روش‌هایی ساده برای نصب لوستر سقفی روی کناف

برقکاریساختمانلوستر

در ساختمان‌ها و منازل، سقفی که پایین‌تر از سقف اصلی قرار گرفته را سقف کاذب گویند. این سقف موارد ناخوشایند و اضافی موجود در سقف اصلی را می‌پوشاند و جلوه داخلی ساختمان را زیباتر می‌کند. کناف نیز یکی از انواع سقف کاذب است که امروزه طرفداران زیادی دارد. احتمالاً شما هم می‌خواهید برای نورپردازی محیط در این سقف‌ها لامپ و لوستر نصب کنید. برای اینکه این کار به‌خوبی انجام شود، باید برخی نکات را در نظر بگیرید. بهتر است نصب لوستر روی سقف اصلی انجام شود. در ادامه با آموزش مراحل نصب لوستر سقفی روی کناف در خدمت شما خواهیم بود.

سقف کاذب چیست؟ آیا کناف همان سقف کاذب است؟

سقف کاذب نوعی سقف است که پایین‌تر از سقف اصلی قرار دارد. کناف یکی از انواع سقف کاذب است که از صفحات گچی با روکش کاغذی ساخته شده است. کناف اگر چه از گچ تشکیل شده اما در مقایسه با سقف‌های گچی مزایای زیادی دارد. کناف از جمله مصالحی است که در ایجاد طرح‌های متنوع و زیبا روی دیوارها و سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سقف کاذب انواع مختلفی دارد؛ سقف‌های چوبی، گچی، آلومینیومی، پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی از رایج‌ترین سقف‌های کاذب موجود در بازار به‌شمار می‌آیند. سقف‌های کاذب کناف و رابیتس از انواع دیگر پرکاربردتر هستند. در این مقاله سقف کاذب کناف را مورد بررسی قرار داده و چگونگی نصب لوستر سقفی روی کناف را آموزش داده‌ایم.

انواع کناف

بد نیست بدانید که کناف دو نوع ثابت و متحرک دارد.

1. کناف ثابت

کناف ثابت از گچ یا سیمان ساخته شده و با پروفیل‌های فولادی با وزن کم زیرسازی شده است. سقف کناف ثابت خود به دو نوع ساده و طرح‌دار تقسیم می‌شود. سقف کناف ساده از سطوح صاف و هموار ایجاد می‌شود، اما در سقف دکوراتیو از طرح‌های هندسی متفاوت استفاده شده است.

2. کناف متحرک یا مشبک

این نوع از کناف از پروفیل‌های سپری و تایل‌های گچی ساخته شده است. پروفیل‌ها از جنس گالوانیزه هستند. این سقف بدین علت متحرک نامگذاری شده که در آن بین تایل و قاب اتصال ثابتی وجود ندارد. هر تایل می‌تواند به‌راحتی با دست برداشته شود. این نوع سقف برای مکان‌هایی که نیاز داریم به تأسیسات سقف دسترسی داشته باشیم، مناسب است.

برای نصب لوستر سقفی روی کناف چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

امروزه نصب لوستر سقفی روی کناف نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در گذشته از لامپ‌ها و چراغ‌های قدیمی استفاده می‌شد، اما در حال حاضر اکثر افراد استفاده از لوسترهای سقفی و آویز را ترجیح می‌دهند. اکنون پیشرفت در سقف‌های کاذب به جایی رسیده است که این سقف‌ها گوی سبقت را از سقف‌های ثابت ربوده‌اند. توجه به این نکته ضروری است که نصب لوستر به سقف کاذب یک کار تخصصی است و باید حتماً توسط فرد حرفه‌ای انجام شود.

اگر ابزار لازم برای نصب لوستر سقفی روی کناف را نشناسید و نکاتی که در نصب آن باید رعایت کنید را ندانید، احتمالاً نصب لوستر به سقف کاذب به نظرتان کاری بسیار دشوار و خطرناک بیاید؛ مخصوصاً که بعد از نصب باید اتصالات برقی آن را نیز برقرار سازید. با این حال در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که این کار برایتان ساده شود.

استفاده از قلاب و زنجیر در نصب لوستر به سقف کاذب

اولین نکته‌ای که در نصب لوستر سقفی روی کناف باید بدانید، استفاده از قلاب و زنجیر است. زنجیر نصب شده به لوستر باید بتواند وزن آن را تحمل کند. زنجیر را باید به سقف اصلی متصل کرد. برای نصب قلاب و زنجیر در سقف به ابزاری مثل پیچ گوشتی، دریل، انبردست، رولپلاک و پیچ نیاز دارید.

نصب قلاب لوستر

آیا نصب لوستر سقفی روی کناف برای انواع لوسترها به یک شکل انجام می‌شود؟

انواع مختلفی از لوسترهای سقفی وجود دارد که نصب آنها روی کناف به طرق یکسان صورت نمی‌گیرد؛ به عنوان مثال  لوسترهای سنگین روش نصب متفاوتی با لوسترهای ال ای دی، اس ام دی و لوستر ریسه‌ای دارند. این لوسترها بر خلاف لوسترهای سنگین برای حفظ تعادل از چند نقطه به سقف کاذب اتصال پیدا می‌کنند.

آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب

در این قسمت با آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب در خدمت شما هستیم.

در ابتدا باید توجه کنید که زنجیر انتخاب شده برای اتصال لوستر به سقف، تحمل وزن آن را داشته باشد. اگر نیاز به زنجیر قوی‌تر بود، باید آن را به سازه سقف اصلی متصل کنید. در این صورت ممکن است نیاز باشد بخشی از سقف کاذب را بکنید تا بتوانید به سقف اصلی دسترسی داشته باشید.

اگر سقف کاذب زنجیر نداشته باشد و بخواهیم لوستر آویز نصب کنیم، از قلاب پروانه استفاده می‌کنیم. در حالتی که آویز وزن کمی داشته باشد، قلاب پروانه‌دار را روی سقف کاذب نصب کرده و بدین طریق لوستر را نگه می‌داریم. لازم به ذکر است که لوستر سنگین را نمی‌توان با این روش نصب کرد. برای نصب این لوسترها باید حتماً زنجیر را به سقف اصلی متصل کرد و از آن برای نگه داشتن لوستر استفاده نمود.

اگر لوستر بسیار سنگین باشد چه می‌شود؟

در صورت سنگین وزن بودن لوستر ممکن است سقف توان نگه داشتن آن را نداشته باشد و فرو بریزد. برای رفع چنین مشکلی باید با زنجیر روی سقف، وزن لوستر را مهار کنیم و از پیچ پروانه برای در تعادل نگه داشتن لوستر استفاده کنیم. بهتر است لوسترهای خیلی سنگین روی کناف نصب نشوند.

آموزش نصب لوسترهای سقفی روی سقف کاذب

در قسمت قبل نیز گفتیم که لوسترهای ال ای دی، اس ام دی، ریسه‌ای و … برای تقسیم مساوی وزن محصول در نقاط مختلف، از چند نقطه به سقف متصل می‌شوند. با توجه به ضخامت کم سقف‌های کاذب، استفاده از پیچ و رولپلاک روی آنها توصیه نمی‌شود؛ زیرا سقف کاذب نمی‌تواند رولپلاک را به طور کامل در خود جای دهد.

برای نصب این لوسترها روی سقف کاذب از پیچ پروانه استفاده کنید. این نوع پیچ در سطح سقف کاذب باز می‌شود و برخلاف پیچ و رولپلاک، نصب آن به صورت افقی و در امتداد سقف انجام می‌گیرد. در این صورت فشار روی سقف پخش می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب مطالبی بیان شد و روش نصب لوستر سقفی روی کناف توضیح داده شد. برای نصب لوستر به سقف کاذب حتماً به نوع لوستر توجه کنید. هر نوع لوستر (سقفی، آویز و …) روش خاص خود را برای نصب دارد. لوازم مورد نیاز برای نصب را قبل از شروع به کار آماده کنید. در نهایت اگر با خواندن این مقاله نتوانستید خودتان کار نصب لوستر به سقف کاذب را انجام دهید، از یک متخصص کمک بگیرید. متخصصین آچاره آماده ارائه خدمت به شما در شهرتان هستند.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا