نحوه تعویض باطری شیر چشمی + طرز کار شیرآلات چشمی

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

هنگام نصب شیرآلات با گزینه‌های مختلفی روبه‌رو خواهیم بود که رایج‌ترین آن‌ها شیرآلات چشمی و اهرمی هستند. شیرآلات چشمی به‌دلیل راحتی و بهداشت بیشتری که نسبت به انواع اهرمی دارند، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌ و در خانه‌ها و به‌خصوص در مکان‌های عمومی نصب می‌شوند. این نوع از شیرآلات در چند دسته مختلف تولید شده و هر کدام از آن‌ها نسبت به شیرآلات اهرمی مزایای منحصربه‌فرد خود را دارد. در این مقاله از مجله آچاره علاوه بر معرفی بیشتر این نوع از شیرآلات، نحوه تعویض باطری شیر چشمی را نیز مرور خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه‌ی کار کردن شیرآلات چشمی

کارکرد این نوع از شیرآلات به‌صورت چشمی یا سنسوری بوده و به تماس دست نیازی ندارد. این نکته بدین معناست که شیر چشمی دارای سیستم پیچیده‌تری نسبت به سایر شیرآلات بوده و شامل قسمت‌ها و قطعات بیشتری می‌شود. به صورت کلی اصلی‌ترین قسمت‌های شیر چشمی شامل شیر کنترل برقی، بدنه‌ی تغذیه و سنسور است. وظیفه‌ی شیر کنترل برقی قطع و وصل کردن جریان آب بوده و بدنه‌ی تغذیه، تولید برق مورد نیاز شیر کنترل برقی را بر عهده دارد. همچنین سنسور یا حسگر نیز با تشخیص حضور اجسام در مقابل خود، دستوری را در جهت قطع و وصل کردن جریان آب به شیر کنترل می‌دهد.

نحوه‌ی کار کردن شیرآلات چشمی

مزایا و معایب شیرآلات چشمی

مزایای این نوع از شیرآلات در مقایسه با معایب آن بیشتر بوده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • جلوگیری از نشت آب به دلیل نوع طراحی
  • تمیزی و بهداشت بیشتر
  • کاهش انتشار میکروب و …

از آنجایی که برای استفاده از این شیرآلات نیازی به تماس دست نیست، شیرآلات چشمی به بهداشتی‌ترین روش آب‌رسانی در اماکن عمومی تبدیل شده است. با این وجود استفاده از این شیرآلات معایبی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها قیمت گران‌تر آن‌ نسبت به سایر شیرآلات، خراب شدن آن به دلیل مشکلات مربوط به حسگر و نیاز به تعویض باطری پس از گذشت زمان است که به این مورد در ادامه‌ی مطلب بیشتر خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب شیرآلات چشمی

انواع شیرآلات چشمی

تمام شیرآلات چشمی برای کار کردن به یک منبع انرژی احتیاج دارند. شما می‌توانید این شیرآلات را در دو نوع تهیه کنید:

نوع اول با اتصال مستقیم به برق کار کرده که اتصالات آن در زیر سینک برقرار می‌شود. نوع دوم شیر چشمی با باطری کار کرده که مزیت اصلی آن در مقایسه با نوع اول این نکته است که هنگام قطع برق شما قادر به استفاده از این شیرآلات خواهید بود. این مزیت در استفاده از نوع اول وجود نداشته و شما در چنین شرایطی با مشکل مواجه خواهید شد. این شیرآلات معمولا با باطری‌های قلمی کار می‌کنند و در فواصل زمانی مختلفی شما باید آن‌ها را تعویض کنید. فراموش نکنید که قبل از خرید و استفاده از شیرآلات چشمی، از نوع منبع موردنظر خود اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید : تمیز کردن رسوب شیرآلات

تعویض باطری شیر چشمی

چشمک زدن حسگر شیر چشمی نشان‌دهنده‌ی ضعیف شدن باطری‌ آن است. همچنین در صورتی که چراغ حسگر روشن و ثابت بماند، باطری‌های شیر چشمی کاملا خالی شده و باید تعویض شوند. در ادامه‌ی این مطلب به مرور نکاتی که در این روند به شما کمک خواهند کرد، خواهیم پرداخت.تعویض باطری شیرآلات چشمی

مراحل تعویض باطری شیر چشمی

در وهله‌ی اول شما به ابزار مناسب برای پشت سر گذاشتن این روند احتیاج دارید و باید وسایلی که از شما در برابرخطرات احتمالی محافظت می‌کنند را تهیه کنید. این موارد به‌صورت کلی شامل حوله یا پارچه، پیچ‌گوشتی و یک بسته باتری قلمی می‌شوند. همچنین قبل از آغاز حتما از خشک بودن سینک هنگام تعویض‌ باطری‌ها مطمئن شوید که در صورت وجود جریان برق، دچار جراحت یا مشکلات جدی‌تر نشوید.

برای نصب شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
  1. مرحله‌ی اول: پس از خشک کردن کامل محل تعویض باطری‌ها شروع می‌شود. در این مرحله باید پیچ‌های زیر شیر آب و اهرم تنظیم‌کننده‌ی دما را باز کنید.
  2. مرحله‌ی دوم: این مرحله شامل باز کردن سرپوش باطری‌ها می‌شود. برخی از روکش‌ها ساده هستند و برخی از آن‌ها با پیچ بسته شده‌اند که برای باز کردنشان به پیچ‌گوشتی نیاز دارید. زمانی که تمام سرپوش‌ها را باز کردید می‌توانید باطری‌ها را تعویض کنید. نوع باطری را به‌طور معمول در ناحیه‌ی پشت جعبه‌ی باطری مشاهده خواهید کرد که با برچسب یا عدد نشان داده شده است.
  3. مرحله‌ی سوم: باطری‌های قدیمی را با باطری‌های جدید تعویض کنید و سرپوش و پیچی که باز کرده‌اید را در موقعیت خود قرار داده و آن‌ها به‌طور محکم و ایمن ببندید. بدنه‌ی شیر آب را به حالت قبل برگردانده و اهرم تنظیم دما را نیز در موقعیت اصلی خود قرا دهید. پس از تعویض باطری‌ها شیر آب را امتحان کرده تا مطمئن شوید درست کار می‌کند.

مراحل تعویض باطری شیر چشمی

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا علاوه بر معرفی بیشتر شیرآلات چشمی، اطلاعات لازم به منظور تعویض باطری شیر چشمی را نیز در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که در این روند با مشکل مواجه شدید، این روند را متوقف کرده و ادامه آن را به افراد متخصص بسپارید. شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان کاربلد آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

2.8/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام
    ممنون کاش فیلم هم بود
    برند های دیگر ایرانی مثل شایان هم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا