اطلاعاتی مفید از کولر ماشین: از گاز کولر ماشین تا سرویس آن

خودروسیستم تهویه خودرو

اگر به گذشته‌های دور، دورانی که پیکان‌های سفید و گوجه‌ای در سطح شهر جولان می‌دادند، نگاهی بندازیم، به یاد می‌آریم که این وسایل نقلیه ساخت وطنی، فاقد سیستم‌های سرمایشی مناسب بودند و آدم‌ها به هنگام مسافرت‌های درون و برون شهری و در روزهای گرم تابستان، راهی جز باز کردن شیشه‌های اتومبیل نداشتند تا گرمای داخل ماشین و آفتاب سوزان رو با هوای بیرون، تقلیل بدند.

اما صنعت خودروسازی در گذر زمان آنقدر گسترده و پیشرفته شده که نه تنها این‌ روزها می‌شه با بستن شیشه‌های اتومبیل از گرما، حس خفگی نکرد، بلکه به واسطه وجود کولر ماشین، یک فضای معتدل و خنک داخل اتومبیل ایجاد میشه، بدون آنکه از گرمای بیرون با خبر بشیم.

و حالا سوال اینجاست که کولر خودرو، چه ویژگیهایی داره و چطور کار می‌کنه و چرا ما باید برای استفاده از کولر ماشین، نیاز به سرویس و شارژ کولر ماشین داریم؟ اینها سوالاتی هست که در هیئت تحریریه آچاره مطرح شد و پاسخ اونها هم تا حد امکان در این مقاله آورده شده. امیدواریم بتونیم اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه بدیم.

کولر ماشین و اجزای تشکیل دهنده آن

در اصطلاح انگلیسی، automobile air conditioning، که به صورت A/C هم خوانده میشه، اولین بار در ماشین های گران قیمت و لیموزین و توسط یک شرکت اتومبیل سازی در نیویورک (1933)، ساخته و مورد استفاده قرار گرفت و بعدتر توسط شرکت پاکارد، اصلاح شد. اما ساخت کولرهای بهینه برای اتومبیل تاریخ طولانی داشته تا اینکه در سال 1953، یک سیستم قابل قبول برای اتومبیلها به وجود اومد.

کولر ماشین اجزای مختلفی داره و احتمالا آگاهی از اونها به همه ما کمک می کنه تا بتونیم رفتار بهتری با اتومبیل و کولر خودرو داشته باشیم و در عین حال، حواسمون به مشکلات احتمالی و اخطارهایی که در حین خراب شدن کولر می‌گیریم، باشه.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

کمپرسور، یکی از اجزای مهم هر کولر ماشینی است

برای خنک کردن اتومبیل، گاز کولر ماشین، عامل اصلی هست. در این حالت منبع گاز مبرد (گاز سرد= گازی که به دلیل دمای پایین، قادر به گرفتن دمای محیط هست تا تبخیر بشه و به این ترتیب میتونه موجب سرد شدن محیط بشه) توسط یک کمپرسور، داخل کولر خودرو، به حرکت درمیاد. گاز به کمک کمپرسور، داخل بخش های مختلف سیستم حرکت می کنه تا گرمای اونها رو دریافت کنه. این مهمترین کار کمپرسور کولر ماشین خواهد بود.

رسیوردرایر (receive dryer)

رسیوردرایر، منبع ذخیره گاز سرد هست و در عین حال، باید رطوبت گاز در حین تبخیر رو بگیره. اما به این نکته دقت کنید: زمان هایی وجود خواهد داشت که فشار این گاز، بیشتر و یا کمتر از حد متعارف خواهد شد که همگی مربوط به شرایط جوی محیط خواهد داشت. در این حالت، بخش کنترلی رسیوردرایر، جریان برق را برای ایمنی دستگاه قطع خواهد کرد.

کندانسور یا همان رادیاتور کولر

کندانسور، وظیفه تبادل حرارتی رو به عهده داره. این بخش همیشه حواسش باشه تا گرمایی که گاز مبرد جذبش کرده رو به محیط بیرون انتقال بده.

اوپراتور

اواپراتور بخشی از کولر ماشین هست که رطوبت هوای داخل ماشین رو می گیره و همچنین گرمای هوای کابین رو کاهش می ده.

فن الکتریکی

فن الکتریکی رو میشه در دو بخش مختلف نصب کرد: یا روی کندانسور و یا روی رادیاتور. اگر روی رادیاتور نصب بشه، هوا از بیرون به داخل کشیده و روی سطح کندانسور وارد می شود.

گاز کولر ماشین

گاز کولر ماشین، هالوکربنی هست که از طریق سیستم تهویه ماشین، کار می‌کنه. این گاز، به طور مداوم بین فاز مایع و خنک می‌چرخه و طوری کار می‌کنه که دمای هوای اتومبیل، تنظیم بشه.

شارژ کولر ماشین

هر سال که قصد استفاده مجدد از کولر ماشین رو دارید، باید ابتدا کولر ماشین رو به یک تعمیرکار نشون بدید تا کولر رو از لحاظ فنی، بررسی کنه و شارژ کولر ماشین رو تمدید کنه. در غیر اینصورت، کولر به راحتی خراب خواهد شد.

اما شارژ کولر ماشین رو به دو شیوه اننجام میدن:

شارژ گاز کولر ماشین رو در دو مرحله انجام میدند. ابتدا باید کپسول گاز ماشین رو تهیه کرد، شیلنگ مخصوص کپسول رو با رابط شیلنگ، از یک سر به کپسول و از یک سر به والف کولر باید وصل کرد و شارژ کولر ماشین رو انجام داد. این بخش، فوت و فن خاص خودش رو داره و بهتره اینکار رو به یک متخصص بسپرید.

سخن پایانی

آچاره، یک سرویس آنلاین ارائه دهنده خدمات هست. اگر برای روزهای داغ تابستان، قصد نصب کولر ماشین سرویس کولر ماشین، شارژ کولر ماشین و یا تعمیر کولر خودرو رو دارید، می‌تونید از خدمات ما استفاده کنید. فقط کافی هست برای روز مورد نظر، سفارش خودتون رو ثبت کنید و از بین متخصصانی که برای کار شما درخواست میدن، یک فرد رو انتخاب کنید.

امیدواریم در این مقاله تونسته باشیم، اطلاعات مفیدی از اجزای کولر ماشین و شارژ کولر خودرو ارائه کرده باشیم. مسلما ارائه نظرات شما، در بهتر کردن کار ما، مفید خواهد بود.

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا