نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

با 5 گیاه آپارتمانی، طبیعت را به خانه بیاورید.

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

آدم‌ها موجوداتی برخاسته از طبیعت هستن و هرمیزان هم که در دوران جدید از طبیعت دور شده باشن و یا حتی به میزان زیادی محیط زیست رو تخریب کرده باشن، نمی‌تونن منکر اثرات شگفت‌انگیز طبیعت و بودن در محیط طبیعی بشن. اما بودن در طبیعت برای انسان عصر امروز، چندان کار آسانی نیست که دلایل مختلفی می‌تونیم برای آن اشاره کنیم، اما جالب این‌جاست که تا حد ممکن، انسان‌ها به راه‌حل‌های جایگزین فکر کردند: پرورش گل و گیاه و به ویژه گیاهان آپارتمانی!

گیاهان و به طور ویژه، انواع گل‌ها، موجودات محبوب در میان عموم مردم هستند و بسیاری از مردم تلاش می‌کنن، تا هر اندازه که می‌تونن، گل و گیاه در خونشون داشته باشن، چرا که علاوه بر طراوت، شادابی و سبزی که به خونه‌ها میارن، هوای تازه‌ای رو هم به خونه‌ها تزریق می‌کنند. اما همانطور که همگی ما از شازده کوچولو دوسنت اگزوپری شنیدیم، ما مسئول گل‌مون هستیم و باید به درستی از اونها نگهداری کنیم.

آچاره در این مقاله، 5 گیاه آپارتمانی زیبا رو معرفی کرده که می‌تونید در خونه‌های خودتون داشته باشین و منتظر به گل نشستن بعضی از اونها هم بمونید. گیاهانی که با دیدنشون، آرامش و طراوات دریافت خواهید کرد.

1. گیاه آپارتمانی آگلونما

گیاه آپارتمانی آگلونما

آگلونما (Aglaonema)، نوعی گیاه گل‌دار محسوب می‌شه که زادگاه اصلی اون به مناطق حاره‌ای و نیمه حاره‌ای در آسیا و گینه نو برمی‌گرده. به این گیاه به عنوان گیاه همیشه سبز چینی هم شناخته می‌شه و تا به حال 22 گونه مختلف از این گیاه در دنیا شناخته شده.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

ویژگی‌های گیاه آگلونما

این گیاه همیشه سبز، دارای ساقه‌های عمودی و یا خوابیده روی خاک هست. به طور معمول، تاجی از برگ‌های پهن در بخش راسی گیاه و البته در گونه‌های وحشی آگلونما پیدا می‌شه. گل‌های این گیاه بسته به گونه آگلونما، رنگ‌های متفاوتی دارند، اما گونه‌هایی که در ایران به فروش می‌رسند، سفید رنگ دیده می‌شن.

شرایط رشدی گیاه آگلونما

طرز نگهداری از گیاه آگلونما

آگلونما رو باید یک گیاه دوستدار نور معرفی کرد که با شدت مناسبی از نور، رشد مناسبی خواهد داشت، البته به شرط اینکه آب مناسبی هم برای اون فراهم کنیم. به عبارت دیگه برگ‌های این گیاه، به دریافت میزان مشخصی از رطوبت حساس هست. پس اگر این گیاه را تهیه کرده‌اید، می‌توانید هر روز، مقدار کمی روی برگ‌های آن، آب اسپری کنید.

کمترین دمای هوایی که این گیاه تحمل می‌کنه، 10 درجه است و اگر این گیاه را در فضای حیاط و بالکن نگهداری می‌کنید، زمستان‌ها، اون رو به خانه انتقال بدید. خاک این گیاه، باید مخلوطی از ماسه، خاک باغچه و پیت باشه و هر دو تا سه سال یکبار، خاک گلدان نیاز به تعویض خواهد داشت. قیمت گیاه آگلونما، به صورت تقریبی بین 25 تا 40 هزارتومان در بازارهای مختلف هست.

2. گیاه آپارتمانی برگ انجیری

گیاه آپارتمانی برگ انجیری

گیاه برگ انجیری با نام علمی Monstera deliciosa در دسته گیاهان swiss cheese plant، قرار داره و یک گیاه گلدار محسوب می‌شه. زادگاه اصلی گیاه برگ انجیری، جنگل‌های حاره‌ای جنوب مکزیک و جنوب پاناماست. البته این گیاه به بسیاری دیگر از مناطق حاره‌ای هم معرفی شده و به عنوان یک گونه مهاجم برای مناطقی مثل هاوایی و شیسل فرانسه شناخته می‌شه.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

ویژگی‌های گل برگ انجیری

گیاه برگ انجیری می‌تونه در بعضی موارد تا بیشتر از 9 متر هم رشد کنه. برگ‌های سبز پهنی داره و میوه اون، مخروطی شکل هست. در کشورهای دیگه حتی به اون گیاه سالاد میوه هم گفته می‌شه.

شرایط رشدی گیاه برگ انجیری

طرز نگهداری از گیاه انجیری گیاه آپارتمانی

خاک مناسب و کمپوست دارای کود شیمیایی برای رشد این گیاه بسیار ضروری هست. نباید در معرض مستقیم آفتاب و نور قرار بگیره، اما به نور کم نیاز خواهد داشت. به آب چندانی نیاز نداره و در روزهای گرم، دوبار آب دادن به گیاه کافی هست که این میزان می‌تونه در زمستان به یکبار هم کاهش پیدا کنه.

در زمستان نیاز هست تا این گیاه زیبا رو حداقل در دمای 12 درجه نگهداری کنید و در تابستان‌ها، دمای 24 درجه، دلپذیرترین دمای رشدی این گیاه هست. قیمت گیاه برگ انجیری در بازارهای مختلف از 18 هزار تومان شروع می‌شه و تا 30 هزارتومان تغییر می‌کنه.

3. گیاه آپارتمانی بگونیا

گیاه آپارتمانی گل بگونیا

بگونیا (Begonia)، از گیاهان همیشه سبز محسوب می‌شه و جالبه بدونید این گیاه دارای بیش از 1800 گونه مختلف در دنیاست. این گیاه هم، بومی مناطق نواحی مرطوب نیمه حاره‌ای و حاره‌ای هست. تعدادی از گونه‌های این گیاهان داخل خانه‌ها و به عنوان گیاهان زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرن.

ویژگی‌های زیستی گیاه بگونیا

گیاه بگونیا، بیشترین تعداد انواع گیاهان گلدار رو داره و دارای 1831 گونه در دنیاست. این گیاهان در مناطق آمریکای مرکزی، آفریقا و جنوبی آسیا دیده می‌شن. بسته به گونه‌ای که انتخاب می‌کنید، برگ‌های آنها می‌تونه مخملی، براق و یا ساده باشه و گل‌های متفاوت با رنگ‌های مختلفی از اونها خواهید دید.

شرایط نگهداری گیاه بگونیا

طرز نگهداری گیاه بگونیا

اگر این گیاه رو خریداری می‌کنید، باید بدونید انواع مختلفی دارند که می‌تونه شرایط نگهداری هر کدوم با هم فرق کنه، اما، اگر به طور کلی موارد اصلی نگهداری اونها رو بگیم، به موارد زیر خواهیم رسید:

این گیاه نیاز داره آب کافی دریافت کنه، پس تلاش کنید هربار که احساس کردید، خاک گیاه در حال خشک شدن هست، به اون آب بدید. خاک‌هایی که استفاده می‌کنید، تلاش کنید مواد مغذی اون رو فراهم کنه و حتما به کود دادن اون توجه کنید. نور کم برای رشد این گیاه مناسب هست و نیازی نیست اون رو در شرایط نور مستقیم قرار بدید.

قیمت بگونیا برای انواع مختلف اون از 20 هزار تومان شروع می‌شه و حتی قیمت‌های بالای 50 هزار تومان هم می‌تونید برای اونها در بازارهای مختلف پیدا کنید.

4. گیاه آپارتمانی پپرومیا یا گیاه قاشقی

گیاه آپارتمانی گل قاشقی

پیرومیا (Peperomia) از دسته گیاهان radiator plants، گونه‌های مختلفی دارن و بیش از 1000 گونه برای اونها گزارش شده. این گیاهان هم در مناطق حاره‌ای و نیمه حاره‌ای جهان زندگی می‌کنن و البته بسیاری از اونها در آمریکای مرکزی و بخش شمالی آمریکای جنوبی یافت می‌شه. حدود 17 گونه از این گیاهان در آفریقا زندگی می‌کنن.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

ویژگی‌های گیاه

اگرچه این گیاهان از لحاظ ظاهری بسیار متفاوت هستن، به طور کلی دارای برگ‌های ضخیم، ساقه‌های ضخیم، و برگ‌های گوشتی هستن و شکوفه‌های زرد از ویژگی‌های دیگر اونهاست.

شرایط رشدی گیاه

شرایط نگهداری گیاه پیرومیا

این گیاه کم توقع، حتی قادر هست نور و آب کم رو تحمل کنه و در عین حال شاداب و زیبا باقی بمونه. اما برای نگهداری از این گیاه، تلاش کنید حداقل یک تا دوبار در هفته به اون آب بدید و در نور مستقیم قرارش ندید. خاک معمولی که دارای ماسه و پیت هست برای رشد این گیاه مناسب هست. قیمت پیرومیا از 15 هزار تومان شروع می‌شه و تا قیمت 40 هزار تومان متغیر هست.

5. گیاه آپارتمانی پوتوس

گیاه آپارتمانی پوتوس

پوتوس (Devil’s ivy)، با نام علمی Epipremnum aureum، یکی از گیاهان همیشه سبز هست که در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شه. این گیاه رو در مناطق حاره‌ای خواهید یافت. پوتوس به دلیل رشد خوبی که داره در بعضی از مناطق، به عنوان یک مزاحم هم شناخته می‌شه. به این گیاه، گیاه شیطان هم گفته می‌شه، چرا که حتی قادر هست در تاریکی هم رشد کنه و در فضای تاریک هم همچنان سبز می‌مونه.

ویژگی‌های گیاه پوتوس

ساقه‌های این گیاه قادر هست تا 20 متر هم رشد کنه و برگ‌های اون، همیشه سبز و یا ابلق و براق هست و به صورت قلبی شکل دیده می‌شه. پوتوس معمولا به صورت آویز و یا ساقه‌های رونده رشد خواهند کرد.

شرایط رشدی گیاه پوتوس

شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی پوتوس

دمای معمولی اتاق برای رشد پوتوس کافی هست و مانند هر چهار گیاه آپارتمانی گفته شده، نور غیر مستقیم برای رشد گیاه کافی هست. به آب چندانی هم نیاز نداره و با حداقل یک تا دو مرتبه در هفته، نیاز پوتوس به آب کاملا تامین خواهد شد. قیمت این گیاه از 20 هزار تومان شروع میشه و تا 40 هزارتومان در بازارهای مختلف تغییر می‌کنه.

اگر شما هم دوستدار گل و گیاه هستید، برای ما از انواع گلهایی بنویسید که باهاشون آشنا هستید و ازشون نگهداری میکنید تا خوانندگان ما با سایر گل‌های دوست داشتنی و آپارتمانی آشنا بشن.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی زیادی در منزلتان نگهداری می‌کنید و موقع تمیزکاری با جابه‌جایی این گلدان‌ها دچار مشکلاتی مثل کمر درد و حتی اتلاف وقت می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. افراد متخصص در زمینه نظافت خانه‌های پر از گل‌های آپارتمانی و حتی گلخانه را در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید