چگونه یک ضد آفتاب خوب بخریم؟

زیبایی و سلامتپوست

همگی ما اسم کرم ضد آفتاب را شنیده ایم و احتمالا بسیاری از ما، هر روز از آن استفاده می‌کنیم و باور داریم که در سلامت پوست ما موثر است. این کرم‌ها طراحی شده اند تا مانعی باشند در مقابل اشعه ماورا بنفش یا همان UV. چرا که این اشعه در دراز مدت، اثرات زیانباری روی پوست دارد و حتی می‌تواند منجر به سرطان پوست هم شود. اما چقدر درباره نوع ضد آفتاب‌ها، نحوه استفاده از آن ها اطلاعات دارید؟

ما در تحریریه آچاره، به سراغ پاسخ این سوالات رفته ایم و آنچه خواهید خواند، مجموعه پاسخ‌های به دست آمده در مورد ضد آفتاب است. اگر شما هم می‌خواهید از پاسخ این سوال‌ها مطلع شوید، در ادامه ماجرا با ما همراه باشید.


بهترین spf برای ضد آفتاب

همه ما کله spf را برای این دسته از کرم ها شنیده ایم و شاید تصور ما این باشد که هرچقدر عدد آن بیشتر باشد، قدرت ضد آفتاب در حمایت و حفاظت از پوست ما بیشتر خواهد بود. اما بیایید به چند نکته علمی در این مورد توجه کنیم:

Spf از سه کلمه sun protection factor تشکیل شده است و به معنی فاکتور حفاظت در برابر اشعه UV است. قانون طلایی این است که spf 30 و یا بالاتر باشد. این فاکتور در اندازه 30 قادر است مانع از نفوذ 97% اشعه UV به پوست شود، در حالی که در مقیاس 15، فقط 93% از اشعه یو وی را می‌گیرد. بهترین اندازه SPF، معمولا 50 در نظر گرفته می‌شود که قادر است از نفوذ 98% اشعه UV به پوست جلوگیری کند.

یک نکته مهم

اگر فکر می‌کنید SPF های بالاتر از 50 بهتر هستند، باید بگیم تحقیقات علمی این موضوع را رد می‌کند. شما باید به روش‌های دیگری و با همین SPF 50 مراقب پوستتان باشید که در ادامه به آن می پردازیم.

 

طیف وسیع در ضد آفتاب


طیف وسیع: واژه‌ای مهم در ضد آفتاب

شاید فکر کنید، هر ضد آفتابی که SPF 50 داشته باشد، می‌تواند برای پوست شما مناسب باشد و همه اهدافی که از ضد آفتاب مد نظر دارید را برآورده کند. اما یک نکته مهم را به خاطر بسپارید: روی بعضی از این کرم ها، کلمه broad spectrum نوشته شده است که به معنی ضدآفتاب‌هایی با قدرت خوب برای جلوگیری از اشعه‌های مختلف هستند. اما منظور ما از انواع اشعه یو وی چیست؟

انواع اشعه ماورا بنفش (UV)

 

اشعه UVA نفوذ بیشتری به لایه عمیق پوست (درم) دارد که ضخمی‌ترین لایه پوست است. اگر پوست شما در مقابل این اشعه محافظت نشود، منجر به پیری زودرس و چروک می شود و در عین حال سیستم ایمنی هم سرکوب می‌شود.
اشعه UVB، معمولا تا لایه‌های سطحی پوست نفوذ می‌کند و منجر به سوختن پوست می‌شود. این اشعه نقش مهمی در ایجاد سرطان پوست ایفا می‌کند.


پوست‌های تیره و کرم ضد آفتاب

خرید ضد آفتاب خوب

ممکن است جزو آن دسته افرادی باشید که پوست تیره‌ای دارند و به همین علت هم نخواهید ضد آفتاب بزنید. اما به این مطالعه جالب توجه کنید: افرادی با پوست تیره، به طور طبیعی دارای SPF 13.4 هستند، در حالی که پوست مردم قفقازی، دارای SPF 3.4 است و هر دو عدد نشان می‌دهد که افراد برای حفاظت از پوست، نیاز به زدن ضد آفتاب دارند.

ضد آفتاب، ضد آب، واقعیت یا رویا؟

اطلاعاتی درباره ضد آفتاب خوب

باید بدانید تقریبا هیچ ضد آفتابی نیست که ضدآب هم باشد. حتی زمانی که شما شروع به عرق کردن می‌کنید، از قدرت کرمی که روی پوست استفاده کرده اید، کاسته می‌شود. پس با این باور اشتباه، ضد آفتاب زدن را فراموش نکنید.


ساعت تجدید ضد آفتاب

ساعت و زمان زدن ضد آفتاب

به طور تقریبی و بر اساس نظر متخصصان پوست، هر 2 ساعت باید کرم را تجدید کنید. یا اگر برای شنا رفته اید و قبلا روی پوست شما، کرم بوده است، حتما بعد از شنا هم آن را تجدید کنید. همچنین به طور تقریبی، حداقل 15 دقیقه قبل از آنکه وارد فضای باز شوید، کرم را بزنید تا بتواند جذب پوست شود.

میزان مناسب ضد آفتاب روی پوست

کرم ضد آفتاب باید تمام سطح پوست صورت و تمام نقاطی که بیرون از لباس قرار دارند را پوشش بدهد. بعد از اینکه کرم را به میزان کافی روی پوست زدید، به خوبی آن را با حرکت دورانی روی پوست پخش کنید تا به خوبی در تمام سطوح پخش شود. یادتان باشد، حتی لازم است، گردن، گوش‌ها و بالای پاهای شما هم در صورتی که پوششی روی آن نیست، با کرم پوشانده شود.

ضدآفتاب و جایگاه آن در میان کرم‌های روی پوست

اگر مایل هستید از کرم مرطوب کننده، کرم پودر و مانند آن استفاده کنید، یادتان باشد کرم ضد آفتاب را روی همه آنها بزنید تا مانع کارآمدی ضد آفتاب نشوید. اما یادتان باشد اگر دارای پوست چرب هستید، زدن چندین کرم روی پوست، ممکن است منجر به جوش زدن پوست شود.


زمان استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

 

ضد آفتاب

 

محققان اینطور بیان می‌کنند که نوزادان کوچک‌تر از شش ماه، نباید به صورتشان ضد آفتاب زده شود، چرا که دارای مواد اسیدی است که ممکن است منجر به ایجاد حساسیت پوست کودک شود. اما برای حفاظت پوست آنها بهتر است به صورت فیزیکی و یا پوشش‌های مناسب از اشعه ها محافظت کنیم.

مواردی که گفته شد می‌توانند به شما در انتخاب یک ضد آفتاب خوب با هر برندی کمک کند؛ دانستن این نکات، می‌توانید با آگاهی بیشتری اقدام به خرید ضد آفتاب مناسب برای پوست کنید. اما اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره پوست هستید، به مقاله جوان سازی پوست هم سر بزنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا