رایج‌ترین مشکلات جاروبرقی رباتیک و تعمیر آن در منزل

لوازم خانگیجاروبرقی

جاروبرقی‌های رباتیک کار نظافت خانه را بسیار ساده‌تر کرده‌اند و ما را از دردسرهای جارو کشیدن و کمردردهای ناشی از آن نجات داده‌اند! با این وجود، این ابزارهای کوچک گاهی دچار خرابی می‌شوند و نیاز به تعمیر و رسیدگی دارند. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی رایج‌ترین مشکلات و خرابی‌های جاروبرقی رباتیک پرداخته و شما را با نحوه تعمیر آن‌ها در منزل آشنا می‌کنیم.

نحوه تعمیر و نگهداری جاروبرقی رباتیک

ممکن است نوع خرابی در هر مدل از جاروبرقی‌ رباتیک متفاوت باشد. اما به‌طور کلی مشکلات مربوط به جاروبرقی رباتیک معمولا به باتری، فیلترها، برس و سنسورهای آن برمی‌گردد.

تعویض باتری

خرابی باتری یکی از رایج‌ترین مشکلات جاروبرقی‌های رباتیک است. معمولا در این حالت جاروبرقی روشن نشده یا شارژ شدن آن بیش از حد معمول زمان می‌برد. بهترین کار جهت رفع این مشکل تعویض باتری است. می‌توانید یک باتری قابل شارژ جدید (از برند جاروبرقی) برای آن تهیه کنید. عموما محل قرارگیری باتری در مخزن زباله جارو است. جهت تعویض باتری جاروبرقی رباتیک مخزن زباله را جدا کرده و درب بخش باتری را باز کنید. باتری را با فشار دادن ضامن مخصوص بیرون بکشید. سپس باتری جدید را داخل محفظه گذاشته و از قرارگیری درست آن اطمینان حاصل کنید. در نهایت درب محفظه باتری را ببندید.

تمیز کردن برس‌های کناری

اغلب جاروهای رباتیک شامل دو برس کناری چند کاره جهت تمیز کردن گرد و خاک هستند. کثیف شدن این برس‌ها بعد از چندین بار استفاده باعث می‌شود تا جاروی رباتیک کارایی روز اولش را نداشته باشد. بهتر است هرچند وقت یک بار این برس‌های کناری را بیرون آورده و تمیز کنید. جهت تمیز کردن برس‌ها:

  1. برس‌ها را با فشار دادن به داخل و سپس چرخاندنشان از جارو خارج کنید.
  2. بلبرینگ‌های نگهدارنده برس‌ها را از نظر زنگ‌زدگی یا وجود شکستگی بررسی کنید.
  3. برس‌های کناری معمولا موهای بلند و آشغال‌های دیگر را جمع می‌کنند. به همین دلیل احتمال گرفتگی و از کارافتادگی آن‌ها وجود دارد. تمیز کردن برس‌ها به طور منظم مانع از ایجاد مشکل در جاروبرقی رباتیک می‌شود.

جهت اطمینان از عملکرد مناسب جاروبرقی می‌توانید دو بار در سال این برس‌ها را به طور کامل تعویض کنید.

بررسی برس رولر

اگر جاروبرقی رباتیک فضای خانه را به درستی تمیز نمی‌کند و یا گرد و خاک باقی می‌گذارد، معمولا مشکل به برس رولر اصلی مربوط می‌شود. جهت جلوگیری از تضعیف عملکرد رولر بهتر است سالی یک بار آن را تعویض کنید.

تمیز کردن فیلتر

در صورتی که جاروبرقی از کار افتاده به نظر می‌رسد، احتمالا مشکل مربوط به خرابی موتور آن است. خرابی موتور ممکن است به گرفتگی فیلتر جاروبرقی مربوط باشد. فیلتر معمولا در مخزن زباله جاروبرقی قرار دارد. جهت تمیز کردن فیلتر:

  1. جاروبرقی را سر و ته کرده و درپوش آن را باز کنید.
  2. فیلتر را از محفظه زباله خارج کنید.
  3. فیلتر را به وسیله برس مخصوص آن یا یک دستمال میکروفایبر (با فشار آرام دست) تمیز کنید.

تمیز کردن سنسورها

در صورتی که سنسورها گرد و خاک گرفته باشند عملکردشان مختل خواهد شد. جهت تمیز کردن سنسورها جاروبرقی را به پشت برگردانده و آن را از زمین فاصله بدهید. از یک تکه پنبه با فشار بسیار آرام دست جهت تمیز کردن سنسور استفاده کنید. ممکن است سنسور جاروی رباتیک شما نزدیک به چرخ‌ها باشد. می‌توانید محل دقیق آن را در دفترچه راهنمای جارو رباتیک پیدا کنید.

تمیز کردن مخزن زباله

برای اطمینال از عملکرد درست دستگاه بهتر است پس از هربار استفاده از جارو رباتیک، مخزن زباله آن را تخلیه کنید. جهت تخلیه مخزن زباله:

  • درب مخزن زباله را (بسته به مدل جای آن متفاوت است) باز کنید.
  • مخزن زباله را با بالا آوردن دستگیره خارج کنید.
  • جهت باز کردن درپوش مخزن دکمه مخصوص آن را فشار دهید.
  • مخزن زباله را تخلیه کنید و آن را  مجددا در جای خود قرار دهید.

 

رفع مسدودیت چرخ‌ها

بهتر است هرچند وقت یک بار چرخ‌های جارو را تمیز کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. جهت این کار درپوش زیر جارو را باز کرده و چرخ‌ها را خارج کنید. هرگونه آشغال و گرفتگی روی چرخ‌ها را تمیز کرده سپس چرخ‌ها را در جای خود قرار دهید. در صورت وجود مشکل در حرکت جاروی رباتیک، بهتر است چرخ‌ها را از نظر شکستگی یا صاف شدن بررسی کنید. در این صورت بهترین راه جهت رفع مشکل، تعویض چرخ‌های آن است.

بررسی شارژر

یکی از مهم‌ترین مواردی که منجر به خرابی جارو رباتیک می‌شود، مشک دلات مربوط به شارژر است. اگر از یک شارژر آسیب دیده جهت شارژ باتری جارو استفاده کنید ممکن است به باتری و یا مدارهای سیستم صدمه بزنید. همچنین بررسی کنید که جاروی رباتیک‌تان جریان برق کافی را از منبع مناسب دریافت می‌کند.

ریست کارخانه

در صورتی که قصد ریست کارخانه جارو را دارید می‌توانید این کار را توسط کنترل جارو انجام دهید. جهت ریست کارخانه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اگر برند جاروی شما Miele است، دکمه‌های Spot و Turbo را به مدت 5 ثانیه فشار داده و نگه دارید. زمانی که “r:ST” روی صفحه نمایش ظاهر شد “OK” را بزنید.
  • در صورتی که جاروی رباتیک LG دارید، دستگاه را روشن کرده و گزینه‌های Turbo و Home را به مدت 3 تا 4 ثانیه فشار داده و نگه دارید تا چراغ‌ها روشن شوند. سپس دکمه start/stop را فشار بدهید، در این زمان صدایی می‌شنوید که به معنی ریست شدن جارو است.
  • برای ریست کردن جاروبرقی رباتیک iRobot Roomba، دکمه Clean را به مدت 10 ثانیه فشار داده و نگه دارید تا “r 5 t” روی صفحه نمایش ظاهر شود. دکمه Clean را رها کنید و در این حالت صدایی می‌شنوید که به معنی ریست شدن جارو است.

سخن پایانی

جاروهای رباتیک ابزاری بسیار کاربردی و گران هستند و از این جهت نحوه نگهداری از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. بهتر است اگر تا مدت‌ها قصد استفاده از جارو را ندارید (به طور مثال هنگام سفر) دکمه OFF روی دستگاه را زده و آن را در محیطی خنک و با تهویه مناسب نگه دارید. در صورت بروز مشکل جدی حتما با خدمات پشتیبانی محصول و یا فرد متخصص تماس بگیرید. برخی از مشکلات دستگاه بهتر است توسط یک متخصص رفع شوند، چرا که کوچکترین اشتباهی می‌تواند منجر به خرابی کل دستگاه شما شود.

4.9/5 - (105 امتیاز)

16 دیدگاه

  1. سلام جاروی ویومی اس ۹ من از موقعی که اینترنت به مشکل خورده ( مهرماه) دیگه به مودم وصل نمیشه ریست نمیشه و کار نمیکنه درخواست راهنمایی دارم با سپاس

    1. سلام دوست عزیز
      یک بار از کانکشن های دیگه از اپراتورهای دیگه استفاده کنید. احتمالا درست میشه.

  2. سلام من جارو رباتیکlefant t700 تازه خریدم
    بعد از یه مدت صدای قرقر میده با در اوردن برس رولر صدای قر قر بیشتر میشه و این این صدا دائم میاد لطفا راهنمایی کنید

  3. سلام
    جاروبرقی من مدل رباتیک لایدستو مدل R1 است.با ایسنکه کیسه جاروبرقی خالیه باز هم خطای پربودن کیسه جاروبرقی را می دهد.حتی لوله مکنده مخزن اصلی چک شده که مسدود نیست و مخزن جاروبرقی قابل تخلیه به سطل اشغالش نیست

    1. احتمالا برد دستگاه مشکل پیدا کرده و یا سنسور تشخیص مخزن خراب است و باید باز شده و مدارش بررسی شود.

    2. سلام کف بیس جاروبرقی (اون ستون شارژ کننده ثابت) را که 4 تا پیچ داره بازکنید تمیز کنید مشکلتون حل میشه

  4. با سلام جارو برقی هوشمند شیائومی مدلmap essential دارم‌ شارژر نمیگیره،وقتی روبروي داکت شارژر قرارش ميدم، جسمی به عقب برمیگرده وخاموش میشه ،لطفا راهنمایی بفرمایید، من بندرعباس هستم برای ارسال جهت تعمیر هم راهنمایی کنید،متشکرم

  5. سلام دستگاه من برند فکر هست، از دیروز روشن نمیشه. مدل Rs770 هست، چجوری میشه ریستش کرد؟

  6. جارو رباتیک موپ اسنشال شیائومی. روشن نمیشه کار نمی کنه و وقتی تو شارژ قرار می گیره هم شارژ نمیشه فقط وقتی با دست هلش می دی به سمت شارژرش چراغش روشن میشه و پیام میده و یهو قطع میشه
    وقتی برعکس اش می کنی و به شارژرش می چسبونی هم روشن می و چرخاش در همون حال ثابت می چرخه

    1. یا آیسی شارژ دستگاه به مشکل خورده و یا سلول های باطری ها به مشکل خورده. باید باز بشه و بررسی بشه

  7. سلام
    دستگاه dreambot z10 pro دارم
    یه مدته می‌نویسه اینترنت کانکشن ضعیفه و نقشه لود نمی‌شه.
    (سرعت اینترتنم خوبه مبین‌نت استفاده می‌کنم)
    ممنون می‌شم راهنمایی کنین و اگه نیاز به نصب برنامه دیگه‌ای هست لطفا اسمشون رو بنویسین

  8. سلام من یه mop2pro شیائومی دارم که در هنگام تمیز کردن کناره ها خوب کار میکند اما هنگام تمیز کردن وسط خانه و صاف حرکت کردن مدام به سمت جلو چپ و راست میرود و به عقب برمیگردد در حالی که موقع کنترل با ریموت یا انتقال خودش از جایی به جای دیگر مشکل ندارد

  9. سلام جارو رباتیک s10+پلاس شیائومی بد از ی تایم کوتاه چراغ قرمز میزنه و از روی اپ روی حالت توربو نمیره

  10. سلام
    من‌جارو شیائومی s10پلاس گرفتم،بخوبی نقشه رو می گیره و فرش رو تشخیص میده اما فقط گوشه های فرش رو جارو می کنه و وسط فرش نمیره اصلا ،حتی وقتی تو نقشه قسمت بدون تی و فقط برای جارو انتخاب می کنم ارور میده و میگه اون منطقه محدود شده و تا محدودیت تی رو ب ندارم شروع به کار تو اون منطقه نمی کنه لازمه بگم فرش رو تشخیص میده اما متاسفانه روی فرش رو هم تی می کشه

  11. سلام. جارو روباتی من بعد از اینکه تی رو شستم دیگه تی نمی‌کشه و همش ارور میده. البته جارو می‌کنه. چکار باید بکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا