نگهداری استخر سرپوشیده + آشنایی با انواع فیلتر استخر

ساختماناستخرتعمیرات ساختمان

تابستان فصل استخر و آب بازی است! خیلی از خانه‌ها استخر دارند و خیلی از افراد هم به استخرهای سرپوشیده می‌روند تا تفریح کنند. با این که استخرهای سرپوشیده در محیطی تحت نظارت قرار دارند، اما باز هم نگهداری از آنها امری ضروری است. کارهای مختلفی چون شوک دادن به استخر و کنترل میزان رطوبت آن، فقط تعدادی از کارهایی هستند که باید در استخر سرپوشیده انجام دهید تا به‌خوبی از آن نگهداری کنید. در این مقاله قرار است با راه‌های نگهداری از استخرهای مسقف آشنا شوید تا اگر در خانه‌ی خود استخر دارید یا مالک استخری عمومی هستید، بدانید که باید چگونه این کار را انجام دهید. همراه ما باشید.

اکسیداسیون منظم جهت نگهداری استخر سرپوشیده

فقط به این خاطر که استخرتان سرپوشیده است، معنایش این نیست که می‌توانید بی خیال اکسیداسیون شوید! اکسیداسیون که به آن گاها شوک دادن به استخر هم می‌گویند، کاری ضروری است که به کمک آن می‌توان از دست زائداتی که غیرقابل فیلتر شدن هستند، مانند روغن بدن، چربی، عطر، نیتروژن، و پودرهای مختلف، خلاص شد. تفاوت استخر سرپوشیده با استخر سر باز در این است که باید تعداد زیادی راه تهویه و خروجی در استخر تعبیه شود. اگر تهویه مناسب نباشد، مواد زائد در فضا می‌مانند و دوباره داخل آب می‌افتد. تعداد دفعات اکسیداسیون به میزان کلر موجود در آب بستگی دارد. اگر سطح کلر موجود در استخر از میزانی که باید، کمتر شود، باید به آب شوک دهید.

اکسیداسیون یا گندزدایی استخر

شوک دادن به استخر یعنی چه؟

اصطلاح شوک دادن به استخر، یعنی اضافه کردن کلر یا مواد شیمیایی بدون کلر به استخر، به منظور از بین بردن باکتری‌ها، کلرامین، و جلبک‌هایی که در استخر ایجاد شده‌اند.

شوک زمستانه

فراموش کردن استخر در فصل زمستان، طبیعی است. اما کمامان نگهداری استخر سرپوشیده مهم است و باید حواستان باشد که سطح کلر و میزان اکسیداسیون آب را چک کنید. فراموش نکنید که موقع شوک دادن به استخر، هوا در استخر جریان داشته باشد تا مواد زائد فیلتر نشده از آنجا عبور کند و خارج شود.

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

شوک دادن به استخر یعنی چه

تمیزکاری 

فیلتر استخر بین ۸ تا ۱۲ ساعت در طول روز کار می‌کند. برای همین، لازم است که استخر را تمیز و پاک نگه دارید. بهتر است هفته‌ای یکبار داخل استخر را وکیوم کنید. اگر زیاد از استخر استفاده نمی‌شود، فرچه‌کشی دیواره‌های داخلی و کف، هفته‌ای یکبار، کفایت می‌کند. این کار باعث می‌شود جلبک و دیگر زائدات روی دیواره‌ها تشکیل نشود و کار فیلترهای استخر سبک‌تر شود.

اگر هنگام تمیز کردن استخر متوجه شدید کاشی‌ها آسیب دیده‌اند؛  پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله مراحل کاشی کاری استخر بیندازید.

تمیزکاری استخر - نگهداری استخر سرپوشیده

مطالعه بیشتر: ساده‌ترین راه تمیز کردن استخر

تمیز کردن فیلتر استخر سرپوشیده

حال که صحبت از فیلترها شد، لازم است بدانید که فیلترها باید هر سه ماه یکبار تمیز شوند. برای شستن فیلترها، آب گرفتن روی آن‌ها کفایت نمی‌کند و بهتر است در کنار آب، از یک شوینده هم استفاده کنید که تمامی کثیفی‌ها زدوده شوند. آب خالی فقط کثیفی‌ها را عقب می‌زند و بدین ترتیب، چند وقت بعد باید با سختی بیشتر تلاش کنید تا آن‌ها را از بین ببرید. هنگام بررسی فیلترها، حواستان به فن و شلنگ فیلتر هم باشد و در صورت نیاز، تعمیر و یا تعویض‌شان کنید.

شستن فیلتر کارتریج و فیلتر ماسه ای

آشنایی با انواع فیلتر استخر

فیلترها ذرات و اجسام اضافی را از آب می‌گیرند. بد نیست با انواع آن‌ها آشنا شوید تا تفاوتشان را بشناسید و بدانید هر کدام به چه طریقی تمیز می‌شوند.

  1. فیلتر شیشه ای یا ماسه‌ای: این فیلتر را با شستن می‌توانید تمیز کنید. این فیلترها را باید هفته‌ای یکبار تمیز کنید چرا که اگر بیشتر بمانند، کارکردشان به‌شدت ضعیف می‌شود.
  2. فیلتر خاک دیاتومه: این فیلتر هم مانند فیلتر ماسه‌ای از  پشت باید شسته شود. اما بعد از شستشو، باید دیاتومه به آن اضافه شود تا سطحش را بپوشاند. بهتر است فصلی چند بار فیلتر را تمیز کنید و سالی یکبار هم اجزای آن را به کل باز کنید تا به‌خوبی و اصولی پاکسازی شود.
  3. فیلتر کارتریج: برای تمیز کردن فیلتر کارتریج، کارتریج و شلنگ را از تمیز کنید. سپس ۱۲ ساعت تمامی اجزا را در در آب و شوینده بخوابانید تا چربی و روغن خود را پس دهند. در ادامه، یکبار دیگر با آب فیلتر را به‌خوبی شستشو دهید و بگذارید خشک شود. 

مطالعه بیشتر: دستورالعمل رفع نشتی استخر و تمیز کردن فیلتر استخر

تمیز کردن روکش استخر

در نگهداری استخر سرپوشیده، روکش‌های اتوماتیک و روکش‌های سولار باید همیشه تمیز باشند. دفعات تمیزکاری، استخر به استخر متفاوت است، اما در کمترین حالت، باید سالی دو دفعه این کار را انجام دهید. باز هم توصیه می‌کنیم موقع آب‌کشی روکش‌ها از یک شوینده استفاده کنید که جرم‌ها زدوده شوند. این کار را باید حتی زمانی که استخر برای مدت طولانی استفاده نمی‌شود هم انجام دهید چرا که ذرات معلق هوا، به روکش‌ها می‌چسبند.

روکش استخر را چگونه میتوان تمیز کرد

کنترل PH آب

یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کنید، میزان PH آب استخر است. بررسی میزان کلر آزاد و کلر کل به شما می‌گویند که چه زمانی باید به آب شوک دهید. اگر درباره وضعیت شیمیایی و ترکیب آب استخر خود مطمئن نیستید، بوی بد یا غیرعادی استخر به شما می‌گوید که میزان ترکیبات تعادل ندارد و باید به آن رسیدگی شود. برای رفع مشکل بو، به استخر کلر و دیگر مواد شیمیایی مورد نیاز را اضافه کنید تا زمانی که بو زدوده شود. 

کنترل پی اچ آب - نگهداری استخر سرپوشیده

بررسی میزان ترکیبات شیمیایی آب در استخر

آب استخر میزان ناچیزی ترکیبات شیمیایی دارد که باید حواستان به آن‌ها باشد و کم و زیاد شدنشان درست نیست. در ادامه این مواد را بررسی می‌کنیم:

  • سیانوریک اسید: این ماده باعث می‌شود که کلر در آب فعال شود و ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد. میزان مورد نیاز، ۳۰-۵۰ پی‌پی‌ام است.
  • کلر آزاد: اولین و اصلی‌ترین ضدعفونی‌کننده در هر استخر، کلر است. استخرهای عمومی بین ۱ تا ۳ پی پی‌ام از این ماده را دارند. دیگر ضدعفونی‌کننده‌ها و سیانوریک اسید، می‌توانند میزان کلر مورد نیاز را تغییر دهند.
  • سطح پی اچ: پی اچ مورد نیاز برای جلوگیری از آلودگی در آب، بین ۷.۲ و ۷.۸ است.
  • سختی کلسیوم: کلسیوم مورد نیاز بین ۲۲۰ تا ۳۵۰ است، اما استخرهایی که از جنس وینیل هستند، درجه سختی کمتری از کلسیوم را نیاز دارند تا خراب نشوند.
  •  میزان قلیایی بودن: میزان مورد نیاز آلکالیته یا قلیایی بودن، سطح پی‌اچ آب را در تعادل نگاه می‌دارد. میزان مورد نظر، بین ۶۰ تا ۱۲۰ است.
برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

پایان

نگهداری استخر سرپوشیده و استخر سر باز باید با نهایت دقت انجام شود. اگر استخر دارید و برای نگهداری از آن نیاز به مشورت با افراد متخصص دارید، حتما این کار را بکنید چرا که اگر به‌خوبی از استخر نگهداری نشود، ممکن است بیماری‌های پوستی و عفونی برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند، ایجاد کند. چنانچه تجربه نگهداری از استخر دارید، خوشحال می‌شویم نکات مهمی که می‌دانید را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا