روش‌هایی جادویی برای تقویت ناخن‌‌ها

زیبایی و سلامتمراقبت از ناخنناخن

ناخن‌ها مثل مو از پروتئین کراتین ساخته شدن و هر ماه حدود 0.2 سانتیمتر رشد می‌کنند؛ اما گاهی اوقات به دلایل تغییرات هورمونی بدن، مشکلات بهداشتی، شیمی درمانی، کاشت ناخن غیر اصولی، داروها یا کمبود مواد مغذی، رشد آنها کندتر می‌شود. اگر می‌خواهید ناخن‌های سالم و زیبا و درعین حال محکم داشته باشید، می‌توانید از روش‌های خانگی برای تقویت ناخن و یا خدمات ناخن استفاده کنید؛ در این‌جا چند روش طبیعی را برای استحکام بیشتر ناخن‌ها، بررسی می‌کنیم:

تقویت ناخن با روغن ویتامین E

معمولا علت ضعیف شدن ناخن‌ها کمبود رطوبت یا خشکی است؛ برای اینکه ناخن‌های شما مرطوب بمانند، می‌توانید از روغن ویتامین E استفاده کنید. روغن ویتامین E، باعث تغذیه و تقویت ناخن می‌شود.

فقط کافی است روغن ویتامین E را از کپسول خارج کنید، به ناخن‌ها بزنید و به‌آرامی و با حوصله ماساژ ‌بدهید تا جریان خون در آنها افزایش پیدا کند. این کار را به‌مدت دو تا سه هفته و هر روز انجام بدهید تا نتیجه‌ی دلخواه را ببینید. می‌توانید کپسول ویتامین E را به‌صورت خوراکی هم مصرف کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت ناخن‌‌های شکننده‌ است؛ چون حاوی چربی اشباع بوده و ناخن‌ها را مرطوب می‌کند و درنتیجه از عفونت آنها پیشگیری می‌کند. می‌توانید روغن نارگیل ولرم را مستقیما به ناخن‌ها بمالید و ۵ دقیقه به‌آرامی ماساژ بدهید. این کار باعث بهبود جریان خون در ناخن می‌شود. این کار را ۲ تا ۳ ‌بار در روز انجام دهید.

همچنین می‌توانید چند قطره آبلیمو را به یک‌چهارم فنجان روغن نارگیل ولرم اضافه کنید و ناخن‌ها را قبل از خواب به‌مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید. بهتر است در طول شب دستکش بپوشید. این کار را به‌طور مرتب انجام دهید تا ناخن‌ها سالم‌تر و قوی‌تر شوند.

سرکه سیب

سرکه‌ سیب یک درمان مؤثر دیگر برای تقویت ناخن‌هاست. سرکه‌ سیب دارای مواد مغذی زیادی مثل آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و غیره‌ست که استیک اسید و اسید مالیک هم دارد که برای پیشگیری از عفونت ناخن مفید است.

به میزان برابر، آب و سرکه‌ سیب خام و تصفیه‌نشده را با هم ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت چند دقیقه در آن قرار دهید و بعد کوتیکول‌های ناخن را به‌آرامی عقب بزنید. (کوتیکول یا پوستک، همون پوست نازکی است که در ابتدای رویش ناخن وجود دارد.)

نمک دریا برای تقویت ناخن

نمک دریا برای تقویت ناخن بسیار مفید است و ناخن‌ها را براق و آنها را تقویت می‌کند. در یک کاسه‌ی کوچک، آب گرم بریزید و ۲ قاشق غذاخوری نمک دریا به آن اضافه کنید؛ ۲ قطره روغن کندر، ۲ قطره روغن جوانه‌ی گندم، ۲ قطره آبلیمو و ۲ قطره روغن مر حجازی هم بهش اضافه کنید.

ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ترکیب قرار دهید و بعد با آب گرم آب‌کشی کنید. بعد از خشک کردن، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این شیوه را دو تا سه‌بار در هفته به‌کار ببرید تا زمانی که بهبودی ببینید.

آب لیمو برای تقویت ناخن

تقویت ناخن با آب‌لیمو ترش

آب‌لیمو به تقویت و درخشان کردن‌ ناخن کمک می‌کند. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب و آن را گرم کنید، تا حدی که دست‌ شما نسوزد. با استفاده از یک تکه پنبه،‌ آن را به ناخن‌ها بمالید و در طول شب دستکش بپوشید.

می‌توانید آب‌لیموی تازه را با مقدار مساوی روغن آرگان ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت ۲۰ دقیقه در‌ آن قرار بدهید. هر دو راهکار پیشنهادشده را به‌مدت ۲ تا ۳ هفته و هر روز انجام دهید.

روغن زیتون برای تقویت ناخن | آچاره

روغن زیتون

روغن‌های گرم می‌توانند کیفیت و بافت ناخن را بهتر کنند. مقدار مساوی روغن جوجوبا، روغن بادام و روغن زیتون را با هم مخلوط و آنها را گرم کنید تا حدی که دست‌ شما نسوزد. با استفاده از تکه‌های پنبه، روغن‌ها را به ناخن‌ها بمالید.

اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند تا به بافت ناخن‌ها نفوذ و آنها را تغذیه کنند. برای تقویت ناخن‌ها هر شب این کار را انجام دهید.

زرده‌ی تخم‌مرغ برای تقویت ناخن

اگر ناخن‌ها به دلیل خشکی، شکننده شده‌اند، زرده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند بهترین درمان باشد. زرده‌ی تخم‌مرغ را با شیر ترکیب کنید و چند دقیقه ناخن‌های خود را با‌ آن ماساژ ‌دهید و سپس با آب بشویید. زرده‌ی تخم‌مرغ، رطوبت موردنیاز ناخن را تأمین می‌کند.

تقویت ناخن در روغن زیتون

روغن سبزیجات

اگر ‌ناخن‌ها زیاد در معرض آب هستند و زیاد دست‌های خود را خیس می‌کنید، هر نوع روغن سبزیجاتی که در دسترس دارید برای تقویت ناخن‌های شما مناسب است. روغن را با تکه‌ای پنبه به ‌ناخن‌ها بزنید و ۵ دقیقه ماساژ ‌بدهید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام ‌دهید.

آب پرتقال جادویی در تقویت ناخن

آب پرتقال حاوی اسید فولیک است که برای رشد ناخن ضرورت دارد. آب پرتقال تازه تهیه کنید و ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ دقیقه در‌ آن قرار دهید و بعد با آب‌گرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن، مرطوب‌کننده بزنید. این کار را برای تقویت ناخن‌ها هر روز انجام ‌دهید.

خواص گوجه‌فرنگی برای ناخن

گوجه‌فرنگی سرشار از بیوتینه (ویتامین B۷) که ناخن‌ها را ضخیم‌تر و محکم‌تر می‌کند. در یک کاسه، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف فنجان آب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه ‌ناخن‌ها را در‌ آن قرار ‌دهید. برای تغذیه و تقویت ناخن این کار را هر روز انجام دهید.

تقویت ناخن با انواع روغن گیاهی

به ناخن‌ها روغن کتان بزنید

روغن کتان حاوی ریزمغذی‌هایی مثل ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ هست که برای سلامت ناخن ضروری است. می‌توانید روغن کتان را مستقیما روی ناخن‌ بمالید و چند دقیقه ماساژ ‌دهید. قبل از خواب این کار را انجام ‌دهید و دستکش بپوشید.

می‌توانید روغن کتان را در رژیم غذایی‌ خود هم مصرف کنید. مثلا به اسموتی یا غلات صبحانه‌ خود ۲ قاشق غذاخوری روغن کتان اضافه کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک نه‌تنها برای محکم کردن ناخن مفید است، بلکه با عفونت‌های قارچی هم مبارزه می‌کند. چند قطره روغن نعناع را با مقداری روغن کرچک مخلوط و نمک اپسوم به‌ آن اضافه کنید. انگشت‌ها را به‌مدت ۱۰ دقیقه در این ترکیب قرار دهید و بعد با آب بشویید.

خواص نعناع و بابونه برای ناخن

این ترکیب گیاهی می‌تواند ‌ناخن‌ها را تغذیه و آنها را معطر و خوشبو کند. یک قاشق چای‌خوری چای بابونه و یک قاشق چای‌خوری چای نعناع را به یک فنجان آب جوش اضافه و ۲ ساعت صبر کنید و بعد از صافی رد کنید.

حالا یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذاخوری آرد گندم به این ترکیب اضافه کنید. تمام مواد را به‌خوبی مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی ناخن‌ها بمالید. پس از یک ساعت آبکشی کنید. برای تقویت ناخن این شیوه را یک یا دوبار در هفته به‌کار ببرید.

نعناع برای تقویت ناخن

چای سبز

چای سبز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که در سلامتی و تقویت ناخن مؤثر است. در یک فنجان آب جوش، چند برگ چای سبز بریزید و کمی صبر کنید تا خیس بخورد. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در‌ آن قرار ‌دهید. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری چای سبز را با چند قطره روغن جوانه‌ی گندم و کمی نمک مخلوط کنید و ناخن‌ها را ۵ دقیقه در‌ آن قرار ‌دهید و بعد با یک دستمال خشک، تمیز کنید. این شیوه را دوبار در هفته به‌کار ببرید.

انگور برای تقویت ناخن

روغن هسته‌ی انگور برای تقویت ناخن

روغن هسته‌ی انگور می‌تواند ناخن‌های ضعیف‌‌ را مرطوب نگه‌دارد و ترک‌خوردگی‌های‌ آن را درمان کند. روغن هسته‌ی انگور را به ناخن و کوتیکول بمالید. روزی دوبار و به‌مدت چند هفته این کار را تکرار کنید.

نکات کلی برای تقویت ناخن

بایدها

  • غذاهای سرشار از بیوتین مثل غلات سبوس‌دار، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، بادام، گل کلم، عدس، توت‌فرنگی، سویا، شیر و … مصرف کنید. یا اینکه می‌توانید بعد از مشورت با پرشک، از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید.
  • غذاهای سرشار از پروتئین بخورید، مانند ماهی، ماکیان، گوشت گوساله، دانه‌ها، مغزها، اسفناج و سایر سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند.
  • ناخن‌هات را مرتبا با وازلین ماساژ ‌دیهید تا مرطوب بمانند.
  • برای تقویت ناخن به‌طور مرتب ورزش کنید تا جریان خون بهتری داشته باشید، درنتیجه ‌ناخن‌ها سالم‌تر می‌شوند و سریع‌تر رشد می‌کنند.
  • ناخن‌هاتون را کوتاه نگه دارید تا آب و مواد شیمیایی کمتری از محیط جذب کنند.
  • از لاک‌‌های باکیفیت و برندهای معتبر استفاده کنید.
  • هر روز چند دقیقه ناخن‌ها را در معرض نور خورشید قرار ‌دهید تا ویتامین D لازم جذب کنند.
  • آب فراوان بنوشید تا بدن‌ دچار کم‌آبی نشود.
  • به‌جای این‌که کوتیکول‌ها را ببُرید، آنها را عقب بزنید تا از عفونت پیشگیری کنید.
  • از کرم مخصوص کوتیکول استفاده کنید تا مرطوب بمانند.
  • ناخن‌ها را مرتبا سوهان بزنید تا لب‌پَر نشوند.
  • هنگام کار با آب و مواد شیمیایی، از دستکش استفاده کنید.

نبایدها

  • از تماس زیاد دست‌ها با آب و مواد شیمیایی اجتناب کنید.
  • از لاک‌هایی که دارای مواد شیمیایی مضری چون استون و فرمالدهید هستند، استفاده نکنید.
  • از ناخن‌های مصنوعی استفاده نکنید؛ چون می‌تونند باعث عفونت‌های قارچی بشوند.
  • از پاک‌کننده‌هایی که حاوی الکل هستند، استفاده نکنید؛ چون ‌ناخن‌ها را خشک می‌کنند.
  • ناخن‌ها را نجوید یا کناره‌های آن را نکَنید.
  • ناخن‌ها را نخراشید؛ چون ضعیف‌تر می‌شوند.
  • زیاد از لاک پاک‌کُن استفاده نکنید.

نکات بهداشتی برای داشتن ناخن‌های سالم و زیبا

  • تا حد امکان ناخن‌ها را با مواد شیمیایی تماس ندهید و موقع کار با این مواد، حتما از دستکش استفاده کنید.
  • همیشه ناخن‌ها را تمیز نگه دارید و عفونت‌های قارچی ناخن را فورا‌ درمان کنید؛ چون مانع از رشد ناخن‌ها می‌شوند.
  • ناخن جویدن را ترک کنید؛ چون می‌توانند به ناخن‌های شما آسیب بزنند.
  • به طور منظم ناخن‌ها را کوتاه کنید تا سریع تر رشد کنند.
  • هر روز صبح ناخن‌های خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا جذب ویتامین D باعث تقویت و رشد سریع آنها شود.

سخن آخر:

با مرور کلی بر راهکارهای تقویت ناخن‌، به این نتیجه می‌رسیم که سستی، شکنندگی و بدرنگی ناخن‌ها، بیشتر از آنکه به دلیل عوامل بیرونی و محیطی باشد، دلایل مهمی در روش غلط تغذیه و کمبود ویتامین‌های مختلف در بدن دارد. به همین منظور، برای حفظ سلامت ناخن‌ها، پوست و مو که از عوامل مهم در زیبایی طبیعی ما هستند، باید به فکر تغییر روش تغذیه خود به روشی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشیم، تا بتوانیم  زیبایی طبیعی‌ خود را برای مدتی طولانی حفظ کنیم.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا