تمیز کردن رسوب شیرآلات (با استفاده از سرکه، لیمو و شوینده‌های خانگی)

نظافت و شستشو

اگر متوجه تجمع رسوب سفید روی شیر آب منزل خود شدید، باید بدانید که اینها اثرات خمیر دندان خشک شده نیست..! جالب است بدانید این رسوبات کلسیمی به دلیل سختی آب ایجاد می‌شود. اگر آب حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی باشد به عنوان آب سخت طبقه‌بندی می‌شود. در این مقاله درباره تمیز کردن رسوب شیرآلات  و برق انداختن آنها با چند روش موثر و ساده صحبت خواهیم کرد.

رسوبات روی شیرآلات از کجا می‌آیند؟

اگر آب محل زندگی شما سخت باشد، متوجه تجمع یا رسوب سفید در اطراف شیرآلات و صافی‌ها و همچنین در وسایلی که از آب استفاده می‌کنند، خواهید شد. اگر این ماده گچی سفید متمایل به زرد باشد، نشان دهنده مقدار زیادی آهن در آب است. آهن می‌تواند وسایل سفید مانند سینک، توالت، وان، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی را لکه کند. همچنین باعث می‌شود همه لباس‌های سفید و زیبای شما رنگ زردی به خود بگیرند.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

نحوه تمیز کردن رسوب شیرآلات

دو راه برای حل مشکلات ناشی از تجمع آب سخت وجود دارد: نظافت رسوبات و پیشگیری از شکل‌گیری آن‌ها. محصولات زیادی در بازار وجود دارد که به طور خاص برای رسوب‌زدایی شیرآلات و پا کردن تجمع کلسیم ناشی از نمک‌های کلسیم محلول (بی‌کربنات کلسیم و کربنات کلسیم) و رسوب آهک بکار گرفته می‌شوند.

این محصولات کارایی بالایی دارند، گرچه اغلب آن‌ها حاوی مقادیر بالای مواد شیمیایی هستند. زمانی که از پاک‌کننده‌های خریداری شده در فروشگاه استفاده می‌کنید، باید دستکش لاستیکی بپوشید. اگر آسم دارید، برای جلوگیری از تنفس بخار، باید از ماسک نیز استفاده کنید.

تمیز کردن رسوب شیرآلات با سرکه سفید

راه طبیعی و سالم‌تری برای برق انداختن شیرآلات قدیمی وجود دارد که همه وسایل لازم برای آن را قطعاً در خانه خود دارید. برای پاک کردن انباشت کلسیم و آهک و تمیز کردن رسوب شیرآلات، این چند وسیله را تهیه کنید:

  1. سرکه سفید
  2. وسیله‌ای برای پاک کردن (حوله کاغذی یا پارچه کهنه)
  3. کیسه‌های پلاستیکی
  4. نوارهای لاستیکی
  5. وسیله‌ای برای تمیز کردن (اسفنج، پارچه نرم، پاک کن جادویی)

تمیز کردن رسوب شیرآلات با سرکه سفید

  1. در مرحله اول برای از بین بردن رسوبات معدنی و برق انداختن شیرآلات زنگ زده، یک حوله را در محلول 50/50 سرکه سفید و آب گرم خیس کنید.
  2. سپس حوله را دور درپوش یا اطراف دستگیره شیر بپیچید.
  3. اجازه دهید حوله تقریباً پنج تا ده دقیقه بماند.
  4. با استفاده از یک دستکش لاستیکی، درب بازکن شیشه‌ای یا آچار، درپوش دستگیره شیر را با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.
  5. از محلول 50/50 سرکه سفید و آب گرم می‌توان برای از بین بردن رسوبات سخت و برق انداختن شیرآلات قدیمی نیز استفاده کرد. از یک پارچه تمیز یا اسفنج نرم آغشته به محلول استفاده کنید تا مواد معدنی تجمع یافته را از شیرآلات پاک نمایید.
  6. بگذارید سرکه یک ساعت بماند (یا حتی یک شب)، و سپس حوله آغشته به سرکه سفید را بردارید و رسوبات‌ را پاک کنید (این کار بسیار آسان خواهد بود).
  7. با استفاده از یک پارچه مرطوب و تمیز، نواحی رسوب‌زدایی شده را پاک کرده و سپس خشک کنید. به همین راحتی توانستید تجمع رسوبات ناشی از آب سخت را بدون دخالت مواد شیمیایی برطرف کنید.

از بین بردن رسوبات از شیرآلات با استفاده از لیمو

بسیاری از پاک‌کننده‌های تجاری حاوی اسید فسفریک یا موریاتیک هستند. با این حال، آب لیمو یک جایگزین طبیعی مناسب برای این مواد شیمیایی محسوب می‌شود. لیمو حاوی اسید سیتریک است و یک محلول غیر سمی عالی برای رسوب‌زدایی شیرآلات آشپزخانه و برق انداختن شیرآلات قدیمی به شمار می‌رود.

از بین بردن رسوبات از شیرآلات با استفاده از لیمو

برای شروع یک لیموی تازه را به دو قسمت تقسیم کنید و با انگشتان شست خود سوراخی را در مرکز یکی از نیمه‌ها باز کنید. لیمو را به سمت بالا و اطراف شیر آب بکشید، آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و کیسه را با یک کش روی سر شیر قرار دهید.

لیمو را برای چند ساعت در جای خود بگذارید تا اسید سیتریک جادوی خود را نمایان کند. کیسه و لیمو را بردارید و از یک پد شستشو برای تمیز کردن انتهای شیر استفاده کنید. باقی‌مانده آب لیمو را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و با دستمال کاغذی خشک کنید.

تمیز کردن رسوب شیرآلات بر اساس جنس آن‌ها

بهتر است برای تمیز کردن رسوبات شیرآلات ابتدا به جنس بدنه و آبکاری آن‌ها توجه کنید. با انتخاب ماده مناسب رسوب‌زدایی از آسیب رسیدن به شیرآلات جلوگیری کرده و نتیجه بهتری خواهید گرفت.

رسوب‌زدایی شیرآلات برنجی

برای تمیز کردن شیرآلات برنجی هم می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. کافی است مقداری سرکه و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و پارچه‌ای را به آن آغشته کنید. پارچه را روی سطح شیرآلات بکشید و بعد از چند دقیقه سطح مورد نظر را خشک نمایید.

رسوب‌زدایی شیرآلات برنجی

رسوب‌زدایی شیرآلات طلایی

تمیز کردن شیرآلات طلایی و رفع رسوبات آن‌ها جلوه‌ای زیبا به محیط آشپزخانه و سرویس بهداشتی هر خانه می‌دهد. اما نکته مهم در این نوع از شیرآلات این است که برای رسوب‌زدایی شیرآلات طلایی نباید از هر ماده‌ای استفاده کرد. استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند به آبکاری این نوع شیرآلات آسیب بزند و در نتیجه جلوه و درخشندگی آن‌ها از بین برود.

توصیه می‌شود همیشه یک پارچه یا حوله تمیز را در دسترس خود داشته باشید تا روزانه شیرآلات طلایی را تمیز کنید. می‌توانید از آمونیاک نیز برای تمیز کردن شیرآلات طلایی استفاده کنید. به این صورت که پارچه‌ای تمیز را به مقداری آمونیاک آغشته کنید و به آرامی روی سطوح شیرآلات بکشید.

سپس با پارچه تمیز خشک کنید. اگر شیرآلات طلایی شما قدیمی هستند و رسوبات روی آن‌ها به این راحتی پاک نمی‌شود باز هم می‌توانید از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. مانند روش تمیز کردن شیرآلات برنجی پارچه‌ای تمیز را به مخلوط جوش شیرین و سرکه آغشته کرده و روی سطوح بکشید. سپس آن را با یک حوله تمیز خشک نمایید.

تمیز کردن رسوب شیرآلات شیرآلات

محاسبه رایگان هزینه خدمات لوله‌کشی ساختمان!

تمیز کردن رسوب شیرآلات اهرمی

تجمع رسوب داخل شیرهای اهرمی باعث گرفتگی و کم فشار شدن آب می‌شود. رسوب‌زدایی داخل شیرآلات اهرمی باید بطور مداوم و با فواصل معینی انجام شود. تمیز کردن مداوم داخل شیرآلات اهرمی مانع سخت شدن رسوبات و گرفتگی داخل شیرآلات می‌شود.

برای این کار می‌توانید از محلول سرکه و آب استفاده کنید. میزان سرکه و آب باید به اندازه برابر باشد. پارچه یا حوله تمیزی را درون محلول سرکه و نمک خیس کنید و آن را به همه بخش‌های شیرآلات بپیچید. بعد از گذشت یک ساعت، پارچه را باز کنید و شیرآلات را با پارچه‌ای نرم خشک کنید.

برای تمیز کردن رسوب شیرآلات اهرمی می‌توانید از محلول آب و جوش شیرین هم استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را در 2 قاشق غذاخوری آب حل کنید و خمیر حاصل را با مسواک روی بخش‌های رسوب دار شیرآلات بزنید. چند دقیقه صبر کنید. سپس شیرآلات را با آب سرد آبکشی و با حوله‌ای تمیز خشک کنید.

تمیز کردن رسوب شیرآلات شیرآلات اهرمی

چگونه از تجمع رسوبات در لوله‌ها و شیرآلات جلوگیری کنیم؟

تجمع رسوبات می‌تواند باعث انسداد لوله‌ها شده، بر فشار آب تأثیر بگذارد و در نهایت به تعویض لوله منتهی شود. آب سخت مخصوصاً در آب گرم کن و وسایلی مانند ماشین ظرف‌شویی و ماشین لباسشویی باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

تمیز کردن شیرآلات و سر دوش آسان است، اما تمیز کردن آبگرمکن و لوازم خانگی کمی پیچیده‌تر بوده و زمان بیشتری می‌برد. بسته به میزان و شدت رسوبات، ممکن است مجبور شوید بعضی از این وسایل را هر ماه تمیز کنید تا ماندگاری آن‌ها بیشتر شود. بهترین راه برای جلوگیری از تجمع رسوبات و به حداکثر رساندن عمر سیستم لوله‌کشی، نصب یک سختی گیر آب است.

سختی‌گیر آب اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه‌ای از محصولات بکار می‌رود که می‌توانند سختی آب را بگیرند. آب سخت آبی با میزان بالای مواد معدنی قابل اندازه‌گیری است که اغلب باعث پوسته‌پوسته شدن و آسیب به شیرآلات می‌شود. سیستم‌های سختی‌گیر آب به روش‌های مختلفی کار می‌کنند، از تبادل یون‌های معدنی با یون‌های سدیم گرفته تا جلوگیری از تجمع رسوبات با وجود حفظ مواد معدنی سالم.

اگر آلاینده‌های دیگری مانند آهن در آب وجود داشته باشد، به سیستم تصفیه آب نیاز خواهید داشت. انواع مختلفی از سیستم‌های تصفیه آب وجود دارد، اما اساساً، آن‌ها انواع مختلفی از آلودگی‌های اضافی مانند آهن، فلوراید، کلر، باکتری‌ها و غیره را نیز پالایه می‌کنند.

جمع‌بندی

زمانی که شیرآلات آشپزخانه و سرویس بهداشتی درخشندگی خود را از دست می‌دهند و فشار آب هم کاهش می‌یابد، رسوب آب سخت و معدنی مقصر اصلی این اتفاق است. خوشبختانه، با استفاده از پاک‌کننده مناسب، به راحتی می‌توان شیرآلات آشپزخانه و حمام را دوباره برق انداخت و تمیز کردن رسوب شیرآلات را با را با کمترین هزینه انجام داد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا