مقایسه بیمه در ایران و جهان

اخبار آچاره

بیمه (Insurance)، یکی از موارد ضروری هست که تقریبا همه افراد برای مواردی مثل خدمات پزشکی و یا اتومبیل از اون استفاده می‌کنن و در مواقع نیاز از بیمه کمک می‌گیرن. البته همونطور که هممون می‌دونیم شرکت‌های بیمه، خدمات مختلفی رو با هزینه‌های مختلف پوشش می‌دن و بسیار مهم هست که اگر می‌خواین هزینه‌ای برای بیمه داشته باشید، مقایسه خوبی بین شرکت‌های مختلف داشته باشید تا بهترین انتخاب رو داشته باشید. جالبه بدونید این مقایسه رو می‌تونیم در مقایس بزرگتری هم انجام بدیم: مقایسه بیمه در ایران و جهان.

آچاره در مقاله امروز، تلاش کرده، تفاوت های بیمه در ایران و جهان رو در موارد مختلفی مثل بیمه عمر، بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث در ایران و سایر کشورهای اروپایی مورد بررسی قرار بده. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تصویری کلی از وضعیت بیمه در ایران و جهان

مقایسه بیمه در ایران و جهان آچاره

در سالهای اخیر به ویژه در کشور‌های اروپایی و بعد از سال 2000 ، به دلیل قوانین اجباری دولت در بسیاری از کشورها، انواع بیمه های زندگی مثل بیمه عمر رشد چشمگیر و فراوانی داشت. برای مثال، در کشور فرانسه هر فرد تازه متولد شده‌ای، طبق قوانین باید توسط والدین و دولت بیمه عمر بشه. در واقع، دولت بخشی قابل توجهی از سرانه حق بیمه هر فرزند رو پرداخت می‌کنه و با این کار یک سیاست حمایتی در پیش می‌گیره.

اما اگر این موضوع رو نسبت به ایران بخوایم مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم: در ایران، هیچ اجباری در سیاست‌ دولت وجود نداره و با وجود تلاش و تبلیغات گسترده، شرکت‌های بیمه‌ای تا پایان سال 1396، فقط چیزی حدود 14 میلیون بیمه نامه عمر صادر کردند که چیزی حدود یک ششم جمعیت کنونی ایران هست. بنابراین در بحث بیمه‌ زندگی مثل بیمه عمر، به دلیل نوپا بودن شرکت‌ها و همچنین عدم آگاهی مردم و عدم فرهنگ‌سازی، تفاوت فاحش و قابل توجهی با کشورهای توسعه‌یافته دارد.

خسارت ها و بیمه های اجباری

مقایسه بیمه ایران و جهان آچاره

برای مواردی مانند بیمه اتومبیل، تفاوت بسیاری نسبت به انواع بیمه‌های زندگی داره. در واقع با وضع قوانین جدی در مورد بیمه‌هایی مانند بیمه شخص ثالث و یا بیمه بدنه اتومبیل، میزان بیمه‌ها در این حوزه، وضعیت نسبتا خوبی داره.  به دلیل همین اجبار، وضعیت ایران در میان بیمه نامه‌های غیر زندگی، در رتبه بالاتری نسبت به متوسط جهانی داره.

تاثیر بازارهای جهانی در روند بیمه

مقایسه بیمه در ایران و جهان آچاره

تثبیت بازارهای جهانی در روند جهانی بیمه تاثیر بسزایی داشته و باعث رشد سریع بیمه شده. در طی این سال‌ها کشور ایالات متحده آمریکا با تولید بیشترین میزان حق بیمه در سال، رتبه اول رو در تمام دنیا داره. ژاپن و انگلستان، در رتبه‌های بعدی قرار دارن. با نگاهی دقیق به وضعیت این سه کشور و رتبه اونها، متوجه خواهید شد که شرایط بیمه‌ای در کشورهای توسعه‌یافته به مراتب بهتر از سایر نقاط دنیا است.

گرچه این موضوع در سال‌های اخیر در ایران بهتر شده، اما با توجه به بدهی‌های پابرجای دولت به بیمه‌ها، این روند، رشد کمی داشته. البته با اقدامات مثبت اخیر در زمینه تنظیم سند پیشرفت بیمه، با وجود همراهی دولت با این سند، امیدواری‌های زیادی را می‌تونیم متصور بشیم.

دیدگاه قاره‌ای به بیمه

مقایسه بیمه در ایران و دنیا آچاره

اگر از دید قاره ای بخوایم شرایط بیمه رو بررسی کنیم، با وضعیت کاملا متفاوتی روبرو خواهیم شد. کشورهای حوزه آمریکای شمالی و حوزه دریای کارائیب و همچنین آمریکای لاتین بیشترین میزان حق بیمه در دنیا رو دارا هستند. بعد از این کشورها و در رتبه‌های بعدی اروپای غربی، اروپای شرقی و مرکزی، ژاپن و کشورهای نو صنعتی آسیایی و سپس کشورهای آسیای شرق و جنوب شرق و خاورمیانه قرار دارند. در رتبه ‌های آخر نیز کشورهای آفریقایی و همچنین اقیانوسیه قرار داره که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشورها نمی‌شه انتظار زیادی از رشد صنعت بیمه و حق بیمه تولیدی سالیانه داشت.

وضعیت صنعت بیمه در ایران

مقایسه بیمه در ایران و جهان آچاره

صنعت بیمه ایران از ابتدای سال 1300 شمسی با یک شرکت بیمه خصوصی و البته خارجی شروع شد و امروزه بیش از 25 شرکت خصوصی و دولتی در این زمینه فعالیت می‌کنه. گرچه این میزان، یک روند رو به جلو بوده، ام با توجه به جمعیت ایران و مقایسه نسبت به کشورهای دیگر، ما همچنان در این زمینه عقب هستیم و به نظر می‌رسه، یکی از راه‌های مطمئن برای رشد در بیمه‌های زندگی، سیاست‌های اجباری دولت هست. البته فعالیت صحیح و فرهنگ‌سازی ساختاری بعضی شرکت‌های خصوصی، به رشد تولید و تعهد سالیانه بیمه کشور کمک خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا