مهمترین اصول نگهداری از لوازم برقی بدون نیاز به تعمیر

لوازم خانگی

بهتره داستان رو اینطور شروع کنیم؛ از زمانی که ادیسون، در سال 1880، اولین لامپ برقی رو اختراع کرد و شاید هیچ‌وقت تصور نمی‌کرد تعداد وسایل برقی اینقدر زیاد بشه که ما زندگی بدون اونها رو بسیار سخت و دشوار و حتی در مواردی غیر ممکن تصور کنیم؛ در واقع اگر خوب به اطرافمون نگاه کنیم، می‌تونیم متوجه بشیم که بعد از اینترنت، این وسایل برقی هستند که اطراف ما رو احاطه کردن و تعداد اونها واقعا بی‌شماره: از یخچال به عنوان ضروری‌ترین وسیله برقی تا اتوی مویی که اگر هم نباشه، چندان به اون احتیاج پیدا نخواهیم کرد و چقدر مهمه که اصول نگهداری از لوازم برقی رو بدونیم تا این وسیله‌های ارزشمند کمتر نیاز به تعمیر پیدا کنن.
زمانی که به دنبال خرید یک وسیله الکتریکی هستیم، خیلی تلاش می‌کنیم با توجه به هزینه‌ای که می‌خوایم بکنیم، از بهترین برندها خرید کنیم که ضمانت کیفیت کالا رو داشته باشند و اصلا خراب نشن و یا در بدبینانه‌ترین حالت، دیر خراب بشن. اما در بعضی از موارد این اتفاق مقدور نیست و ما هر چقدر هم تلاش کنیم، به تعمیر لوازم برقی نیاز پیدا خواهیم کرد.

اما همیشه گفتن، “پیشگیری بهتر از درمان هست” و این به این معنی هست که راه‌هایی وجود داره که به عنوان اصول مراقبت از لوازم الکتریکی مطرح می‌شن و به میزان زیادی کمک می‌کنن تا عمر مفید لوازم برقی بیشتر بشن و نیاز کمتری به تعمیر لوازم الکتریکی پیدا کنید.

اما تا چه حد از اصول مراقبت از لوازم الکتریکی خبر دارین تا کمتر نیاز به تعمیر لوازم برقی پیدا کنید؟ برای مثال چه مراقبت‌هایی برای یخچال، کولر، چرخ‌گوشت و مانند آن وجود داره که می‌تونه طول عمر این لوازم را بیشتر کند؟ آچاره با طرح این پرسش‌ها، به سراغ پاسخ رفته و تلاش کرده پاسخ‌های اصولی به این سوال بدهد. اگر شما هم دوست دارید این اصول رو رعایت کنید، می‌تونید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اصول نگهداری از لوازم برقی : یخچال و فریزر

اصول نگهداری از لوازم خانگی برقی

1. حتما برای همه شما پیش اومده که بخواید داخل یخچال رو با دستمال خیس و یا مرطوبی تمیز کنید تا کثیفی‌های یخچال گرفته بشه. اینکار مسلما از ضروریات سالم نگه‌داشتن یک یخچال محسوب می‌شه، اما نکته پنهانی هم وجود داره: تلاش کنید تا زمانی که داخل یخچال خشک نشده، اون رو به پریز برق نزنید. چرا که این به معنی کارکرد بیشتر یخچال برای حذف رطوبت یخچال خواهد بود و اگر اینکار بارها اتفاق بیفته، می‌تونه به یخچال، آسیب بزنه.

2. اگر در حین تمیز کردن، میخواهید پشت یخچال و به ویژه کندانسور یخچال رو تمیز کنید، یادتون باشه به هیچ‌وجه اون رو خیس نکنید و حتی با پارچه مرطوبی هم تمیز نکنید، بلکه از دستمال خشک و یا جاروبرقی برای گردگیری استفاده کنید. این بخش به میزان زیادی، مستعد جذب گرد و خاک هست و این گرد و خاک، گردش هوا رو در اطراف اون کند می‌کنه.

3. حتما حواستون باشه، سطحی که یخچال در اون قرار می‌گیره، صاف باشه و یخچال به سمتی متمایل نشده باشه. همچنین این موضوع رو هم فراموش نکنید: تا حد امکان، زیر یخچال باید خشک و فاقد رطوبت باشه.

5. حتما یخچال رو به دور از وسایل گرما‌زا قرار بدید تا حرارت باعث نشه که موتور یخچال، زیاد کار کنه تا خود سیستم رو خنک کنه. همچنین اگر مجبور هستید یخچال رو در گوشه‌ای از اتاق و آشپزخانه جا بدید، سعی کنید به میزان مناسبی از دیوار فاصله داشته باشه تا هوا به میزان مناسبی در ناحیه موتور تردد داشته باشه. این موضوع به ویژه در فصل تابستان اهمیت پیدا می‌کنه، چرا که دمای اتاق به نسبت بالاتر می‌ره و موتور مجبور هست بیشتر کار کنه.

6. علاوه بر اینکه باید یخچال طوری قرار بگیره که هوا در اطراف اون جریان داشته باشه، محتویات داخل یخچال هم باید طوری قرار بگیرند که هوای سرد بتونه در همه قسمت‌های اون خوب جریان پیدا کنه. برای اینکار ضروری هست یخچال رو خیلی با مواد غذایی پر نکنید.

8. سعی کنید موادی که باید داخل یخچال قرار بگیرن، داخل ظروف مناسبی باشند تا اگر احتمال نششتی آب و مایعات وجود داره، جلوگیری بشه.

9. اگر درب یخچال شما به خوبی بسته نمیشه، حتما لاستیک درب رو چک کنید و اگر نیاز به تعویض داشت، این هزینه رو حتما صرف کنید، چرا که منجر به هدر رفت هوای سرد داخل یخچال و در نتیجه، کارکرد بیشتر موتور و در نهایت خراب شدن یخچال خواهد شد.

اصول مراقبت از لوازم برقی: ماشین لباسشویی

اصول نگهداری از ماشین لباسشویی لوازم خانگی برقی

1. ماشین‌لباسشویی رو در سطح صافی قرار بدید. این موضوع به ویژه در زمان روشن بودن ماشین، اهمیت خودش رو نشون میده. چرا که در صورت تراز نبودن، لباسشویی، به شدت شروع به لرزش میکنه.

2. بعد از اینکه از ماشین لباسشویی استفاده کردید و لباس‌ها رو خارج کردید، تلاش کنید محفظه داخلی و همینطور ناحیه فیلتر رو تمیز کنید و اگر وسیله اضافی وجود داشت، اون رو خارج کنید تا در دراز مدت، مشکلی برای اون پیش نیاد.

3. قبل از اینکه لباس‌ها رو داخل ماشین بندازید، حتما جیب‌های اونها رو به خوبی بگردید تا دستمال کاغذی و یا وسیله دیگری در اونها باقی نمونه.

4. ماشین را بیش از ظرفیت آن پر نکنید. این موضوع بسیار مهم است و میتونه در دراز مدت، نتایج زیانباری رو برای موتور داشته باشه.

5. برنامه‌های مختلف لباسشویی را برای انواع لباس‌ها یاد بگیرید تا در زمان و مصرف آب صرفه‌جویی شود و در عین‌حال، لباسشویی بهینه کار کند. برنامه‌های مختلف، به خوبی در دفترچه راهنمای هر دستگاهی، مشخص شده است.

6. اگر به نظر شما، لباسشویی به خوبی لباس‌ها را نمی‌شوید، همه موارد را بررسی کنید: از تنظیم درست برنامه برای نوع لباس تا میزان پودری که در محفظه پودری می‌ریزید و اگر همه این موارد درست بود، در آخر به سراغ مشکل موتور بروید.

7. برخی مواقع، آبی که از لباسشویی خارج می‌شه، به جای عبور از لوله فاضلاب، به بیرون می‌ریزه؛ در این حالت، ابتدا لوله خروجی ماشین و لوله فاضلاب را چک کنید. ممکن است یکی از این لوله‌ها گرفته باشد.

8. اگر لباسشویی شما قدیمی شده، احتمال آنکه سر و صدای ماشین بیشتر در حین کار کردن بیشتر شود، بیشتر می‌شود. برای رفع این مشکل، دستگاه را به متخصص لباسشویی نشان دهید تا موتور و یاتاقان آن را بررسی کنند. گاهی اوقات وجود یک جسم خارجی در ناحیه موتور این صدا را تولید می کند و یا زنگ زدن بخش‌هایی از موتور، منجر به ایجاد اصطکاک و تولید صدا می‌شود.

اصول نگهداری از لوازم برقی: چرخ گوشت

اصول نگهداری از چرخ گوشت آچاره

1. تلاش کنید قطعات گوشت و یا مانند آن را تا حد امکان به اندازه‌های کوچک تقسیم کنید، اما چرا؟ قطعات بزرگ، به سختی درون محفظه چرخ‌گوشت قرار می‌گیرد و به تیغه‌های آن فشار می‌آورد.

2. اگر میزان زیادی گوشت برای چرخ کردن دارید، اینکار را به صورت پیوسته انجام ندهید. برای مثال، می‌تونید در فواصل 15 دقیقه‌ای به دستگاه استراحت بدهید.

3. تیغه چرخ‌گوشت اهمیت زیادی در کارکرد درست و با کیفیت دارد و اگر به میزان زیادی از چرخ‌گوشت استفاده می‌کنید، سعی کند، هر چند ماه یکبار، تیغه آن را تیز کنید.
سعی کنید بلافاصله بعد از اتمام کار، بلافاصله قطعات آن را بشویید تا زنگ‌زدگی برای قطعات آن رخ ندهد. اگر قطعات گوشت داخل دستگاه ماند و گیر کرد، هرگز سعی نکنید در حالت روشن و با جسم تیزی، آن را خارج کنید. اینکار میتونه موجب شکستن جسم داخل چرخ‌ و خراب شدن اون بشه.

اصول نگهداری از لوازم برقی: مایکروفر

اصول نگهداری از مایکروفر لوازم خانگی برقی آچاره

1. یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری برای مایکروفر، تمیز نگه‌داشتن اون هست. بدین معنی که هراز چندگاهی، داخل اون رو با یک دستمال آغشته به شوینده تمیز کنید و اجازه بدید کامل خشک بشه. اما یک راه جالب برای تمیز کردن دیواره داخلی مایکروفر، استفاده از آب لیموست. به این ترتیب، شما می‌تونین میزانی آب‌لیمو را داخل ظرف بزرگ پر آبی بریزید و بعد هم اون رو داخل مایکروفر بگذارید و به مدت 10 دقیقه اجازه بدید داخل مایکروفر بجوشه. اینکار باعث بخار شدن لیموترش و از بین بردن لکه‌های چربی روی دیواره‌ها خواهد شد.

2. برای اینکه نیاز به تمیزی چندانی نداشته باشید، بهتره، درب غذاهای آبدار رو ببندید تا در حین گرم شدن، به داخل مایکروفر پخش نشه.

3. از ظروف فلزی و ظروف چینی با حاشیه‌های طلاکوب برای گرم کردن غذا استفاده نکنید. همچنین ظروف پلاستیکی که ضخامت کمی دارند، برای گرم کردن غذا مناسب نیستند.

اصول نگهداری از لوازم برقی: جاروبرقی

اصول نگهداری از جاروبرقی لوازم خانگی برقی آچاره

1. در نگهداری از جاروبرقی‌ها، باید توجه ویژه‌ای به فیلتر اون داشته باشید؛ هرچند مدت یکبار، فیلتر رو خارج کنید و به خوبی اون رو تمیز کنید و گرد و خاک اون رو بگیرید.

2. با جارو برقی، اجسام بزرگ رو جارو نکنید و اونها رو با دست بردارید. همچنین اگر قصد دارید مکانی رو بیش از مدت 30 دقیقه جارو کنید، حتما توقفی به دستگاه بدید تا موتور اون خیلی داغ نکنه.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا