بسیار مستعدترند. در سنین نزدیک به یائسگی، این تخریب و از دست دادن توده استخوانی تسریع می‌شه و پوکی استخوان نتیجه‌ی این فراینده. پوکی استخوان هم در نهایت استخوان‌‌ها رو مستعد شکستن خواهد کرد.
توصیه بر‌‌ اینه که زنان 65 ساله و بالاتر، تست سنجش تراکم استخوان رو به طور روتین انجام بدن. اما اگر شما فردی مستعد پوکی استخوان هستید، مثلا کم وزن هستید و یا سیگار می‌کشید، لازمه این غربالگری‌‌ها رو از سن 60 سالگی و هر سال انجام بدید.

تست تشخیص سرطان کولون و رکتوم

لازمه زنان 50 سال به بالا اگر در خطر متوسط به ابتلا هستند، آزمایش یا تست‌های تشخیص سرطان روده بزرگ (کولون) و رکتوم (مقعد) رو انجام بدن. داشتن سابقه خانوادگی برای سرطان کولون و رکتوم و یا سابقه شخصی در ابتلا به بیماری کولیت زخمی، یک فرد رو واجد شرایط برای نیازمندی به تست‌های مکرر از سنین پایین تر می‌کنه. امروزه روش‌های متعددی برای این منظور وجود داره.
کولونوسکوپی، باریم انما و انواع اسکن‌‌ها از جمله این روش‌‌ها  هستند که هر کدوم در شرایط خاصی به کار خواهند اومد.

آزمایش در محل

امروزه شما می‌تونید به‌راحتی و بدون دردسر،‌تمام این آزمایش‌ها رو در منزل انجام بدید. فقط کافیه برای سرویس آزمایش در محل درخواست بدید و با خیال راحت کارتون رو به اون‌ها بسپرید. برای اطلاعات بیشتر مقاله «نکات لازم برای انجام انواع آزمایش» را مطالعه کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا