شب امتحان می‌تونه آروم طی بشه اگر…

اخبار آچاره

حتما برای شما هم پیش اومده که شب امتحان تمام گل‌های قالی رو بشمرید، اندازه‌ی سرامیک‌ها رو با هم مقایسه کنید، مورچه‌ها رو تا دم لونه‌شون با چشم تعقیب کنید و بعد از پرداختن به تمام حواشی درس خوندن، در اولین تماس با جزوه و کتاب و حتی با نگاه کردن به اون‌ها،‌ عمیقا خواب‌تون گرفته باشه! به احتمال زیاد الان با خوندن این چند جمله،‌ یه لبخند آشنا هم نشسته رو لبا‌تون ???? شما در هر سن و سال و وضعیت تحصیلی هم که باشید، باز امتحان امتحانه و اضطراب‌ خاص خودش رو داره؛ ما در این مطلب روش‌هایی کاربردی رو به شما آموزش می‌دیم که بتونید دلهره‌های شب امتحان رو کمتر کنید و بهترین بازدهی رو در زمان کوتاه داشته باشید..

برنامه‌ریزی درست برای شب امتحان

اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، حتی در شب امتحان هم می‌تونید کاری بکنید کارستون! البته که بهتره در طول ترم درس‌ها رو تلنبار نکنید و شب امتحان فقط اون‌ها رو مرور کنید اما اگر کارتون به شب امتحان کشید، ما پیشنهادهای خوبی براتون داریم تا بتونید از پس امتحان بربیاید.

محیط مطالعه مهم‌ترین کلید موفقیت!

بهترین کار اینه که برای مطالعه یه جای جدید رو انتخاب کنید؛ جایی که مزاحمت کمتری برای شما ایجاد بشه؛ ترجیحا دور از اتاق خواب! جایی که برای مدتی از جات تکون نخوری و تمرکز داشته باشی.

غذای مقوی فراموش نشه

یک غذای سالم و مقوی بخورید .شاید فکر کنید که 10 لیتر نوشابه و 10 تا بسته شکلات انتخاب خوبی باشه، اما متاسفانه نیست! شاید کافئین در ابتدا باعث بشه که بیدار بمونید، اما بعدش که اثرش رفت می‌تونه تاثیرات مخربی داشته باشه از میوه‌ها غافل نشید. یه سیب آب‌دار خیلی بهتر از کافئین می‌تونه شما رو بیدار و شاداب نگه داره. سعی کنید با مواد مغذی خودتون رو سیر کنید تا دیگه بدون احساس گرسنگی، بتونید روی درس خوندن تمرکز کنید. البته می‌تونید یه ظرف کنارتون داشته باشید و در صورتی‌که در بین مطالعه گرسنه شدید،‌ازش استفاده کنید.

آلارم ساعت یا گوشی رو ست کنید

تصور کنید که از خواب بیدار شدید و خودتون رو بین یه سری آشغال میوه و خوراکی‌های دیگه در حالی که جوهر خودکارتون لباساتونو کثیف کرده و آب دهنتون ریخته روی کتاب‌تون، ببینید! از این بدتر نمیشه. به خصوص اینکه ساعت رو نگاه کنید و ببینید که از تایم امتحان‌تون گذشته و در واقع تمام زحمات دیشب‌تون بر باد رفته! پس آلارم یادتون نره.

بهتره وسایل مورد نیاز دم دستت باشه

حتما قبل از شروع به مطالعه، یه لیست از همه‌ی وسایل ضروری رو که باید با خودت ببری تهیه کن و با خودت به محل مطالعه ببر! وسایلی مثل: خودکار، کاغذ، ‌دفترچه، لپ‌تاپ، کتاب، جزوه، هایلایتر و …

خداحافظی با موبایل!

لطفا، لطفا و لطفا! موبایل‌تون رو خاموش کنید و دور از دسترس‌تون مثلا در یک اتاق دیگه قرار بدید! خودتون می‌دونید که سرگرم شدن با موبایل چقدر می‌تونه وقت‌تون رو بگیره! کافیه یک لحظه نت‌تون رو روشن کنید و ساعت‌ها درگیر گوشی باشید! پس بهترین کار اینه که خاموشش کنید؛ چون می‌تونید با تمرکز بیشتر و برای مدت طولانی‌تری برای درس خوندن زمان بگذارید. مگر این‌که برای درس خوندن بخواید ازش استفاده کنید که در این شرایط هم پیشنهاد ما به شما اینه که اگر امکان استفاده از فایل‌های موردنیازتون رو در لپ‌تاپ یا کامپیوتر دارید، اون فایل‌ها رو منتقل کنید و موبایل‌تون رو خاموش کنید.

مطالعه فردی یا گروهی؟!

بهترین کار مطالعه به‌صورت فردی هست؛ چرا که در مطالعه گروهی، احتمال این‌که حواس‌تون پرت بشه، خیلی زیاده؛ مگر با دوستی مطالعه کنید که تسلط زیادی روی درس داره و بتونه در آموزش مطالب به شما یا رفع اشکال،‌کمک‌تون کنه.

جدول زمان بندی درست کن

ساعت ها رو تقسیم کن و برای هر ساعت کار مشخصی قرار بده، این جوری کاملا مشخص میشه که رو چیا باید بیشتر تمرکز کنی. در این برنامه‌ریزی حتما جوری زمان‌بندی کن که به‌موقع بخوابی و سرحال به امتحان برسی.

آماده کردن مطالب اورژانسی!

تمام منابع امتحان از جمله جزوه، کتاب، فایل‌های آموزشی و هرچیزی که فکر می‌کنی ازش تو امتحان سوال میاد رو جمع کن؛ حالا باید با توجه به شناختی که از معلم یا استاد داری یا طبق امتحان‌هایی که گذشته می‌گرفته، مطالب رو ارزش‌گذاری و اولویت‌بندی کنی و بدونی از کدوم قسمت از مطالب ممکنه سوال بیشتری بیاد و روی همون‌ها بیشترین زمان و تمرکز رو بگذاری؛ سعی کن این مطالب اورژانسی رو به‌خوبی یاد بگیری و در صورتی‌که اشکالی داشتی با دوستات یا استادت مطرح کن و اون‌ها رو رفع کن؛ یه کلید اساسی اینجا وجود داره و اون اینه که با یادگیری مسائل کلی و مهم، می‌تونی از پس مسائل جزئی هم بربیای! و نکته دیگه این‌که حتما سعی کن بین معنا و مفاهیم همه‌ی جملات ارتباط برقرار کنی و خوب یاد بگیری‌شون، چرا که ارتباط دادن مفاهیم به هم، باعث فهم بهتر میشه.

با صدای بلند بخون!

برای یادگیری بهتر با صدای بلند مطالب رو بخون؛ چرا که اگر جملات با صدای بلند تلفظ بشن، یادگیری اون‌ها برا مغز خیلی راحت‌تر می‌شه. یه راه دیگه برای یادگیری بهتر، توضیح دادن مطالب برای اطرافیانه؛ این کار باعث می‌شه پروسه‌ی یادگیری بهتر و عمیق‌تر طی بشه.

کتاب درسی بهترین منبع امتحان

سرسری از خوندن کتاب رد نشو! کتاب درسی مهم‌ترین منبع برای امتحانه؛ به‌خصوص سوالاتی که در آخر هر درس یا هر فصل عنوان شده، می‌تونه راهنمای خوبی برای تشخیص مطالب مهم باشه؛ حتما به مواردی که پررنگ نوشته شده یا خلاصه‌ی بخش‌ها دقت کن،‌به‌خصوص اگر فقط یه روز برای مطالعه وقت داری!

برای حفظ کردن مطالب خلاقیت داشته باش!

یکی از راه‌های عالی برای حفظ کردن مطالب،‌ نوشتن چندین باره‌ی مطالب هست؛ سعی کن مطالب مهم رو حداقل ۳ یا ۴ بار بنویسی؛ همین‌طور بهتره از علائم برای حفظ کردن استفاده کنی،‌مثلا مطالب مهم رو هایلایت کنی که به راحتی جلوی چشمت باشه؛ راه دیگه کنار هم گذاشتن حرف اول کلمات و ساختن کلمه یا جمله‌ی معنی دار با اون‌هاست؛ این کار رو می‌تونی با جملات هم بکنی و جمله‌ی جدیدی بسازی که با یادآوری اون بتونی مطالب لازم رو به‌خاطر بیاری؛ اما بهترین راه استفاده از حافظه‌ی تصویریه! سعی کن همه چیز رو با تصویر به‌خاطر بسپری یا اگر کلمه یا جمله‌ای از خلاصه‌ی مطالب ساختی که با اون همه چیز یادت بیاد، بهتره که اون جمله یا کلمه یه تصویر مشخص در ذهنت بسازه که دیگه هیچ‌جوره یادت نره!

عناوین اصلی مطالب رو توضیح بده

یه کار بسیار مفید که باید در اواخر شب امتحان انجام بدی، اینه که عناوین و سرفصل‌های اصلی رو جدا بنویس و سعی کن دونه دونه اون‌ها رو برای خودت توضیح بدی؛ نه توضیح مفصل،‌همین که بدونی هر عنوان یا سرفصل راجع به چی بوده و یه توضیح مختصر راجع بهش بدی کافیه.

نوت برداری تیر آخر!

سعی کن از تمام مطالبی که می‌خونی،‌یه نوت‌برداری کوتاه داشته باشی و در یک دفترچه همه رو با عنوان کنار هم داشته باشی؛ این دفترچه‌ی کوچیک می‌تونه در لحظات آخر، کلید موفقیت تضمینی تو در امتحان باشه؛ سعی کن نوت‌برداری رو به زبون ساده و با لحن خودت بنویسی؛ چون این روش در یادگیری بسیار مؤثره. برای مراحل آخر سعی کن نوت‌ها رو درهم برهم بخونی و ببینی که آیا برات قابل فهم هست یا نه! اگر قابل فهم بود، یعنی مطلب رو به‌خوبی درک کردی؛ و نکته آخر این‌که نوت‌ها رو هم می‌تونی هایلایت کنی و به اون قسمت‌های مهم بیشتر توجه کنی.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا