سیم کشی آیفون تصویری ، خرابی آیفون تصویری و دلایل آن

ساختمانآیفون صوتی و تصویریبرقکاری

با توجه به آن که در ساختمان های امروزی استفاده از آیفون تصویری کاملا جا افتاده است؛ بهتر است که درباره نقشه سیم کشی آیفون تصویری و نحوه سیم کشی آیفون تصویری کمی بیشتر بدانیم.سیم کشی آیفون تصویری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در نصب آیفون تصویری است.

سیم کشی آیفون تصویری اگر به درستی انجام نشود ممکن است مشکلات زیادی مانند قطع شدن تصویر، باز نشدن درب ساختمان با آیفون، زنگ نخوردن آیفون تصویری و….را ایجاد کند. پس بهتر است سیم کشی آیفون را به فرد متخصصش بسپارید تا از ایجاد چنین مشکلات احتمالی در امان بمانید.

در ادامه این مطلب با ۳ برند نام آشنا و معتبر در زمینه طراحی و ساخت آیفون تصویری که در ایران فعالیت دارند و ما می توانیم از محصولات آن ها برای آیفون تصویری استفاده کنیم، آشنا خواهید شد.

به‌طور کلی اگر آیفون تصویری شما دچار مشکل شد، بهتر است آن را به یک تکنسین متخصص بسپارید. تعمیر آیفون تصویری غیر اصولی می تواند باعث آسیب بیشتر به دستگاه شود.

نکات کلیدی

سیم کشی آیفون تصویری یک کار تخصصی است که بهتر است توسط تکنسین انجام شود. در انواع مختلفی مانند: سیم کشی لاین به لاین، سیم کشی مجزا، سیم کشی پارالل تقسیم بندی می‌شود. برندهای مختلفی مثل کوماکس، سیماران و الکتروپیک با جزئیات بییشتری به نحوه سیم کشی ایفون تصویری پرداخته شده است.

راهنمای نصب و نقشه سیم کشی آیفون تصویری

راهنمای نصب و نقشه سیم کشی آیفون تصویری می‌تواند اطلاعاتی درباره ساختار اصلی و ساختمان درونی آیفون تصویری ارائه دهد؛ اطلاعاتی جامع از چگونگی قرارگرفتن اجزای مختلف آیفون، همچنین تفکیک رنگ سیم ها و نوع عملکرد هر یک از آن ها.

انواع سیم کشی آیفون تصویری

سیم کشی آیفون کار بسیار تخصصی است که برای انجام آن نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد پس بهتر است همیشه برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در آینده این کار را به متخصص بسپاریم. 3 روش برای سیم کشی آیفون تصویری وجود دارد کخ به شرح زیر می باشد:

سیم کشی لاین به لاین

این نوع سیم کشی بیشترین کاربرد در سیم کشی آیفون تصویری را دارد و معمولا برای ساختمان‌هایی که تعداد واحد های بالایی دارند استفاده می‌شود. بهتر است برای سیم کشی ساختمان هایی که واحدهایشان در کنار هم قرار دارند از بالا تا جعبه تقسیم از دو کابل مجزا استفاده شود و از جعبه تقسیم تا پنل یک کابل و برای هر واحد 4 رشته سیم قرار داده شود.

سیم کشی مجزا 

برای نصب آیفون تصویری چند طبقه که تعداد واحد های آن کمتر از 10 واحد می باشد بهتر است از سیم کشی مجزا استفاده شود. در این نوع سیم کشی برای هر واحد از یک کابل مجزا استفاده می شود و یک کابل دو و یا سه زوج از هر واحد به پشت جعبه تقسیم می رود و سپس توسط یک کابل 10 زوج به پنل منتقل می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آیفون تصویری!

سیم کشی پارالل

از این نوع سیم کشی بیشتر در سیم کشی آیفون صوتی استفاده می شود و دلیل استفاده نکردن از آن در آیفون‌های تصویری این است که در ساختمان هایی که تعداد واحدهای بالایی دارند تعداد سیم بالایی مورد نیاز است و یک کابل و یک لوله نمی‌تواند پاسخگوی این سیستم باشد. در این روش تنها یک کابل که از جعبه تقسیم تا آخرین واحد به صورت چرخشی برده می شود، استفاده می شود.

اکنون با تعدادی از مارک‌ها و کمپانی‌های فعال در حیطه طراحی آیفون‌های تصویری آشنا می‌شویم و به شرح چگونگی سیم کشی آیفون تصویری ساخت این شرکت‌ها می‌پردازیم.

 نقشه سیم کشی آیفون تصویری

نقشه سیم کشی آیفون تصویری طرحی است که نشان می دهد سیم های آیفون تصویری به چه ترتیب به یکدیگر و به سایر دستگاه ها متصل شوند. نقشه سیم کشی آیفون تصویری معمولاً توسط سازنده دستگاه ارائه می‌شود و برای نصب و تعمیر این دستگاه ضروری است. با استفاده از نقشه سیم کشی، می توان به‌راحتی سیم های آیفون تصویری را به یکدیگر و به سایر دستگاه ها متصل کرد.

نقشه سیم کشی آیفون تصویری معمولاً شامل موارد زیر است:

  • نمای کلی سیم کشی: این بخش، یک نمای کلی از سیم کشی آیفون تصویری را نشان می‌دهد.
  • نمای دقیق سیم کشی: این بخش، سیم های هر یک از قطعات آیفون تصویری را به‌صورت دقیق نشان می‌دهد.
  • کد رنگ سیم ها: این بخش، کد رنگ سیم های آیفون تصویری را نشان می‌دهد.

در اینجا چند نکته برای استفاده از نقشه سیم کشی آیفون تصویری آورده شده است:

  • نقشه سیم کشی را به دقت مطالعه کنید.
  • رنگ سیم ها را به دقت بررسی کنید.
  • قبل از شروع سیم کشی، برق ساختمان را قطع کنید.

با رعایت نکات ذکر شده، می توان از بروز هرگونه مشکل در سیم کشی آیفون تصویری جلوگیری کرد.

1- نقشه سیم کشی آیفون تصویری برند کوماکس

برند مطرح کوماکس بیش از 100 کشور صادرات می‌شود. این برند از باکیفیت ترین آیفون‌های تصویری است که با استفاده از نقشه سیم کشی آیفون تصویری و یک متخصص حرفه‌ای می‌توان اقدام به نصب آن کرد.

شیوه‌های سیم کشی

در آن دسته از ساختمان‌ها و آپارتمان‌هایی که قدمت ساخت آن‌ها بیشتر بوده، شیوه سیم کشی این آیفون تصویری به شکل “لوپ” صورت می‌گرفته است. با توجه به مزیت‌های این نوع سیم کشی که از جمله آن‌ها می‌توان به کم بودن مقدار سیم مورد نیاز و صرف هزینه کمتر اشاره کرد، امروزه از جانب ساکنین بسیاری از ساختمان‌های جدید و نوساز نیز درخواست نصب این آیفون تصویری به صورت لوپ صورت می‌گیرد.

در شیوه سیم کشی لوپ تک تک انشعاب‌های یک ساختمان، به واسطه چهار سیم انجام می‌شود، اما در روش‌های جدیدتر این چهار سیم، از یکدیگر مجزا هستند.

برای نصب آیفون تصویری کوماکس؛ چهار سیم به رنگ های سفید، زرد، آبی و قرمز وجود دارد که باید هر کدام از آن ها در مسیر درست خود، قرار بگیرند.

 

سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

رنگ‌بندی سیم‌ها و وظیفه هر یک از آن‌ها

در سیستم سیم کشی آیفون تصویری برند کوماکس، همانطور که گفته شد، ۴ سیم با رنگ‌های مجزا موجود است و هر یک از آن‌ها عهده‌دار عملکرد خاصی در این سیستم هستند و نقش متفاوتی ایفا می کنند، که در ادامه به بررسی کارایی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

وظایف سیم‌ها در سیستم آیفون تصویری کوماکس

  • سیم سفید رنگ: سیم سفید را سیم فیلم یا ویدئو نامیده‌اند؛ چرا که این سیم عهده‌دار منتقل کردن تصویر به مدار سیستم آیفون تصویری است.
  • سیم آبی رنگ و زرد رنگ: این دو رشته سیم که منفی و مثبت بودن در آن‌ها مشاهده می‌شود، جریان برق را به مدار سیستم آیفون تصویری منتقل می‌کنند. سیم آبی منفی است و سیم زرد مثبت.
  • سیم قرمز رنگ: سیم قرمز را سیم صدا یا Voice نیز می‌گویند چرا که این سیم باید کار انتقال جریان صوت را انجام دهد.
سیم آیفون تصویری کوماکس
در این آیفون تصویری نیز جزئیات رنگ سیم ها و عملکرد هرکدام مشخص شده است. سیم قرمز برای صدا، سیم آبی و زرد برای اتصال جریان برق و سیم سفید برای انتقال تصویر است.

نقشه سیم کشی و روش نصب سیم ها برای آیفون تصویری کوماکس

  • سیم سفید رنگ: از مانیتور موجود در خانه به دستگاهی که جلوی درب ورودی منزل نصب شده است، منتقل می‌شود و تصویر را در مانیتور منعکس می‌کند.
  • سیم آبی رنگ و زرد رنگ: این دو سیم نیز از مانیتور به دستگاه نصب شده در کنار درب انتقال می‌یابند و جریان برق را به این دستگاه می‌رسانند. یکی از این دو سیم از قسمت خروجی دستگاه و دیگری از بخش ترانس به قسمت قفل باز کن که پشت درب وجود دارد مرتبط می‌شود، لذا با فشردن دکمه درب باز کن، دستگاه جلوی درب به وصل کردن جریان برق پرداخته و نهایتا درب باز می‌گردد.
  • سیم قرمز رنگ: سیم قرمز که وظیفه آن منتقل کردن صدا است نیز از مانیتور تا دستگاه نزدیک درب ورودی امتداد دارد.

2- نقشه سیم کشی آیفون تصویری برند سیماران

سیماران یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید آیفون تصویری است. این شرکت، آیفون های تصویری با کیفیت و متنوعی را تولید می کند.

نقشه سیم کشی آیفون تصویری برند سیماران، معمولاً در دفترچه راهنمای دستگاه موجود است. این نقشه، به صورت دقیق نحوه اتصال سیم های آیفون تصویری را نشان می دهد.

با مطالعه نقشه سیم کشی آیفون تصویری برند سیماران سیم های شناسایی و به یکدیگر متصل می‌شود. با این نقشه، سیم کشی ایفون تصویری به صورت دقیق و حرفه‌ای انجام می‌شود و اگر توسط تکنسین حرفه ای انجام شود از بروز هرگونه مشکل جلوگیری می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقشه سیم کشی آیفون تصویری برند سیماران، می توانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

رنگ بندی سیم‌ها و وظیفه هر یک از آن‌ها

در سیستم سیم کشی این آیفون تصویری نیز، چهار سیم به رنگ‌های سفید و زرد و قرمز و آبی می‌بینیم که هر یک وظیفه‌ای را در نظام ساختاربندی شده آیفون تصویری برعهده دارند‌.

وظیفه سیم‌ها در سیستم آیفون تصویری سیماران

  • سیم سفید رنگ: انتقال تصویر به مدار سیستم آیفون تصویری‌.
  • سیم آبی رنگ و زرد رنگ: سیم آبی منفی بوده و سیم زرد مثبت است و هر دو سیم به انتقال جریان برق در مدار سیستم آیفون همکاری می‌کنند.
  • سیم قرمز رنگ: این سیم نیز سیم انتقال صدا است‌.

سیم کشی آیفون تصویری سیماران

نقشه سیم کشی آیفون تصویری سیماران و روش نصب

  • یک قطعه ترانس ۱۲ یا ۲۴ آمپری جهت انتقال جریان برق به دستگاه آیفون تصویری و کارایی صحیح قسمت در باز کن، نیاز است‌. شکل متصل شدن سیم‌ها به دستگاه آیفون تصویری اینگونه است که خروجی مثبت و منفی بخش ترانس یا همان خروجی DC برای رساندن جریان برق به دستگاه جلوی درب خانه و خروجی AC بخش ترانس نیز برای کارکرد قفل برقی، کاربرد دارد.
  • از پایانه خروجی AC بخش ترانس دو عدد رشته سیم به قسمت پشتی دستگاه آیفون تصویری وصل می‌نماییم. یکی از این سیم‌ها باید به یک سیم در باز کن قسمت پشت دستگاه متصل شود و سیم دیگر نیز لازم است که به یکی از سیم‌هایی که از قسمت پشتی قفل آمده است وصل شود.
  • دو عدد رشته سیم هم از قفل به قسمت پشتی دستگاه آیفون تصویری می‌رسد که یکی از آن دو را به یکی از دو سیم مربوط به قفل باز کن و سیم دیگر را نیز به سیم دومی که از بخش پنل منشعب می‌شد، متصل می‌کنیم.
  • سیمی که از بخش ترانس می‌آید می‌تواند هم به شکل مستقیم و بی‌واسطه و هم به صورت غیر مستقیم، به داخل قفل وارد شود.

 

نقشه سیم کشی آیفون تصویری سیماران
در نصب آیفون تصویری سیماران باید سیم های برق و سیم تصویر و سیم صدا را به تفکیک رنگ های آن ها، از آیفون به مقصدهای تعریف شده، برسانید. 

3- نقشه سیم کشی آیفون تصویری برند الکتروپیک

شیوه‌های سیم کشی

نصب مانیتور سیستم آیفون تصویری الکتروپیک به این شکل است که در آن، یک مجموعه سیم ۴ عددی به شکل مستقل به پنل واحدی وارد می‌شود. اما برای سهولت در کاربرد و خصوصا برای ساختمان‌هایی که تعداد واحد بیشتری دارند، به منظور ممانعت از آشفتگی مسیرهای عبور سیم‌های مختلف، از وسیله خاصی استفاده می‌شود.

این ابزار هنگامی که به ساختمان‌های تا سقف ۷ واحد متصل می‌شود، از سیم‌ها و کابل‌های عمومی و قابل اشتراک استفاده می‌کند اما زمانی که تعداد واحدهای یک ساختمان بیشتر از ۷ تا باشد، برای نمایان کردن بهتر تصویر در آیفون تصویری و ممانعت از کم شدن کیفیت و کارایی آن، از دستگاهی به اسم سوئیچر بهره گرفته می‌شود. سوئیچر علاوه بر رفع نیاز خرید سیم بیشتر و پرداخت هزینه فراتر، می‌تواند به پشتیبانی و هماهنگ سازی ۴ تا ۷ عدد از سیم های موجود در مانیتورهای دستگاه‌های آیفون تصویری بپردازد.

رنگ بندی سیم‌ها و وظیفه هر یک از آن‌ها

این آیفون تصویری نیز در سیستم سیم کشی خود مانند دو دستگاه قبلی، دارای سیم‌های سفید و زرد و قرمز و آبی است‌.

وظیفه سیم‌ها در سیستم آیفون تصویری الکتروپیک

  • سیم سفید رنگ: این سیم جهت دریافت صدا در سیستم آیفون تصویری تعبیه شده است.
  • سیم زرد رنگ: برای بهبود در ساز و کار، این سیم به عبور دادن جریان منفی برق از داخل خود می‌پردازد تا رد کردن جریان‌های مثبت و منفی همزمان و به موازات هم شکل بگیرند.
  • سیم آبی رنگ: این سیم جریان مثبت برق را از بخش ترانس دریافت می‌نماید.
  • سیم قرمز: این سیم تصاویر را از دوربینی که در داخل دستگاه جلوی درب وجود دارد، دریافت می‌کند‌.

سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک

نقشه سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک و روش نصب

  • دستگاه آیفون تصویری الکتروپیک ۵ ورودی دارد و دستگاهی که در کنار درب ورودی نصب شده نیز دارای ۴ خروجی است‌؛ در این سیستم هماهنگ، سیم زرد جریان منفی برق را به ورودی اول می‌رساند. سیم قرمز تصاویر را به ورودی دوم منتقل می‌کند، سیم آبی به رساندن جریان مثبت برق به ورودی سوم می‌پردازد و سیم سفید صدا را به ورودی چهارم می‌برد.
  • ورودی پنجم هم با اتصالی کوتاه مسدود می‌شود و در نهایت در تک تک ورودی‌های مانیتور رنگی آیفون، اتصالی صورت می‌گیرد‌. به منظور عبور جریان برق از سیستم آیفون تصویری، منبع تغذیه باید نصب شود. برای رسیدن مقدار مناسبی از جریان برق به مانیتور، لازم است از یک ترانس ۱۲ تا ۲۴ ولتی کمک بگیریم.
  • شیوه متصل شدن رشته سیم‌های بخش ترانس به سیستم آیفون تصویری، به واسطه خروجی AC و به شکل مستقیم و بی‌واسطه صورت می‌گیرد و به پایانه‌های ورودی اتصال می‌یابد. رشته سیم‌های قفل برقی هم به پایانه‌هایی تحت عنوان پایانه L1 و پایانه L2 وصل می‌شوند.
  • یکی از آن‌ها به یکی از سیم‌های در باز کن قسمت پشتی دستگاه نصب شده در نزدیک درب ورودی وصل شده و دیگری را به یکی از دو رشته سیمی که از قسمت پشتی قفل امتداد یافته است، وصل می‌کنیم‌. از قسمت قفل نیز دو عدد رشته سیم تا قسمت پشتی دستگاه آیفون تصویری امتداد می‌یابد که یکی از این سیم‌ها به یکی از دو سیم سیستم قفل باز کن دستگاه و سیم دیگر، به آن سیم اضافه‌ای که از بخش ترانس منشعب شده بود، متصل می‌شود.
  • در اینجا هم سیم امتداد یافته از ترانس، هم به شکل مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم به قفل وصل می‌شود.
نقشه سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک
نقشه سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک از ارسال برق با سیم زرد و آبی، ارسال تصویر با سیم قرمز و سیم سفید جریان صدا تشکیل شده است.

با دقت و توجه به عناوین و مطالب ذکر شده، نصب آیفون‌های تصویری هر یک از برندها امکان پذیر است. البته این نکته نیز قابل اعتنا است که هر چقدر در شیوه نصب آیفون تصویری خود دقت عمل بیشتری را به کار بگیریم و ضریب احتیاط را افزایش بدهیم، به همان میزان نیز به کیفیت و کارایی دستگاه و افزوده شدن بر دوام و طول عمر آن کمک می‌کنیم. لذا لازم است در صورتی که خودمان تخصص کافی در زمینه سیم کشی و نصب آیفون تصویری نداریم، از افراد متخصص با مهارت بالا کمک بگیریم تا روند نصب و راه اندازی آیفون تصویری ما، اصولی و عاری از هر گونه مشکل صورت بگیرد.

برای نصب آیفون صوتی تابا می‌تواند از مقاله مورد نظر اطلاعات بیشتری کسب کرد.

قیمت سیم کشی آیفون تصویری چگونه محاسبه می‌شود؟

برای تعیین قیمت سیم کشی آیفون تصویری عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که می توان به مصالح و تجهیزات مورد نیاز، پیچیدگی کار، تعداد واحد های ساختمان، مقدار زمان مورد نیاز برای انجام کار ،نوع آیفون تصویری و … اشاره کرد. از مهم ترین تجهیزاتی که تاثیر زیادی در تعیین هزینه نصب آیفون تصویری و تعیین قیمت سیم کشی آیفون تصویری به صورت زیر می باشند:

  • پنل داخلی
  • پنل بیرونی
  • منبع تغذیه
  • درب باز کن
  • سیم های رابط

نکات مهم در خصوص نصب آیفون تصویری

  • از نصب مانیتور و همچنین از نصب پنل آیفون در مکانی که احتمال تابش مستقیم نور خورشید در طول روز وجود دارد دوری کنید.
  • از نصب پنل  در معرض ریزش برف و باران تا حد ممکن جلوگیری کنید.
  • در نصب آیفون تصویری باید به این نکته توجه کنید که سیم کشی آیفون تصویری از سیم کشی برق ساختمان باید جدا باشد ، زیرا که سیم آیفون تصویری و برق اگر با هم در بک جا قرار گیرند موجب نویز و اختلال در تصویر و صدای پنل تصویری می شود . از این رو باید از کابل های فویلدار و شیلدار جهت نصب آیفون تصویری استفاده کرد .
  • از نصب مانیتور در مکانهایی که احتمال وجود حرارت دارند خودداری نمائید مانند بالای رادیاتور و بخاری و داخل آشپزخانه  که حداقل ۱ متر فاصله بین منبع حرارت مانند رادیات شوفاژ و مانیتور باید وجود داشته باشد.
  • از نصب قوطی درست بالای کلیدهای روشنایی خودداری کنید زیرا سیم مانیتور بر روی کلیدها میافتد و امکان رها شدن گوشی و دهنی آیفون هنگام روشن و خاموش نمودن کلیدهای روشنایی وجود دارد و از لحاظ حرفه ای هم جنبه خوشی برای برق کار نخواهد داشت حداقل فاصله ۳۰ سانت را بین قوطی های کلید و پریز چه بصورت افقی و چه عمودی رعایت نمائید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا