تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

شستن ماشین در ساختمان و دردسرهای آن

خودروسرویس و نگهداری

آپارتمان نشینی علاوه بر مزایایی که داره، گاهی اوقات با دردسرها و مشکلات خاصی هم همراهه. از کنار اومدن با همسایه‌های پر سر و صدا گرفته تا محدودیت در رفت و آمد، شستن ماشین در ساختمان ، استفاده از فضای مشترک بین ساکنین و هزینه‌هایی که باید به صورت مشترک پرداخت بشن.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که ساکنین ممکنه باهاش مواجه بشن، همسایه‌هایی هستن که اقدام به شستن ماشین در آپارتمان می‌کنند. اما چطور باید با این موضوع کنار اومد؟ خودمون هم این کار رو انجام ‌‌‌بدیم یا این‌که در صورت دیدن چنین موردی اعتراض کنیم؟

شستن ماشین در ساختمان و رجوع به قانون

بعید نیست شما هم همسایه‌هایی داشته باشید که گاه و بی‌گاه از شیر آب پارکینگ استفاده می‌کنند تا ماشین‌شون رو بشورن. حتی ممکنه کار اون‌ها به شستن ماشین در آپارتمان نرسه و فقط به شستن کف‌پوش‌های ماشین یا شیشه‌ها رضایت بدن.

قانون در این مورد کاملا واضح و شفافه. طبق قانون مشاعات آپارتمان، هیچ فردی حق نداره از قسمت‌های مشاع ساختمان برای موارد شخصی استفاده کنه.

طبق این قانون تمام موارد مشاع شامل پشت بام، راه‌پله‌ها، پارکینگ و برق، آب و گاز مصرفی در این قسمت‌ها به عنوان بخش مشاع آپارتمان محاسبه می‌شن و استفاده شخصی از اون‌ها به معنای زیر پا گذاشتن حقوق همسایگانه.

البته که نمی‌شه یک حکم کلی و یک قانون برای تمام افراد در نظر گرفت. از اون‌جا که محور اصلی این قانون، در نظر گرفتن حقوق مشترک تمام ساکنینه، شما می‌تونید با جلب رضایت و رسیدن به توافق بین تمام ساکنان از برق، آب یا گاز موجود در قسمت مشاع ساختمان استفاده شخصی کنید.

اما شرط لازم برای انجام این کار در واقع همون جلب رضایت تمام ساکنینه؛ چرا که هزینه‌های قسمت‌های مشترک ساختمان به صورت همگانی و مشترک پرداخت می‌شه. طبق قانون مشاعات آپارتمان اگر حتی یک نفر از ساکنین هم رضایت به کار شما، یعنی شستن ماشین در پارکینگ، نداشته باشه، می‌تونه به صورت قانونی از شما شکایت کنه. دادگاه هم در چنین مباحثی این حق و شکایت رو به صورت جدی به رسمیت می‌شناسه.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

دردسرها و مشکلات شستن ماشین در ساختمان

در صورتی که بتونید موانع قانونی شستن ماشین در آپارتمان رو از میون بردارید، تمیز کردن و شستن ماشین در ساختمان یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای نگهداری از ماشینه. اما اگر می‌خواهید چنین کاری رو انجام بدید، بهتره باز هم نکاتی رو موقع شستن ماشین رعایت کنید.

در ابتدای مطلب به قانون مشاعات آپارتمان و حقوق همسایگان برای استفاده از آب مشاع در پارکینگ اشاره کردیم. لازمه بدونید که تنها این مورد شامل حقوق همسایگان نمی‌شه. سر و صدای ایجاد شده موقع شستن ماشین، گرد و غبار و کثیفی‌های ماشین و خیس موندن سطح پارکینگ هنگام تردد همسایگان هم، مواردیه که ممکنه باعث نارضایتی اون‌ها بشه. بهتره هنگام شستن ماشین در ساختمان این موارد رو کاملا رعایت کنید. بعد از انجام شستشو، کاملا مطمئن شید که پارکینگ تمیز باقی مونده و کف اون رو خشک کنید.

علاوه بر موارد بالا، شستن ماشین در ساختمان مشکلات دیگری هم داره که کمتر فردی اون رو رعایت می‌کنه. حتی اگر شما هم به طور کامل این موارد رو مراعات کنید، در صورت دادن رضایت و مجوز به باقی همسایه‌ها، بعید به نظر می‌رسه کسی این موارد رو به طور کامل در نظر بگیره.

مهم‌ترین مشکل شستشوی خانگی ماشین، هدر رفت بالای آب شرب و مصرفی خانوار هست. هر کدوم از همسایه‌ها با این تفکر که قرار نیست هزینه‌ی مستقیمی برای آب پرداخت کنه، بی‌محابا شیر آب رو باز می‌کنند و همین اتفاق باعث هدر رفتن بسیار زیاد آب می‌شه. اون هم در موقعیتی که کشور به طور جدی با مسئله آب و کمبود اون درگیره. به همین خاطر بهترین راه اینه در صورتی که نمی‌تونید بدون آب شرب ماشین‌تون رو تمیز کنید، از شستن ماشین در آپارتمان صرف نظر کنید.

شستن ماشین| کارواش| آچاره

کارواش‌ها؛ گزینه‌ای مناسب اما …

برای جلوگیری از شستن ماشین در ساختمان می‌تونید به راحتی‌‌‌ اون رو به نزدیک‌ترین کارواش ببرید تا هم با سرعت بیشتری کار شما انجام بشه و هم نگران رعایت نکردن حقوق همسایگان نشید. البته هر کارواشی مناسب ماشین شما نیست و تعداد کارواش‌هایی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، در هر شهر انگشت شمار هستند.

شستن ماشین کاری ساده به نظر میاد اما در کارواش‌ها ممکنه توسط افرادی غیر فنی که اطلاعات کافی از جنس و رنگ بدنه خودرو و نحوه‌ی شست و شوی استاندارد ندارند، انجام بشه. اون‌ها از دم‌دستی‌ترین مواد شوینده شیمیایی با فشار و دمای آب نامناسب استفاده می‌کنند. شوک‌های دمایی آب که از فاصله بسیار نزدیک و با فشار بالا به بدنه‌ی ماشین وارد می‌شه، می‌تونه عمر رنگ ماشین شما رو به شدت کاهش بده. چراغ‌های ماشین، سنسورها و آینه‌های برقی و شیشه‌ها هم از این آسیب در امان نخواهند بود.

با تمام این‌ها کارواش‌ها هم می‌تونند گزینه‌ی مناسبی برای شستن و تمیز نگه‌داشتن ماشین شما باشند. به شرط این‌که در استفاده از اون‌ها زیاده‌روی نکنید. هر چند لازمه که ماشین‌تون رو به صورت مداوم تمیز نگه دارید، اما رفتن بیش از یک بار در ماه به کارواش، می‌تونه اثرات منفی بلند مدتی هم بر روی کیفیت بدنه ماشین شما بگذاره.

شستن ماشین و راهکارهای در دسترس

با توجه به هزینه شستن ماشین و در صورت جلب رضایت اهالی آپارتمان، یکی از گزینه‌های پیش رو می‌تونه شستن ماشین در آپارتمان با شرط پاکیزه نگه‌داشتن پارکینگ باشه. یک سطل آب تمیز به همراه دیگر وسایل مورد نیاز به صورت اختصاصی برای خودرو تهیه کنید و سعی کنید ماشین رو بدون ضایع کردن حقوق همسایگان تمیز کنید. از مواد شوینده مناسب بدنه ماشین استفاده کنید و تا جایی که مجبور نشدید از ریختن آب بیهوده خودداری کنید. بعد از اتمام شستن ماشین هم، محیط پارکینگ رو خشک و تمیز کنید. در کنار این موارد نکات زیر هم می‌تونه در نگهداری ماشین به شما کمک کنه.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

  • زمان شست و شو:ماشین شما بسته به این‌که در چه محلی و در چه شرایطی زندگی می‌کنید، آلودگی متفاوتی جذب می‌کنه. البته باید در نظر بگیرید که شستن بیش از حد ماشین به بدنه‌‌‌ اون آسیب می‌زنه. به طور میانگین حداکثر هر یک ماه یا هر دو ماه یک بار ماشین رو به طور کامل با آب بشویید.
  • آلودگی‌های محیطی: در بسیاری از مواقع ممکنه ماشین شما آلودگی رو نشان نده. ماشین شما به صمغ درختان، برگ‌های خشک، رد پای جانوران و فضله پرندگان واکنش شیمیایی، هر چند اندک نشون می ده. حتما همیشه یک دستمال نرم و تمیز در ماشین، برای پاک کردن بدنه از این آلودگی‌ها نگه‌دارید.
  • شستن ماشین در ساختمان با آب: سعی کنید به جای استفاده از آب مشاع در ساختمان برای شستن ماشین از آب پاکی که به عنوان پسماند باقی مونده استفاده کنید. می‌تونید آب‌های پسماند رو درون بطری یا سطل جمع آوری کنید و بعد برای شستن ماشین در آپارتمان از اون‌ها استفاده کنید. دقت کنید که آب نباید دارای گرد و غبار، شن و ماسه یا شوینده‌های شیمیایی باشه.
  • دفع بوی بد ماشین: دانه‌های قهوه یکی از موثرترین عوامل تغییر بوی محیط هستند. چند دانه قهوه آسیاب نشده رو داخل یک توری بریزید و بعد با عطر یا ادکلن محبوب خودتان اون‌ها رو معطر کنید. این بسته از قهوه مثل یک بوگیر عالی و خوش‌بوکننده منحصر به فرد عمل می‌کنه و باعث می‌شه همیشه از نشستن در ماشین لذت ببرید.
  • به دمای بدنه توجه کنید:هیچ وقت شستن ماشین رو هنگامی که خودرو تازه خاموش شده یا بدنه حرارت بالایی داره انجام ندید. گرمای محیط یا بدنه باعث ایجاد لکه‌هایی از مایع شوینده بر روی بدنه می‌شن که به راحتی قابل تمیز کردن نیستند و به مرور به رنگ ماشین آسیب می‌زنند.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

شستن ماشین| کارواش

سخن آخر:

قطعا هر کسی بنا به محل زندگی و شرایطی که در‌‌‌ اون محل وجود داره می‌تونه راه‌های متفاوتی رو برای مراقبت از ماشین انتخاب کنه. سعی کنید همیشه در کنار رعایت حقوق همسایگان، مراقب وسیله نقلیه خودتون هم باشید. رنگ‌های ماشین می‌تونند حتی در اثر باقی موندن خون یک حشره به مدت طولانی واکنش شیمیایی نشون بدن و از کیفیت‌شون کم شه. با استفاده از نکاتی که در بالا ذکر کردیم هم از سلامت و مراقبت ماشین خودتون مطمئن شید و هم رعایت حقوق همسایگان برای نظافت یا شستن ماشین در ساختمان.

  • اگر قصد تمیز کردن یا شستن ماشین در آپارتمان رو دارید، حتما قبل از‌‌‌ اون از همسایگان کسب رضایت کنید.
  • طبق قانون مشاعات آپارتمان شما حق مسدود کردن مسیر پارکینگ حتی برای یک لحظه رو هم ندارید. پس هنگام شستن ماشین در ساختمان که کاری زمان‌گیره، ماشین رو در محل مناسبی پارک کنید.
  • همیشه بعد از تمیز کردن ماشین بدنه رو کاملا خشک کرده و بعد پالیش کنید.
  • در صورت شستن ماشین در ساختمان، حتما نظافت پارکینگ رو بعد از‌‌‌ اون رعایت کنید و اثرات شستشو رو از پارکینگ پاک کنید.
  • با توجه به کمبود آب در کشور، سعی کنید همیشه کمترین میزان آب رو برای شستن ماشین مصرف کنید و از هدر رفت‌‌‌ اون جلوگیری کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید