نگهداری استخر روباز در زمستان

ساختماناستخرتعمیرات ساختماننظافت و شستشو

نگهداری و مراقبت از استخر در فصل زمستان موضوع بسیار مهمی است؛ به‌خصوص اگر استخر شما روباز باشد. مراقبت مداوم و همیشگی از استخر باعث می‌شود که در هزینه‌های اضافی راه‌اندازی استخر در فصل بهار جلوگیری شود. این امر همچنین باعث کاهش هزینه‌ها در جلوگیری از بروز صدمات جدی ناشی از آب آلوده یا دمای بسیار بالا در فصل زمستان نیز خواهد شد.
ما در این مقاله از مجله آچاره مطالبی را درخصوص نگهداری استخر روباز در زمستان آورده‌ایم که می‌تواند برای شما مفید باشد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که استخرهای مختلف گاها باهم تفاوت دارند و ممکن است حتی نحوه مراقبت‌های آن‌ها نیز خاص و متمایز باشد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. برای نظافت منزل و استخر می‌توانید با تیم آچاره در ارتباط باشید.

روش‌های نگهداری استخر روباز در زمستان

در فصول سرد سال مثل پاییز و زمستان، باید نسبت به نگهداری یا جمع‌آوری استخر خود اقدام کنید. اکثر مردم فکر می‌کنند که استخرهای روباز نیازی به نگهداری در زمستان ندارند اما این طرز فکر اصلا درست نیست. استخرهای روباز و سرپوشیده، هر دو در زمستان به سرویس‌دهی نیاز دارند و نصب تجهیزات ایمنی بیشتر در این فصل انجام می‌شود. خدماتی که در ماه‌های سرد انجام می‌شوند عبارتند از:
● جمع‌آوری کامل استخر
● پوشش تجهیزات
● اضافه کردن مواد شیمیایی برای جلوگیری از رشد جلبک‌ها
● بازرسی روکش‌ها
● پیشنهاد استفاده از هرگونه تجهیزات اضافه
روش‌های نگهداری استخر روباز در زمستان شامل 12 مرحله است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. مرحله اول

در مرحله اول باید تمام وسایل مربوط به مراقبت و آماده‌سازی استخر روباز را بیابید. این وسایل شامل پوشش و محافظ لوله‌های آب، کاور روی استخر، Gizzmos که نوعی محافظ برای مسدود کردن مکنده و پمپ جت‌های استخر برای جلوگیری از یخ‌زدگی در زمستان و یک کمپرسور هوای قوی صنعتی است. در واقع تمام این وسایل برای نگهداری استخر روباز در زمستان، لازم هستند. در ضمن هنگام استفاده از Gizzmos مطمئن شوید که این قطعه سالم است و ترک ندارد.تجهیزات نگهداری استخر روباز در زمستان

2. مرحله دوم

فیلترها را بشویید تا تمیز شوند؛ سپس مخازن فیلتر را تخلیه کنید و سوپاپ اطمینان آن را باز بگذارید. درب فیلترهای شنی و دوشاخه تخلیه فیلتر را از پریز بکشید. درپوش فیلتر تخلیه را با باقی وسایل در سبد پمپ قرار دهید. در قدم بعد مطمئن شوید که دریچه چندمنظوره، آب ندارد و کاملا خشک است. در صورت نیاز آن را با یک کمپرسور خالی کنید.
توجه داشته باشید که در زمان آماده‌سازی و خالی کردن استخر، استفاده از اسیدها برای شستشوی فیلترها توصیه نمی‌شود. بهترین زمان استفاده از اسیدها برای شستشو، فصل بهار است که بعد از شستشو، بی‌درنگ آب‌گیری انجام می‌شود و مواد اسیدی نمی‌توانند به فیلتر آسیب بزنند. احتمال این که اسید در فصل زمستان بخش‌هایی از فیلتر را تخریب کند، وجود دارد.

برای بازسازی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تمیز کردن فیلتر استخر

3. مرحله سوم

در مرحله سوم پمپ و فیلتر خود را قطع کنید. سپس دقت کنید که پمپ کاملا خالی باشد و برای این‌که مطمئن شوید، یک‌بار پمپ را برعکس کنید. هر دوشاخه تخلیه را از پمپ جدا کنید و آن‌ها را در سبد مخصوص پمپ قرار دهید تا در فصل بهار به‌راحتی پیدا شوند.

4. مرحله چهارم

در جهت نگهداری استخر روباز در زمستان اگر گرمکن وجود داشته باشد، آن را تخلیه کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ آبی درون آن وجود ندارد. این‌ کار را شما باید با استفاده از کمپرسور و دستگاه وکیوم انجام دهید. گرمکن را کاملا تخلیه کنید و تمام اجزای مرتبطش را در سبد پمپ نگه‌داری کنید. معمولا توصیه نمی‌شود که سینی گرم‌کن را جدا کنید. البته اگر مایل باشید می‌توانید این‌کار را انجام دهید ولی احتمال دارد در فصل بهار برای برگرداندن آن به مشکل بربخورید.کمپرسور مکنده

5. مرحله پنجم

همه اتصالات و اچزای پمپ و فیلتر را جدا کنید و آن را دوباره چک کنید. فراموش نکنید که با بیرون آمدن آب موجود در آن‌ها می‌توانید از منبسط شدن و یخ‌زدگی لوله‌ها و سایر اجزا در زمستان جلوگیری به عمل آورید.

6. مرحله ششم

تمامی اتصالات جت‌های برگشت را خارج کنید. اگر موقع برداشتن این اتصالات آن‌ها را شکستید، اصلا نگران نباشید؛ زیرا در بهار می‌توانید آن‌ها را جایگزین کنید.

7. مرحله هفتم

مرحله هفتم از نگهداری استخر روباز در زمستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همه لوله‌های بازگشت را با استفاده از کمپرسور و مکنده تمیز کنید. سپس دستگاه وکیوم را به خطوط بازگشتی سیستم فیلتر یا درپوش فاضلاب پمپ متصل کنید. این امر یک ایزوله‌سازی محسوب می‌شود که به شما امکان خالی کردن کل سیستم از آب را خواهد داد. این‌ کار را تا وقتی که حباب‌های هوا در خروجی دیده شوند، انجام دهید. مشاهده این حباب‌ها به آن معنی است که 99 درصد آب موجود در لوله‌ها تخلیه شده است.

8. مرحل هشتم

تمامی لوله‌های سمت مکش را با روش مرحله هفتم و با استفاده از کمپوسور، وکیوم کنید. بعد از آن در زمانی که حباب‌ها قابل دیدن بودند، یک پیچ Gizzmos را در آن جا قرار دهید. البته این‌ کار بعضی وقت‌ها سخت می‌شود اما نصب مناسب و اصولی Gizzmos خیلی مهم است. مطمئن شوید که حتما پیچ گیزمو را با سیم‌های مخصوص، آب‌بندی کرده باشید.

9. مرحله نهم

اگر استخر شما آبشار یا آب‌نما دارد برای نگهداری استخر روباز در زمستان باید لوله‌های آن را هم تخلیه کرده و سپس وکیوم کنید. البته پیشنهاد می‌شود که در این روند تا حد ممکن از ضدیخ استفاده نکنید. ضدیخ باعث می‌شود که در طولانی‌مدت به لوله‌ها آسیب وارد شود. مکش خوب و تخلیه کامل آب می‌تواند یک روش معقول و مناسب برای اطمینان از عدم یخ زدن اجزای استخر در زمستان شود.

10. مرحله دهم

کل تجهیزات و امکانات اضافه مثل شناورها، طناب‌ها، نردبان‌ها و حتی درصورت وجود، تخته شیرجه را با پیچ‌های خودشان جدا کنید و در یک جای مطمئن قرار دهید.

11. مرحله یازدهم

در این مرحله وقت آن است که کاور مخصوص استخر را جهت نگهداری استخر روباز در زمستان روی آن قرار دهید. بهتر است درصورت وجود پارگی روی جلد آن، با استفاده از چسب پلاستیکی آن را رفع کنید. اگر کاور شما قدیمی است و دیگر مثل گذشته قابل استفاده نیست، بهتر است به فکر یک کاور جدید برای استخر خود باشید.

12. مرحله دوازدهم

همه لوله‌های آبی که به آن دسترسی دارید را با استفاده از پوشش مخصوص خود عایق‌بندی کنید تا مانع از یخ زدن آن در زمستان شوید. اگر بخشی از لوله‌های شما نشتی داشت، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید؛ چراکه در زمستان احتمال ترکیدگی در این بخش افزایش پیدا خواهد کرد.

تمیز کردن استخر در فصل زمستان چگونه است؟

برای تمیز کردن و نگهداری استخر روباز در زمستان، باید ابتدا دو طرف استخر و سپس کف آن را پاک کنید. برای تمیز کردن کف استخر می‌توانید آن را فرچه بزنید تا گردوخاک، جلبک‌ها و باقی آلودگی‌های آن تمیز شوند. روی سطح استخر آب بریزید و کف آن را با جارو پاک کنید تا آوارها برداشته شوند.

اگر حتی مقداری هم از جلبک‌ها و سایر آلودگی‌ها در سطح استخر شما باقی بمانند، می‌توانند سطح را لکه‌دار کرده و صدمات زیادی را وارد کنند. برای تمیز کردن استخر، باید دو عمل دیگر را هم انجام دهید که شامل 2 مرحله زیر هستند:

● تمیز کردن تجهیزات استخر

برای نگهداری استخر روباز در زمستان دقت کنید که کلر باقی‌مانده را حتما از کلرساز بیرون بریزید. سبد کفگیر را تمیز کنید و هر 2 نوع فیلتر را بشویید. این فیلترها را می‌توانید با یک شلنگ مجهز به نازل بشویید تا فشار آب کافی برای رفع آلودگی‌ها به وجود بیاید. علاوه بر آن، فیلترهای شنی نیز به شستشو نیاز دارند.تمیز کردن تجهیزات استخر

● تخلیه آب استخر در زمستان

در استخرهای روباز باید حتما سطح آب را پایین بیاورید تا بتوانید پمپ را از آن جا خارج کنید. برای این‌ که جلوی یخ زدگی استخر را بگیرید، باید آب آن را تا زیر خط برگشت تخلیه کنید. برای جلوگیری از فشار وارد کردن روی استخر، این کاهش آب نباید بیش از 18 اینچ باشد.

(18 اینچ معادل 45.7 سانتی‌متر) برای این‌ که به ساختار استخر آسیب وارد نشود، هرگز تمام استخر را خالی نکنید. برای کاهش آسیب‌های ناشی از باد نیز بهتر است حدود 3 تا 8 سانتی‌متر آب را در بالای پوشش زمستانی نگه‌دارید. بدین ترتیب به بهترین شکل نگهداری استخر روباز در زمستان انجام می‌شود.

نگهداری استخر سرپوشیده هم نکات ویژه‌ای دارد که در مقاله‌ای به آن به‌طور مفصل پرداخته شده است.

تمیز کردن استخر در فصل زمستان

برای بازسازی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

هزینه نگهداری استخر روباز در زمستان چقدر است؟

هزینه نگهداری کاملا بستگی به نحوه ساخت و معماری استخر شما دارد. برای مثال اگر استخر خود را روکش‌های باکیفیت مثل پرسلان یا شیشه‌ کاور می‌کنید، هزینه نگهداری کاهش پیدا خواهد کرد. زیرا مراقبت از آن‌ها راحت است و تمیز کردن آن‌ها زود به پایان می‌رسد. برای پاک کردن آن هم می‌توانید از برخی پاک‌کننده‌ها مثل آب پاک، قلم‌مو و … استفاده کنید.

چگونه از استخرمان نگهداری کنیم؟

نگهداری استخر روباز در زمستان باید روند تنظیم سطوح قلیایی و PH استخر، استفاده از کلر برای ضدعفونی و گندزدایی، بررسی اسید سیانوریک دوبار در فصل، آزمایش مواد جامد و محلول یک‌بار در هفته و حداقل یک‌بار در ماه انجام شود.

نتیجه‌‌گیری

استخرهای روباز یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های یک خانه یا خانه باغ به‌شمار می‌روند. مخصوصا زمانی که در فصل تابستان داخل آن شنا می‌کنید یا کنار استخر استراحت می‌کنید و آفتاب می‌گیرید. اما استخر هم قطعا نیاز به نگهداری دارد. نگهداری استخر روباز در زمستان بسیار مهم است که باید به دلایلی که در متن ذکر کردیم، انجام شود.
نگهداری و مراقبت از استخر در زمستان باعث می‌شود که لوله‌ها دچار گرفتگی نشوند.

البته این را هم گفتیم که چون روش‌های نگهداری استخرها تقریبا با هم تفاوت دارند، ممکن است مطالب گفته‌شده نتواند به شما کمک زیادی بکند. در این مواقع بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید که بهتر شما را در این موضوع راهنمایی بکند. فراموش نکنید که کارشناسان آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا